23-09 D-Day passage MP

Vraag aan MAC vliegers:

Stel er is een integratie en stel dit wordt gebaseert op DOH (en ik zeg vooraf dat ik hier geen voorstander van ben), wordt het dan ook niet redelijk gevonden dat iedereen op een positie terugvalt die die senioriteit geeft.

Persoonlijk lijkt het mij onredelijk om te genieten van de snelle promotie die in het verleden gebeurde, jongens werden aangenomen op een widebody, terwijl zulke posities pas na 10 jaar voor KLM's bereikbaar zijn. Als het argument wordt gebruikt "wij nemen vliegtuigen mee, dan moeten die banen ook op senioriteit worden herverdeeld, sterker nog, ik vind dan eigenlijk ook dat je naar het salaris niveau moet terugvallen dat die positie en je L+P geeft.

Dan pas kun je eerlijk zeggen, niemand ging er op vooruit en niemand ging er op achteruit, niemand heeft een voordeel op de nieuwe lijst ten opzichte van de oude KLM lijst en niemand heeft een nadeel ten opzichte van de oude KLM lijst ( wel ten opzichte van de oude MAC lijst maar die bestaat dan niet meer).

KLM vliegers kunnen in zo'n scenario niet zeggen dat ze worden benadeelt door MAC mensen boven zich want die nemen hun eigen baan mee, MAAR MAC mensen moeten ook terugvallen op de positie die hun DOH ze geeft anders hebben ze namelijk wel een voordeel ten opzichte van de KLM'er, immers die baan waar ze gebaseert op DOH aanspraak op kunnen maken is ingenomen door een juniore vlieger.

Nogmaals, zeker geen voorstander van zo'n scenario, voornamelijk vanwege het percedent richting HV, maar ook vanwege de overtolligheid die MAC (weet het open voor discussie, maar in deze vraag even terzijde) meeneemt. En hoe om te gaan met de mensen die vrijwillig van bv MAC naar de KLM zijn overgestapt ( weet ik, kan je zeggen dat zij hun initiele DOH meenemen, maar dan spelen ze haasje over in de KLM lijst en ik denk dat iedereen het er mee eens is dat dat uit den boze is)

Eerlijke vraag richting MAC mensen: zou zo'n integratie voldoen aan jullie rechtvaardigheids gevoel?

P.s. Even ter verduidelijking vwb mijn HV comment. Elke KLM'er nu heeft een bepaalde kans om widebody captain(de befaamde F3000) te behalen. Als je integreert op de bovenstaande manier gaat die kans er iig niet op achteruit. Voor MAC mensen evt wel, maarja, je kan niet integreren op DOH en nog steeds een voordeel behalen tov senioren op de lijst.

Echter, als HV zou integreren op DOH gaan juniore KLM vliegers er wel degelijk op achteruit vwb WB captain!
 
Laatst bewerkt:
Waarom wordt er gepraat over horizontale instroming en/of het plaatsen van MP vliegers op de KLM senioriteitslijst. Als iemand weet wat er in Badhoevedorp gaande is weet je dat dit totaal niet aan de orde is. Dit is namelijk zowel niet de wens van de KLM als van het het VNV bestuur en de KLM ledenraad.

Het door MP collega's beginnen van een stichting "Algemeen vlieger belang" uit zich in een verharding van de onderlinge contacten met zowel het VNV bestuur als de KLM ledenraad. Geloof me, dit heeft negatievere gevolgen voor MP vliegers dan voor KLM vliegers.
Wat zou er gebeuren als de KLM ledenraad in overleg met bestuur het protocol tijdelijke uitleen KLM ERF's terugtrekt. Dan komen er 4 ERF's terug naar KLM + 100 ipv 50 FTE;s ( die overigens in deze tijd ook door ons goed te vullen zijn ) terwijl MP haar B747F's uitgeleased heeft aan ACG en dan praten we nog niet eens over de gevolgen voor MP passage. De KLM gaat bijv. zowiezo al op Miami vliegen.

Misschien wordt het tijd voor een time out zodat de MP collega's een andere tactiek kunnen gaan bespreken...:dozey:
 
Jeuk!

Jeuk!

