mmm op zich een goed verhaal: je vind jezelf slim genoeg om in dit gewaagde avontuur te stappen, dan heb je waarschijnlijk ook naar alle consequenties gekeken....
Maarrrrrr. Als ik even terug ga hoe ik er zelf over dacht toen ik voor de keuze stond om aan dit avontuur te gaan beginnen.
Ik wilde, en nog steeds wil, heel graag vliegen. Dat doe ik nu bij KLM. Toen ik aan de KLS begon werd er niemand aangenomen en was er een soort wachtlijst, geen garantie dat je werd aangenomen, maar wel dat je mocht komen solliciteren.
Om diverse redenen heb ik tegen mijzelf gezegd dat ik alleen op de KLS wilde komen anders zou ik niet gaan leren vliegen. Dit speelde in 2003 (mijn klas:3-2).
Toen ging de boel aan het rollen en werd de een na de ander aangenomen (en een enkeling afgewezen). Mijn hele mindset veranderde in:als ik maar een baan krijg, naar: Wanneer zou ik mogen komen voor een gesprek.?
Spannende tijd en uiteindelijk aangenomen bij KLM, TOP, DIKKE PRIMA!!!! Uiteraard namen ze mij aan, ik heb tenslotte hard gewerkt en kan dit werk ook goed, ging er door mij heen, blakend van het zelfvertrouwen!!!!
...
Maar als ik niet was aangenomen, wat dan?
pffff dat zou enorm balen zijn geweest en ik heb het van dichtbij meegemaakt met klasgenoten. Hoe ga je in godsnaam alles terugbetalen en een normaal leven hebben? Ik heb nu nog dat ik geld tekort kom en volgens mij houd dat nooit op.
Je stelt je in op je mogelijkheden en je middelen dat zie ik ook aan mij, bij KLM, afgewezen klasgenoten...die redden het ook.
Als je in Turkije aan de bak kan is dat mooi en ergens anders ook, je vliegt tenslotte.
Wat helaas wel veranderd is in zeer korte tijd (minder dan een opleiding voor vlieger), is de markt. Er zijn gewoon teveel capabele jongens en meiden van diverse scholen aan het wachten. Luchtvaartbedrijven ontstaan niet omdat het luchtvaartfanaten zijn, maar omdat er geld valt te verdienen op welke manier dan ook. Of een eigenaar van zo'n bedrijf nu boterkuipjes verkoopt of vliegtuigstoelen naar Afrika, dat maakt niet uit...hij wil dat geld hebben. Lukt het niet meer zo goed, dan wordt de stekker eruitgetrokken en klaar is kees.
Piloten zijn disposables geworden en dan moet je gaan uitkijken met je investeringen in de opleiding. Hoe graag je iets ook wilt, je komt er wel overheen. Dat meisje dat je vroeger zo dolgraag wilde en welke uiteindelijk met die eikel er vandoor ging, zag er achteraf toch minder leuk uit en als je haar nu ziet heb je helemaal geen spijt en verdriet meer omdat je bent afgehaakt.
Moraal van mijn verhaal. Heel goed dat je het probeert, maar geloof mensen als ze zeggen dat je die investering, moet afwegen tegen je return on investment. Die is op dit moment erg slecht en misschien zelfs wel onoverbrugbaar. Als je echt de capaciteit hebt om piloot te worden...soms is het gewoon beter om niet op te stijgen...maar ga je toch, dan is na V1 maar 1 kant op en dat is vooruit!!!