Vlootvernieuwing AF-KLM

Kom op zeg, Skytrax sterren, laat me niet lachen. Bij Malaysian wordt je de hele vlucht via het IFE belaagd met informatie over skytrax en dat het toch wel errrrrg gewaardeerd wordt als je asap een rapportje invult. Lekker objectief :rolleyes:

Het servicegehalte aan boord minder dan bij andere maatschappijen? Waar baseer je dat op? op je eigen ervaring? Ik vond het produkt van MH duidelijk onder doen voor KLM en naar MIJN mening slechter dan KLM.. Maar wie ben ik? De kwaliteit van een maatschappij baseren op je eigen ervaring zegt he-le-maal niets over de maatschappij. Ik had toevallig n matige ervaring bij MH, maar MIJN mening dat KLM daarom sowieso beter is slaat natuurlijk nergens op.

Dat KLM geen "5 skytrax sterren" heeft is een bewuste keuze. KLM is geen Emirates of Singapore en dat wil het ook niet zijn. Dat is het businessmodel, daar hebben een hele hoop hele slimme marketingmensen heel goed over nagedacht.

Vwb krantvriendelijkheid, KLM stond deze week als enige europeaan in de top 10 van vriendelijkste crews ter wereld. Als we dan toch dubieuze onderzoeken gaan gebruiken moet je wel volledig zijn ;-)

@ Wright; waarom zouden mensen NIET meer voor KLM kiezen? Ter info; Als je de marketingonderzoeken van KLM ter hand neemt zul je zien dat het netwerk op 1 staat bij pax-voorkeuren.
 
Voor nu tot aan december 2011:
Alle 737PG (300 en 400) worden uitgefaseerd,
aflevering van 737NG's 1x800 dec2010, 1x800 may 2011, 1x 700 sep2010, 10x700 due 2011.
Verder komt er 1x 773 bij in 2011. (mrt2011)

Mis je niet een stuk of wat 332's op je lijstje? ;)
 
Vwb krantvriendelijkheid, KLM stond deze week als enige europeaan in de top 10 van vriendelijkste crews ter wereld. Als we dan toch dubieuze onderzoeken gaan gebruiken moet je wel volledig zijn ;-)
.

Dat was een onderzoek van Maurice de Hond onder enkel Nederlandse passagiers.
Erg dubieus en niet echt sirieus te nemen inderdaad ;)
 
Kom op zeg, Skytrax sterren, laat me niet lachen. Bij Malaysian wordt je de hele vlucht via het IFE belaagd met informatie over skytrax en dat het toch wel errrrrg gewaardeerd wordt als je asap een rapportje invult. Lekker objectief :rolleyes:

Het servicegehalte aan boord minder dan bij andere maatschappijen? Waar baseer je dat op? op je eigen ervaring? Ik vond het produkt van MH duidelijk onder doen voor KLM en naar MIJN mening slechter dan KLM.. Maar wie ben ik? De kwaliteit van een maatschappij baseren op je eigen ervaring zegt he-le-maal niets over de maatschappij. Ik had toevallig n matige ervaring bij MH, maar MIJN mening dat KLM daarom sowieso beter is slaat natuurlijk nergens op.

Dat KLM geen "5 skytrax sterren" heeft is een bewuste keuze. KLM is geen Emirates of Singapore en dat wil het ook niet zijn. Dat is het businessmodel, daar hebben een hele hoop hele slimme marketingmensen heel goed over nagedacht.

Vwb krantvriendelijkheid, KLM stond deze week als enige europeaan in de top 10 van vriendelijkste crews ter wereld. Als we dan toch dubieuze onderzoeken gaan gebruiken moet je wel volledig zijn ;-)

@ Wright; waarom zouden mensen NIET meer voor KLM kiezen? Ter info; Als je de marketingonderzoeken van KLM ter hand neemt zul je zien dat het netwerk op 1 staat bij pax-voorkeuren.
Beste,
Ik vrees dat ik op een zeer teentje heb gestaan, mijn excuses, het is niets persoonlijks en ook geenzins zo bedoeld.