Waarom wordt er gepraat over horizontale instroming en/of het plaatsen van MP vliegers op de KLM senioriteitslijst. Als iemand weet wat er in Badhoevedorp gaande is weet je dat dit totaal niet aan de orde is. Dit is namelijk zowel niet de wens van de KLM als van het het VNV bestuur en de KLM ledenraad.
Het door MP collega's beginnen van een stichting "Algemeen vlieger belang" uit zich in een verharding van de onderlinge contacten met zowel het VNV bestuur als de KLM ledenraad. Geloof me, dit heeft negatievere gevolgen voor MP vliegers dan voor KLM vliegers.
Ik wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar als ik dit soort reacties van snotapen als jij lees dan kan ik me zo'n MAC stichting juist heel goed voorstellen! Ik heb sterk de indruk dat sommige gefrustreerde CoCootjes hun eigen moeder aan een bende Albanese pooiers zouden verkopen als hun dat een plekje hoger op de heilige senioriteitslijst zou zetten.
Misschien wordt het tijd voor een time out zodat de MP collega's een andere tactiek kunnen gaan bespreken...:dozey:
Over tactiek gesproken, misschien moet je daar zelf ook eens over nadenken. Je doet namelijk je uiterste best om de eeuwige vooroordelen t.o.v. KLM piloten (arrogant, egoistisch, holier than thou) te bevestigen, iets wat erg nadelig kan zijn voor de reputatie van redelijke KLM collega's die wel bereid zijn om tot een fatsoenlijke oplossing te komen!
 
Jack Daniels en anderen die zich tot zijn uitspraken aangetrokken voelen.

Hoe zou jullie oplossing voor dit probleem er uit zien?
 
Wat een feest
Ben nog nooit zo vaak op het MAC forum geweest
Rood of blauw
Iedereen heeft rechten
Om voor zn eigen toekomst te vechten
En wat mij nou het meest intrigeert,
Is dat zoals gewoonlijk het kleine blauwe mannetje irriteert.
In plaats van nou door te gaan met graaien,
Denk aan uw collegae in plaats van ze te naaien.
Er is genoeg voor elk wat wils,
Zoek de oplossing, wees maten en drink samen een pils.


Kan nog wel ff doorgaan maar de koek is op ;-)

X
 
Wat is er mis met het verweven van de twee senioriteitslijsten zoals voorgesteld door Flyburg gebaseerd op DOH, maar dan wel met behoud van functie?

Als MP failliet zou zijn gegaan en de MP piloten bij KLM opnieuw moeten solliciteren dan kan ik me voorstellen dat MP vliegers dan onderaan op de senioriteitslijst zou komen. Zo gaat dat bij iedere nieuwe baan. MP is echter niet failliet gegaan maar overgenomen door de KLM. Nou prima, wie A zegt moet dan ook B zeggen en dan moet men MP vliegers ook een redelijke plek aanbieden op de senioriteitslijst met behoud van functie.

Wel de lusten maar niet de lasten is een beetje kort door de bocht, maar ik heb het vermoeden dat dit door het KLM management erg slecht gecommuniceerd is aan hun eigen personeel, met als resultaat dat mensen als Purno ineens geshockeerd tot de conclusie komen dat ze nog een flink aantal jaren de take off en landing vanaf de jumpseat mogen bewonderen.
 
Ja JD waarom zal heel de klm senlijst niet onder die van MP. Effe 140 man upgraden en niemand merk er iets meer van..... of eh...

Ik denk dat Flyburg en ik een normale vraag stellen. behoud van functie met behoud van DOH is denk ik niet reeel. Zeker als je bedenkt dat (effe alleen ICA kisten genomen) dat klm een aantal keer groter is.

Hoop toch nog op een reactie.

W
 
Als MP failliet zou zijn gegaan en de MP piloten bij KLM opnieuw moeten solliciteren dan kan ik me voorstellen dat MP vliegers dan onderaan op de senioriteitslijst zou komen. Zo gaat dat bij iedere nieuwe baan.

Niet altijd. Bij mij werkgever hebben ze dat dus niet gedaan voor een bepaalde vloot. Gevolg is dat er tien jaar na het falliet van Sabena nog altijd mensen elkaars bloed lusten.
Bijkomende factor is wel dat dit bedrijf is samengesteld uit een stuk of 10 faillissementen.

Ik hoop van ganse harte dat jullie er samen uitkomen want de sfeer voorin zal er niet op vooruit gaan.
 
