Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

Koning Lucht

Well-known member
Ik had al een tijdje dit idee, maar de situatie bij mijn huidige werkgever heeft dit idee alleen maar bevestigd. Het is niet meer mogelijk om carriëre te maken in de luchtvaart. Je kunt alleen nog een baan vinden. Dit is in de toekomst ook niet meer een baan voor het leven. De huidige discussie binnen ons bedrijf over senioriteit heeft dat maar weer eens laten zien. Voor de niet-ingewijden: het puur op basis van senioriteit selecteren van mensen die het bedrijf moeten verlaten is tegen de (Engelse) wet. Dit zorgt voor het verder onder druk zetten van het senioriteits systeem en gaat in de toekomst alleen maar leiden tot een verdere verwatering van terms and conditions. Sterker nog, ik zou iedereen sterk AF willen raden een opleiding tot vlieger te beginnen. Het wordt er niet beter op. Je kunt het NIET meer verantwoorden om meer dan 100k Euro in je opleiding te steken. Het salaris mag dan misschien nog aantrekkelijk zijn, als je niet voor je type hoeft te betalen, maar de baanonzekerheid...

Heren/Dames wannabe's denk er goed over na. Wat zou jij doen als je gedwongen een bedrijf moet verlaten en WEER moet emigreren, omdat er gewoon geen werk is in het land waar je zit. Huis verkopen etc. Denk eens na over de sociale implicaties. (Denk aan vrouw/kinderen/settlen/cultuur verschillen/weer een nieuwe taal leren) Ik kan op het ogenblik geen bedrijf in de luchtvaart meer noemen waar ik mijn loopbaan kan doorbrengen. Ik ken genoeg piloten van begin 30 die het helemaal gehad hebben met deze zieke sector, maar er eigenlijk niet meer uit kunnen stappen, vanwege studieschuld of niets anders geleerd of...

Ervaren vliegers, voeg je in de discussie a.j.b..
 
Ben geen beroepsvlieger, was wel wannabe. Ouders wilden niet tonnen geld investeren in mij omdat ik de oudste was van 12 (echt waar!) kinderen.

Kwam iemand tegen op het vliegveld die adviseerde om geld te verdienen buiten de luchtvaart en met dat geld te gaan vliegen privé. Ben dat inderdaad gaan doen en het bevalt prima.

Ik weet niet of dit wat toevoegt aan verhaal van King Air, maar het is een poging.
 
Ik kon niet op je vorige berichtje reageren, omdat deze in beroepspiloten stond. Maar wat een situatie. Zoals jij beschrijft, management dat een gezond bedrijf gewoon de grond in boort om te kunnen cashen, onder het mom credietcrisis. Walgelijk. Ik wens je sterkte.

Is het te verwachten dat het senioriteitsprincipe ook in andere landen er aan moet geloven? Andere landen, andere wetten... Of maakt dat niets uit?
 
Wordt de engelse wet dan niet gewoon misbruikt om het senioriteitssysteem af te schaffen? Ben geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat werkgevers zonder problemen dan kunnen kijken naar ervaring, wat in de meeste gevallen toch op hetzelfde zou kunnen neerkomen als een senioriteitssysteem? Het lijkt me eerder een excuus om het te kunnen afschaffen. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg, maar dat biedt misschien wel wat meer hoop op verbetering naar de toekomst toe.

Loyale werknemers zijn belangrijk voor een bedrijf. Goede arbeidsvoorwaarden helpen die loyaliteit te behouden. Dat is echter iets waarvan het nut op lange termijn pas zichtbaar wordt. En ja, in het huidige economische klimaat is lange termijn visie ondergeschikt dan het presteren op korte termijn. Ik ben er echter vrij zeker van dat dit zich zal wreken op lange termijn. De vraag is dan enkel hoe laag de levens/werkkwaliteit van de gemiddelde piloot in tussentijd gezakt is.
 
Is het te verwachten dat het senioriteitsprincipe ook in andere landen er aan moet geloven? Andere landen, andere wetten... Of maakt dat niets uit?

Dat maakt niets uit. De discussie over LIFO woedt overal in de EU (en daarbuiten).

maar ik kan me voorstellen dat werkgevers zonder problemen dan kunnen kijken naar ervaring, wat in de meeste gevallen toch op hetzelfde zou kunnen neerkomen als een senioriteitssysteem?

