Voor wannabe's like me!

Het is een gok, en het blijft een gok.

Je hebt in ieder geval nog 1,5 jaar om te kunnen zien of de markt zich al hersteld of niet, of het eigen KLM overschot ondertussen is weggewerkt en of ze al aan de wachtlijst zijn begonnen.

Mogelijkheden tot groei in de Europese luchtvaart zie ik op dit moment niet, en als je het van de pensioneringen moet hebben wordt het een heel moeilijk verhaal zeker omdat het verloop bij de KLM denk ik nul is.

Ben je eventueel ook bereid met minder dan de KLM genoegen te nemen?

Je gaat het toch wel doen dus het maakt niets uit wat de rest hier schrijft...
 
Het kan heel goed dat ik in mijn post liet blijken dat ik graag bij de KLM wil werken later, dit was echter niet mijn bedoeling. Zeker dat ik ook (vooral in het begin) genoegen ga nemen een andere maatschappij (nu heb ik wel zo mijn grenzen).

Maar in die situatie van 350+ wachtenden en 50 pensioen met 5 jaar. Stel dat in de laatste 2 jaar alles weer zo voorspoedig gaat dat de luchtvaart in het begin van een bloei zit. Ik vraag me af of jullie met de kennis die jullie wel bezitten (ik kom net om de hoek kijken) kunnen zeggen of er dan weer veel mensen aangenomen worden.

Oh en ik weet niet wat normaal de situatie was, maar vanaf dag 1 werd mij verteld dat KLS preferred suplier is van de KLM. Die woordengroep zegt eigenlijk al dat KLM tot niks verplicht is. Maar ik denk (lees: hoop) dat ik op mijn 23e, ookal ben ik dan al 2 jaar klaar met de opleiding, nog altijd aantrekkelijk ben voor een baan bij de KLM. Want ik meende dat je wel zoiezo een sollicitatie krijgt bij KLM, maar dat weet ik niet zeker.

Hoe dan ook kijk ik nog maar eventjes de kat uit de boom, dat ik in ieder geval door de selectie ben geeft me al meer perspectief dan voorheen.
 
Wat ik mij afvraag waarom iedereen van de wannabe's zo op de KLM zit te geilen. Er zijn toch nog veel luchtvaartmaatschappijen? Niet iedereen hier in België die SFA doet focust zich op Brussels airlines hoor.
Zo komt het alleszins wel over naar mij toe. Alsof het enige wat telt KLM is en voor de rest niets anders.
 
Tot 2004 was KLM de langst bestaande luchtvaarmaatschappij die op eigen benen heeft kunnen voortbestaan zonder naamsverandering.
Met volgens mij 34000 medewerkers, een vloot van 100+, een leuk salaris, veel bestemmingen en tal van andere dingen, wekt de KLM toch een aardig beeld op.

En geilen.. zo zou ik het niet willen noemen. Weet je, tijdens het GVSS vloog ik vaak 20 ft onder of boven de 2000 waar ik moest zitten. Eerst vond ik dit goed, maar toen dacht.. als ik er precies 20 onder kan zitten, dan kan ik ook precies goed zitten. Dus waarom geldt dit niet voor maatschappijen. Als je genoegen neemt met minder, kan je nog altijd even 'meer' proberen. Ik heb een beetje moeite met het verwoorden, maar jullie begrijpen het hoop ik..

Als er een mogelijkheid naar de KLM is, waarbij je later nog altijd een afslag kan nemen naar een andere maatschappij, dan zie ik niet in waarom je die niet zou moeten nemen?
 
Wat ik mij afvraag waarom iedereen van de wannabe's zo op de KLM zit te geilen. Er zijn toch nog veel luchtvaartmaatschappijen? Niet iedereen hier in België die SFA doet focust zich op Brussels airlines hoor.
Zo komt het alleszins wel over naar mij toe. Alsof het enige wat telt KLM is en voor de rest niets anders.

Vroegah...

- Toen het woord typerating nog niet eens bestond...
- Toen je een loopbaan voor het leven aanging...
- Toen het "Big Shiny Jet Syndrom" nog niet bestond omdat alles met propeller rondvloog...
- Toen je crewmaaltijd nog door een kok werd klaargemaakt...
- Toen de vliegtuigen van hout waren en de mannen van staal...

