Amateurisme in de media

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/31/binnenland/airbus_a380_maakt_opwachting.xml

Naar aanleiding van de Emirates A380 die morgen op Schiphol wordt verwacht trof ik het volgende in ieder geval voor mij onbegrijpelijk stukje proza aan van RTL Nieuws en dan met name het volgende stukje: het technische hoogstandje (A380) vervoert 800 passagiers en heeft 427 economystoelen, 70 ruime stoelen en 14 first class privésuites. De suggestie wordt gewekt dat in de morgen arriverende A380 800 pax meekunnen terwijl Emirates en voorzover ik weet nog geen enkele luchtvaartmaatschappij een A380 met een dergelijke configuratie in haar vloot heeft. Reizen de overige 289 pax dan mee als cargo en waar bevinden zich de 70 genoemde "ruime" stoelen? RTL, NU.nl, Televaag, het is ook allemaal hetzelfde ...... BAGGER !!
 
A380-800
-800 staat voor hun voor passagiers, alleen kunnen er in een 737-800 maar +/-180..

Achja, je kan er niks tegen doen, ze gaan na een correctie toch weer terug dat pad op, mensen moeten toch iets te weten komen na het lezen van een krant..
 
Headline van de wakkerste krant van NL: (artikel inhoud is wel juist trouwens)

SCHIPHOL*-* Een Boeing 727 van Arkefly heeft vanmiddag een voorzorgslanding moeten maken op de Buitenverldertbaan van luchthaven Schiphol...
 
Meer dronken piloten

door Paul Eldering

SCHIPHOL*-* Het aantal incidenten met dronken vliegers en stewardessen op vluchten neemt alarmerend toe.

Dat blijkt uit de stroom meldingen bij veiligheidsinstanties in de hele wereld. Concrete cijfers zijn niet beschikbaar,maar de instanties spreken van een duidelijke trend.

Zowel in Amerika als Europa wordt gewaarschuwd voor deze zorgelijke ontwikkeling, die het risico van vliegrampen sterk verhoogt. Het Amerikaanse Institute for Alcoholism Research schat dat 5 tot 8 procent van alle piloten een alcoholprobleem heeft.

„Ook het gebruik van drugs in de luchtvaart stijgt en er is meer psychisch leed door stress. Dat kan zich uiten in agressie en verwardheid.”

Het zijn volgens de politie meestal buitenlandse piloten en cabinemensen die tegen de lamp lopen.

Lekker tendentieus weer van de Telegraaf. Een artikel schrijven dat niet gebaseerd is op cijfers of concrete feiten maar toch doen voorkomen alsof een alarmerend aantal Nederlandse vliegers zich nog dronken aanmeld.

Daarbij geld het Amerikaanse rapport voor Amerikaanse vliegers en zegt dat niks over het aantal dat nog onder invloed is terwijl zij zich aanmelden. Ik denk dat over de gehele samenleving wel 10% van de mensen een alcoholprobleem heeft. Daarbij kan ik me niet herinneren dat er ooit een Nederlander tegen de lamp gelopen is, dus het laatste woorde "meestal" is ook weer tendentieus...

Bah...
 
Ik denk dat over de gehele samenleving wel 10% van de mensen een alcoholprobleem heeft. Daarbij kan ik me niet herinneren dat er ooit een Nederlander tegen de lamp gelopen is, dus het laatste woorde "meestal" is ook weer tendentieus...

Een alcoholprobleem is van alle rangen en standen... Ga er dus maar vanuit dat ook 'onder ons' 1 op de 10 een probleem heeft. Waneer wordt 't een probleem... daar verschillen de meningen nog wel over. De een zegt "meer dan 2 glazen/dag"... de ander "meer dan 2 glazen/uur". 'Tis maar net waar je de grens trekt.

Er is 'recentelijk' (afgelopen 2 jaar) nog een nederlander aangehouden... en uiteindelijk ontslagen wegens alcohol misbruik. Ja, we zijn ook maar mensen... gek he?
 
De US-definitie van "problematisch" alcohol-gebruik zal inderdaad heel wat verschillen met de Europese - en zelfs binnen Europa zie ik stevige verschillen in perceptie tussen noord en zuid, of van west naar oost.

Ik herinner me een US-aan die (op een of ander forum) gruwelde van het idee om in Italië (of was het Spanje?) aan zijn toestel te laten werken: die lieden drinken WIJN bij hun middageten! Die MOETEN toch wel unsafe werken?!

Aan de andere kant herinner ik me dat tijdens WW2 het dagelijks rantsoen van ieder soldaat 100 gr wodka omvatte - en die rantsoenen kunnen toch niet royaal geweest zijn, vergeleken met de normale gewoontes.
 

Wat is 'vaak'?

Je kunt erover zeggen of denken wat je wilt (ben natuurlijk niet bij met het zoveelste 'negatieve' en ongenuanceerde artikel in de Telegraaf), maar 't is wel een feit dat er gewoon teveel infringements zijn, en de meesten daarvan kunnen gewoon voorkomen worden. Dit is nou net het artikeltje waar we met z'n allen ons wel wat van zouden moeten aantrekken.

Target 2013: 0 infringements door de sportvliegerij ??????
 
Het gaat me om het ongenuanceerde. Dit artikel is een rechtstreeks resultaat van het publiceren van een veiligheidsrapport op nota bene de AOPA site:
http://www.aopa.nl/wp-content/uploads/2012/09/Artikel-hotspot-Schiphol-v4.pdf

Uit alles blijkt dat het overgrote deel van de GA vliegers de vliegveiligheid zeer serieus nemen, maar zoals de Telegraaf gewoon is wordt er alleen met koeienletters "GEVAAAAARLIJK!!!" geroepen.

Overigens zijn inhoudelijke reacties op de site van de Telegraaf niet gewenst:
====
"Beste lezer,

U heeft gereageerd op een artikel op telegraaf.nl. Ons moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en geoordeeld dat deze niet geschikt is voor publicatie op telegraaf.nl.

http://www.telegraaf.nl/wuz/profiel/1/telegraafartikel/sportvliegersnalatig

Met vriendelijke groeten,

Het moderatingteam van Telegraaf Community"
======

Ik had niet anders verwacht..
 
6jlx52.jpg
 
Terug
Bovenaan