Ok zojuist PM nr 9 van vandaag ontvangen naar aanleiding van dit draadje. (waarvan minimaal 1 journalist gelet op de vragen, ik beantwoordt u echter niet)
Hieronder even de meest gestelde vragen en antwoorden voor degene die wellicht dezelfde vragen hebben.
1) Selectie is inderdaad pittig 5-10% komt er door. Verbal reasoning & interview blijken statistisch gezien het lastigste onderdeel.
2) Ja je kunt direct worden aangenomen op Long haul bij BA, je hoeft niet eerst op short haul te beginnen. Je mag ook van vloot wisselen elke 5 jaar. Hoe bizar ook, al ben je ervaren bijvoorbeeld op de 747, dit wil niet zeggen dat je dan ook automatisch naar de 747 gaat, het kan ook ieder ander type zijn.
3) Het rooster system werkt middels het bieden van trips/rotaties, deze bieding gaat op senioriteit. Er is ook een master seniority list. Kortom als je bijv. op de 777 wordt aangenomen begin je onderaan op de lijst van de 777 en master seniority. Wordt er echter niet meer aangenomen daarna op de 777 dan blijf je op de 777 onderaan staan maar elke andere vlieger welke na jou wordt aangenomen op een andere vloot komt onder je te staan, dit is belangrijk voor command en bieden voor een andere vloot.
4) Part time contracten zijn gunstig in de UK. Deze zijn naar mijn weten niet individueel onderhandelbaar maar die onderhandelingen worden gevoerd door BALPA waar de wet dit toestaat.
5) Ja onze pensioens leeftijd is al in 2006 verhoogd van 55 naar 65 jaar.
6) Mocht je bij je huidige werkgever trainer zijn dan wordt dit niet een op een overgenomen door BA. Wanneer er trainers nodig zijn wordt er een vacature uitgegeven. Hier mag iedereen op de vloot op solliciteren. Trainings ervaring helpt wellicht wel voor een succesvolle sollicitatie echter is het een van de meets populaire sollicitaties, zeker op Long haul. Om je een idee te geven, momenteel zoekt BA 4-6 trainers op de 777, er hebben 95 man gesolliciteerd. (allen op 777)
7) Er komen nog een hele bak 787's aan, 777 order is uitgeleverd en momenteel grootste long haul vloot. 747 krimpt langzaam in, 767's gaan er langzaam uit. A380 vloot wordt totaal 12 en de A350's komen vanaf 2017.
8) IPB-en met BA kan vanaf 6 maanden na in dienst. Standby LHR-AMS kost £ 95 retour met BA, met KLM kun je ook IPB-en maar is iets duurder.
9) Er vliegen veel Nederlanders bij BA, mijn eigen inschatting is dat meer dan 80% in NL woont zowel op short als op long haul.
10) Er werd in 2 PM's gesuggereerd dat er veel mensen bij BA zouden weglopen momenteel. Ik weet persoonlijk echt niet waar dit vandaan komt. BA is momenteel van de 3 grootste in Europa financieel het sterkst en de grote bezuinigingen zijn (voorlopig) achter de rug. Wat KLM nu meemaakt hadden wij in 2008-2009. Momenteel solliciteren er veel easyJet, Martinair, Monarch, Qatar, Etihad, Fly Dubai, Thomas Cook en Ryanair vliegers. Die informatie werd vorige week gemeld door management tijdens trainers meeting.
Ik hoop dat ik zo de meeste vragen heb beantwoordt, standing by to be corrected door een van m'n collega's als ik het ergens mis heb.
Succes