Nogmaals, uit eigen ervaring, ik ken tal van lijndienst maatschappijen die volgens mijn mening kwa vriendelijkheid en service aan boord vele malen beter zijn dan de KLM. (kwaliteit eten, IFE, beenruimte zijn behalve crew ook een serviceonderdeel)
Tot een jaar geleden had geen enkele KLM 744 of M11 Personal IFE op de long-haul. (=60% van de long-haul vloot) Met alles respect, maar dan blijf je wel achter ten opzichte van de concurrentie. Inwisselen van miles? Rampzalig. (zelf geen ervaring mee, famillie wel, hebben hun FB card ingepakt teruggestuurd) Kwaliteit van het eten? In vergelijking met andere lijndienstmaatschappijen niet al te best. Beschamende beenruimte in economy ( 31" ), Zeker in een 773 sardine configuratie (3-4-3 abreast). KLM (en Emirates) propt de meeste passagiers in een 773 van alle maatschappijen die met dit type vliegen En ja, dit alles is puur uit eigen ervaring. SQ, MH ,EVA , BA, Lufti, TAP, Swiss, Turkish zijn allemaal maatschappijen die, bij mij dan, op deze fronten beter scoren dan de KLM.

Onderhoud, veiligheid (zover ik dat kan oordelen) en netwerk zijn dan wel weer enorme pluspunten van KLM.
Dat KLM geen "5 skytrax sterren" heeft is een bewuste keuze. KLM is geen Emirates of Singapore en dat wil het ook niet zijn. Dat is het businessmodel, daar hebben een hele hoop hele slimme marketingmensen heel goed over nagedacht.
Alleen jammer dat ze wel tarieven hanteren voor een 5 sterren airline
 
Last edited:
Service aan boord niks op aan te merken, maar die van het grondpersoneel is echt om te janken..
 
Servicegericht: Signaleert en onderzoekt de wensen en behoeften van gebruikers en handelt hiernaar.

Klantvriendelijkheid is iets anders. Dat ligt niet aan de KLM maar ons verwende volkje. Of wij toeristen nou zo vriendelijk behandelen. Wij denken bij onszelf 'wij zijn altijd erg vriendelijk' maar wij hoeven geen fulltime eten te serveren aan boord.

Ik was in Bandung, Indonesie waar ze in een hotel solicitatie gesprekken voerden voor cabine persooneel bij Garuda Indonesië. De barmeid van het hotel vertelde dat er duizend meiden hadden gesoliciteerd, voor maar 40-50 vacatures. Zij verdiende zelf omgerekend 70 euro per maand en kon niet soliciteren omdat ze te oud was.

In nederland kan je niet zo makkelijk ontslagen worden. In Indonesië hebben ze van ontslagbescherming uberhaupt nooit gehoord. Vele meiden dromen daar van een baan als flight attendant en daar maakt de luchtvaartmaatschappij gebruik van.

Als ik mag aannemen dat het in heel azië hetzelfde verhaal is, kan je in mijn optiek geen nederlandse carriër vergelijken met een Aziatische carriër.
 
Pjotr, volledig mee eens! En in Frankrijk vindt iedereen AF per definitie klote, in Duitsland kan LH niks goed doen.

767-300 Met "eigen ervaring" bombardeer je je eigen verhaal in 1 klap tot telegraaf.nl lezerscommentaar. Het mag geen geheim zijn dat je geen KLM fan bent, maar elke discussie die gebaseerd is op "toen ik" of "ik ken wel vrienden" zal per definitie eindigen in welles-nietes. Ik noem MH matig, jij vindt het beter dan KLM. Zinloze discussie.

Zat laatst bij AF 12 uur zonder IFE omdat de boel continu vastliep. Ook in C-class. Tja, dan kun je de volgende dag op Skytrax de IFE van AF een 1 geven. Of je tegenover vrienden scheel klagen dat de business class van Air France niet meer is wat het geweest is.

Een ticket naar Dubai over 2 weken? 650 euro bij 3-star KLM, 800 bij 4-star Emirates. Met 3 sterren dus 150€ goedkoper dan de 4 sterren van Emirates. Representatieve constatering? Natuurlijk niet, net zo min als jouw holle uitspraak dat KLM 5 sterren tarieven hanteert. Maar iemand die dat nu probeert te boeken zal op de volgende verjaardagsborrel -onterecht- Emirates grootse oplichters vinden.

