Werken bij BA en wonen in Nederland

Fr8vlieger

New member
Op dit moment vlieg ik nog in Nederland maar mijn baan staat op de tocht.
Ik probeer om bij British Airways binnen te komen.
Zijn er hier mensen die werken bij BA en die wonen in Nederland die daar iets over kunnen vertellen?
Ik ben vooral geïnteresseerd in roosters en commuting.

Bedankt!
 
Ik weet zeker dat je een paar hele bruikbare reply's gaat krijgen. Maar toch een kleine vraag: 9000+ uur...is dat niet een hele grote stap terug career-whise om weer de komende tien jaar rechts te zitten op short haul?

Het is geen kritiek of zo, ik ken meerdere mensen die een dergelijke stap hebben gewaagd, ik ben gewoon benieuwd naar jouw redenatie!
 
Beste Vrachtvlieger,

Je gebruikersnaam geeft denk ik al een indicatie waar je werkt en in welke situatie je verkeerd. Ik weet niet of wij elkaar al hebben gesproken maar ik en met mij nog meer dan 50 anderen werken bij BA en commuten al meer dan 10 jaar vanuit NL.

Op long haul maar ook op short haul. Er zitten momenteel meerdere MP heren in de selectie bij BA mede omdat een directe overstap naar 744, 767 or 787 tot de mogelijkheden behoord en zeker de long haul schema's goed te commuten zijn en er veel aantrekkelijke part-time opties zijn. (75% / 2 maanden op 1 maand af /etc).
Bij BA werken ontzettend veel commuters, van New York en Bermuda tot aan Perth en Sydney met de meeste vanuit Barcelona, Genève, Parijs en Glasgow/Edinburgh. Amsterdam is het drukte Europese station voor BA met meer dan 15 vluchten per dag naar LCY, LGW en LHR en met de KLM als back-up waarop we ook mee kunnen.

PM me even je gegevens en dan kan ik wellicht per mail wat meer gedetailleerde vragen beantwoorden.

Succes
 
Maar toch een kleine vraag: 9000+ uur...is dat niet een hele grote stap terug career-whise om weer de komende tien jaar rechts te zitten op short haul?

Het is geen kritiek of zo, ik ken meerdere mensen die een dergelijke stap hebben gewaagd, ik ben gewoon benieuwd naar jouw redenatie!

Denk dat persoon in kwestie niet echt "keuze" heeft. Gezien de situatie bij zijn huidige werkgever.
 
Ik weet zeker dat je een paar hele bruikbare reply's gaat krijgen. Maar toch een kleine vraag: 9000+ uur...is dat niet een hele grote stap terug career-whise om weer de komende tien jaar rechts te zitten op short haul?

Het is geen kritiek of zo, ik ken meerdere mensen die een dergelijke stap hebben gewaagd, ik ben gewoon benieuwd naar jouw redenatie!

Tenzij je ergens een direct entry command kan krijgen of het niet erg vind om in de zandbak te gaan wonen is BA voor een ieder een goede optie lijkt me. DEP op rechterstoel 747 of 787 lijkt me zo slecht nog niet.
Zoals aangegeven, de mogelijkheden zijn plenty; goede stafftravel en parttime mogelijkheden en met nog een 30 tal 787's en wat A350's in de orderboeken gebeurt er op het vlak van uitbreiding ook nog het eea.
Ook niet onbelangrijk is dat het volgend jaar 10 jaar geleden is dat de pensioensleeftijd opgekrikt is dus het natuurlijk verloop gaat ook weer op gang komen.

WBT time to command, het klopt inderdaad dat dat lang kan duren. Zeker op longhaul. Echter dit jaar heeft de meest juniore LGW airbus captain een senioriteit van ongeveer 3000 en die zal nu denk ik een jaar of 5-6 in dienst zijn dus dat valt ook nog wel mee.

Succes ermee iig!
 
Helaas zit ik nog steeds rechts. Mijn bedrijf is de laatste 10 jaar alleen maar aan het afbouwen geweest dus hebben wij de meest ervaren copiloten van de wereld ;-)

Vandaar dat ik naar dit soort banen moet kijken (er worden bij BA ook ervaren mensen op de long haul aangenomen).
 
Is overstap van links shorthaul (niet BA) -> rechts longhaul BA ook mogelijk?
 
Direct entry 787 ziet er komende paar jaar ook best aantrekkelijk uit aangezien er regelmatig teveel piloten zullen zijn. Er worden nu al piloten opgeleid in afwachting van de eerste 787-9 die pas in Oktober in service komt. Vanaf half september komen er in iets meer dan een jaar tijd 16 nieuwe 787-9's bij. En de jaren erna nog eens 18 met dus lekker veel inefficiënte roosters :)
 
...en vergeet niet de A350's vanaf 2017...

Super Grover heeft idd een luizenleventje op de 787 met twee jonge kinderen in NL :)
 
...en vergeet niet de A350's vanaf 2017...

