Tampie
New member
Voor mij hoeft er iig in deze discussie geen enkele rekening gehouden te worden met nog niet in disnstverband getrede vliegers, daar deze niet het probleem zijn van KLM, MP en de VNV.
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat de arbeidsvoorwaarden voor vliegers (gehele branche) er in de loop der jaren er niet beter op zijn geworden. Wellicht omdat het beroep iets anders is geworden, maar misschien ook door het individualisme? (wat overigens in andere beroepstakken ook heerst)
Misschien dan ook niet gaan klagen als er jonkies worden aangenomen die voor de helft van het salaris hetzelfde werk willen doen, zich laten detacheren op uurbasis en dus minder zekerheden kennen, en uiteindelijk met een minder goed arbeidsvoorwaardenpakket het de huidige vliegers moeilijk maken om hun eigen pakket (en toekomst) te behouden?
Lijkt me ook de taak voor de VNV om, naast de huidige KLM-MP problematiek, op te komen voor de algehele doelgroep. En dat daarmee dus ook een goed toekomstbeeld wordt gecreëerd voor nog niet in dienst zijnde vliegers.
De huidige politiek bekommert zich toch ook om de staatsschuld die de toekomstige generatie moet gaan dragen...?
In de huidige scenario's binnen de VNV wordt gesproken over het afbinden van Martinair (sterfhuisconstructie) en dat KLM-ers dan in de toekomst ook op een rode vrachtvloot kunnen gaan vliegen.
Mijn inziens valt dit nog wel te bezien, aangezien het management in Parijs een andere visie heeft over het opereren van vracht en men de AirFrance vrachtvloot behoorlijk heeft kaalgestript. Ik zie het nog wel gebeuren dat men in Parijs MP graag op eigen benen wil laten staan om in de toekomst uit het vrachtvervoer te stappen...(strategie-wijziging) En als er dan alsnog vanuit de VNV wordt onderhandeld over grijze blokken die MP-ers naar KLM doet overhevelen, dan ben ik van mening dat deze 'zekerheden' bij de MP-ers extra onzekerheden bij de 'ongeboren vliegers' zal creëren.
En ja, mijn inziens mag er door de VNV er ook wel voor gezorgd worden dat toekomstige generaties vliegers gewaardeerd worden voor hun werkzaamheden en dat niet de huidige generatie alles al heeft weggesnoept te voordele van hen...
Laat de rekening maar betaald worden door de huidige vliegers. Dus mijn inziens een oplossing waarbij NU de problematiek wordt opgelost en er mogelijk meer water bij de wijn moet worden gedaan door de partijen die wel stemrecht hebben in de discussie.