Zolang Easyjet (en anderen) hun personeel uitbuiten, mag je best je doel bijstellen en je focus op de KLM richten toch? Mits voldoende bekend met de malaise in de luchtvaart, noem ik het gezond verstand!
 
Oh en ik weet niet wat normaal de situatie was, maar vanaf dag 1 werd mij verteld dat KLS preferred suplier is van de KLM. Die woordengroep zegt eigenlijk al dat KLM tot niks verplicht is. Maar ik denk (lees: hoop) dat ik op mijn 23e, ookal ben ik dan al 2 jaar klaar met de opleiding, nog altijd aantrekkelijk ben voor een baan bij de KLM. Want ik meende dat je wel zoiezo een sollicitatie krijgt bij KLM, maar dat weet ik niet zeker.

Hoe dan ook kijk ik nog maar eventjes de kat uit de boom, dat ik in ieder geval door de selectie ben geeft me al meer perspectief dan voorheen.

Zoals al eerder vermeld is, mag je inderdaad geen verwachtingen hebben nog bij de KLM binnen te komen na het afronden van je opleiding. Neem aan dat je dit toch wel wist vóórdat je selectie bij de KLS deed??!!

Deze pagina wel eens doorgelezen? ;)
http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/7568/
 
Zoals al eerder vermeld is, mag je inderdaad geen verwachtingen hebben nog bij de KLM binnen te komen na het afronden van je opleiding. Neem aan dat je dit toch wel wist vóórdat je selectie bij de KLS deed??!!

Deze pagina wel eens doorgelezen? ;)
http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/7568/

Jazeker, nu ken ik niet precies wat er allemaal achter die woorden schuilen die ik zojuist via die link nogmaals heb gelezen, maar voor mij verandert het niet veel.
Of ik nou grotere of kleinere kansen heb om bij de KLM te komen, die opleiding komt er nu en welke maatschappij dan volgt zie ik over 4+jaar. (hoogstwaarschijnlijk ga ik veel eerder rondkijken, but you catch my drift)

Maar foohke, mag ik aannemen dat jij ook van plan bent piloot te gaan worden? Zoja, wat is dan jou aanpak nu?

Bovendien moet ik zeggen dat ik mij niet zo snel benadeeld voel als ik weet dat ik mijn kansen om door te stromen naar de KLM kleiner worden (voor mensen zoals mij). Ik ga mijn uiterste best doen om de best haalbare resultaten te halen (aka gewoon het beste beentje voor) en als ik daardoor niet ergens kom waar ik tevreden ben....
 
Maar foohke, mag ik aannemen dat jij ook van plan bent piloot te gaan worden? Zoja, wat is dan jou aanpak nu?

Ja, kun je gerust aannemen;)
Het is voor mij financieel niet haalbaar (lees: ik zie het als financiele zelfmoord) nu een pilotenopleiding te beginnen. (aannemende dat ik door de selecties heen zou komen)
Ik zit in mijn eindexamenjaar VWO en heb besloten eerst lekker een andere opleiding te gaan doen, dit wordt hoogstwaarschijnlijk 'International Business & management' aan de RUG.

Daarna zie ik wel verder over hoe de markt ervoor staat. Is dat enigszins hetzelfde als nu, weet ik niet zeker of ik wel in die selecties stap, maar dat is allemaal zorg voor later!
Je kunt dit als gebrek aan motivatie zien, persoonlijk zie ik het als een soort van verstandige kijk op de toekomst...

Ik heb me in ieder geval ook opgegeven voor Ifly, dus hoop dat ik dit jaar mag gaan zweefvliegen!

Wat ga jij doen in de 1,5/2 jaar dat je nog niet kunt beginnen aan je opleiding?

Groetjes!
 
Ja, kun je gerust aannemen;)
Het is voor mij financieel niet haalbaar (lees: ik zie het als financiele zelfmoord) nu een pilotenopleiding te beginnen. (aannemende dat ik door de selecties heen zou komen)
Ik zit in mijn eindexamenjaar VWO en heb besloten eerst lekker een andere opleiding te gaan doen, dit wordt hoogstwaarschijnlijk 'International Business & management' aan de RUG.

Wat ga jij doen in de 1,5/2 jaar dat je nog niet kunt beginnen aan je opleiding?

Groetjes!

Ben jij toevallig bij de open dag van de KLS geweest? Zoja, heeft het verhaal van dat garantiefonds geen indruk bij jou gemaakt? Daarmee bedoel ik, zie je het als een risico of een zekerheid, dat financiele zelfmoord?

