Wat voor vragen kan je verwachten bij de COVA?

Ik had gevraagd of het normaal is dat de instructeurs je niet aankijken / gedag zeggen wanneer je ze tegenkomt tijdens de lunch? Vonden ze heel normaal. Autoriteit en afstand willen ze houden.

Bovendien was het bij mij in de groep zo dat die afgestudeerde instructeurs gewoon bij elkaar langs gingen en zaten te kletsen (luid) en te rommelen achter. Bovendien werd er in mijn groep gediscusseerd over het feit dat twee instructeurs een kandidaat gewoon zaten uit te lachen...?!

Persoonlijk vind ik dat niet normaal en heeft dat niets te maken om de status hoog te houden van de KLS. Ik heb niet gezegd dat ik dat zo vond tegen de COVA, daar was ik natuurlijk te schijterig voor en dat het voor hun gelijk duidelijk zou worden ik daar niet pas.

Dat is ook niet normaal!

Vergeet echter niet dat veel hot shot instructeurs op veel scholen gewoon lowtimers zijn die nog geen airline job hebben gekregen. Ze zijn soms relatief jong en hebben weinig ervaring. Dus aan de ene kant moeten ze extra hun best doen om hun authoriteit te doen gelden en afstand te bewaren, aan de andere kant hebben ze misschien wat gefrustreerde bewijzingsdrang. En je laatste voorbeeld is gewoon asociaal en ongepast gedrag. Maar dat het demonstratief luid genoeg was zodat jij het ook meerkreeg, ook dat is een beetje kinderlijke bewijzingsdrang.

De grootste frustratie bij dergelijke instructeurs zit 'm gewoon in het feit dat het hun nog niet gelukt is een fatsoenlijke job te krijgen terwijl de meeste van hun maatjes dat al wel hebben, en jij nu ineens voorbij komt zetten en zij wellicht over 2 jaar nog steeds instructie doen terwijl jij een (hun) airline job krijgt!

Natuurlijk zijn lang niet alle instructeurs zo, maar het komt zeker voor.

Overigens het verstandigste om dat maar te laten gaan in je COVA gesprek, want als je daar wel stennis over had geschopt, hadden ze je direkt naar huis gestuurd, hoe oneerlijk ook.
 
@Iz
Pas wel op met dit soort aannames... Het is niet zo dat de kls grading instructeurs gefrustreerd oid zouden zijn omdat ze nog geen baan hebben. Meestal zijn ze namelijk al aangenomen bij de klm en werken ze nog voor de school terwijl ze wachten op hun type en kunnen beginnen met hun typerating.
Ben het er wel mee eens dat het (zeer) ongepast is om op zo'n manier met de gvss'ers om te gaan. Zo laten ze duidelijk geen goede indruk achter van de school.
 
De rol die de GVSS-instructeurs spelen wordt hen opgedragen. Zij moeten zo min mogelijk emotie tonen, alleen vertellen wat jij verkeerd doet en ze mogen best onaardig zijn. Ze testen je op die manier. Kan jij de stress wel aan?
Het is de bedoeling dat je door het gedrag van die instructeurs (en de stress die het veroorzaakt) jezelf tot het uiterste gaat pushen. Die uitwerking had het zeker op mij en veel anderen uit mijn groep. De mensen die hier absoluut niet tegen kunnen en er gefrustreerd/zenuwachtig door raken waren bij mijn groep juist de mensen die het niet haalden. Gewoon een truukje dus om je te testen. De COVA bevestigde dit overigens bij mijn gesprek toen het ter sprake kwam.
 
Vanwijngaarden, ik kan me herinneren dat jij voor de COVA terug moest komen, dus een tweede gesprek. Hoe is dat afgelopen als ik vragen mag? Dacht dat je ook selectie liep bij Martinair, dus vrees dat je bij de KLS bent afgewezen?
Wat betreft de instructeurs; hoor hier verschillende verhalen over. Klasgenoten vertellen soms ook dat de instructeurs overdag inderdaad erg vervelend waren, maar 's avonds in de bar (ja, zij zitten daar ook...) juist erg gezellig; allemaal rollenspel dus en ik kan me best indenken dat daar een reden achter zit, zoals hierboven al uitgebreid en goed is gegeven.
 
Hai sweetsurrender.

Ja klopt. Dat heb je goed herinnerd. Las je bericht gister nog omdat je naam me bekend voor kwam. Maar helaas heb ik het moeten afleggen bij het tweede gesprek van de KLS-COVA. De grading had ik heel goed gedaan zeiden ze, maar uit de psycho kwam naar voren dat ik voor Analytisch denken een 3 had gescoord, onder de maat dus (Overigens heb ik bij Martinair een 4 gescoord op schaal 1-5). Ik begrijp ook wel dat het rollenspellen zijn. Dat vind ik ook geen probleem. Ik vond alleen de manier waarop zo gek.

