Zwitserland

Proces tegen top Swissair begonnen

Proces tegen top Swissair begonnen

BULACH - In de Zwitserse plaats Bülach is dinsdag het proces begonnen tegen negentien voormalige bestuurders en topadviseurs van Swissair. Zij worden verdacht van wanbestuur rond het faillissement van de luchtvaartmaatschappij, die in 2001 bezweek onder een schuldenlast van circa 11 miljard euro. Het is het grootste proces wegens fraude ooit in Zwitserland.

De vliegtuigen van Swissair werden in oktober 2001 als donderslag bij heldere hemel aan de grond gezet omdat het bedrijf zijn brandstofrekeningen niet meer kon betalen. Binnen een halfjaar was de luchtvaartmaatschappij, eens de trots van de Zwitserse natie, failliet. De top van het bedrijf werd vorig jaar aangeklaagd voor onder meer boekhoudfraude.


De eerste verdachte die werd voorgeleid, was Gerhardt Fischer. Hij zat van 2000 tot 2001 in de raad van bestuur van Swissair. Hij verklaarde dinsdag onschuldig te zijn. Volgens Fischer heeft de algehele crisis in de luchtvaartsector na de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september 2001 geleid tot de ondergang van Swissair. Verder beriep hij zich op zijn zwijgrecht.

Raadsel

Onder de overige verdachten zijn topfiguren uit de Zwitserse bankwereld. Hoe Swissair zich onder hun leiding voor miljarden in de schulden kon steken, is voor veel Zwitsers een raadsel waarvan zij hopen dat het tijdens het proces wordt ontrafeld. De publieke belangstelling voor de rechtszaak is dan ook groot, hoewel experts menen dat de beschuldigingen zeer moeilijk te bewijzen zullen zijn.

De verdachten zouden verliezen buiten de boeken hebben gehouden om het bedrijf van de ondergang te redden. Ze kunnen daarvoor drie jaar gevangenisstraf krijgen. Swissair ging uiteindelijk toch ten onder. Het fuseerde met branchegenoot Crossair tot de nieuwe maatschappij Swiss. Die werd echter nooit winstgevend en werd in 2005 overgenomen door het Duitse Lufthansa.
 
Wat bedoel je precies met welk een waarheid Ron ??

Als je doelt op dat domheid niet bestraft kan worden zal je wel gelijk hebben, anders zat je al jaren in de strengbeveiligde afdeling in Vught.........
Toch....?

Tja en dat CNN een foto van de barbiejet neemt is logisch, ze konden geen mooie foto van een SAAB zweidoezig vinden...(die bestaan ook niet).

met vriendelijke groet,

MW
 
Heren t moet niet gekker worden!

Kreeg vandaag een brief v Swiss European met een uitnodiging voor de functie
F/O Avro.
Ze hadden nml voor t eerst sinds hun oprichting winst gemaakt en hadden daarom
extra vliegers nodig.

Ondertekend door onze vriend Rolf Brand.

Ik wacht even op t moment dat jullie ook uitgenodigd zijn en dan gaan we allen een reunie houden op kosten van Swiss met aansluitend een legendarisch interview!

:D :D :D :D
 
Ja hoor, ik ben ook uitgenodigd!

:yeehaa: :yeehaa: :yeehaa: :yeehaa:

Heeft iemand nog wat Jumbofuckinglino boeken liggen, kan ik meteen gaan leren!

Lators,
K.
 
Dagje Engelberg?

Dagje Engelberg?

Of lekker een dagje skien. "If you are coming for a interview, what are you doing with skies?"

Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik 4 motoren wel geil vind. Dus wie weet...

So joe aare ex kroosair? So nooow you come to fly a reeeaaal jet?! :rolleyes:

Ik zeg we gaan met zijn allen. Beetje rellen in het zoeri-ops...
 
Tis ook altijd wat...

Tis ook altijd wat...

Jullie doen ook echt ALLES om delay-code "late crew boarding" te voorkomen... Lekker makkelijk met je mobiel uit de crewbus...

Zie Saabdestroyer al zitten á la Kerstens: "De 916 naar Amsterdam? Daar zit een bom aan boord. Zou ik maar effe checken als ik jullie was, nou dooeeii". :D :D :D



Toestel Martinair ontruimd na bommelding op Isla Margarita


06-03-2007

SCHIPHOL - Het vliegveld van het Venezolaanse Isla Margarita heeft maandag (5 maart) een anoniem telefoontje ontvangen met de boodschap dat een vliegtuig van Martinair binnen twintig minuten moest worden ontruimd. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij gedaan, maar uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn. Wel is het vliegveld enige tijd gesloten geweest.

De meeste van de 270 passagiers van het net gelande toestel waren al van boord toen het telefoontje binnenkwam, zei een woordvoerder van Martinair dinsdag. De overige reizigers zijn snel uitgestapt. Vervolgens is het vliegtuig naar een afgelegen plek gebracht en is het doorzocht. Ook de bagage van de passagiers is onderzocht.

Omdat het vliegveld van Isla Margarita zo klein is, werd de start- en landingsbaan gesloten. Het vliegtuig vertrok met een vertraging van ongeveer 1,5 uur weer van het eiland. Martinair heeft geen financiële schade opgelopen.
 
Sjaak kreeg n brief van Juergen.Arschfeucht@swiss.com of ik op die theepot kom sturen!

Nou voor die sechsunddriessigdoessig schwiezer frankgen smeer ik nog geeneens geen poep aan de deurknop van Andre Dose!

Aad picture it:

Reunie in de BAsel Business Lounge met broodties zalm en glaasties sjampanje...return of the good old days!!

Toch maar effe invullen????
 
Gruetziwol!

Gruetziwol!

Homes: Wählen voor de oktober uitnodiging. Wedstrijdje gipfeli's eten.

De baan is niet interessant, de uitnodiging des te meer :yeehaa:

Ik begin al stiekem "met zijn allen" van H. Huisman te neurien :D
 
Die gast moeten ze door z'n enkels, z'n knieen en z'n heupen schieten. Dat gun ik 'm wel.

Wat hij aan ellende, tragedie, gebroken gezinnen en kapotte huwelijken op z'n geweten heeft, is niet te overzien. Overal waar hij zich laat zien herhaalt de geschiedenis zich. En dan maar met een big smile een trofee overhandigen bij de Bahrein GP.

Om van te kotsen, echt waar.

K.
 
New chief executive André Dose warns that job losses will be necessary to rescue the carrier, which is losing over $1 million a day. He says the situation is "more dramatic" than he had expected and describes the financial state as "critical".
Hmmmm, sounds familiar... :kiss:
 
Back
Top