Zie je nu wel Stella is de beste school!

Status
Not open for further replies.
Het is makkelijk om door ons van de zijlijn te gaan roepen dat die jongens die 10K betalen voor een lootje in de Stella loterij de markt verzieken. Hoewel ik het er wel mee eens ben, is het wel zo dat ze niet georganiseerd zijn. Als jij het niet doet, doet je buurman het wel! In die 10 jaar heb ik dit soort praktijken meerdere keren meegemaakt. Beetje links lullen (solidair zijn met elkaar) en rechts vullen (als men een kansje maakt op een baantje zijn all bets off).

Ik vind het ronduit schandalig dat Stella deze praktijken er op na houdt. Ben benieuwd wat Johan of een van de andere Stella PR functionarissen hierop te zeggen hebben.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Ze maken handig gebruik van de toch al slechte markt, en de eerder genoemde roze brillen. Nog een beetje PR machine eraan, en de honderdduizenden euro's extra vloeien naar binnen, zonder dat ze er iets extra's voor hoeven te doen. Mocht er geen baan gevonden worden, dan kan er een sigaar uit eigen doos worden terug gegeven.
 
Beste vliegers in spé ,

LUISTER nou eens naar de mensen, zoals bv FA WW en ik zei de gek, die wat langer rondlopen in deze business !!!!!!!
Op dit moment NIET beginnen aan Stella's etc. Laat staan het baangarantie 10K verhaal zonder dat de voorwaarden bekend zijn.
De markt zit volledig op slot zeker voor low timers. Iedere zichzelf respecterende maatschappij zit met een overschot aan vliegers. Nieuwe worden de komende jaren niet aangenomen.
Ja misschien @#$%^@! airline waar je wederom tegen betaling, van je eigen salaris, aan de bak kunt, zonder vooruitzichten.

Maar goed jullie schijnen het allemaal zelf beter te weten en deze "ouwe kapitein" weet niet beter !

LUISTEREN is zowiezo een probleem van de hedendaagse jongeling dus het zal wel tegen dovemansoren gezegd zijn maar vond het toch nodig.
Een gewaarschuwd mens telt over het algemeen voor twee.

Groet.
Sjaak.
 
Dat doen ze omdat de bank geen stuiver risico loopt.

Ze geven alleen leningen met een volledige borg van bv een huis of iemand die zich garant stelt voor het bedrag. Er schijnen ook leningen te worden gegeven waarvoor zich een garantiefonds borg stelt (KLS?).

Omdat ze zeggen dat ze het dan allemaal zo risicovol vinden rekenen ze echter wel een dikke vette renteopslag, en daar wordt de bank beter van. En laten we eerlijk zijn, de banken kunnen dit extra-tje wel gebruiken in deze zware tijden.

Het is big business en ook nog zeer lucratief.


Mij is verteld door 2 vliegscholen (op open dagen), namelijk DFA en KLS, dat de ouders helemaal niets met de lening te maken hebben, dit zou namelijk een afspraak tussen de student en de bank zijn.

Bovendien hebben veel mensen geen koophuis, maar een huurhuis. Zouden kinderen van ouders met een huurhuis dus nooit in aanmerking kunnen komen een lening voor een vliegopleiding?
 
Mij is verteld door 2 vliegscholen (op open dagen), namelijk DFA en KLS, dat de ouders helemaal niets met de lening te maken hebben, dit zou namelijk een afspraak tussen de student en de bank zijn.

Bovendien hebben veel mensen geen koophuis, maar een huurhuis. Zouden kinderen van ouders met een huurhuis dus nooit in aanmerking kunnen komen een lening voor een vliegopleiding?

Regresmogelijkheid

Grtz Mike5
 
Nog wat over de perfecte deal van stella en ook de nls(!) met sunexpress;

iemands ervaringen;

De eerste indruk van Sun Express en Turkije is erg positief. Met name de vergelijking Turkije en Portugal is groter dan het gat tussen Ajax en psv op de ranglijst. Ik voel me hier gelijk thuis, het eten is lekker, de mensen vriendelijk en de vrouwen onverwacht mooi.