Zo lang wat ontslagen wordt een afspiegeling is van de maatschappij..... De basis waarop is niet van belang. Dus er mogen niet teveel oude mensen worden ontslagen, maar ook niet teveel jonge mensen. De leeftijden moeten net zo verdeeld zijn als in de bevolking (simpel gezegd).



En verder..... het luchtvaartwereldje geniet ervan te zeuren over hoe het allemaal downhill gaat en dat bedrijven niet meer voor een carrière zijn..... Well guess what, we zijn niet de enigen. Dit gebeurt overal (het zeuren èn het downhill gaan), in bijna elke sector.

Wake up..... De wereld is niet meer wat hij was. Hij is ook niet wat hij wordt..... Doe je best het meest te maken van wat hij is, vecht ervoor, maar verzuip niet in de gedachte dat je de enige (sector of persoon) bent.....

En voor je gaat roepen dat je investeert en schuld hebt en daarom anders bent etc etc.... Ik ken genoeg mensen die van de universiteit afkomen met op zijn minst de helft aan studieschuld, en dit gaat ook alleen maar erger worden door de bezuinigingen. Ook in het HBO en universitair onderwijs hoor je dat straks alleen de rijken nog kunnen studeren; komt je bekend voor? En het startsalaris van de uni (als ze werk vinden in hun sector) zorgt ervoor dat ze er net zo lang over doen als wij om het terug te betalen....

Life's a beach and then you fry.
 
Loyale werknemers zijn belangrijk voor een bedrijf. Goede arbeidsvoorwaarden helpen die loyaliteit te behouden. Dat is echter iets waarvan het nut op lange termijn pas zichtbaar wordt.

Laat ik even de pet van een manager in de luchtvaart opzetten:
:boring: :blabla: :boring:
Waarom? Wat boeit het mij nu of mijn vliegers loyaal zijn. Ga eens kijken in de kaartenbakken hoe veel vliegers er in de rij staan als ik roep dat ik een vacature heb.
Zelfs als ik roep dat ik een vacature heb, maar dat je wel even zelf je TR en 500 uur moet betalen, dan nog moet ik de kandidaten zo wat mijn kantoor uit slaan.

________________________________________________
Tot zo ver de luchtvaart manager

Een deel van het probleem is dat er op het ogenblik eenvoudigweg een overschot is aan vliegers. Aangezien die thuis op de bank zitten met een dikke schuld, of een levensstijl die gerelateerd is aan hun inkomen, willen die allemaal erg graag vliegen.
Iets met vraag en aanbod. Aanbod van piloten is groter dan de vraag en dus gaan de arbeidsvoorwaarden achteruit. Omdat het aanbod van piloten op het ogenblik erg veel groter is dan de vraag, hoeven de managers/maatschappijen zich ook niet echt druk te maken over loyaliteit.

Zeker met de rare situatie dat piloten bereid zijn om hun "opstart kosten" zelf te betalen, kan het voor een luchtvaartmaatschapij gewoon economisch voordelig zijn om een werknemer er uit te gooien en een groentje aan te nemen.

In andere sectoren speelt dat minder, omdat je een nieuwe medewerker in moet werken en dat kost klauwen vol met geld. (Veelal kost het ongeveer een jaar voordat een nieuwe werknemer net zo productief is als een bestaande werknemer.)
 
Sarcasm on.
Nee joh, fotojunky dat zie je helemaal verkeerd. Heb net even met de heren H. jr. en sr. te Teuge gesproken en je hebt het helemaal fout.
De luchtvaart zit te springen op jonge vliegers en er moeten binnen nu en 5 jaar 163.000 cockpits gevuld worden. De vliegers zijn niet aan te slepen en vandaar dat er met mega-salarissen wordt geleurd.
Ervaren mannen als koning lucht heeft een enorm luxeprobleem en heeft net bij zijn huidige werkgever ontslag genomen, omdat ze geen boter op zijn broodje kaviaar meer deden als hij first class over de wereld reisde.
Hij heeft zo veel keuzes dat hij niet weet waar te beginnen.
Iedereen heeft zo veel verdient dat de meeste vliegers op hun 45e kunnen gaan rentenieren, wat ook weer de uitstroom bevorderd. Het tekort is zo groot en het werk is zo leuk dat de pensionado's vrijwillig nog een "paar" jaartjes doorgaan tegen tonnen meer geld.

