Werken bij BA en wonen in Nederland

Felicitaties aan de 3 Airworkers die zijn aangenomen bij BA.
Ik zie de 10% provisie voor alle info tegemoet :yeehaa::yeehaa::yeehaa:

Veel plezier met de 777 en 787 TQ!
 
Je hebt zeker een paar biertjes verdiend! Zouden de andere twee mij een pm kunnen sturen zodat we wat info kunnen delen?
 
Het is ongelofelijk hoe snel de roddels gaan haha. Dank voor de meerdere PM's de afgelopen week. Het klopt idd dat er volgend jaar bij BA meer dan 400 man gezocht worden en er DEP's zullen worden aangenomen op alle Long Haul vlooten. Daarnaast is het ook zo dat we springen om captains A320 op LHR en er idd een aantal DEP's die nog geen 6 maanden in dienst zijn al volgend jaar een command op de A320 krijgen.

Hoop dat dit de stroom PM's weer wat vermindert :D
 
Hoi allemaal,

Bij mij komen de pm's inmiddels ook binnen, hierbij mijn ervaring met de hele BA keuring afgelopen zomer:

Dag 1 van de keuring is de minst leuke dag, het begint met een rekentest van 21? vragen. Niet hele moeilijke vragen maar je hebt maar 12 mins om ze op te lossen. Ik zou je adviseren om eerst de gemakkelijke vragen te maken en dan kijken hoeveel tijd je nog hebt. Men kan niet ontkennen of confirmeren dat vragen negatief gemarkeerd worden maar ik adviseer je niet te gaan gokken. Daarna krijg je verbal reasoning, pure terror.. 36 vragen over een aantal passages die je juist/onjuist/can't say moet scoren. Er waren passages bij waarvan ik überhaupt niet begreep wat er nou in beschreven werd. Ik denk dat dit misschien het moeilijkste onderdeel is van de hele keuring. op www.asssessmentday.co.uk kun je het een beetje oefenen. Als dat klaar is heb je een kleine break waarna je naar een computer ruimte wordt gebracht. Er is een joystick test die je kunt oefenen op www.latestpilotjobs.com De laatste test is een multitask test die je niet kunt oefenen. Je moet een daling in een soort vliegtuigje doen. Je hebt een simpele fmc en een soort overhead panel waarop je fuelpompen moet switchen etc. Het is volgensmij handig om aviate navigate communicate in de gaten te houden. Als er bijvoorbeeld een fire checklist is moet je die eerst doen voordat je de frequentie veranderd. Het heeft mij al met al een dikke maand gekost om voor dag 1 voor te bereiden. Veel van die websites vragen geld om te kunnen oefenen, ik zou dat gewoon betalen want het heeft mij iig wel geholpen.


Dag 2 is het interview en groepsopdracht.
Voor de groepsopdracht geld: don't be a dick. Laat zien dat je kunt luisteren en een open persoon bent. Zorg ervoor dat je alle informatie bekijkt voordat je een beslissing maakt (iedere deelnemer heeft een eigen stukje informatie). Wees ook bereid om van je eerste standpunt af te wijken maar laat niet over je heen lopen. Het hangt erg van de groeps dynamiek af hoe het gesprek gaat.

Het interview zijn competence based vragen, op de website van BA staat hoe je deze het beste kunt beantwoorden. Ik raad je aan om te oefenen en met je vrouw/vriendin/man whatever te oefenen. Niet zodat je de antwoorden uit je hoofd leert maar meer dat je de manier van beantwoorden kunt oefenen. (Ik had zelf 15 perfecte antwoorden voorbereid maar uiteindelijk vroegen ze toch weer heel wat anders). Kijk ook naar BA als bedrijf, vergeet ook IAG niet. Er zijn GEEN ATPL vragen.

Dag 3 is de simulator test
Deze werd altijd op de 747 gedaan maar ik geloof dat de meeste mensen nu op de 757 getest worden. Het is allemaal manual en raw data. De autopilot mag aan boven het TL (6000ft).
Naast vlieg aanleg wordt erg gekeken naar het CRM gedeelte, again: Don't be a dick.


Bij de gehele BA selectie kun je ervanuit gaan dat je assessment begint zodra je op Heathrow bent en eindigt als je vertrekt.
Het lijkt zonde van de letters maar wat ik tijdens mijn eigen selectie heb gezien: Kom in pak met stropdas..
 
