Vragen en antwoorden U.K.

Koning Lucht

Well-known member
Hallo Iedereen,

Er gaan steeds meer 'cloggies' naar Engeland voor een baan. Het leek me dan ook een goed idee om - net als in het Amerika forum - een 'vraag en antwoord' topic te beginnen.

Housing

Het is veel eenvoudiger om in Engeland een huis te huren. Er is een hele grote privémarkt voor huurders en verhuurders. Er zijn hele goede internetsites met huizen. O.a. http://www.rightmove.co.uk/ Verder zijn er heel veel captains die b.v. een tweede huis hebben dat ze verhuren. Vaak is er info te vinden in crewrooms etc..

Gas, water en Licht

Iets duurder dan in Nederland. Alle bedrijven zijn private ondernemingen. Sommige huizen hebben geen watermeter en er geldt dus een standaard tarief.

Auto's

Het is mogelijk en niet zo heel moeilijk om een auto uit Nederland mee te nemen en hier te laten registreren. Het beste kun je eerst even langs een lokaal DVLA-kantoor gaan. Te vinden op hun website http://www.dvla.gov.uk/. De volgorde waarin je dingen moet doen: sluit eerst een verzekering af op basis van het chassisnummer. Dit kan bij veel grote verzekeraars. Zelf heb ik bij Churchill een verzekering afgesloten. Daarna maak je bij een lokale garage een afspraak voor een MOT-keuring. Als je auto ouder is dan 10 jaar hoef je niet heel veel aanpassingen te verrichten. Houd er wel rekening mee dat je links rijdt in Engeland. Daarom moet je stickers over je koplampen plakken en misschien je mistlicht naar de andere kant laten zetten. Als je een bewijs van verzekering en MOT certificaat hebt, kun je een formulier invullen bij de DVLA. Je kunt dan je auto laten registreren en je wegenbelasting halen. Binnen 48 uur krijg je dan een bewijs van registratie. Je gaat hiermee naar de lokale garage (halfords b.v.) en kunt dan kentekenplaten laten maken. vervolgens krijg je van de nederlandse autoriteiten (na de nodige wachttijd) een uitschrijfbewijs. Dit dien je naar je Nederlandse verzekering te sturen. Zij sturen je dan een bewijs van noclaim, dat je naar de Engelse verzekering stuurt. Je kunt dan ook meteen het nieuwe kenteken doorgeven.

Er zijn ook mensen die op hun Nederlandse plaat blijven doorrijden. Houd er rekening mee dat er bij veel verzekeringsvoorwaarden een clausule instaat dat je maar een beperkte tijd in het buitenland kunt rijden.

Verder is het goedkoper om hier een auto te kopen dan in Nederland. Met dank aan de gewraakte BPM. Benzine is hier doorgaans nèt iets goedkoper dan in NL.

Culturele verschillen

Veel Nederlanders vinden het moeilijk om in Engeland te aarden. Dit komt door een aanzienlijk cultureel verschil. Engelsen zijn erg beleefd en niet direct in hun manier van praten. Nederlanders en b.v. Duitsers zijn dit vaak wel. Je kunt in Nederland tegen iemand zeggen dat je het niet leuk vindt dat iemand iets gedaan heeft. Dit werkt in Engeland niet zo. Daar wordt een beetje meer om de hete brei heengedraaid. Houd hier rekening mee als je met een engelse collega vliegt! Men nodigt elkaar ook niet snel thuis uit. Meestal meet men elkaar in de pub en niet snel bij elkaar thuis.

Overheid en belastingen

Er is geen inschrijfplicht in Engeland. Je hoeft je dus niet bij de gemeente te laten registreren als je hier komt wonen. Over belastingen weet ik (nog niet) zo heel veel. Misschien kunnen de experts hier iets over schrijven?