De club zelf is erg profesioneel. Je ziet overal duidelijk de Duitse invloed van Lufthansa terug. Alles wordt keurig betaalt, ben optimaal verzekerd, krijg een zeer goede vergoeding tijdens de opleiding, alles buiten het vliegen om wordt door de betreffende afdeling geregeld, collega's zijn (of doen) alsof ze enorm blij zijn met onze komst en de opmerkingen over mijn basis Izmir stemmen mij gelukkig. 'Where is your base?' Antalya? Oude stewardessen en de stad is te rustig. Istanbul? 16 miljoen inwoners, te druk en te veel domestic. Izmir? 'Man you are lucky'! Het schijnt dat de vrouwen onweerstaanbaar mooi zijn in Izmir, de sfeer binnen het bedrijf is optimaal en de stad schijnt heel leuk te zijn.
Verder werken er heel veel Duitsers en Nederlanders bij Sun Express.
 
Weten jullie wat het is, het is een droom en het was ook onze droom natuurlijk toen wij op dat punt stonden. Stella etc zijn makelaars in dromen. Voor deze droom kun je vragen wat je wilt. De informatie die je bv hier op Airwork kunt vinden is voor een ieder beschikbaar. Je moet er dus vanuit gaan dat de mensen goed geinformeerd zijn. Als ze er dan toch voor dit risicovolle avontuur kiezen: good luck to you! Daar maakt het ook niets uit wat wij, die dezelfde weg zijn gegaan, hier schrijven over de huidige marktsituatie. Die gasten denken toch dat ze het wel gaan maken en dat is ook goed zo. Dat een Stella daar een hoop centen aan verdiend? Daar heb ik ergens wel bewondering voor. Het zijn ondernemers en zeer goede ook.

Een deel van de misere komt er gewoon uit voort dat er in de deze markt een aantal zeer handige figuren aktief zijn, bv de mensen achter Denim Air, Stella etc. Echte ondernemers die een niche zien en een aantal jaar ontzettend veel geld verdienen totdat hun niche weer weg is.

Als je nog steeds denkt dat je in de luchtvaart snel rijk zal worden als piloot? Dat wordt je zelfs bij een major niet meer, daar zijn de opleidingen gewoon te duur voor en de T&C's te slecht geworden. Er zullen nog steeds mensen een job vinden, weinigen hier in west Europa en meerdere richting het oosten (Turkije, India, Indonesië etc).

Op den duur zal het probleem van de overschotten aan vliegers vanzelf worden opgelost, maar zo ver is het voorlopig nog niet.
 
Dat een Stella daar een hoop centen aan verdiend? Daar heb ik ergens wel bewondering voor. Het zijn ondernemers en zeer goede ook.

Sorry, maar dit vind ik geen ondernemerschap.
Dan heb je ook zou je ook bewondering moeten hebben voor Dirk Scheringa, of de dealer op de hoek van de straat die geld verdient aan de Junkies. Hoewel ik voor de laatste meer bewondering zou hebben. Hij handelt gewoon in een substantie waar vraag naar is, maar heeft de junk niet aan zijn verslaving geholpen. Grappig eigenlijk dat Scheringa in een benefiet programma als “Help Haïti” zit, en dat we de dealer opsluiten.

Grtz Mike5
 
Dirk verkocht lijfrentes etc die vele malen duurder waren dan bij anderen. Is dat dan de schuld van Dirk of is het nog steeds je eigen keuze of je een hypotheek bij hem neemt of bij een ander? Het waren natuurlijk mensen die eigenlijk geen huis konden kopen. Hetzelfde misschien als je een vliegopleiding gaat doen terwijl je al weet dat je de testjes niet hebt gehaald?

Stel ik ga iets verkopen wat overal €100 kost en ik vraag er €1000 voor. Ben ik dan een oplichter als mensen het bij mij kopen?

Ik bied een vliegopleiding aan voor €104.000 terwijl je het zelfde papiertje ook voor €50.000 bij een ander kunt halen, ben ik dan een oplichter? Wel natuurlijk als ik zeg dat iedereen een baan heeft gevonden terwijl dat misschien niet zo is, maar ook omdat ik teveel geld vraag?

De dealer op de hoek heeft in veel gevallen wel de junk gemaakt door eerst een paar gratis shots ter beschikking ter stellen...

Ik ben van mening dat iedereen die nu nog een vliegopleiding begint met het idee dat hij/zij wel bij de KLM terecht zal komen, met alle informatie die er beschikbaar is, het zelf maar moet weten. Succes ermee, maar ga niet zeggen dat je erin bent geluist. En ga ook niet zeiken omdat je wel een job hebt gevonden maar geen cent te makken hebt omdat je die €150.000+ om je nek hebt hangen maar wel een Breitling om je pols en een dikke geleende 350Z.
 
mmm op zich een goed verhaal: je vind jezelf slim genoeg om in dit gewaagde avontuur te stappen, dan heb je waarschijnlijk ook naar alle consequenties gekeken....
Maarrrrrr. Als ik even terug ga hoe ik er zelf over dacht toen ik voor de keuze stond om aan dit avontuur te gaan beginnen.