Het klopt idd dat er volgend jaar bij BA meer dan 400 man gezocht worden

Toen de Cristal runs gedaan werden een paar weken geleden kwam er zelfs een nog veel hoger getal uit dan 400 NEP. Het zou me niet verbazen als de opdracht net als dit jaar word; as many as you can!

Mocht je al in de UK of Ierland wonen zijn deze zeker de moeite waard om te bezoeken http://www.eventbrite.co.uk/o/british-airways-flight-operations-pilot-recruitment-team-8163019932?s=48316538.
En zoals bij veel grote maatschappijen alles is op senioriteit gebaseerd. Mocht je een aanbod krijgen, wat het ook is, neem het aan. Als je het afwijst ga je onder op de holdpool lijst (welke reden je ook hebt) en krijg je nog een aanbod mocht de wereld niet veranderd zijn en er nog aangenomen worden (dit aanbod kan hetzelfde zijn als het eerste). Mocht je dit ook afwijzen dan word je uit de holdpool gezet en moet je opnieuw de selectie doen. Met de enorme hoeveelheid aannames op dit moment kan er zo maar 100 plekken tussen het eerste en tweede aanbod zitten!!

Op dit moment is de holdpool ongeveer 100 DEP groot. De verwachting is dat nu de PRIAM (de bid) resultaten bekent zijn, gefeliciteerd btw Basic T, deze snel wordt leeg gemaakt.
 
Last edited:
Vraagje: is een commuting roster een mogelijkheid?

edit: Excuses, zie nu het antwoord van Basic-T.

9) Er vliegen veel Nederlanders bij BA, mijn eigen inschatting is dat meer dan 80% in NL woont zowel op short als op long haul.

Mijn vervolgvraag dan: hoe zit een gemiddeld short-haul roster er uit voor iemand die commute?
 
Ik ben bang dat niemand je hier een precies antwoord op kan geven Thioda.
De roosters variëren heel erg afhankelijk van wat je senioriteit is op de vloot. De hoger je senioriteit des te meer kans dat je je eerste keuze krijgt.

Om je een idee te geven heb ik net voor je in het vandaag uitgekomen Januari A320 LHR bidpack gekeken. Van de 488 werklijnen zijn er 334 trip lines, 44 reserve en 110 blind lines.

Bij de reserve lijnen sta je reserve voor 21dagen en dan 7 dagen vrij. In die 21 dagen krijg je de dag ervoor te horen wat je de dag erna doet (vrij, home stby, apt stby, trip)

Bij blind lijnen maakt het bedrijf je rooster en heb je maar beperkte invloed op je rooster. Vaak werk je wel wat minder hard op deze lijnen omdat BA verantwoordelijk is dat je genoeg doet. Deze lijnen gaan vaak erg junior.

De trip lijnen kan van alles zijn van 1 daagse trips tot 5 daagse trips. Als junior vlieger krijg je meestal lijnen met 2-3 daagse trips en zal je vaker weekenden werken dan de seniore vlieger.

Er zijn veel SH vliegers die inderdaad commuten zowel binnen de UK als Europa. Bij de gemiddelde SH lijn heb je ongeveer 13 dagen vrij per maand.
 
Ik heb zelf ruim 6 jaar op shorthaul ge-commute. Het is niet ideaal maar het is te doen met natuurlijk heel veel vluchten tussen AMS-LHR. De eerste 6 maanden heb je echter nog geen staff travel maar je kunt wel hotlines kopen die vaak bijna net zo goedkoop zijn (maar zijn niet flexibel).

Na 6 jaar was ik er wel helemaal klaar mee, vooral toen de werkdruk erg hoog werd met een jong gezin thuis. Er waren dan vaak blokken 6 dagen werken, 2 dagen vrij, 5 dagen werken. Reserve is ook altijd vervelend en dit heb je zeker in het begin 1 tot 2 keer per jaar. In een rustige maand had ik meestal 14-16 dagen vrij en in drukke 12-13. Hoe meer senior je bent hoe efficiënter je rooster wordt. (meer vlieguren per dag, minder reserve, en meer nighstops en dus minder nachten in B&Bs en hotels). Ik probeerde vaak 3 blokken te werken elke maand.
 
Afgelopen week had BA hier in de zandbak een roadshow, goed druk bezocht door EK en FZ personeel.

het was een vrij duidelijk verhaal, erg informatief. Maar heb toch een iets specifiekere vraag voor de NLers die bij BA werken maar belasting in NL betalen. Wat houden jullie ongeveer netto per maand over? Uitgaande van LH 1ste jaar.

