Ik vind de Pprune reaktie erg optimistisch!
In NL en in Europe komen vele honderden CPL/IR/ME per jaar erbij. Daarnaast wordt het aantal vliegers die turboprop vliegt ook steeds groter en deze vliegers willen ook graag doorstromen naar jets. Zelfs Netjets heeft op dit moment 300 vliegers teveel. Deze vliegers worden diverse opties aangeboden om 60000 ! dutydagen kwijt te raken (Bron FI).
Overal worden de arbeidscondities slechter. Bij ons worden F/O's op dit moment aangenomen op een 6 maanden contract inclusief een kutsalaris. Ik heb zelf een salarisverlaging gekregen, het crew eten wordt minder (betaal nog steeds hetzelfde), geen uniformallowance meer, discussie over geen betaalde parkeerplaats meer etc. Ik denk dat de huidige crisis ten dele wordt misbruikt om permanent de arbeidscondities te verslechteren. Je kunt misschien wel een baan krijgen, maar hoe wordt €100000+ terug betaald als je maar een half jaar werk hebt en/of een slecht salaris hebt?
Heb een jaar geleden gesolliciteerd in het Midden Oosten. Inmiddels 10000TT, 6800 B757/767/A320, 5500 PIC, 3 jaar ervaring als trainingscaptain en 1.5 jaar als TRE. Wacht nog steeds op een reaktie............
Nu beginnen? Kijk jezelf in de spiegel aan en wees eerlijk. Deze vraag beantwoorden vereist de meeste captaincy en airmainship die je in je hebt. Vliegscholen handelen in dromen. Wees realistisch. Er wordt veel geluld en genanalyseerd. Eerst feiten en vliegtuigen aan de gate zien, dan geloven! De droom wordt een nachtmerrie als je je schuld niet meer kunt terug betalen. Wordt lullig als degene die borg staat zijn huis kan verkopen! Ik had €160000 schuld, waarvan ik met pijn en moeite (startsalaris slecht) nu pas €110000 (in 11 jaar) heb kunnen terugbetalen.