Ik wilde, en nog steeds wil, heel graag vliegen. Dat doe ik nu bij KLM. Toen ik aan de KLS begon werd er niemand aangenomen en was er een soort wachtlijst, geen garantie dat je werd aangenomen, maar wel dat je mocht komen solliciteren.
Om diverse redenen heb ik tegen mijzelf gezegd dat ik alleen op de KLS wilde komen anders zou ik niet gaan leren vliegen. Dit speelde in 2003 (mijn klas:3-2).
Toen ging de boel aan het rollen en werd de een na de ander aangenomen (en een enkeling afgewezen). Mijn hele mindset veranderde in:als ik maar een baan krijg, naar: Wanneer zou ik mogen komen voor een gesprek.?
Spannende tijd en uiteindelijk aangenomen bij KLM, TOP, DIKKE PRIMA!!!! Uiteraard namen ze mij aan, ik heb tenslotte hard gewerkt en kan dit werk ook goed, ging er door mij heen, blakend van het zelfvertrouwen!!!!
...
Maar als ik niet was aangenomen, wat dan?
pffff dat zou enorm balen zijn geweest en ik heb het van dichtbij meegemaakt met klasgenoten. Hoe ga je in godsnaam alles terugbetalen en een normaal leven hebben? Ik heb nu nog dat ik geld tekort kom en volgens mij houd dat nooit op.
Je stelt je in op je mogelijkheden en je middelen dat zie ik ook aan mij, bij KLM, afgewezen klasgenoten...die redden het ook.

Als je in Turkije aan de bak kan is dat mooi en ergens anders ook, je vliegt tenslotte.
Wat helaas wel veranderd is in zeer korte tijd (minder dan een opleiding voor vlieger), is de markt. Er zijn gewoon teveel capabele jongens en meiden van diverse scholen aan het wachten. Luchtvaartbedrijven ontstaan niet omdat het luchtvaartfanaten zijn, maar omdat er geld valt te verdienen op welke manier dan ook. Of een eigenaar van zo'n bedrijf nu boterkuipjes verkoopt of vliegtuigstoelen naar Afrika, dat maakt niet uit...hij wil dat geld hebben. Lukt het niet meer zo goed, dan wordt de stekker eruitgetrokken en klaar is kees.

Piloten zijn disposables geworden en dan moet je gaan uitkijken met je investeringen in de opleiding. Hoe graag je iets ook wilt, je komt er wel overheen. Dat meisje dat je vroeger zo dolgraag wilde en welke uiteindelijk met die eikel er vandoor ging, zag er achteraf toch minder leuk uit en als je haar nu ziet heb je helemaal geen spijt en verdriet meer omdat je bent afgehaakt.

Moraal van mijn verhaal. Heel goed dat je het probeert, maar geloof mensen als ze zeggen dat je die investering, moet afwegen tegen je return on investment. Die is op dit moment erg slecht en misschien zelfs wel onoverbrugbaar. Als je echt de capaciteit hebt om piloot te worden...soms is het gewoon beter om niet op te stijgen...maar ga je toch, dan is na V1 maar 1 kant op en dat is vooruit!!!
 
De gek is niet die, die teveel vraagt, maar die die teveel betaald.
(Oude Afrikaanse "boereraad" oftewel boerenwijsheid).
 
@WW1 FA,

Ik begrijp je verhaal over vrije marktwerking en de 'kansen' die ondernemers hierin zien om geld te verdienen. Vanuit hun optiek hebben ze een geweldige markt aangeboord en zijn het geboren ondernemers om deze business uit de grond te stampen.

Maar door deze mentaliteit, lopen anderen schade op. Bijvoorbeeld jouw voorbeeld van de DSB. Onze Dirk weet veel geld los te troggelen en maakt enorme winsten om zijn hobbies te bekostigen. Maar dan gaat het mis en betalen alle gezamelijke banken een deel van de schuld, die weer doorberekend moet worden aan de consument die wel een stabiele hypotheek/rekening heeft bij een betrouwbare bank. Dus het ondernemerschap van de een, brengt schade aan de ander.
 