Sarcasm OFF.
 
Last edited:
Beste Koning Lucht,

ik kon op je vorige post niet reageren omdat het bij de beroepspiloten sector was.

Gisteravond was ik met school nog naar de nieuwe film van Michael Moore gegaan, Capitalism: a Love Story.
Daarin werd uitgebreid verteld hoe het zit met de luchtvaart in Amerika. Ze lieten een fragment zien van captain Chesley Sullenberger, de piloot die zijn toestel veilig lande in de Hudson river. Naast het laten zien van de prijzen en de beroemdheid die hij kreeg werd er ook een fragment getoond waar hij bij de huis van de afgevaardigde aan de senatoren liet horen wat er gebeurt met de crisis, en hoe dat de luchtvaart veranderd heeft. Zijn loon werd verlaagd met 40%, en zijn ''pension terminated''.
Er werden ook meerdere afgestudeerde piloten geïnterviewd. Zij hadden schulden tussen de 80.000 en 100.000 dollar, waarbij ze maar jaarlijks 19.000 tot 22.000 dollar betaald kregen.

Ik vind het heel naar en jammer voor wat er gebeurd is met je ''baan'', ik hoop dat je snel weer in de lucht komt waar je hoord, naar wat je allemaal hebt meegemaakt is dit niet eerlijk.
Tegelijkertijd vind ik het ook alarmerend voor mijzelf. Ik wil namelijk na mijn havo, in OAA studeren, en hopelijk een carrière beginnen in Engeland.
 
Koning Lucht. Ik vind het een erg goede post van je. Ik zelf ben nu ongeveer 6 jaar werkzaam als vlieger en ben het helemaal met je eens. Vliegen is niet meer wat het was. Ik heb het in de afgelopen 6 jaar erg achteruit zien gaan. In de afgelopen 6 jaar zijn er 2 airlines van mij bankroet gegaan en eentje gesloten. Ook gaan de condities bij bijna alle maatschappijen achteruit met de jaren. Tevens wordt er elke keer maar meer gevraagd aan de vlieger door de airlines en neemt het respect af van passagiers, ground handling etc hadden voor het beroep piloot. Nu omdat er een crisis is zoals wij het management horen zeggen maar komen die oude condities ooit nog terug??

Vroeger werkte ik voor een charter bedrijf vanuit Tenerife met een goed loon en rooster. Nu sinds kort aan de slag als buschauffeur in Koeweit met niet al te goede condities. Vlieg 900 uur per jaar omdat ik niet meer mag vliegen van de Koeweitse wet. Mijn vrouw is nu nog goed hier omdat wij net getrouwd zijn en net hier zijn maar vraag mij niet hoe het in 1 jaar zal zijn. Kids willen we nog niet doen omdat we toch eerst wat stabiliteit willen hebben in ons leven. Het positieve is dat ik werk heb en vlieg. Wat ik toch nog steeds het mooiste beroep vind ter wereld en af en toe er nog steeds erg van geniet.

Aan de wannabe's denk er goed over. Doe het niet voor de hoge lonen aangezien die er haast niet zijn. Of de stabiliteit aangezien die er in bijna geen enkel bedrijf nog is. Doe het omdat je vliegen heerlijk vind.......
 
Diep diep diep treurig voor jou KL en Robbie dat jullie te horen hebben gekregen dat ondanks 350Miljoen winst er toch uit moesten. Vreselijk. En NU een baan vinden is niet echt makkelijk. Sprak gister een KLM COCO. Die jonge heeft geluk.Die kwam er 1,5 geleden binnen.Toen was het niet slecht gesteld met de luchtvaart. Voordeel daar is dat je er niet heeel snel uitgeschopt wordt wat wel weer regelmatig gebeurt bij andere Airlines.Je wordt alleen misschien terug gezet naar Kofferdrager.Naja dat is ook wel uit te houden voor een klein tijdje. Maar wat jullie KL en Robbie dus is overkomen.Heb er geen woorden voor.

