Koning Lucht
Well-known member
Hallo Iedereen,
Er gaan steeds meer 'cloggies' naar Engeland voor een baan. Het leek me dan ook een goed idee om - net als in het Amerika forum - een 'vraag en antwoord' topic te beginnen.
Housing
Het is veel eenvoudiger om in Engeland een huis te huren. Er is een hele grote privémarkt voor huurders en verhuurders. Er zijn hele goede internetsites met huizen. O.a. http://www.rightmove.co.uk/ Verder zijn er heel veel captains die b.v. een tweede huis hebben dat ze verhuren. Vaak is er info te vinden in crewrooms etc..
Gas, water en Licht
Iets duurder dan in Nederland. Alle bedrijven zijn private ondernemingen. Sommige huizen hebben geen watermeter en er geldt dus een standaard tarief.
Auto's
Het is mogelijk en niet zo heel moeilijk om een auto uit Nederland mee te nemen en hier te laten registreren. Het beste kun je eerst even langs een lokaal DVLA-kantoor gaan. Te vinden op hun website http://www.dvla.gov.uk/. De volgorde waarin je dingen moet doen: sluit eerst een verzekering af op basis van het chassisnummer. Dit kan bij veel grote verzekeraars. Zelf heb ik bij Churchill een verzekering afgesloten. Daarna maak je bij een lokale garage een afspraak voor een MOT-keuring. Als je auto ouder is dan 10 jaar hoef je niet heel veel aanpassingen te verrichten. Houd er wel rekening mee dat je links rijdt in Engeland. Daarom moet je stickers over je koplampen plakken en misschien je mistlicht naar de andere kant laten zetten. Als je een bewijs van verzekering en MOT certificaat hebt, kun je een formulier invullen bij de DVLA. Je kunt dan je auto laten registreren en je wegenbelasting halen. Binnen 48 uur krijg je dan een bewijs van registratie. Je gaat hiermee naar de lokale garage (halfords b.v.) en kunt dan kentekenplaten laten maken. vervolgens krijg je van de nederlandse autoriteiten (na de nodige wachttijd) een uitschrijfbewijs. Dit dien je naar je Nederlandse verzekering te sturen. Zij sturen je dan een bewijs van noclaim, dat je naar de Engelse verzekering stuurt. Je kunt dan ook meteen het nieuwe kenteken doorgeven.
Er zijn ook mensen die op hun Nederlandse plaat blijven doorrijden. Houd er rekening mee dat er bij veel verzekeringsvoorwaarden een clausule instaat dat je maar een beperkte tijd in het buitenland kunt rijden.
Verder is het goedkoper om hier een auto te kopen dan in Nederland. Met dank aan de gewraakte BPM. Benzine is hier doorgaans nèt iets goedkoper dan in NL.
Culturele verschillen
Veel Nederlanders vinden het moeilijk om in Engeland te aarden. Dit komt door een aanzienlijk cultureel verschil. Engelsen zijn erg beleefd en niet direct in hun manier van praten. Nederlanders en b.v. Duitsers zijn dit vaak wel. Je kunt in Nederland tegen iemand zeggen dat je het niet leuk vindt dat iemand iets gedaan heeft. Dit werkt in Engeland niet zo. Daar wordt een beetje meer om de hete brei heengedraaid. Houd hier rekening mee als je met een engelse collega vliegt! Men nodigt elkaar ook niet snel thuis uit. Meestal meet men elkaar in de pub en niet snel bij elkaar thuis.
Overheid en belastingen
Er is geen inschrijfplicht in Engeland. Je hoeft je dus niet bij de gemeente te laten registreren als je hier komt wonen. Over belastingen weet ik (nog niet) zo heel veel. Misschien kunnen de experts hier iets over schrijven?
Airportpas
Hou er rekening mee dat je een airportpas nodig zult hebben voor je nieuwe werkgever. Men is in de U.K. heel streng op terrorisme en dergelijke. Je moet voor de aanvraag hiervan aan kunnen geven wat je de afgelopen 5 jaar gedaan hebt. Let op! Je hebt voor al je werkgevers een referentie nodig. Het gaat tot op de dag nauwkeurig. Mocht je b.v. een week 'in between jobs' geweest zijn, zal je dit iemand moeten laten verklaren. Je hebt minimaal twee referenties buiten je werkgever en familie nodig.
Dit is het voor nu even. Ik stel voor dat hier een vervolg op komt.