Tijdens deze middag zeiden ze dat 4000/4500 pound de standaard is, maar dat was voor UK residents.

Hoop dat iemand dit wil PMen/replyen.

Dank!
 
Een beetje off topic, maar zijn er nog mensen die onlangs de selectie hebben doorlopen en mij van wat tips & tricks kunnen voorzien?
 
Direct entry longhaul bij BA

Direct entry longhaul bij BA

Beste collega’s,

Heb een uitnodiging voor de BA selectie gekregen, maar ben (afgezien van de Brexit) nog niet helemaal zeker in hoeverre dit een verbetering zal zijn tov mijn huidige werkgever. Ik woon in NL en ben van plan te commuten.

Wellicht kan iemand hier mij helpen met wat antwoorden op onderstaande vragen. Alle vragen hebben betrekking op LONGHAUL.

Bij voorbaat dank voor je hulp!

- Hoeveel dagen per maand werk je ongeveer?
- Hoeveel tijd zit er meestal tussen afzonderlijke trips?
- Hoeveel tijd breng je meestal door op bestemming en is er vaak sprake van minimum rest?
- Hoeveel wordt er met standard crew (2 piloten)gevlogen?
- Wat gaat er veranderen met het nieuwe biedingssysteem en hoeveel invloed heb je als junior vlieger om de weekenden vrij te krijgen.
- Hoeveel trips vlieg je gemiddeld per maand?
- Wat is het netto startsalaris als je belasting betaalt in NL en sociale zekerheid in de UK? (Alles incl; dus Basic, blockhr en tafb payments?) Hoe is dit in ongeveer 5 jaar?

Nogmaals veel dank voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

AviatorNL
 
Beste AviatorNL

Ik zal proberen een een aantal van je vragen te beantwoorden. Allereerst SH vs LH. Je solliciteert bij BA als vlieger waarbij er tegenwoordig bij de grading (selectie fase 3) gekeken word of je in aanmerking komt voor een LH vacature indien die er is. Omdat een hoop vliegers in het verleden in de hold pool besloten te wachten op een Longhaul aanbod en een Shorthaul offer naast zich neer legden in de hoop dat het volgende aanbod een Longhaul offer zou zijn is besloten dat er nog maar een aanbod word gedaan en indien je dat niet accepteert je uit de hold pool verwijderd word.

  • Je bent ongeveer 12-14 dagen per maand vrij op LH en SH gemiddeld twee dagen minder.
  • De tijd tussen LH trips kan alles zijn met een minimum van ongeveer 24 uur (back to back)
  • Meeste bestemmingen zijn 3-4 day trips met een paar langere trips. langste is Sydney met 9 dagen
  • Veruit het meeste aantal vluchten is een 3 vlieger operatie
  • Niemand weet het. Het is strict senioriteit. Meerdere weekenden vrij (of zelfs 1 weekend per maand vrij) als junior vlieger kan je wel vergeten. Je kan niet alles hebben. Het is fantastisch dat je direct op LH kan beginnen maar vergeet niet dat je minimaal 5 jaar op de bodem van de vloot senioriteit lijst staat. Piloten die voor je begonnen zijn en van SH naar LH gaan zullen boven jouw op de lijst komen en alleen vliegers die na jou begonnen zijn staan onder je. Beginnen op SH heeft zo zijn voordelen. Er zijn vliegers op SH nu die 3 jaar geleden begonnen zijn. 30% van de senioriteit lijst zijn op hun vloot en 2-3 weekenden vrij hebben iedere maand. Terwijl hun collega's die dezelfde week op LH begonnen zijn pas 85% zijn en net 1 weekend vrij kunnen garanderen per maand.
  • 5-6 LH trips per maand afhankelijk van de vloot (787 is heel rustig op het moment door gebrek aan vliegtuigen)
  • moeilijk te zeggen. De salaris indicatie op PPJN is redelijk accuraat.
 
Hallo Jumbo,

Veel dank dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te antwoorden. Hiermee kom ik wel weer wat verder in m'n overwegingen.

Met vriendelijke groet,

AviatorNL
 
Nee, tenzij een werkgever bereid is om een right to live and work permit uit te geven aan de werknemer (wat volgens mij niet de policy is van BA)

Volgens mij zitten er nog Nederlands die bij BA werken al voor de Brexit.
 
Last edited:
Back
Top