1,5 Jaar geleden waren er nog redelijk wat plaatsen in de cockpit. Maar we klagen wel alleen over dat je dit nooit moet doen.Piloot worden dus.Maar het is echt overal drama. Enige wat nog beetje te doen is ..is ZZPen in andere taken van bedrijfsleven. Alleen wel groot verschil> Studieschuld van 100k plus.En daar ben ik het wel mee eens dat dat voor problemen kan zorgen in dit soort tijden. Maar een universitair opgeleide heeft het ook niet makkelijk.Laat dat vooropstellen.Die startsalarissen zijn ook geen feest.

Maar alleen doemdenken heeft geen zin.Ook al lijkt dat of je dan met mega bord voor je kop lopen is.Maar ooit komt het ook wel weer beetje goed met luchtvaar.Al zal dat nog wel enige tijd duren.Ondanks dat hoop ik voor de werkzoekenden dat jullie snel weer aan de slag kunnen als vlieger ipv vakkenvullen bij de welbekende AH.
 
Alles is relatief. Als jij een universitaire opleiding hebt gedaan en je hebt dat in een redelijk tempo gedaan, zodat je lening is omgezet in een gift, dan zijn er best aardige banen te vinden.
Natuurlijk het is niet altijd even makkelijk, maar als je een beetje een courante studie hebt gedaan....

Zo weet ik dat bij een club als CapGemini je als young profesional toch tegen de 3.000 euro bruto per maand binnen haalt, met auto, laptop en telefoon van de zaak. Het zal geen pilotensalaris zijn, maar je hebt dan ook geen studieschuld van 100K achter je naam staan, waarvoor je toch ook al snel 500 euro per maand aan rente en 500 euro per maand aan aflossing kwijt bent.
 
KL, mijn medeleven heb ik je al betoond...ik weet het antwoord ook zeker niet, maar...

Ik ben het echter niet met je eens dat men niet meer voor het vliegerberoep zou moeten kiezen. Dan zijn we namelijk direkt aan de andere kant van het spectrum aanbelandt.

Wat jij nu is overkomen en vele andere (al moge de gronden van ontslag divers zijn) komt uiteindelijk voort uit de overcapaciteit waarmee de luchtvaart al decennia kampt. In tijden van een crisis (m.n. deze die zijn weerga niet kent) wordt al die overproduktie er langzaamaan pijnlijk uitgeperst. Niet leuk, niet fijn, maar wel een gevolg van onze kapitalistische wereld. Ik vermoed dat dit proces nog lang niet is voltooid.

De pijn zal dus op de werkvloer nog lange niet voorbij zijn. Teveel wannabe´s die in de managementtricks lopen (al dan niet bewust of door noodzaak gedreven). De T&C´s zullen uitgehold gaan worden tot en met. Kijk eens naar de nieuwe crapscheme van CTC met EZ. Eén schaap over de dam (ruinair - geweldig) doet volgen. De fukkin´ molshopen!

Deze keten is op dit moment lastig te doorbreken (shiteconomie - managementtricks die tot slavery leiden - mensen die het tóch accepteren). Wie kan dit proces een halt toeroepen? Wij vliegers? Vakbond? Wetgeving? Pax die voor een knaak wil vliegen? I don´t know!

Maar....

Vliegen blijft een geweldig beroep; je moet wel de juiste plek zien te treffen. Ooit riep eens een kollega tegen me dat er op den duur 2 soorten vliegbedrijven over blijven. De gerenommeerde low cost en de classics. Alles wat er tussen zit wordt weggevaagd. Welnu, wellicht krijgt hij nog gelijk ook. In ieder geval zou ik als ik de keus weer opnieuw zou krijgen, een vliegopleiding volgen aan een gerenommeerde school. Als je de test failed, jammer dan en maximaal PPL´en.


P.S. Ik zit nu (nog) in een luxezetel en ben daar door enig geluk aanbeland. En dat maakt het zo lastig...via omwegen kun je toch op een goede plek terechtkomen en dat houdt de moed erin bij ieder die vlieger wil worden.
 