Dat is wel slim idd, komt ook zeker je selectie ten goede als je al een opleiding af hebt (werd me toevallig op diezelfde open dag verteld).
Mijn broer studeert International Business in Maastricht. Ik meende altijd dat het IB&M was, had het verkeerd.

Ikzelf ga Natuurkunde studeren. Dat klinkt nogal vaag, dat vind ik het ook. Weet nog niet precies wat ik wil studeren, iig iets met Natuurkunde als basis.

Groetjes
 
Let goed op wat dit garantiefonds inhoudt! De garanties zijn waarschijnlijk niet zo mooi als je denkt. Zover ik weet neemt het slechts tijdelijk(!) je schuld over.
 
Jah om kort samen te vatten;

het garantiefonds is een vangnet voor je grote schuld die je opbouwt. 117.5k dat met rente tot 160k zal stijgen. 1 jaar lang nadat je opleiding klaar is betaalt het garantiefonds je rente, daarna moet je zelf terug gaan betalen. zo heb je nog allerlei dingen die ik ook niet zo uit mijn hoofd ken maar waar het op neer komt is dat als je na 5 jaar GEEN baan binnen de luchtvaart hebt, je complete schuld weggescholden wordt. Tevens gebeurt dit ook wanneer je de opleiding halverwege moet stoppen vanwege ...

Op zich maakt het alles een stuk minder 'eng' dat lenen van zoveel geld.
 
Zo mooi zit het geloof ik niet:

Risicodekking

Naast de waarborg voor de lening staat het Garantiefonds ook nog voor een aantal andere zaken garant:

Wanneer de opleiding aan de KLM Flight Academy buiten je eigen schuld voortijdig moet worden beëindigd rekent het Garantiefonds de tot op dat moment opgebouwde studieschuld met de bank af. Bij wachttijden langer dan een jaar tussen het moment van afstuderen en je aanstelling in je eerste baan als verkeersvlieger neemt het Garantiefonds vanaf dat moment met een maximum van 4 jaar de maandelijkse rentebetalingen over je studieschuld voor haar rekening, zodat de schuld niet verder oploopt. Bij tussentijds optredende medische ongeschiktheid in de periode vanaf de aanvang van je studie tot aan het moment dat je in dienst treedt als verkeersvlieger bij een luchtvaartmaatschappij neemt het Garantiefonds jouw verplichtingen naar de bank v.w.b. je studieschuld over.

Over de verdere voorwaarden en werking van het Garantiefonds vertellen we je graag tijdens een van onze informatiemiddagen.

Slechts tijdelijk wordt dus de rentelast voor je overgenomen. Dus je schuld wordt niet zomaar kwijtgescholden! Bovendien staan er in het contract natuurlijk verschillende voorwaarden.
 
Ik wist niet dat het garantiefonds zo goed was.

Na een jaar betalen ze de rente en na vijf jaar wordt je hele schuld kwijtgescholden,
dan zou ik de gok wagen.

Heb je weinig te verliezen!
 
Garantiefonds van de KLS heeft idd iets meer diepgang dan andere vliegscholen. Komt voort uit de conversie van RLS > KLS waarbij het rijk niet meer betaalde voor de vliegopleiding, maar de studenten 'het risico' moesten gaan dragen. Toen is daarvoor een fonds opgezet in alle beste wil om de studenten bij te staan.

Het fonds (stichting) wordt dacht ik beheerd door de KLM, en keert gewoon alles uit indien je (buiten eigen schuld) de opleiding niet kunt afronden door onvoldoende progressie. Afgelopen herfst is er nog een student geweest die tegen het einde van zijn opleiding het veld moest ruimen. Geen schuld aan overgehouden!

Met betrekking tot het kwijtschelden van je schuld als je geen baan vindt kan ik even niet bevestigen.

Dat alles kost het garantiefonds wel wat knaken, maar er gaat per student volgens mij ook wel een paar duizend euro naar toe.

Garantiefonds is dus niet alleen bedoeld als 'borgstelling' naar de bank, maar kan dus ook je schuld kwijtschelden. Denk dat het een betere inhoud heeft dat andere garantiefondsen.
 
Zoals in het citaat van de KLS staat, hebben ze het alleen over uitkeren van de volledige schuld indien je de studie buiten jouw schuld moet beëindigen. Er staat niets over het wegnemen van schulden indien je geen baan vindt, behalve het tijdelijk(!) overnemen van de rentelast. Zou dit wel zo zijn, dan denk ik toch wel dat dit duidelijk op de KLS-site had gestaan.