Super Grover heeft idd een luizenleventje op de 787 met twee jonge kinderen in NL :)

En daarom ga ik maar eens kijken of ik Super Grover een plaatsje kan laten zakken op die 787 lijst...... :grijns:
 
Kan iemand mij vertellen kan ook in PM, wat ik netto ongeveer verdien als ik bij BA rechts longhaul zou vliegen.

Vlieg nu links B737 en heb 4500 uren waarvan 1000 PIC
 
Net zoals Fr8vlieger ben ik ook wel benieuwd naar het rooster van een longhual operatie. Misschien kan iemand mij wat meer toelichten? Vroeg me ook af of je altijd op longhual kan blijven of ben je verplicht om na een aantal jaren een tour shorthual te doorlopen? Bedankt.
 
Hoi Texaco,

Je kan op Longhaul blijven... Er zijn veeeel (S)FO's op Longhaul die helemaal niet geinteresseert zijn in shorthaul.

Het enige probleem is dat time-to-longhaul command heel erg varieert... In 2004 was het ong. 14 jaar, nu waarschijnlijk meer dan het dubbele... (Ik ben dit jaar 15 jaar bij BA en realistisch gezien zal het waarschijnlijk zal het nog 5-10 jaar tot longhaul command zijn..... Maar je weet het nooit..)
 
Ok zojuist PM nr 9 van vandaag ontvangen naar aanleiding van dit draadje. (waarvan minimaal 1 journalist gelet op de vragen, ik beantwoordt u echter niet)

Hieronder even de meest gestelde vragen en antwoorden voor degene die wellicht dezelfde vragen hebben.

1) Selectie is inderdaad pittig 5-10% komt er door. Verbal reasoning & interview blijken statistisch gezien het lastigste onderdeel.
2) Ja je kunt direct worden aangenomen op Long haul bij BA, je hoeft niet eerst op short haul te beginnen. Je mag ook van vloot wisselen elke 5 jaar. Hoe bizar ook, al ben je ervaren bijvoorbeeld op de 747, dit wil niet zeggen dat je dan ook automatisch naar de 747 gaat, het kan ook ieder ander type zijn.
3) Het rooster system werkt middels het bieden van trips/rotaties, deze bieding gaat op senioriteit. Er is ook een master seniority list. Kortom als je bijv. op de 777 wordt aangenomen begin je onderaan op de lijst van de 777 en master seniority. Wordt er echter niet meer aangenomen daarna op de 777 dan blijf je op de 777 onderaan staan maar elke andere vlieger welke na jou wordt aangenomen op een andere vloot komt onder je te staan, dit is belangrijk voor command en bieden voor een andere vloot.
4) Part time contracten zijn gunstig in de UK. Deze zijn naar mijn weten niet individueel onderhandelbaar maar die onderhandelingen worden gevoerd door BALPA waar de wet dit toestaat.
5) Ja onze pensioens leeftijd is al in 2006 verhoogd van 55 naar 65 jaar.
6) Mocht je bij je huidige werkgever trainer zijn dan wordt dit niet een op een overgenomen door BA. Wanneer er trainers nodig zijn wordt er een vacature uitgegeven. Hier mag iedereen op de vloot op solliciteren. Trainings ervaring helpt wellicht wel voor een succesvolle sollicitatie echter is het een van de meets populaire sollicitaties, zeker op Long haul. Om je een idee te geven, momenteel zoekt BA 4-6 trainers op de 777, er hebben 95 man gesolliciteerd. (allen op 777)
7) Er komen nog een hele bak 787's aan, 777 order is uitgeleverd en momenteel grootste long haul vloot. 747 krimpt langzaam in, 767's gaan er langzaam uit. A380 vloot wordt totaal 12 en de A350's komen vanaf 2017.
8) IPB-en met BA kan vanaf 6 maanden na in dienst. Standby LHR-AMS kost £ 95 retour met BA, met KLM kun je ook IPB-en maar is iets duurder.
9) Er vliegen veel Nederlanders bij BA, mijn eigen inschatting is dat meer dan 80% in NL woont zowel op short als op long haul.
10) Er werd in 2 PM's gesuggereerd dat er veel mensen bij BA zouden weglopen momenteel. Ik weet persoonlijk echt niet waar dit vandaan komt. BA is momenteel van de 3 grootste in Europa financieel het sterkst en de grote bezuinigingen zijn (voorlopig) achter de rug. Wat KLM nu meemaakt hadden wij in 2008-2009. Momenteel solliciteren er veel easyJet, Martinair, Monarch, Qatar, Etihad, Fly Dubai, Thomas Cook en Ryanair vliegers. Die informatie werd vorige week gemeld door management tijdens trainers meeting.

Ik hoop dat ik zo de meeste vragen heb beantwoordt, standing by to be corrected door een van m'n collega's als ik het ergens mis heb.

Succes
 
Back
Top