Inderdaad. Nadat ik te horen heb gekregen dat ik niet mocht beginnen bij KLS heb ik direct contact opgenomen met Martinair. Heb gister de laatste dag sim-grading bij Martinair gehad en als het aan de instructeur had gelegen mocht ik gelijk beginnen zei ze, positief dus. Nu nog afwachten wat de Martinair-COVA daarvan vindt.

P.s. Het is ook eigenlijk allemaal wel zo makkelijk praten achteraf natuurlijk.... Als ik was aangenomen vond ik die instructeurs van de KLS hoogstwaarschijnlijk allemaal geweldig natuurlijk... Ik weet het niet.
 
Last edited:
cvanwijngaarden, moest je na afwijzing bij de KLS COVA de hele martinair selectie nog doen? Of doe je dan een verkorte selectie?

@sweetsurrender: Ik krijg morgen/overmorgen inderdaad uitslag, daar zal ik nog wel over posten.
 
Nee, ik heb wel geprobeerd om onder een paar selectie fases uit te kunnen, maar dat kon niet. Opzich ook wel logisch. Het komt bijna op het zelfde neer, maar ze doen het toch op hun eigen manier, en op die manier willen ze jou beoordelen. Ik heb me ook niet druk gemaakt om de selecties van Martinair. Ik ging er wel gewoon vanuit dat ik overal doorheen kwam. Tsja, nu alleen de COVA van Martinair nog... I'll keep you informed
 
Net bericht gekregen: toegelaten voor KLM FA!

Als de medische goed is begin ik in klas 08-2! :D

Hey WRVH, gefeliciteerd met je aanname, ik heb giste rgehoord dat ik ben aangenomen en begin waarschijnlijk ook in 08-2. 12 maart medische keuring. Ik meen dat er al een 08-2 hyves bestaat. stuur je vd week wel even een prive mail.

gr Martijn
 
Toch maar even een kick :) Mensen die al naar de COVA zijn geweest, aangenomen/afgewezen, maakt allemaal niets uit (wel een reden erbij graag).

En graag de vragen, die jullie daar kregen hier plaatsen! Stelden ze bijvoorbeeld kritische vragen over de GVSS of over de PO`s? Trouwens als je door de GVSS heen bent (ben 2 weken terug geweest), kan je dan ALSNOG bellen naar dat ene nummer voor feedback? Of is dat alleen als je NIET door bent??
 
dat nummer is volgens mij voornamelijk bedoeld als je niet door bent.. Daarnaast als je aangenmomen wordt op de KLS krijgt je later tijdens je studie een feedback over GVSS meen ik, zoiets hoorde ik toen ik die week gvss had.

Tsja wat voor vragen, Groot deel over mijn afstudeerscriptie gesproken, ging over toekomstperspectief werkgelegenheid beroepsvliegers. Daarnaast over zweefvliegen en motorvliegen gehad en of ik ook kritieke momenten heb meegemaakt tijdens het vliegen. Over studie, bestuur en studiekeuze gehad, waarom KLS. Wat ik zoal over de KLS weet. Geen gekke instink vragen of nare vragen. De heeren waren erg aardig en hebben geen enkel moment vervelend gedaan! no worries!

gr flying83
 
dat nummer is volgens mij voornamelijk bedoeld als je niet door bent.. Daarnaast als je aangenmomen wordt op de KLS krijgt je later tijdens je studie een feedback over GVSS meen ik, zoiets hoorde ik toen ik die week gvss had.

Tsja wat voor vragen, Groot deel over mijn afstudeerscriptie gesproken, ging over toekomstperspectief werkgelegenheid beroepsvliegers. Daarnaast over zweefvliegen en motorvliegen gehad en of ik ook kritieke momenten heb meegemaakt tijdens het vliegen. Over studie, bestuur en studiekeuze gehad, waarom KLS. Wat ik zoal over de KLS weet. Geen gekke instink vragen of nare vragen. De heeren waren erg aardig en hebben geen enkel moment vervelend gedaan! no worries!

gr flying83

Kan iemand dit bevestigen?? Ik moet binnenkort ook voor de COVA op (gvss al enkele weken klaar)!! En ik weet nou niet of ik met een twijfelachtige GVSS door ben gegaan of niet. Wanneer ben je nou een twijfelgeval??? Ja als je een 5 haalt, maar hoe haal je die bij de GVSS??