Bij wachttijden langer dan een jaar tussen het moment van afstuderen en je aanstelling in je eerste baan als verkeersvlieger neemt het Garantiefonds vanaf dat moment met een maximum van 4 jaar de maandelijkse rentebetalingen over je studieschuld voor haar rekening, zodat de schuld niet verder oploopt.

Is het geen idee om de exacte (contractuele) voorwaarden van de verschillende garantiefondsen van vliegscholen hier op Airwork te verzamelen voor de kennisbank, eventueel voorzien van een analyse van iemand die er verstand van heeft?
 
Last edited:
Dat laatste is een goed idee busair. Zoiezo vind ik dat de kennisbank erg groot is, maar dat er altijd nog dingen aan ontbreken.

En dat van 'het garantiefonds scheld je schuld kwijt als je na 5 jaar geen baan hebt', dat weet ik nu ook niet meer zeker hierna, maar ik meende toch echt zoiets gehoord te hebben. Het kan ook zijn, dat je rente hierna stopt tot je een baan hebt maar dat zal wel niet.

Ik heb ooit binnenkort nog een gesprek met de bank hierover, daarna laat ik alles wel weten op dit forum.
 
Ben jij toevallig bij de open dag van de KLS geweest? Zoja, heeft het verhaal van dat garantiefonds geen indruk bij jou gemaakt? Daarmee bedoel ik, zie je het als een risico of een zekerheid, dat financiele zelfmoord?

Nee, ben niet bij de open dag van de KLS geweest...
Heb me wel ingelezen met betrekking tot het garantiefonds, kreeg het idee dat de schuld hoe dan ook betaald moest worden, garantiefonds of niet. Dat is dan ook wat ik met financiele zelfmoord bedoel! Je zit hoe dan ook aan een schuld vast!

Ik zie het als een risico, maar wel een verschrikkelijk grote wanneer je de huidige (arbeids)markt in ogenschouw neemt...
Zie het voor mezelf dan ook niet zitten begin twintig al met een dergelijke schuld opgezadeld te zitten, heb veel liever iets achter de hand.

Overigens, als je nu Natuurkunde gaat studeren, waarom maak je deze studie dan niet eerst af?
Als je nu eerst twee jaar dit gaat studeren, en je stopt vervolgens om een pilotenopleiding te gaan doen, moet je indien je binnen tien jaar die natuurkunde studie niet afrond, je studiefinanciering en je ov-kaart terugbetalen aan de overheid...

Just my two cents...;)
 
Als je de opleiding hebt afgerond en je hebt binnen 1 jaar na afstuderen geen baan voor onbepaalde tijd als verkeersvlieger, dan neemt het garantiefonds je rentelast over. Dit doen ze voor een periode van maximaal 4 jaar en daarbij wordt ook je eigen draagkracht voor die rente getoetst. 5 jaar na afstuderen vervalt het garantiefonds sowieso en zal je de rentelast weer zelf moeten dragen.
De schuld wordt niet kwijtgescholden. Alleen wanneer je buiten je eigen schuld tijdens de opleiding (t/m MCC) afvalt. Of als je tijdens of na je opleiding medisch ongeschikt wordt voor het beroep van vlieger.
 
Hmm, zo te zien is het dus het garantiefonds wat vervalt, en niet de schuld. Dat is toch een hele grote vergissing.

Even een nieuw rekensommetje. 2 jaar wachten, 2 jaar opleiding, 5 jaar garantiefonds.

Hoe zal de economie over 9 jaar zijn denken jullie??

Hoe dan ook, dat van je studiefinanciering terug moeten betalen na 10 jaar wist ik niet, dat maakt het heel lastig. Ik ga hoe dan ook beginnen aan de opleiding zodra dit kan, want ik ben toch al door de selectie, en daarmee verandert het concept van preferred suplier voor mij toch niet.

En kan je ook studeren zonder die financiering en OV? Mijn moeder werkt namelijk toch op die universiteit dus kan ik gratis reizen. Of zijn de meeste studies niet betaalbaar zonder financiering?

Sorry jongens, ben nog niet zo bezig geweest met het hele idee van studeren, alleen de KLS zat in mijn hoofd, gek genoeg.
 
Back
Top