Aan mijn pre-poster terwijl ik aan het tikken was: ik heb veel dingen voor de vliegerij gedaan en in 1995 was mijn eerste baan bij Cap Gemini (volgens mij heet het trouwens zo allang niet meer): 2500 bto. GULDENS. Lease auto moest je deels zelf betalen. Toen ik er na 3 jaar achter kwam dat ze bij de klant het 7-voudige vroegen als wat ze mij gaven, was ik snel weg. Edoch, het was het enige wat er te vinden was voor academici op dat moment. Zaaltje met de selectietesten zat destijds bom en bomvol. Volgens mij zijn de tijden van afgestudeerd NL nu wederom zo.
 
Beste KL,
ten eerste wil ik jou en je collega's sterkte wensen in deze tijd. Ik weet precies hoe jij je voelt. Ik zit zelf al weer bijna een jaar stil. Ik zou een mooie overstap maken naar een andere airline, maar dat werd helaas op het laatste moment afgezegd. Terug naar mijn oorspronkelijke werkgever was niet mogelijk. Het is niet makkelijk om in deze tijden een nieuwe baan te vinden. Ik heb ongeveer 1000 uur, en je zou denken dat dat kleine beetje ervaring misschien wel mee zou tellen. Niks is minder waar, het is bijna alsof ik weer Ab Initio ben met de eisen van tegenwoordig. Ik zie dat jij best wel wat uurtjes hebt, en ik hoop dat die uurtjes je misschien weer wat sneller aan een baan zullen helpen, waar dan ook.
En het is precies wat jij zegt: Je kunt het NIET meer verantwoorden om zoveel geld in je opleiding te steken zonder baangarantie...zeker niet in deze tijd.

veel sterkte in deze moeilijke tijd!
 
Ik checkte laatst in voor mijn vlucht ri.werk , de gozert achter de balie was bezig bij een vliegschool binnen te komen
(Vliegschool :" heb je 100.000 euro?Ja?Welkom!!Wij zorgen wel dat je aan een baan geraakt.He?Aah welnee joh , geen punt , banen zat.")

Hij vroeg mij de oren van het hoofd m.b.t. welke opleiding/werk/carriere.
Ik heb hem in ongeveer tien minuten verteld hoe ik momenteel over onze teloor gegane industrie denk , een en ander gelardeerd met de gemiddelde salarissen , werktijden en andere T & C's.
Hoe de boel dan ook nog vernaggeld wordt door jaloerse brilletjes die te scheel , te langzaam of te oncharmant waren om piloot te worden heb ik niet verteld.

Ik vrees dat ik hem beteuterd kijkend heb achtergelaten.Liever dat dan een jonge gast die in een mes van 100k loopt.


Ikzelf baal er wel van dat ik geen investment-banker ben geworden , mijn ego is er tenslotte groot genoeg voor:D
 
Koning Lucht,

met pijn in de borst volgde ik je draadje al in het beroepsforum. Wat vreselijk moet dit voor je zijn, een droom aan stukken geslagen. Om op deze manier kennis te maken met de harde realiteit.

Enkele weken geleden begon ik nog te twijfelen of ik wel met mijn voeten aan de grond moest blijven, ik probeerde een lening van 100.000 euro te verantwoorden. In het kader van je droom achterna gaan? Moet je dit zien als een investering in jezelf?

Helaas werkte mijn rechteroog tegen. Een CPL zou niet aan mij besteed zijn, laat staan een ATPL. Ik was verziekt door dit nieuws, tot ik jouw draadje las. De luchtvaart is er nog niet uit, en dat gaat voorlopig niet gebeuren. Ik kan mezelf niet langer voor de gek houden. Zoveel geld lenen is onder welke omstandigheid dan ook gewoon niet te verantwoorden, en al zeker niet vandaag de dag.

Mocht er een Europese wet komen om geïntegreerde opleidingen te verbieden, zou ik zeker voor stemmen! Wat mij betreft is en blijft mijn eindbestemming voorlopig het PPL.

Koning Lucht, bedankt voor je bijdrage. Ik wens je ontzettend veel sterkte toe in deze turbulente tijd.
 
Yo KL,

Hoewel ik je frustratie begrijp, denk ik niet dat alles zoals jij het voorschotelt een juist beeld geeft. Ik ben namelijk van mening dat er helemaal niets veranderd is over de jaren heen; de luchtvaart is en blijft een conjunctuurgevoelige en cyclische branch. Daar horen, hoe vervelend ook, ontslagen bij. Waarschijnlijk heb jijzelf ook regelmatig naast F/O's / Captain's gezeten die eerder waren ontslagen. Tienduizenden, zo niet honderdduizenden zijn je voor gegaan.

Nu ben jij de lul, hoe vervelend ook. Het is echter niet het einde van de wereld, je komt er wel weer bovenop.

Mocht er een Europese wet komen om geïntegreerde opleidingen te verbieden, zou ik zeker voor stemmen! Wat mij betreft is en blijft mijn eindbestemming voorlopig het PPL.

Ik zou juist stemmen om modulaire opleidingen te verbieden. Wat hebben LH, AF, KL, BA, en VS met elkaar gemeen? Juist, het zijn enkele van de beste werkgevers van Europa, misschien zelfs wel wereldwijd, om als vlieger voor te werken.

Geïntegreerd of Modulair, welke groep komt het meest voor bij voorgenoemde maatschappijen?

Juist, de Integrated mannen.

Ik ga geen betoog hier houden waarom Integrated beter zou zijn of niet, maar de Integrated mensen komen eerder en makkelijker de grote maatschappijen binnen. Wellicht iets om aan te denken.
 
Hey Q,

Ik ben het zeker met je eens, terwijl ik zelf toch ook van een semi-integrated opleiding kom. Voor mij geld dan ook: 'Als ik het nog eens moest doen dan..' maarja ik hoef het nou eenmaal niet opnieuw te doen.

Ik ga hier niet het hele modulaire traject afzeiken want het ligt wat mij betreft niet direct aan het traject maar vooral aan de mensen die voor het traject zelf kiezen. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet de discipline voor een modulair traject, waarbij er toch meer op je eigen schouders terecht komt. Je hebt ze zelf ongetwijfeld in Oxford rond zien wandelen, in grote getalen. Gasten die maar even gaan vliegen en even de theorie doen en dan wel weer verder zien (ik kan er zo een paar opnoemen die de theorie hebben gedaan en daarna niets meer). Ik heb ze ook gezien in het integrated traject (al weten die wel wat ze gaan doen maar modderen ze vaak wat aan, goed te herkennen aan ongestreken hemden en slecht geknoopte dassen. De KLS vijver is nog niet zo'n gek idee).

Erg jammer dat sommige mensen het verpesten voor de mensen die wel hard werken. Ben ook vaker binnen 5 minuten beoordeeld toen ik zei dat ik deel was van het modulaire traject bij Oxford (heb alleen wat lessen op de Warrior overgeslagen). Na een week/maand was er meestal wel bijgedraaid en kwam men excuus aanbieden.

Nogmaals; ik denk dat het vooral aan de mensen die voor een bepaald traject kiezen ligt. Je moet zelf je aanleren alles te doen als een beroeps.

Mijn tip: kies als je de kans hebt voor een van de hier veelbesproken integrated trajecten. In je CV en op je sollicitatiegesprek heb je namelijk niet de kans om een week/langere tijd te bewijzen dat je wel zeker geschikt bent voor de job.


@ Koning Lucht; ik probeer altijd maar te denken dat het wel ergens goed voor is. Wellicht komt U nu bij een werkgever terecht waar U het veel meer naar Uw zin krijgt. In elk geval succes ermee.

Ga morgen even een vriend bij BNR te pakken proberen te krijgen. Wellicht kan er een mooi item gemaakt worden over de werkeloosheid bij net afgestudeerde piloten. Jammer dat weinig jeugd naar BNR luistert. Kleine kans dat het lukt, maar ik kan het op zn minst geprobeerd hebben.
 
Als geïntegreerd wordt verboden, denk je niet dat maatschappijen dan modulair opgeleide vliegers aan zullen moeten nemen? Maar dat is allemaal relatief. Er wordt toch al nauwelijks aangenomen, modulair of niet.

Verbied je (tijdelijk) geïntegreerde opleidingen vang je twee vliegen in een klap. Ten eerste red je heel wat mensen van een zekere financiële ondergang, en ten tweede lost het pilotenoverschot dan vanzelf op.

Of je zoiets kan verbieden is natuurlijk de vraag. Ik denk dat vanuit een economisch standpunt dit never haalbaar zal zijn.
 
Back
Top