Retorische vraag, maar behouden die 767's, MD11's en 744's van MP dan ook hun 'functie?' Of worden die bij Embraer ingeruild voor E170/190's? :rolleyes:

Kijk, het is/was de KLM te doen om een groot gedeelte van de MP long haul productie in te lijven, dan is het toch ook normaal dat het MP personeel deze productie verder blijft uitvoeren?

Nogmaals, wie A zegt moet ook B zeggen. Voor wat hoort wat, anders had men MP vorig jaar, na jaren van wurgen, niet moeten overnemen maar de genadeklap moeten toedienen met als excuus "tja, recessie he." Vervolgens had men wat ouwe MP routes kunnen inpikken en tegen die werkeloze MP captain van 50+ na een succesvol COVA gesprek kunnen zeggen: "alsjeblieft 'kaerel,' een mooie baan als ceau-pileaut op een E170 onderaan op de senioriteitslijst, take it or leave it!" :dozey:
 
Tsja JD,

Jij en ik komen er in ieder geval niet uit. onze meningen over rechtvaardigheid liggen mijlenver uit mekaar. Als het ene bedrijf door een ander wordt overgenomen is het inderdaad netjes als het overgenomen personeel goed wordt behandelt, het is ongehoord als het overgenomen personeel er op vooruit gaat ten opzichte van het personeel van het overnemende bedrijf. Compleet onrealistisch verwachtingspatroon.

Het valt ondertussen wel op dat de emoties hoog oplopen, merkwaardig dat alle partijen zo'n beetje alles kunnen zeggen maar dat vooral de KLM'ers in een hoekje worden weggezet om hun uitspraken terwijl andere uitlatingen er ook niet om liegen.

@ onassis: Begin jou anders ook een aardig irritant mannetje te vinden.
 
Laatst bewerkt:
JD,

Postings zijn gekruist.

Ik ben een groot voorstander van een aparte vrachtdivsie, waarin alle MAC vliegers zitten met hun eigen oude senioriteit lijst. Dan geen verlies van funktie, lijkt me redelijk, maar

Sommigen gaat dit echter niet ver genoeg, die willen koste wat koste op de KLM senioriteit lijst, prima, maar als je dat doet op bv DOH dan ook de positie die dat geeft.

BTW als die laatste zin in jouw post geen stemmingmakerij is en alle KLM vliegers over één kam scheren is weet ik het ook niet meer, BAH
 
JD,

Ik weet dat het inmiddels op airwork een sport is van sommige om "junioren" KLM vliegers/coco's te pesten maar laten we reeel zijn. Ik tegenstelling tot jouw opmerkingen veroordeel ik niemand. Ik vraag me gewoon een naar maar inziens terechte vraag en schets daarbij een scenario. Is het wel verstandig dat MP vliegers deze stichting in het leven geroepen hebben?.

Erg jammer dat je dan met zo'n reactie komt. Blijkbaar zit je toch iets dwars. Als je goed gelezen hebt weet je dat ik totaal niet uit ben op MP banen. Ik zie nogsteeds veel mogelijkheden voor beide bedrijven in de door de VNV voorgestelde uitruilvariant waarbij beide maatschappijen eerlijk gecompenseeerd worden voor het verlies van werkgelegenheid. Tevens denk ik dat dit de enige haalbare variant is waarvoor draagvlak heerst.

Wat ik niet begrijp is waarom deze variant voor zoveel MP vliegers onbespreekbaar is. Kan iemand mij dit uitleggen? Er wordt ook steeds beweerd dat junioren en arrogante KLM vliegers uit zijn op MP functies. Ik merk vooral het tegenovergestelde op; MP vliegers zijn uit op KLM banen. Sterker nog, jij gunt mij zelfs stagnatie gezien je uitspraak over het langer mogen bewonderen van de jumpseat. Is dat niet hypocriet gezien je eerder gemaakte uitspraken? Hoor je mij overigens praten over arrogante MP collega's/appekoppen etc. Nee, ik laat andere collega's wel in hun waarde. Over fatsoensnormen gesproken......:dozey:

MP is trouwens niet overgenomen vanwege de longhaul routes ( waar al jaren verlies op gedraaid wordt ) maar vanwege de vrachtcontracten.

Overigens mocht het ooit komen tot het inpassen van lijsten denk je dan niet dat de Transavia collega's hier niet eerst recht op hebben. Zij zijn tenslotte al langer 100% dochter.
 
