B767, wees gerust. Ik lees al veel langer in deze thread mee (men hoeft immers geen account te hebben om te kunnen lezen) en heb nergens de antwoorden op mijn vragen gezien. Dat kan ook niet, want gezien de historie van dit topic zijn het merendeel van de posts van voor het aanbelanden in deze fase waarbij de zaken steeds concreter worden. Zodoende meng ik mij dan ook pas nu in de discussie. Met vage verwijzingen naar vorige geposte meningen kan ik dan ook niks.
Ik weet dat je niet vliegt, desondanks stel ik je mening op prijs zo lang deze onderbouwd is. Met jullie bedoelde ik dus eigenlijk iedereen die van mening is dat er overgang van onderneming is.
Waar je de spijker op z'n kop slaat is dat ik hier hoofdzakelijk meningen zie. Meningen zijn verkleurd, subjectief en zoals ik hier ook vaak zie onderbouwd met emotie i.p.v. feiten en cijfers. Van beide zijden natuurlijk! Maar de MP vliegers willen uiteindelijk iets van de KLM vliegers, dus ik ben benieuwd naar hun onderbouwde argumenten.
Betreffende de routes; ik zie dat ik het onduidelijk geschreven heb. Ik bedoelde natuurlijk dat de winstgevende routes naar zowel KLM als AF gaan, waarbij MCO naar AF gaat. Dus de routes worden zeer zeker niet 1 op 1 door KLM overgenomen. Hopelijk is het iets duidelijker zo.
Ik heb nog even gezocht naar de door jou aangehaalde post en zie precies wat ik bedoel. Een rechter zou van zo'n verhaal gehakt maken tenzij het op z'n minst met cijfers onderbouwd is. Daarbij vraag ik me af in hoeverre een rechter de geschiedenis voor de overname in ogenschouw neemt. Het is zeer moeilijke materie.
Aangezien we nu in de fase zijn aanbeland waarbij een gang naar de rechter zeer waarschijnlijk is wil ik me beperken tot de overgang van onderneming claim van de MP collega's.
Volgens de EU:
''Overgang van onderneming: de overgang, met het oog op voortzetting van een economische activiteit, van een economische eenheid die haar identiteit behoudt, waaronder een geheel van georganiseerde middelen wordt verstaan.''
''Geen overgang van onderneming
Er is geen overgang van een onderneming in geval van aandelentransacties. In dergelijke gevallen blijft de NV of BV de werkgever van de onderneming. Dit geldt eveneens wanneer de zeggenschap bij de aandeelhoudersvergadering volledig in andere handen komt te liggen. Een aandelenfusie brengt geen overgang van een onderneming met zich mee.''
Mijn vraag is daarom hoe een overgang van onderneming aangetoond kan worden als de activiteiten, activa en identiteit (passage routes, haar vliegtuigen en de naam Martinair op de passagiersvliegtuigen) niet overgenomen worden. In principe wordt dus alleen de cargo tak overgenomen, maar blijft als zelfstandig onderdeel bestaan.
Belangrijk is daarbij dat Martinair niet gekocht is, maar dat de overige 50% van de aandelen overgenomen zijn. Men spreekt dus mijn insziens van een aandelentransactie waarbij Martinair N.V. gewoon zelfstandig als dochterbedrijf blijft bestaan. Het enige dat verandert is dat Martinair zijn activiteiten gaat toespitsen op vracht en dat boventallige vliegers na sollicitatie kunnen overstappen naar KLM. De vliegers (personeel) worden dus ook niet overgenomen, maar kunnen na selectie bij het moederbedrijf aan de slag.
Zelfs als de rechter mocht oordelen dat er sprake is van overgang van ondermening dat is het niet vanzelfsprekend dat functie en anciënniteit behouden kunnen worden. Het is afhankelijk wat er in de arbeidsovereenkomst van de MP vliegers staat. Volgens mij staat daar nergens specifiek dat je recht hebt op een functie op een bepaald vliegtuig. Laat staan dat vastgelegd is dat je recht hebt op een bepaald carriere verloop.