Wat voor vragen kan je verwachten bij de COVA?

V

Verwijderd_+

Guest
Hier vast enkele voorbeelden voor mensen die het aannamegesprek/COVA nog moeten krijgen en zich alvast een beetje willen voorbereiden!

Waarom wil je piloot worden?
Waarom zouden wij jou nou moeten kiezen?
Lijkt het je leuk werk in de cockpit? Waarom dan?
Wat voor eigenschappen moet een piloot bezitten volgens jou?


nog aanvullingen?
 
Last edited:
De voorbeelden die je geeft inderdaad.

Maar ook vragen als: Denk je niet dat je je gaat vervelen als je boven de atlantische oceaan zit en alleen maar rechtdoor gaat, de krant al 2 keer hebt gelezen en alle moppen van je captain al kent?

Wat vind je van de oorlog in Irak?

Vertel eens over je moeder?

Hoeveel cilinders heeft een Boeing 777 in zijn motoren zitten? (strikvraag)

etc, etc. Of terwijl, ze willen gewoon weten wie ze tegenover zich hebben en of ze het zien zitten als jij de KLS gaat doen en of jij later captain kan worden op een verkeersvliegtuig.

Verder kan het gesprek leuk zijn, ontspannen en grappig, maar soms proberen ze je echt onder de tafel te krijgen om te kijken hoe je reageert als je onder druk wordt gezet en of je je mannetje wel staat.

Succes in ieder geval. Wanneer heb jij je Cova?

Immortal
 
Hoeveel cilinders heeft een Boeing 777 in zijn motoren zitten? (strikvraag)

Hahah heb jij zo'n vraag gehad dan?
Maar even ter verduidelijking, kijk eens op kennisbank! Er staat daar meer informatie op dan men hier kan posten!
 
Nouja als iedereen hier de vragen die hij/zij heeft gehad neerkwakt kan je een aardig beeld vormen dus ik zeg: blijf reageren! :D
 
Met hoeveel selecties doe je eigenlijk tegelijkertijd mee dan? Zie 2 topics die je bent gestart over de NLS selectie, en dit topic dat denk ik (aangezien men op de NLS het aaname gesprek geen cova noemt) over de KLS gaat... Mocht het zo zijn dat je bij beide bezig bent, dan zul je daar ook vragen over kunnen verwachten!

Succes!
LEVC
 
Nee ik solliciteer alleen bij NLS, maar ik dacht dat daar gewoon een dezelfde commissie voor was:p:
 
De voorbeelden die je geeft inderdaad.

Maar ook vragen als: Denk je niet dat je je gaat vervelen als je boven de atlantische oceaan zit en alleen maar rechtdoor gaat, de krant al 2 keer hebt gelezen en alle moppen van je captain al kent?

Wat vind je van de oorlog in Irak?

Vertel eens over je moeder?

Hoeveel cilinders heeft een Boeing 777 in zijn motoren zitten? (strikvraag)

haha! Als het hier over de cova van de kls gaat hebben jij en ik wel een heel andere cova gehad ;).
 
De eerste 3 vragen heb ik gehad in een soortgelijke contekst, de laatste kreeg ik vlak voor het voetbalpotje op het gradelaarsbal. Het ging me meer om het idee dat alles gevraagd kan worden, omdat het gewoon een gesprek is om te kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben.
 
De voorbeelden die je geeft inderdaad.

Maar ook vragen als: Denk je niet dat je je gaat vervelen als je boven de atlantische oceaan zit en alleen maar rechtdoor gaat, de krant al 2 keer hebt gelezen en alle moppen van je captain al kent?

Wat vind je van de oorlog in Irak?

Vertel eens over je moeder?

Hoeveel cilinders heeft een Boeing 777 in zijn motoren zitten? (strikvraag)

Mijn cova leek hier idd wel op :grijns: Maar ik kreeg ook vragen in de trend van: Wat waren je aandachtspunten (Fase 2 rapport) en hoe wil je die gaan verbeteren? wat ging goed/slecht bij je gvss etc?

Ik vond het in ieder geval een leuk/gezellig gesprek.
 
Nouja, denk dat het bij elke school en elk individu anders gaat. Ik heb het iig niet over mn moeder, irak en cilinders gehad:D.

Maar chris87... jij vindt toch alles leuk en gezellig? :p
 
De voorbeelden die je geeft inderdaad.

Maar ook vragen als: Denk je niet dat je je gaat vervelen als je boven de atlantische oceaan zit en alleen maar rechtdoor gaat, de krant al 2 keer hebt gelezen en alle moppen van je captain al kent?

Wat vind je van de oorlog in Irak?

Vertel eens over je moeder?

Hoeveel cilinders heeft een Boeing 777 in zijn motoren zitten? (strikvraag)

etc, etc. Of terwijl, ze willen gewoon weten wie ze tegenover zich hebben en of ze het zien zitten als jij de KLS gaat doen en of jij later captain kan worden op een verkeersvliegtuig.

Verder kan het gesprek leuk zijn, ontspannen en grappig, maar soms proberen ze je echt onder de tafel te krijgen om te kijken hoe je reageert als je onder druk wordt gezet en of je je mannetje wel staat.

Succes in ieder geval. Wanneer heb jij je Cova?