Geen zere tenen, slechts gezond wantrouwen t.o.v. Skytrax sterren en verjaardagsborrel-geklaag


Ps. kijk op Skytrax ff naar de rating voor staff attitude/enthusiasm en interaction van Emirates en KLM ;-)
 
slechts gezond wantrouwen t.o.v. Skytrax sterren

Mee eens, maar niet alleen dat, ook alle luchtvaart "awards" die uitgereikt worden dor de verschillende instanties....(magazines).

Denk je dat een bepaalde maatschappij (je eigen?) het best goed gedaan heeft als ze publiceren dat ze 12 (of hoeveel dan ook) awards hebben gekregen, zie je de week daarop dat de concurent weer van een ander tijdschrift hetzelfde aantal awards heeft...

Allemaal nutteloos.... Bovendien tenzij je een freq flyer bent, maakt het niet uit of een maatschappij consistent goed is of niet. Als jouw (jaarlijkse vakantie) vlucht slecht is door bv IFE dat niet werkt of cabin crew die sjagerijnig zijn, dan maakt het geen zak uit.....
 
Mee eens, maar niet alleen dat, ook alle luchtvaart "awards" die uitgereikt worden dor de verschillende instanties....(magazines).

Sjonge jonge zeg! hebben we net bij B.A. de award gewonnen voor de beste IFE (moet de IFE van de andere carriers wel echt bout zijn overigens) vertel jij even dat dat niks voorstelt... lekker zeg! ;)
 
Pjotr, volledig mee eens! En in Frankrijk vindt iedereen AF per definitie klote, in Duitsland kan LH niks goed doen.

767-300 Met "eigen ervaring" bombardeer je je eigen verhaal in 1 klap tot telegraaf.nl lezerscommentaar. Het mag geen geheim zijn dat je geen KLM fan bent, maar elke discussie die gebaseerd is op "toen ik" of "ik ken wel vrienden" zal per definitie eindigen in welles-nietes. Ik noem MH matig, jij vindt het beter dan KLM. Zinloze discussie.

Zat laatst bij AF 12 uur zonder IFE omdat de boel continu vastliep. Ook in C-class. Tja, dan kun je de volgende dag op Skytrax de IFE van AF een 1 geven. Of je tegenover vrienden scheel klagen dat de business class van Air France niet meer is wat het geweest is.

Een ticket naar Dubai over 2 weken? 650 euro bij 3-star KLM, 800 bij 4-star Emirates. Met 3 sterren dus 150€ goedkoper dan de 4 sterren van Emirates. Representatieve constatering? Natuurlijk niet, net zo min als jouw holle uitspraak dat KLM 5 sterren tarieven hanteert. Maar iemand die dat nu probeert te boeken zal op de volgende verjaardagsborrel -onterecht- Emirates grootse oplichters vinden.

Geen zere tenen, slechts gezond wantrouwen t.o.v. Skytrax sterren en verjaardagsborrel-geklaag


Ps. kijk op Skytrax ff naar de rating voor staff attitude/enthusiasm en interaction van Emirates en KLM ;-)

Volgens mij is iedereen vrij in het hebben van een mening, dat is juist zo mooi aan het land waar we inleven.
Wat ik dan wel weer grappig vind is dat dit 1 van mijn eerste posts is jegens KLm en je meteen wordt be(ver)oordeeld tot geen KLM Fan. Ik heb me hier en elders nooit negatief uitgelaten over KLM. Integendeel. Ik vind alleen dat je elders (soms, niet altijd) beter kan krijgen. Emirates vind ik persoonlijk ook niet mijn maatschappi, die stond dan ook niet in mijn lijstje. Verder heeft het al helemaal niks te maken met laatse vlucht, met alle maatschappijen heb ik meerdere vluchten gemaakt. Het is een oordeel over het geheel. En de telegraaf lees ik niet eens, die gaat ongelezen de kattenbak in. Verders zeg ik nergens dat ik geen KLM Fan ben. Ik zeg enkelt dat als er andere (betere) mogelijkheden zijn, ik het niet zou na laten anders te kiezen.
Sorry dat ik daarmee jou als loyale medewerker en je werkgever passeer.
 