Ik geef maar even een samenvatting van mijn GVSS:

in totaal 6 resets (misschien 7?)
FAM > ging gewoon kl@te
A > ging stukken beter
B > bochten waren wel te doen, maar draaide er niet goed in en uit
C > 2 resets achterelkaar te pakken bij de heading, landing ging kl@te
D > zelfde verhaal als C eigenlijk, dat tussentijds klimmen en dalen/landen ging slecht (2 resets)
E > ging PERFECT :D bochten waren zeer netjes, landing ging erg goed (1,2 sec te vroeg ofzo??)
F > 2 resets helaas te pakken :( ik was al op koers, hoefde alleen nog maar te klimmen, maar de computer dacht dat ik nog in een bocht moest zitten, landing ging dit keer zéér goed, met 80kts netjes op tijd geland

Dit was 'm zo'n beetje :) Twijfelgeval ofniet? Dit zou voor mijn COVA ERG handig zijn, als ik hier een beetje over mee kan praten. Sommigen hebben hun GVSS rapport toch al ingezien? Dus iedereen die meer weet, aub blijven posten!!!!! Voor mijn PO had ik overigens een 6 of 7 weet t even niet meer

Gerard.F
 
doku,

Uit je verhaal is echt niet op te maken hoe jij je GVSS hebt gedaan hoor. Het gaat om het totaalplaatje. Het feit dat jij naar de CoVa mag, zegt voldoende. Zo te zien weet je goed wat je fout gedaan hebt en kun je dus de benodigde uitleg geven, wanneer hiernaar wordt gevraagd. No worries dus.

Je krijgt je GVSS resultaten pas voor je neus, als je eenmaal met de opleiding bezig bent. Niet eerder, tenzij je het niet hebt gehaald.

Succes!
 
Je bent gewoon door naar de COVA dus klaarblijkelijk was het niet zo slecht.. Op de Cova vertellen ze niets over je GVSS. Ik heb er wel naar gevraagd maar ze wilden niets loslaten..Weet niet hoe je de overige PO's hebt gescored maar uiteindelijk maken ze een totaalplaatje en schatten ze jouw opleidbaarheid..Zorg iig dat je een sterk verhaal hebt bij de COVA en zorg dat je jezelf bent. Zet m op, gr flying
 
Je bent gewoon door naar de COVA dus klaarblijkelijk was het niet zo slecht.. Op de Cova vertellen ze niets over je GVSS. Ik heb er wel naar gevraagd maar ze wilden niets loslaten..Weet niet hoe je de overige PO's hebt gescored maar uiteindelijk maken ze een totaalplaatje en schatten ze jouw opleidbaarheid..Zorg iig dat je een sterk verhaal hebt bij de COVA en zorg dat je jezelf bent. Zet m op, gr flying

Heb nog even gekeken en heb in Houten een 7 voor de po's gehaald... Maar het is toch zo, dat de COVA stukjes uit je GVSS-rapport haalt en hier meer over wil weten? Zoals de aantekeningen van de instructeur etc. En ik meen me te herinneren, dat ze je wel vertellen of je het goed of dat je een twijfelgeval bent.

Aan je uren te zien Flying83 ben je aardig een ''pro'', hoe ging t GVSS bij jouw? Kan je zo'n beetje A tm F samenvatten en vertellen hoeveel resets etc je had? Dit kan toch erg nuttig zijn voor anderen niet nog moeten...
 
nou een 7 is erg netjes! mooi werk! Ze nemen niet alleen je GVSS tevoorschijn, ook je resultaten van beide PO's

die uren zijn zweefvlieguren, daarnaast nog 10 uur op de motorzwever en 5 uur op een Cessna, niet heul erg veel ervaring dus.

Had geen resets, en in de hele week 4 warnings, 3 x omdat ik nét iets te langzaam indraaide tijdens een ROT en 1 x omdat mijn snelheid eruit loiep tijdens een klimmende bocht..

Vlucht A tm F kan ik in een paar zinnen samenvatten, let op je hoogte, neem geen genoegen met 5, 10, 15 , 20 ft verschil.. zelfde geldt voor je koers, zeker als je een ROT maakt.. maar eigenlijk kan ik daar niet zoveel over vertellen, dat is iets wat je zelf moet ervaren en zelf onder de knie moet krijgen.

blijf die cross checks doornemen, keer op keer op keer net zo lang tot je aan d egrond staat! je hebt voor elke handeling aparte x-checks, maar ik vond het wel nuttig om na de x-check alle instrumenten nog een x te checken.. weet je zeker dat t goedkomt.

mocht iemand vragen hebben over GVSS of COVA, feel free to contact me.

gr flying83
 
Back
Top