Purno, ik weet niet of je dit zomaar kunt stellen.
Volgens mij heeft RAM850 eerst VMBO gedaan, daarna MBO elektrotechniek en vervolgens alsnog HAVO. Hij heeft dus waarschijnlijk geen 10 jaar over zijn HAVO gedaan.
Daarbij komt dat als iemand studeert wat hem/haar interesseert(bijv. een vliegopleiding), dit vaak veel gemakkelijker doet dan voor een opleiding waar zijn/haar interesses niet bij liggen(bijv. Havo).
Ik denk dus dat je hier niet zomaar over kunt oordelen omdat het een beetje appels met peren vergelijken is.
(San, ik denk dat je dit dilemma in tweeen moet splitsen; behalen van een vliegopleiding en de kansen op een baan.)
Vliegopleiding
Vliegopleiding moet geen probleem zijn. De theorie is niet diepgaand, hoogstens veel voor de korte tijd. Met studiemiddelen zoals Bristol en een lage drempel voor examens (75%) om te slagen, moet dat zeker lukken. En je mag tenslotte tot 4x een examen herkansen....... En de praktijk, als je een vergevingsgezinde school hebt, zijn extra uurtjes geen probleem. Klant is koning, dus die extra factuur wordt zo geschreven als jij je examen wilt halen terwijl je iets minder met vliegaanleg bent geboren. In mijn optiek is de vliegopleiding het probleem niet, en ben ik het met Purno eens dat elke domme boer tegenwoordig zijn brevetjes kan scoren......
Die vliegschool uit Teuge heeft zijn selectie uitbesteedt aan de bank; als je het geld weet los te peuteren krijg je een plek in de opleiding...........
Baankansen
Tja, daar sta je dan met je gescoorde brevetje. Geen banen en jouw schooltje kan je ook niet helpen aan een stoeltje... HELP, dan maar voor nop uren maken en 30K betalen, want tja dat vraagt de markt tegenwoordig..... Maar waarom moet de maatschappij jou eigenlijk aannemen? Je bent wat ouder dus je zult wel iets gedaan hebben in die tussentijd? Mmm, alleen je Havo afgerond? Ow, na jou zit een 20-jarige snotneus op zijn gesprek te wachten die zijn VWO heeft afgerond, of die 24-jarige TU-er die L&R heeft gestudeerd met nevenfuncties. En jij wilt meer dan Balkenende gaan verdienen in de toekomst, leg eens uit....
(Tampie, FF tot tien tellen... 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 ZUCHT......)
Aan de ene kant willen we op Airwork iedereen helpen om piloot te worden, maar aan de andere kant lopen we te zanniken dat onze arbeidsvoorwaarden onder druk staan. Als we onszelf de hele tijd lopen aan te praten dat we "TopGun" zijn en meer moeten verdienen, dan mogen we ook wel even achter de oren krabben en beseffen dat een heleboel van onze jongens het in het bedrijfsleven ongetwijfeld minder ver hadden geschopt.... En ja, het bedrijfsleven is niet de vliegwereld (verantwoordelijkheid, onregelmatigheid, bla bla bla) maar ik denk dat vele "minder-verdienende-negen-tot-vijf-werknemer" zich in onze functie prima hadden kunnen redden.
@RAM850
Niets persoonlijks, maar met een overschot aan vliegers ben je niet in het voordeel met een net behaalde HAVO in je 23e levensjaar. Hoewel de luchtvaart veelal op senioriteit is opgebouwd en uiteindelijk zult doorstromen als captain, zul je ongetwijfeld moeilijkheden kennen bij de selecties van maatschappijen. Besef dat je mogelijk met minder genoegen moet nemen. En dit advies is niet alleen aan jou gericht, maar ook aan vele anderen die er een iets trager studietempo/resultaat op hebben nagehouden.
Ik maak ongetwijfeld niet geliefd bij een deel van de Airwork aanhang, maar ik gebruik dit forum als uitlaatklep om mijn mening te ventileren. Ik zeg waar het mijnziens op staat en blijf niet eindeloos wannabee's bananen voeren zodat elke aap piloot gaat worden. Doe wat je ermee wilt doen....!