Last edited:
Voorlichting aan aspirant-vliegers met betrekking tot betaalde ratings, wel/niet baangaranties en andere financiële aspecten van een vliegopleiding, dat is prima gezien de enorme bedragen die hiermee gemoeid zijn en de financiële risico's bij het niet krijgen van een baan. Desalniettemin gaat men in sommige berichten simpelweg te ver. Die berichten pas ik dan ook aan, conform de huisregels. Houd het netjes, ga niet met allerlei krachttermen slingeren en trek geen vergelijkingen die te ver gaan.
 
Dirk verkocht niet alleen te duren lijfrentes, daarbij is er ook heel veel geld zoek van mensen die geen lening bij zijn bank hadden. Het idee dat een drugdealer mensen eerst een paar keer gratis drugs geeft om ze verslaafd te maken om er dan vervolgens geld aan te verdienen is ook totaal onjuist. Kan nu wel een heel stuk gaan schrijven over de DSB en het drugs/verslavingsprobleem, maar daar gaat deze topic niet over.

Het punt dat ik wilde maken is dat ik deze manier van ondernemen geen bewonderenswaardige vind. Als jij dat wel vindt, is dat natuurlijk je goed recht. Wij verschillen hiervan dan alleen van mening.

Ik ben het wel met je eens dat als mensen nu een vliegopleiding beginnen ze er zelf om vragen met alle informatie die beschikbaar is. Ben eigenlijk helemaal eens met wat je schrijft. Het enige waarmee ik het oneens ben is dat jij die 10K vragen voor een lootje in de Stella loterij een bewonderenswaardige manier van ondernemen vindt.

Grtz Mike5
 
Bewonderenswaardig is het ook niet, maar het is natuurlijk verbazingwekkend onder welke gewoon bizarre omstandigheden en condities vliegopleidingen aan de man kunnen worden gebracht en gefinancierd. Naarmate de markt krapper wordt lijkt het steeds meer bizar te worden, met als uiteindelijk hoogtepunt misschien dat er een paar garantiefondsen en vliegscholen failliet gaan? Dan zijn de rapen pas gaar (ex DSB)!
 
Wij krijgen op dit moment een groot aantal ervaren F/O's (3000-5000 TT en vele uren jet) die andere airlines verlaten en kiezen om bij ons op een zomercontract vliegen en alleen per uur betaald worden. Ziektedagen, vetragingen etc worden niet betaald.

Zolang ervaren mensen nog dit soort stappen maken is de markt compleet verziekt en op slot. Ook al gaat de markt open het zal nog lang duren om de huidige zeer slechte arbeidscondities terug te brengen naar reeele condities zoals we die vroeger hadden. Een ab initio FO verdient bij ons UK sterling 1200 per maand netto, daarvan moet de studieschuld nog worden terug betaald. Ze houden per maand UK streling 500 over om ALLE andere kosten van te betalen. 500 uur op een type maakt geen ruk uit op dit moment.

Ik vind de gehele baangarantie dubieus omdat mensen als het ware gedwongen worden om hierin te participeren. Eerst dient er volledige transparantie te zijn over alle condities voordat zo'n contract ondertekend wordt.

De schuld ligt ook ten dele bij mensen die beginnen met een opleiding en het gevoel voor realisme wegdrukken door het nastreven van een droom. Hier wordt handig misbruikt van gemaakt door scholen. De huidige markt heeft ook een direkte, negatieve invloed op onze arbeidscondities. Ik kom nog wel ens op Teuge en spreek wel eens met Stella studenten. Laatst had ik het genoegen om met een jongeman te spreken die mij vertelde alleen jets te willen vliegen en geen turboprops. Bovendien wist hij mij te verteleen dat dit jaar alles perfect gaat verlopen in de luchtvaart en dat het aantal banen significant toeneemt. Moest daarna eerst een half uur aan de bierpomp hangen, daarna heb ik een half uur gegiert van het lachen en daarna heb ik een half uur moeten janken. Jezus met zo'n instelling.......

Het duurt ZEER lang om een studieschuld terug te betalen en totdat het terug betaald is heeft het een dagelijkse invloed op je lifestyle! Nee echt een topjob!
 
Voorlichting aan aspirant-vliegers met betrekking tot betaalde ratings, wel/niet baangaranties en andere financiële aspecten van een vliegopleiding, dat is prima gezien de enorme bedragen die hiermee gemoeid zijn en de financiële risico's bij het niet krijgen van een baan. Desalniettemin gaat men in sommige berichten simpelweg te ver. Die berichten pas ik dan ook aan, conform de huisregels. Houd het netjes, ga niet met allerlei krachttermen slingeren en trek geen vergelijkingen die te ver gaan.

Stella is en blijft natuurlijk een inkomstenbron voor Diana......;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top