Koning Lucht.
Er gaan steeds meer 'cloggies' naar Engeland voor een baan. Het leek me dan ook een goed idee om - net als in het Amerika forum - een 'vraag en antwoord' topic te beginnen.
Housing
Het is veel eenvoudiger om in Engeland een huis te huren. Er is een hele grote privémarkt voor huurders en verhuurders. Er zijn hele goede internetsites met huizen. O.a. http://www.rightmove.co.uk/ Verder zijn er heel veel captains die b.v. een tweede huis hebben dat ze verhuren. Vaak is er info te vinden in crewrooms etc..
Gas, water en Licht
Iets duurder dan in Nederland. Alle bedrijven zijn private ondernemingen. Sommige huizen hebben geen watermeter en er geldt dus een standaard tarief.
Auto's
Het is mogelijk en niet zo heel moeilijk om een auto uit Nederland mee te nemen en hier te laten registreren. Het beste kun je eerst even langs een lokaal DVLA-kantoor gaan. Te vinden op hun website http://www.dvla.gov.uk/. De volgorde waarin je dingen moet doen: sluit eerst een verzekering af op basis van het chassisnummer. Dit kan bij veel grote verzekeraars. Zelf heb ik bij Churchill een verzekering afgesloten. Daarna maak je bij een lokale garage een afspraak voor een MOT-keuring. Als je auto ouder is dan 10 jaar hoef je niet heel veel aanpassingen te verrichten. Houd er wel rekening mee dat je links rijdt in Engeland. Daarom moet je stickers over je koplampen plakken en misschien je mistlicht naar de andere kant laten zetten. Als je een bewijs van verzekering en MOT certificaat hebt, kun je een formulier invullen bij de DVLA. Je kunt dan je auto laten registreren en je wegenbelasting halen. Binnen 48 uur krijg je dan een bewijs van registratie. Je gaat hiermee naar de lokale garage (halfords b.v.) en kunt dan kentekenplaten laten maken. vervolgens krijg je van de nederlandse autoriteiten (na de nodige wachttijd) een uitschrijfbewijs. Dit dien je naar je Nederlandse verzekering te sturen. Zij sturen je dan een bewijs van noclaim, dat je naar de Engelse verzekering stuurt. Je kunt dan ook meteen het nieuwe kenteken doorgeven.
Er zijn ook mensen die op hun Nederlandse plaat blijven doorrijden. Houd er rekening mee dat er bij veel verzekeringsvoorwaarden een clausule instaat dat je maar een beperkte tijd in het buitenland kunt rijden.
Verder is het goedkoper om hier een auto te kopen dan in Nederland. Met dank aan de gewraakte BPM. Benzine is hier doorgaans nèt iets goedkoper dan in NL.
Culturele verschillen
Veel Nederlanders vinden het moeilijk om in Engeland te aarden. Dit komt door een aanzienlijk cultureel verschil. Engelsen zijn erg beleefd en niet direct in hun manier van praten. Nederlanders en b.v. Duitsers zijn dit vaak wel. Je kunt in Nederland tegen iemand zeggen dat je het niet leuk vindt dat iemand iets gedaan heeft. Dit werkt in Engeland niet zo. Daar wordt een beetje meer om de hete brei heengedraaid. Houd hier rekening mee als je met een engelse collega vliegt! Men nodigt elkaar ook niet snel thuis uit. Meestal meet men elkaar in de pub en niet snel bij elkaar thuis.
Overheid en belastingen
Er is geen inschrijfplicht in Engeland. Je hoeft je dus niet bij de gemeente te laten registreren als je hier komt wonen. Over belastingen weet ik (nog niet) zo heel veel. Misschien kunnen de experts hier iets over schrijven?
Airportpas
Hou er rekening mee dat je een airportpas nodig zult hebben voor je nieuwe werkgever. Men is in de U.K. heel streng op terrorisme en dergelijke. Je moet voor de aanvraag hiervan aan kunnen geven wat je de afgelopen 5 jaar gedaan hebt. Let op! Je hebt voor al je werkgevers een referentie nodig. Het gaat tot op de dag nauwkeurig. Mocht je b.v. een week 'in between jobs' geweest zijn, zal je dit iemand moeten laten verklaren. Je hebt minimaal twee referenties buiten je werkgever en familie nodig.
Dit is het voor nu even. Ik stel voor dat hier een vervolg op komt.
Koning Lucht.