Airportpas

Hou er rekening mee dat je een airportpas nodig zult hebben voor je nieuwe werkgever. Men is in de U.K. heel streng op terrorisme en dergelijke. Je moet voor de aanvraag hiervan aan kunnen geven wat je de afgelopen 5 jaar gedaan hebt. Let op! Je hebt voor al je werkgevers een referentie nodig. Het gaat tot op de dag nauwkeurig. Mocht je b.v. een week 'in between jobs' geweest zijn, zal je dit iemand moeten laten verklaren. Je hebt minimaal twee referenties buiten je werkgever en familie nodig.

Dit is het voor nu even. Ik stel voor dat hier een vervolg op komt.

Koning Lucht.
 
Auto's
Zeker een aanrader om in UK naar een nieuwe auto te zoeken, zeker als je in NL een oud wrak hebt. De prijzen voor 2de hands auto's zijn hier veel goedkoper. Als je dit doet: sommige verzekeraars laten je je no-claim uit NL meenemen, anderen niet. Kan je nog al wat geld schelen.
Ook is het zeker de moeite waard om naar een diesel te kijken. De wegenbelasting is in de UK namelijk even duur als benzine. Wel is diesel ook even duur (soms zelfs duurder), maar omdat je zo veel zuiniger rijdt scheelt het bakken geld.

Culturele verschillen
Een aanrader om je te verdiepen in de Engelse cultuur vanuit een NL standpunt:
Een eigenzinnig koninkrijk van Peter de Waard.
ISBN 90-351-2793-5

Overheid en belastingen
Als je je bij een lokale huisarts inschrijft kom je automatisch in de NHS. Gratis ziektekosten (over de kwaliteit zullen we het niet hebben).

Tot zover... als ik nog meer bedenk dan volgt het.
 
Banken
Zuigen! Het is niet makkelijk om in de UK een bankrekening te openen. Vraag je werkgever een reference of employment letter, dat moet het geheel wat makkelijker maken.

Auto's
Mn eigen oplossing vul ik even aan: Geen geld om te kopen, dus ga leasen. Nieuwe auto voor 300 per maand, inclusief wegenbelasting, excl verzekering.

Good luck all, goed idee Koning!
 
Goed idee KL,

Housing

Naast huur (of je hypotheek) betaal je als je in de UK woont ook Council Tax. Het bedrag is afhankelijk van de gemeente waarin je woont en het perceeloppervlak van je huis.
Voor een vrijstaand huurhuis in de omgeving van Sheffield betaal je 1100 pond per jaar. Houd hier rekening mee als je je woonkosten berkend.


grtz,
Hans
 
Council Tax

Je kunt een korting van 25% krijgen als je ergens alleen woont. Single household rebate.

Greetings .
 
Last edited:
Balpa

Even de volgende kwestie:
Is lidmaatschap van de Balpa een goed c.q. verstandig idee? Kost iets minder dan in NL geloof ik (Balpa 0,5% t.o.v. VNV 0,8%)...
Natuurlijk om met je collega's sterk te staan bij de volgende "c.a.o." besprekingen?

Bijvoorbeeld om voor een 150 GBP je volledige belastingaangifte te laten doen?
Diverse kortingen te kunnen krijgen (waar je waarschijnlijk nooit gebruik van zal maken)?

Legal support bij moeilijke situaties te kunnen krijgen?
 
en je hoeft geen belasting te betalen over je lidmaatschap kosten. Ik denk zelf dat het zeker de moeite waard is.
 
Weet iemand hoe het in de UK geregeld is met Wettelijke aansprakelijkheid?

Grtz,
H

Schijnt in je household insurance te zitten. FF navragen bij de verzekeraar.
Tenminste als het voor de huis tuin en keuken dingen zijn (als je daar naar opzoek bent)

Mzzl

Fk52
 
Goede thread zeg. Zal eens denken of ik ook nog iets zinnigs te melden heb hier.
Als er nog iemand een Nederlandse auto in Engeland wil kopen dit najaar, PM me.
 
Last edited:
Pas de problem,

Have a John Smith, beter dan al dat ander spul :grijns:, tenzij je het NL export bier laat intappen.

Moet maar weer eens een SE huren om wat boodschappen bij Appie H te scoren.

Mzzl Fk52
 
Back
Top