Immortal

Een goeie, heb je ook het antwoord voor mij?? Heb al lopen zoeken, maar heb het niet gevonden.

Als er nog mensen zijn met vragen, keep posting ;)
 
Cilinders vind je in zuigermotoren, niet in jet engines ;)

whahah ik heb dat soort vragen geeneens gehad:p
maarja komt misschien omdat dat bij de NLS anders gaat...

Ik kreeg meer vragen over de opleiding dan technische vragen over hoeveel cilinders een Boeing 777 heeft:haha:

Maarja dat zal bij elke school wel weer verschillen
 
Last edited:
Ik heb voor mijn COVA nog even goed zitten studeren op de vlootuitbreiding van de KLM, maar geen vragen over gekregen. Wel vragen gekregen over wat ik van 'het sociale aspect van de GVSS vond'. Vond ik zelf wel een aparte vraag, maar met veel plezier en liefde uit kunnen leggen dat dat wel goed zat :)

Even tussendoor: Lil_Art, misschien moet je je even bedenken dat we hier enkel kunnen communiceren via letters. Dit betekend dat je dus zelf al het sarcasme, nuances e.d. in moet voegen. En laat het nou vooral dat sarcasme zijn dat in grote mate voorkomt op dit forum. Voor je mensen meteen voor van alles en nog wat uit gaat maken, moet je je misschien even bedenken dat sommige posts of meerdere manieren gelezen kunnen worden en het begint me op te vallen dat jij dan vaak de slechte manier er uit pikt en dat mensen kwalijk gaat nemen, terwijl ik toch denk dat men dit niet zo bedoelt. Ja, ik refereer hiermee ook op datgene wat er een week geleden tussen ons gebeurde. Pas even wat nuances toe op andere posts en ga niet zomaar lukraak mensen van alles en nog wat noemen, dat maakt het forum er niet vrolijker op.
Sorry, moest er even uit...
 
Je haalt me de woorden uit de mond...van mij hoeft zowel de taal, als de opmerkingen van deze "kleine kunst" gast niet...

Maar wie ben ik...
 
Sweetsurrender en LEVC, als jullie het niet erg vinden ga ik weer even ontopic (no offence):


Ik heb vandaag mijn (KLS) COVA gesprek gehad. Was best zwaar, maar ik heb dan ook voor mijn selectie twee studies niet afgemaakt. Daar bleven ze (begrijpelijk) flink over doorgaan. Ik weet ook niet helemaal zeker of ik ze ervan heb weten te overtuigen dat dit het echt is voor mij.
Na dit eerste onderwerp was het gesprek verder wel vrij luchtig. Een paar vragen over m'n PO2 (ken je zwakke punten), een paar vragen over mijn levensbeschrijving.

Ik raad iedereen aan heel goed over je motivatie na te denken (en dus niet alleen voordelen en nadelen ofzo) en te bedenken welke vragen ze over je antwoorden kunnen stellen!

Ze kunnen namelijk behoorlijk veel doorvragen over één ding.

Blijf verder gewoon rustig, kijk ze goed aan, groet ze netjes (stevige handdruk! ;) ), enzovoorts. Het zijn vriendelijke mensen, dus maak je niet te veel zorgen.
 
Dingen waar je zelf misschien liever niet over zou willen praten (studies niet afmaken, blijven zitten, etc) zullen ze zeker over doorzagen, zorg er daarom voor dat je er een goed antwoord op hebt. Probeer het om te zetten naar positieve punten in plaats van in de verdediging te schieten. Verdedigen schiet je niks mee op.
wrvh; vrijdag/zaterdag uitslag? Laat even weten, ben benieuwd!
 
@ Sweetsurrender,

Hai. Ik heb ook de GVSS gedaan, en mij hebben ze niets over de GVSS gevraagd met betrekking tot het sociale aspect. Ik ben daar zelf over begonnen. Ik had gevraagd of het normaal is dat de instructeurs je niet aankijken / gedag zeggen wanneer je ze tegenkomt tijdens de lunch? Vonden ze heel normaal. Autoriteit en afstand willen ze houden.

Bovendien was het bij mij in de groep zo dat die afgestudeerde instructeurs gewoon bij elkaar langs gingen en zaten te kletsen (luid) en te rommelen achter. Bovendien werd er in mijn groep gediscusseerd over het feit dat twee instructeurs een kandidaat gewoon zaten uit te lachen...?!

Persoonlijk vind ik dat niet normaal en heeft dat niets te maken om de status hoog te houden van de KLS. Ik heb niet gezegd dat ik dat zo vond tegen de COVA, daar was ik natuurlijk te schijterig voor en dat het voor hun gelijk duidelijk zou worden ik daar niet pas.

Over het sociale aspect gesproken. Zoals jij je goede ervaring hebt, heb ik een wat mindere.


Ze vroegen mij b.v:
Waarom ben je geen touringcar chauffeur geworden, dat is toch hetzelfde?
- antwoord op gegeven-
Ok, dus dat vind je niet hetzelfde, waarom ben je dan geen capitein geworden van een cruiseschip, dat is toch hetzelfde?
- antwoord op gegeven-
Ok, weet je eigenlijk wel wat een piloot doet in de cockpit, wat doet een piloot?

Zo ging dat een beetje. Ook vragen over wat de huidige vloot is bij de KLM

Gr, CvanWijngaarden
 
Back
Top