Welke headset voor in de 738?

Jumpseat

New member
Beste allen,

Binnenkort begin ik met vliegen op de 73. Omdat ik geen eigen headset heb (heb er nog 1 van het vliegen op de opleiding, maar deze zorgde letterlijk voor hoofdpijn) ben ik dus opzoek naar een nieuwe headset.

Nu kopen mijn klasgenoten van de TR stuk voor stuk de Bose A20, maar omdat ik elk dubbeltje moet omdraaien voor de normale kosten en dan 1100 euro moet uitgeven voor een headset lijkt me het een beetje te.

Wat ik wil vragen:

Zijn er hier beroepspiloten die vliegen met de headset van de kist zelf en hoe bevalt dit? En raden jullie het aan een headset te kopen en zoja, welke?

Alvast bedankt!
 
Ik was heel tevreden met de Clarity Aloft.
Blijft belachelijk duur voor feitelijk een paar draadjes.
Heb ‘m helaas in een kist bij vorige werkgever laten hangen.
Heb je gekeken naar de uflymike
https://uflymike.com/
Of de
https://nflightmic.com/

Moet je al wel een Bose ( non- Aviation) headset hebben maar die is mischien goedkoop op marktplaats of eBay te krijgen.
 
Ter overweging:
- De Bose A20 is 100 euro minder duur zonder bluetooth.
- Koop hem in de VS. De prijs is daar $995 in plaats van 1010 euro hier. Met een wisselkoers van 0.8 gaat daar nog 20% van af. Wel een plek met lage vat uitzoeken. De dollarprijs is ex, de europrijs inc vat/btw.
 
Jumpseat,

Mijn vorige werkgever vond de eigen headset goed. Toen leende ik een Bose A20 voor een dag en merkte de rust aan mijn gehoor. Ik wil je niet die kant op pushen en snap je financiële zorg, maar ik vind het de investering echt waard.

Misschien met het idee van Archer4 meer haalbaar?
 
De A20 is niet de holy grail.
Als je een 5-6 maar oude Bose X kan vinden.....
Eens. Vlieg zelf al jaren in de GA met een Bose X. Ben daar veel beter over te spreken dan de A20 die ik weleens geleend heb. Ik ga de X straks ook gebruiken in de 737.

Op Ebay is een aantal gebruikte exemplaren te vinden. Gezien de bouwkwaliteit zou ikzelf gebruikt geen probleem vinden.
 
Ik had zelf een gammele ANR headset. Mijn dringende advies: koop VOOR, VOOR, VOOR je linetraining een Bose (A20 of gebruikte X, beide goed), of eventueel een uFlyMike met een "gewone" Bose headset. (Ja ik weet, TSR (?) etc).

Het gaat je ZO veel schelen, juist op het moment dat je 6 weken elke dag dicht bij je maximale capaciteit zit en doodmoe bent.

En je gaat hem toch kopen. Mss niet nu, dan wel over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Voordeel van de X is dat je de boom van de mike naar beide kanten kunt draaien. Dat is handig, omdat als je rechts zit, je de mike rechts kunt plaatsen (voor als je atc wilt luisteren, en de linker schelp af hebt omdat je bv. met een f/a in gesprek bent). De mike van de A20 kan alleen links. De X heeft geen line in of bluetooth. Maar gebruik je dat op een 737?
 
De mike van de A20 kan alleen links.

Laat ik allereerst dit even ontkrachten. Je krijgt de A20 geleverd met de mike links, maar in een minuut tijd heb je hem verplaatst naar rechts. Kwestie van wat schroefjes losdraaien, aan de andere kant er in steken en weer vast draaien. Staat stap voor stap beschreven in de handleiding.

---

Ik vind de A20 echt een verademing. Je komt veel uitgeruster thuis, verstaat ATC véél beter en je krijgt geen last van je gehoor. Van mijn eerste SEP-kist tot aan de 777 waar ik nu op zit, absoluut een aanrader! De 737 heb ik ervaren als een zeer luidruchtige kist, waar een goede headset zeker welkom was.

Let er wel op dat je direct de juiste aansluiting koopt. Verloopstekkers keuren veel clubs af, wegens mogelijke elektrische failures.
 
Laat ik allereerst dit even ontkrachten. Je krijgt de A20 geleverd met de mike links, maar in een minuut tijd heb je hem verplaatst naar rechts. Kwestie van wat schroefjes losdraaien, aan de andere kant er in steken en weer vast draaien. Staat stap voor stap beschreven in de handleiding.
Niet geweten :)
 
Allen bedankt voor de hulp! Ik heb alle berichten gelezen en besloten opzoek te gaan naar een Bose X of A20, dit lijkt me een nodige investering.

Kopen in de VS is helaas geen optie door de btw en andere kosten die nog aan de deur moeten worden betaald. ''Toevallig'' komt de totaalprijs dan overeen met de prijs bij Bose in Nederland. Om toch nog wat centen te kunnen besparen ben ik nu opzoek naar een tweedehands koptelefoon. Een zelf-bouwpakket zou ongeveer evenveel kosten als een A20 tweedehands. Ik ga nu druk opzoek en probeer er binnenkort een te hebben.

Om nog een vraag te beantwoorden: Ja, het zijn zover ik weet de simpele Telex koptelefoon die in de cockpit liggen.

Allen nogmaals bedankt voor alle berichten!
 
Jammer dat Sennheiser geen aviation headsets meer maakt. Heb al 10 jaar de HMEC-25KA en zou met niks willen ruilen. Top ANR en lichtgewicht. Voor beide stoelen te gebruiken. Als je een 25 of 26KA aan de haak kan slaan twijfel dan niet.
 
Bose QuietComfort nu in de aanbieding voor €199,95! Met uflymike is dit een top headset.
https://www.bose.nl/nl_nl/products/...VKrftCh27uQC2EAQYASABEgJ9tPD_BwE&gclsrc=aw.ds


Overigens snap ik niet dat een airline nog telex headsets in de cockpit heeft liggen.. Dit is arbo technische gezien volgens mij niet eens mogelijk op de 737 aangezien het gemiddelde geluid dan te hoog is voor de dB norm.

Ik heb 1 keer in m'n leven m'n eigen headset niet opgehad en toevallig was bij ons recentelijk en toen dus met een Telex moeten vliegen. Ik denk dat ik bijna alle radio calls gemist heb. Wat een prut dingen! M'n oren hebben nog lang pijn gedaan...
 
Back
Top