De houding van sommige KLM-ers hier is echt ZUM KOTZEN te noemen. Bah!
Jack Daniels vat het mooi samen met zijn Albanese Pooiers. Ik sluit mij in het geheel aan bij zijn mening. (weet alleen even niet waar DOH voor staat)

Transavia heft haar passage niet op, dus is geen punt van discussie hier. Martinair heft (nogmaals, onder druk van KLM) haar passage activiteiten op.

Verder over de ERF'n: Ik weet van de motie van enkele KLM vliegers die via het VNV het bestuur de KLM willen overtuigen van het terughalen van de ERF'n. Echter, hoe denkt KLM dat ooit winstgevend te krijgen. Dat is in het verleden nooit gelukt en zal nu ook nooit lukken. KLM heeft, ten opzichte van MP, totaal geen kaas gegeten van vracht. Het terughalen van de ERF'n zal alleen maar verlies opleveren. Daarbij blijven de productieafspraken jegens AF bestaan, en kan KLM daardoor maar slechts 2 van haar 4 ERF's gebruiken.

Waarom niet gewoon 2 lijsten houden. En de huidige vliegers van MP in ieder geval plaatsbehoud geven (dus geen capt 767 co op de 70 laten worden)
1 lijst van MP-ers, en 1 lijst van KLM-ers. Bij promoties eerst een x aantal KLM-ers voordat er 1 MP er doorstroomt uit dezelfde f enzoverder. Dit is geen achteruitgang voor KLM-ers (er komt immers door het overnemen van MP ook productie bij, degene die dat ontkent moeten ze meteen van elke lijst afschrappen en denkt echt alleen maar aan zichzelf) en voor MP-ers is er baanbehoud en postitiebehoud, promoties duren wellicht wat langer voor hen.

Maar een MP Capt co maken op een 70, dat menen jullie toch niet echt serieus he. Plus te denken dat het eigenlijk maar om ongeveer 60 vliegers gaat.... (ja het zijn er nu 113, dat is mij bekend)
 
De reacties van jou 767 en sommige anderen is ZUM KOTSEN, menig KLM vlieger gaat inhoudelijk op de stof in. Integendeel tot de schreeuwerige manier van sommige anderen hier, die pretenderen de waarheid in pacht te hebben, BAH BAH BAH!

Waarschijnlijk wordt de uitruil variant bedacht en gebruikt, elke andere variant is daarmee niet relevant op dit moment. Het lijkt me dus nuttig om over de voor- en nadelen van die variant te gaan sparren, op basis van wat we weten.

Elkaar afzeiken op basis van werkgever is zelfs hier te kansloos voor woorden wat mij betreft. Ik werk voor KLM, maar zou ik voor Ryanair gewerkt hebben, was ik gewoon dezelfde hufter geweest die ik nu ook ben.
 
ktv,je hebt helemaal gelijk.
Ik heb hier natuurlijk in bovenstaande posts in dit topic totaal, maar dan ook totaal niet inhoudelijk gereageerd!.
Overigens schreeuw ik nergens.

btw: Wat was jouw nuttige bijdrage in deze?
 
Transavia heft haar passage niet op, dus is geen punt van discussie hier. Martinair heft (nogmaals, onder druk van KLM) haar passage activiteiten op.

En als ze passage NIET opheffen, dan gaat Martinair failliet en blijft er helemaal niets over.

Verder wil ik toch iedereen manen in ieder geval normaal te doen. Ik hoop niet dat de houding van een aantal mensen hier representatief is voor de manier waarop MP vliegers omgaan met hun ondergeschikten en hun collega's met minder anciënniteit, want dan hoef ik ze niet als collega's.
 
B767-300ER,

Ik begrijp het niet, slaat je post 314 nou op mij?

Ik heb gewoon een vraag gesteld, op een neutrale manier, zonder schreewerigheid.
Jou scenario is ook bij mij favoriet, echter niet bij sommige MAC mesen, dus ik vroeg mij slechts af wat zij vonden van de DOH integratie (date of hire), maar dan wel terug naar de posite behorend bij die senioriteit.( in alle realiteit btw, in zo'n scenario zou een MAC baas NOOIT terugvallen naar coco of co F70).

Ik gaf al aan daar zelf geen voorstander van te zijn!

Wat was er precies in mijn posting of houding om van ZUM KOTSEN?
 
Terug
Bovenaan