Last edited:
KLM is nou in vergelijking met de meeste andere carriers niet het meest klantvriendelijk, zowel aan boord als elders. Daarbij is het servicegehalte aan boord ook minder als bij diverse andere carriers,.
KLM heeft niet voor niks maar 3 Skytrax sterren, maar hanteert wel 5 sterren tarieven

Deze post kan ik niet interpreteren als een mening en al helemaal niet als je daarmee de bezettingsgraad gaat verklaren. Als je KLM slecht vind is dat je goed recht en daarin verschillen wij een stuk minder in mening dan je denkt.

Back on topic, goed plan; hoe zit dat met die A330's van ILFC waar je het eerder over had, want daar lijkt verder niemand wat van af te weten. Is dat nog actueel?
 
Zover ik weet wel, maar dat heeft weer te maken met aankomende donderdag.(martinair)
Overigens is die betreffende order (voor zover je van een oprder kan spreken met een leasemaatschappij) nog niet "definitief" gemaakt.
 
Pjotr, volledig mee eens! En in Frankrijk vindt iedereen AF per definitie klote, in Duitsland kan LH niks goed doen.

767-300 Met "eigen ervaring" bombardeer je je eigen verhaal in 1 klap tot telegraaf.nl lezerscommentaar. Het mag geen geheim zijn dat je geen KLM fan bent, maar elke discussie die gebaseerd is op "toen ik" of "ik ken wel vrienden" zal per definitie eindigen in welles-nietes. Ik noem MH matig, jij vindt het beter dan KLM. Zinloze discussie.

Zat laatst bij AF 12 uur zonder IFE omdat de boel continu vastliep. Ook in C-class. Tja, dan kun je de volgende dag op Skytrax de IFE van AF een 1 geven. Of je tegenover vrienden scheel klagen dat de business class van Air France niet meer is wat het geweest is.

Een ticket naar Dubai over 2 weken? 650 euro bij 3-star KLM, 800 bij 4-star Emirates. Met 3 sterren dus 150€ goedkoper dan de 4 sterren van Emirates. Representatieve constatering? Natuurlijk niet, net zo min als jouw holle uitspraak dat KLM 5 sterren tarieven hanteert. Maar iemand die dat nu probeert te boeken zal op de volgende verjaardagsborrel -onterecht- Emirates grootse oplichters vinden.

Geen zere tenen, slechts gezond wantrouwen t.o.v. Skytrax sterren en verjaardagsborrel-geklaag


Ps. kijk op Skytrax ff naar de rating voor staff attitude/enthusiasm en interaction van Emirates en KLM ;-)


Dit verhaal klopt maarrr...

ik denk dat in eco class de verschillen, anders dan de pitch nauwelijks verschilt. In Bizz daarentegen des te meer.

van iedereen die ik spreek is echt helemaal niemand tevreden over de bizz stoelen. Die zijn meer dan erg slecht... Perfect om op te zitten, belachelijk om op te slapen. Dat kan echt VEUL beter.. zeker als je wel een premium prijs wil hebben.

Die dingen moeten echt zsm weg.

Daarnaast is het echt compleet debiel dat de galley bij de MD11 en 330 gewoon midden in de bizz zit...

Dat is echt niet nodig!!!

Als je dan toch al de hoofdprijs betaald heb, mag je toch hopen dat je voor de galley zit.. anders ben je echt niet blij... kan echt niet!.
en dat is niet omdat ik ollander ben.
 
Stoelen zijn bekend, worden ook op termijn vervangen.
En heeft de galleypositie niet gewoon te maken met vliegtuigontwerp?
 
Nee, hij zit ergens in het standaard ontwerp, en als hij ergens anders moet, kost dat extra geld. Dat heeft men er niet voor over gehad (wat in mijn ogen inderdaad een misser is, maar wie ben ik?)
 
Back
Top