Viper1983
New member
Het is erg dat mensen gewoon de basics vergeten of gewoonweg niet weten.
Weet iedereen wat je tijdens cruise voor pitch + N1/EPR/of hoe het ook heet op jouw kist, moet zetten voor straight en level flight?
Het beangstigd me vaak dat veel mensen hier eerst goed over moeten nadenken.
Dit soort dingen moet je gewoon weten, dan hoef je daar iig niet meer over na te denken als het mis gaat.
We trainen het bijna nooit (1 x per 4 jaar maybe?) Maar this are things to know!
Tijdens onze eerste vluchten op type moesten we wel een stukje high altitude op de hand vliegen, puur om te ervaren hoe de kist reageert.
De meeste mensen maken veel te grote inputs, puur omdat ze het niet verwachten.
Ik weet niet hoe de sim is als je op grote hoogte vliegt, maar ik vind de sim toch al gevoeliger dan het echte werk.
Het zou goed zijn als de maatschappijen eens afstappen van alles maar automatisch te laten gebeuren volgens SOP. Gewoon weer eens echt werken (en dus trainen) en alles uit doen en op de hand naar beneden vanaf grote hoogte.
Geeft je weer eens het gevoel met het vliegtuig, wat je hopelijk ooit gaat redden als je het nodig hebt.
Maar met de huidige kijkbuiskinderen generatie die alleen maar knoppen drukt en naar de mooie schermpjes kijkt, zal het waarschijnlijk alleen maar minder worden....
Hoe vaak ik geen visuals tot 500ft op de A/P zie. En dan maar zeggen dat het zo mooie is!? ...daar denk ik dan toch echt anders over....
Weet iedereen wat je tijdens cruise voor pitch + N1/EPR/of hoe het ook heet op jouw kist, moet zetten voor straight en level flight?
Het beangstigd me vaak dat veel mensen hier eerst goed over moeten nadenken.
Dit soort dingen moet je gewoon weten, dan hoef je daar iig niet meer over na te denken als het mis gaat.
We trainen het bijna nooit (1 x per 4 jaar maybe?) Maar this are things to know!
Tijdens onze eerste vluchten op type moesten we wel een stukje high altitude op de hand vliegen, puur om te ervaren hoe de kist reageert.
De meeste mensen maken veel te grote inputs, puur omdat ze het niet verwachten.
Ik weet niet hoe de sim is als je op grote hoogte vliegt, maar ik vind de sim toch al gevoeliger dan het echte werk.
Het zou goed zijn als de maatschappijen eens afstappen van alles maar automatisch te laten gebeuren volgens SOP. Gewoon weer eens echt werken (en dus trainen) en alles uit doen en op de hand naar beneden vanaf grote hoogte.
Geeft je weer eens het gevoel met het vliegtuig, wat je hopelijk ooit gaat redden als je het nodig hebt.
Maar met de huidige kijkbuiskinderen generatie die alleen maar knoppen drukt en naar de mooie schermpjes kijkt, zal het waarschijnlijk alleen maar minder worden....
Hoe vaak ik geen visuals tot 500ft op de A/P zie. En dan maar zeggen dat het zo mooie is!? ...daar denk ik dan toch echt anders over....
Last edited: