Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

Als je er al uit bent dat je niet meer opleiding wil gaan doen en dat sowieso je volgende stap een vliegopleiding is, dan zou ik niet een paar maanden langer wachten. Althans, ik zie het nut daarvan niet in. Je begint niet meteen en bent ook zeker niet snel klaar. De wereld ziet er waarschijnlijk weer heel anders uit in 2013. Als je 2 jaar wacht en alsnog gaat beginnen begint wellicht net weer de volgende dip als je klaar bent, daar kan je gewoon niks van zeggen.

De jongens in het lastigste parket zijn de ab initios die 3 jaar geleden begonnen zijn (zeg maar 4 jaar geleden begonnen met selecties) en het laatste jaar van school gekomen zijn.

Dat gezegd hebbende, voor wat betreft papieren sta je inderdaad niet bovenaan de voedselketen en heb je niet al te veel alternatieven wellicht na opleiding.
 
Als je er al uit bent dat je niet meer opleiding wil gaan doen en dat sowieso je volgende stap een vliegopleiding is, dan zou ik niet een paar maanden langer wachten. Althans, ik zie het nut daarvan niet in. Je begint niet meteen en bent ook zeker niet snel klaar. De wereld ziet er waarschijnlijk weer heel anders uit in 2013. Als je 2 jaar wacht en alsnog gaat beginnen begint wellicht net weer de volgende dip als je klaar bent, daar kan je gewoon niks van zeggen.

De jongens in het lastigste parket zijn de ab initios die 3 jaar geleden begonnen zijn (zeg maar 4 jaar geleden begonnen met selecties) en het laatste jaar van school gekomen zijn.

Dat gezegd hebbende, voor wat betreft papieren sta je inderdaad niet bovenaan de voedselketen en heb je niet al te veel alternatieven wellicht na opleiding.

Kijk hier heb ik wat aan. Het lijkt me inderdaad beter om de selectie gewoon te doen. En verder hopen aangenomen te worden en in 2013 een goed jaar te hebben in de luchtvaart.:p:
 
De selectie-uitslag is toch 2 jaar geldig oid? Gewoon selectie doen dus! Mocht je geschikt blijken en toch niet direct willen starten met de opleiding, dan kan je een 'geschikter' moment afwachten om te beginnen met je opleiding.
Ik zou absoluut in de tussentijd gaan werken en hard sparen om zo geen levensonderhoud te hoeven lenen. Als je nu ziet wat voor bedragen er geleend worden voor de vliegopleiding incl. 'levensonderhoud' ... Ik heb serieus hier op dit forum al bedragen van 150 of 160K voorbij horen komen.

Succes met je keuze!
 
De selectie-uitslag is toch 2 jaar geldig oid? Gewoon selectie doen dus! Mocht je geschikt blijken en toch niet direct willen starten met de opleiding, dan kan je een 'geschikter' moment afwachten om te beginnen met je opleiding.
Ik zou absoluut in de tussentijd gaan werken en hard sparen om zo geen levensonderhoud te hoeven lenen. Als je nu ziet wat voor bedragen er geleend worden voor de vliegopleiding incl. 'levensonderhoud' ... Ik heb serieus hier op dit forum al bedragen van 150 of 160K voorbij horen komen.

Succes met je keuze!

Aaah in dat geval is het nog beter om gewoon te gaan. Weet u of iemand anders toevallig ook hoeveel je ongeveer moet sparen om in ieder geval een goed startkapitaal te hebben?
 
De selectie-uitslag is toch 2 jaar geldig oid? Gewoon selectie doen dus! Mocht je geschikt blijken en toch niet direct willen starten met de opleiding, dan kan je een 'geschikter' moment afwachten om te beginnen met je opleiding.
Ik zou absoluut in de tussentijd gaan werken en hard sparen om zo geen levensonderhoud te hoeven lenen. Als je nu ziet wat voor bedragen er geleend worden voor de vliegopleiding incl. 'levensonderhoud' ... Ik heb serieus hier op dit forum al bedragen van 150 of 160K voorbij horen komen.

Succes met je keuze!

Ik weet niet hoe dit bij de NLS zit, maar bij de KLS mag je in principe niet 'zomaar zelf bepalen' wanneer je wilt beginnen. Dit zou wel erg makkelijk zijn, dan zegt elke student: ik wacht nog wel een jaartje en zie wel hoe de economie er dan bijstaat. Die houdbaarheidsdatum voor de selectie is voor als je bijvoorbeeld nog een studie af moet ronden oid, dan willen ze namelijk wel je startdatum daarop aanpassen.
 
Het ligt ook aan mijzelf, maar ik vroeg alleen ook om tips van (ervaren) mensen. Ik vroeg niet dat of ze die keuze willen gaan maken voor mij. Die opleiding is ook 3 jaar geleden en dat gaat echt niet meer lukken. Daarnaast is het ook niet een hoog niveau je kan net zo goed in de schoonmaak gaan werken dan verdien je hetzelfde of zelfs meer in sommige gevallen, maar zoals het er nu naar uitziet ga ik het denk ik afzeggen en minimaal 6 maanden wachten met aanmelden en dan kijken.

Ik heb dan wel geen ervaring in dit soort zaken, maar 3 jaar geleden of niet, lijkt mij niet uit te moeten maken. Haal er een ombudsman bij o.i.d. Je hebt weinig te verliezen. Als je daarop aansluitend een HBO kan doen in een versneld traject, dan heb je tenminste een goede basis om in het diepe te springen.
 
Aaah in dat geval is het nog beter om gewoon te gaan. Weet u of iemand anders toevallig ook hoeveel je ongeveer moet sparen om in ieder geval een goed startkapitaal te hebben?

Als de opleiding een garantiefonds heeft zou ik in ieder geval de opleidingskosten via dit garantiefonds lenen.

Voor levensonderhoud kan ik je nog geen praktijkervaring geven maar ik heb mezelf er al wel een beetje in verdiept. Je moet in ieder geval kamerhuur betalen in het geval je op kamers gaat en je eigen levensonderhoud. Denk hierbij ook aan de reiskosten enzo want je krijgt geen ov-jaarkaart van de overheid. Dan hou je nog wat verzekeringen e.d. over (let op, dit kan ook een behoorlijke kostenpost zijn!). De opleiding duurt ongeveer 2 jaar dus je zou zo kunnen berekenen wat het jou ongeveer zou kosten. In mijn geval reken ik met een bedrag rond de 20k.

In principe MOET je geen geld gespaard hebben om de opleiding te starten. Maar ik vind het zelf wel prettig om zo min mogelijk te lenen. Ik zou zoveel mogelijk sparen als ik jou was en wat je nog te kort komt kan je dan altijd nog bij lenen.
 
De meeste mensen geven zo'n 800 tot 1000 euro per maand uit aan levensonderhoud. 20.000 euro is dan een redelijke schatting maar het zou beter zijn iets meer te besteden te hebben aangezien je soms tegen wat extra kosten aan kunt lopen (denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto'tje in Amerika).
 
De meeste mensen geven zo'n 800 tot 1000 euro per maand uit aan levensonderhoud. 20.000 euro is dan een redelijke schatting maar het zou beter zijn iets meer te besteden te hebben aangezien je soms tegen wat extra kosten aan kunt lopen (denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto'tje in Amerika).

Ik ben redelijk verbaast over dit bedrag. Men leent tegenwoordig zomaar even 160K om een vliegopleiding te doen. Een opleiding kost ongeveer 100K. Daar leen je in de meeste gevallen 10K rente bij voor tijdens de opleiding zelf. Blijft er nog 40 á 50K netto over om in 2 jaar uit te geven. (dat is bovenmodaal)

Misschien moet je tijdens de opleiding ook echt proberen niet te leven alsof je een inkomen hebt maar bezig bent met een opleiding. Wellicht houdt dat dan in dat je niet elk jaar een nieuwe Macbook, Iphone, mooie auto of welke blitse gadget dan ook kunt veroorloven. Realiseer je dat alles wat je uitgeeft tijdens je opleiding (uit je 'levensonderhoud') je dat dus LEENT en dus gewoon moet terugbetalen ALS je ooit een baan vindt in de luchtvaart. Zonde om je rentelast zo op te voeren voor wat leuke en stoere dingetjes tijdens je opleiding.
 
Als ik dit allemaal lees dan word ik er niet echt vrolijk van en dat terwijl ik woensdag een selectie heb. Het is echt demotiverend om te horen dat je (mits je wordt aangenomen) na je opleiding waarschijnlijk lang niet aan de bak komt en dus in problemen kunt komen financieel gezien.Ik heb afgelopen zomer mijn HAVO gehaald en ben vandaag 23 jaar geworden. Dus vraag ik me af moet ik dit doorzetten of afzeggen en wachten tot het weer de betere kant op gaat en dan weer aanmelden? Iemand tips? (please)

Luister niet teveel naar al het advies van de wannabee's op dit forum...

Klinkt mischien hard!, Als ik jou was zou ik helemaal niet beginnen aan een vliegopleiding. Meeste studenten die later beginnen hebben al een studie gedaan die het rechtvaardigd voor de meeste maatschappijen dat ze ouder zijn bij indiensttreding. Als je het aan mij vraagt denk ik dat mocht je ergens aangenomen worden je niet binnen 4 jaar een baan hebt. Je bent dus minimaal 27 bij indiensttreding mocht je een baan vinden en waarschijnlijk zelfs ouder,

Daarnaast moet je inzien dat het theoriedeel van de opleiding mischien niet is weggelegd voor iemand die 10 jaar over zijn havo heeft gedaan...

Ook moet je rekening houden dat scholen iedereen graag willen aannemen, vooral nu de vraag bij scholen vanwege de crisis afneemt.. Het worden toegelaten bij een school betekend niet dat je voldoet aan de eisen van een maatschappij.

Kortom, Je loopt een aanzienlijk hoger risico dan de meeste andere studenten.
Ik zou er als ik jou was niet aan beginnen!!:bwah:
 
De opleiding is meestal net iets meer dan een ton (althans met waarborgfonds). De lening is voor 3 jaar en is inclusief overlevingskosten (eten, huur, medicals, selectie, verzekeringen etc) plus rente op rente op rente over dat totale bedrag, 3 jaar lang. Reken even mee:

102.000 euro opleiding + 20.000 leefkosten (500+ per maand over 3 jaar) = 122.000
122.000 + 6% rente jaar 1 = 129.320
129.320 + 6% rente jaar 2 = 137.079
137.079 + 6% rente jaar 3 = 145.304

Zet de rente nog ietsjes hoger en je zit al snel boven die anderhalve ton voor-financiering. En dat is nog zonder eventuele type ratings en zo. Als je heel snel een baan vindt na een hopelijk snelle opleiding (bij NLS momenteel eerder tegen de 3 jaar) zal er nog wat in het depot staan en kan je eerder aflossen natuurlijk (althans, als je ergens kan vakkenvullen), maar ja. Reiskosten, verzekeringen en zo tikken aardig aan, dus die 500 kan wel eens te weinig zijn.

Als de opleiding een garantiefonds heeft zou ik in ieder geval de opleidingskosten via dit garantiefonds lenen.

Je hebt bij geen enkele school echt garanties met zo'n fonds, het is dan ook eigenlijk een verkeerde benaming. Waarborgfonds is correcter, omdat het primair bedoeld is om mensen, die het geld absoluut niet zouden kunnen afbetalen zonder een goede vliegersbaan omdat ze geen eigen borg hebben in de vorm van bakstenen of een suikeroom, toch de kans te geven een mega schuld aan te gaan.
 
De opleiding is meestal net iets meer dan een ton (althans met waarborgfonds). De lening is voor 3 jaar en is inclusief overlevingskosten (eten, huur, medicals, selectie, verzekeringen etc) plus rente op rente op rente over dat totale bedrag, 3 jaar lang. Reken even mee:

102.000 euro opleiding + 20.000 leefkosten (500+ per maand over 3 jaar) = 122.000
122.000 + 6% rente jaar 1 = 129.320
129.320 + 6% rente jaar 2 = 137.079
137.079 + 6% rente jaar 3 = 145.304

Zet de rente nog ietsjes hoger en je zit al snel boven die anderhalve ton voor-financiering. En dat is nog zonder eventuele type ratings en zo. Als je heel snel een baan vindt na een hopelijk snelle opleiding (bij NLS momenteel eerder tegen de 3 jaar) zal er nog wat in het depot staan en kan je eerder aflossen natuurlijk (althans, als je ergens kan vakkenvullen), maar ja. Reiskosten, verzekeringen en zo tikken aardig aan, dus die 500 kan wel eens te weinig zijn.



Je hebt bij geen enkele school echt garanties met zo'n fonds, het is dan ook eigenlijk een verkeerde benaming. Waarborgfonds is correcter, omdat het primair bedoeld is om mensen, die het geld absoluut niet zouden kunnen afbetalen zonder een goede vliegersbaan omdat ze geen eigen borg hebben in de vorm van bakstenen of een suikeroom, toch de kans te geven een mega schuld aan te gaan.

Naar mijn weten is het garantiefonds (in ieder geval van de KLS, andere scholen heb ik me niet zo in verdiept) bijvoorbeeld ook als er tijdens de opleiding blijkt dat jij echt de capaciteiten niet hebt de opleiding met voldoende resultaat of te ronden (dan hebben zij een fout gemaakt met de selectie) of dat je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt waardoor je de rest van je leven niet meer kunt vliegen en dat het garantiefonds dan de lening op zich neemt. Correct me if I'm wrong!
 
Daarnaast moet je inzien dat het theoriedeel van de opleiding mischien niet is weggelegd voor iemand die 10 jaar over zijn havo heeft gedaan...

Purno, ik weet niet of je dit zomaar kunt stellen.

Volgens mij heeft RAM850 eerst VMBO gedaan, daarna MBO elektrotechniek en vervolgens alsnog HAVO. Hij heeft dus waarschijnlijk geen 10 jaar over zijn HAVO gedaan.

Daarbij komt dat als iemand studeert wat hem/haar interesseert(bijv. een vliegopleiding), dit vaak veel gemakkelijker doet dan voor een opleiding waar zijn/haar interesses niet bij liggen(bijv. Havo).

Ik denk dus dat je hier niet zomaar over kunt oordelen omdat het een beetje appels met peren vergelijken is.
 
Purno, ik weet niet of je dit zomaar kunt stellen.

Volgens mij heeft RAM850 eerst VMBO gedaan, daarna MBO elektrotechniek en vervolgens alsnog HAVO. Hij heeft dus waarschijnlijk geen 10 jaar over zijn HAVO gedaan.

Daarbij komt dat als iemand studeert wat hem/haar interesseert(bijv. een vliegopleiding), dit vaak veel gemakkelijker doet dan voor een opleiding waar zijn/haar interesses niet bij liggen(bijv. Havo).

Ik denk dus dat je hier niet zomaar over kunt oordelen omdat het een beetje appels met peren vergelijken is.

(San, ik denk dat je dit dilemma in tweeen moet splitsen; behalen van een vliegopleiding en de kansen op een baan.)

Vliegopleiding

Vliegopleiding moet geen probleem zijn. De theorie is niet diepgaand, hoogstens veel voor de korte tijd. Met studiemiddelen zoals Bristol en een lage drempel voor examens (75%) om te slagen, moet dat zeker lukken. En je mag tenslotte tot 4x een examen herkansen....... En de praktijk, als je een vergevingsgezinde school hebt, zijn extra uurtjes geen probleem. Klant is koning, dus die extra factuur wordt zo geschreven als jij je examen wilt halen terwijl je iets minder met vliegaanleg bent geboren. In mijn optiek is de vliegopleiding het probleem niet, en ben ik het met Purno eens dat elke domme boer tegenwoordig zijn brevetjes kan scoren......

Die vliegschool uit Teuge heeft zijn selectie uitbesteedt aan de bank; als je het geld weet los te peuteren krijg je een plek in de opleiding...........

Baankansen

Tja, daar sta je dan met je gescoorde brevetje. Geen banen en jouw schooltje kan je ook niet helpen aan een stoeltje... HELP, dan maar voor nop uren maken en 30K betalen, want tja dat vraagt de markt tegenwoordig..... Maar waarom moet de maatschappij jou eigenlijk aannemen? Je bent wat ouder dus je zult wel iets gedaan hebben in die tussentijd? Mmm, alleen je Havo afgerond? Ow, na jou zit een 20-jarige snotneus op zijn gesprek te wachten die zijn VWO heeft afgerond, of die 24-jarige TU-er die L&R heeft gestudeerd met nevenfuncties. En jij wilt meer dan Balkenende gaan verdienen in de toekomst, leg eens uit....

(Tampie, FF tot tien tellen... 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 ZUCHT......)

Aan de ene kant willen we op Airwork iedereen helpen om piloot te worden, maar aan de andere kant lopen we te zanniken dat onze arbeidsvoorwaarden onder druk staan. Als we onszelf de hele tijd lopen aan te praten dat we "TopGun" zijn en meer moeten verdienen, dan mogen we ook wel even achter de oren krabben en beseffen dat een heleboel van onze jongens het in het bedrijfsleven ongetwijfeld minder ver hadden geschopt.... En ja, het bedrijfsleven is niet de vliegwereld (verantwoordelijkheid, onregelmatigheid, bla bla bla) maar ik denk dat vele "minder-verdienende-negen-tot-vijf-werknemer" zich in onze functie prima hadden kunnen redden.

@RAM850
Niets persoonlijks, maar met een overschot aan vliegers ben je niet in het voordeel met een net behaalde HAVO in je 23e levensjaar. Hoewel de luchtvaart veelal op senioriteit is opgebouwd en uiteindelijk zult doorstromen als captain, zul je ongetwijfeld moeilijkheden kennen bij de selecties van maatschappijen. Besef dat je mogelijk met minder genoegen moet nemen. En dit advies is niet alleen aan jou gericht, maar ook aan vele anderen die er een iets trager studietempo/resultaat op hebben nagehouden.

Ik maak ongetwijfeld niet geliefd bij een deel van de Airwork aanhang, maar ik gebruik dit forum als uitlaatklep om mijn mening te ventileren. Ik zeg waar het mijnziens op staat en blijf niet eindeloos wannabee's bananen voeren zodat elke aap piloot gaat worden. Doe wat je ermee wilt doen....!
 
Last edited:
Kijk hier heb ik wat aan. Het lijkt me inderdaad beter om de selectie gewoon te doen. En verder hopen aangenomen te worden en in 2013 een goed jaar te hebben in de luchtvaart.:p:

Probeer niet te lezen wat je wil lezen (cognitieve disonantie heet dat geloof ik). Het klinkt namelijk also je er al uit bent dat je de opleiding wil doen, punt. Niet dat je vraagt of je het moet doen, maar wanneer. Dat was niet het punt van KL met dit topic (al krijg ik de indruk dat jij het anders opvat). Ik zeg ALS je voor jezelf al uitgemaakt hebt DAT je het gaat doen, dat het niet uitmaakt (mijns inziens) wanneer. Dat is ook maar een mening.

Nuttiger zou zijn om te bedenken OF je er sowieso aan moet beginnen, dat kunnen wij moeilijk voor je uitmaken, maar wel advies over geven (zie bovenstaande posts). Denk dan aan scenarios van geen baan vinden (recessie van 2013-2018 bijvoorbeeld) of zoals KL je baan kwijt raken (altijd in de verkeerde tijd). En hou jezelf ook niet voor de gek door te denken dat je vaardigheid en baankansen bepaald worden door een selectie bij een vliegschool. En bedenk vooral heel goed, ALS je er aan wil beginnen, bij welke school je dat wil doen (met behulp van de tientallen topics hierover). Maar lees eerst nog een keer KL's post en de grote populaire topics hier op airwork en vraag je dan nog eens af OF het in jou geval verstandig is om sowieso het diepe in te springen.
 
Purno, ik weet niet of je dit zomaar kunt stellen.

Volgens mij heeft RAM850 eerst VMBO gedaan, daarna MBO elektrotechniek en vervolgens alsnog HAVO. Hij heeft dus waarschijnlijk geen 10 jaar over zijn HAVO gedaan.

Daarbij komt dat als iemand studeert wat hem/haar interesseert(bijv. een vliegopleiding), dit vaak veel gemakkelijker doet dan voor een opleiding waar zijn/haar interesses niet bij liggen(bijv. Havo).

Ik denk dus dat je hier niet zomaar over kunt oordelen omdat het een beetje appels met peren vergelijken is.


Ja, dat klopt. Ik heb eerder 2 jaar over mijn HAVO gedaan dan 10 jaar. De omschakeling van VMBO naar HAVO is niet makkelijk. Je moet snel aan het niveau wennen anders haal je het niet. En eigenlijk was motivatie om piloot te worden mijn drijfveer om HAVO met 'bijna ogen dicht' (vertelde een leraar mij) te halen.
 
Slipstream, je gebruikt hier een ongelofelijk non-argument waar ik mij vreselijk aan kan ergeren. Ik heb destijds in 6 jaar tijd mijn gymnasium gehaald, ondanks vele interesses en hobbies buiten school. Maakt dit mij ongemotiveerd? Nee, ik denk het niet. Je doet het doen overkomen als wel.
Maar om nou te stellen dat door pas op je 23e je HAVO diploma te halen getuigt van gedrevenheid en motivatie? Daar hebben we een gezegde voor: 'de wens is de vader van de gedachte'.
Als je echt zo gemotiveerd bent, waar komt die late keuze voor de HAVO dan vandaan? Je moet bij je sollicitatie wel een heel goed verhaal hebben om dit te verklaren (misschien heb je die wel, maar ik heb deze nog niet van jou en RAM850 gehoord).
Ik zeg niet dat via MAVO en HAVO vlieger worden onmogelijk is, ik ken er enkelen. Dit zijn echter wel jongens die in één keer zijn doorgestoomd, papiertje op hun 18e binnen.
Nu lijkt het net of ik tegen deze weg ben, maar dat ben ik niet, ik wil je/jullie enkel waarschuwen voor de valkuil die cliché heet. Want ik kan meer redenen verzinnen dat je je papiertje pas op je 23e hebt weten te halen die negatief zijn dan positief...
 
Back
Top