Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

@RAM

Aan de ene kant moet je uitgaan van je eigen kwaliteiten, maar je mag deze wel in perspectief plaatsen met anderen....

Dus jouw Havo word vergeleken met een andere 17-jarige die ook hetzelfde papiertje heeft. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toch interessanter bent om aan te nemen als je er zes jaar langer over hebt gedaan.

Kun je genoeg verwoorden wat je in die tussentijd hebt gedaan....?

(Bedenk ook dat die 17-jarige Havist op jouw leeftijd (23) al een HBO en bestuurlijke ervaring/nevenfuncties op zak kan hebben....)
 
@RAM

Aan de ene kant moet je uitgaan van je eigen kwaliteiten, maar je mag deze wel in perspectief plaatsen met anderen....

Dus jouw Havo word vergeleken met een andere 17-jarige die ook hetzelfde papiertje heeft. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toch interessanter bent om aan te nemen als je er zes jaar langer over hebt gedaan.

Kun je genoeg verwoorden wat je in die tussentijd hebt gedaan....?

(Bedenk ook dat die 17-jarige Havist op jouw leeftijd (23) al een HBO en bestuurlijke ervaring/nevenfuncties op zak kan hebben....)

disregard:angel:
 
Last edited:
Voor zover ik heb gehoord van sollicitanten is dat ze niet eens naar je diploma of cijfers kijken.

PERTINENTE ONZIN!!!!

En jij wilt wat bereiken....? Neem jezelf toch eens iets meer serieus.......

(er zijn vliegscholen waar ik mijn twijfels over heb, en die mogelijk ook iets minder kritisch naar je opleidingen/capaciteiten kijken... maar zij zijn niet maatgevend voor de selectie die maatschappijen hanteren...)
 
PERTINENTE ONZIN!!!!

En jij wilt wat bereiken....? Neem jezelf toch eens iets meer serieus.......

(er zijn vliegscholen waar ik mijn twijfels over heb, en die mogelijk ook iets minder kritisch naar je opleidingen/capaciteiten kijken... maar zij zijn niet maatgevend voor de selectie die maatschappijen hanteren...)

Ik heb niet gezegd dat IK dat denk, maar gehoord heb. Ik vond het ook een beetje raar toen ik het hoorde en geloofde het ook niet. Ik weet heus wel dat het niet makkelijk is om bij een maatschappij te komen maar niet onmogelijk...
 
Wellicht dat ze daar niet naar kijken bij RAM, Tampie? Ik heb geen idee van de markt daar (als die er al), kan me voorstellen dat RAM850 daarop zit te hopen. In de wereld die wij kennen is dat inderdaad onzin.
 
Voor zover ik heb gehoord van sollicitanten is dat ze niet eens naar je diploma of cijfers kijken, maar als ze het mij vragen heb ik zeker wel een verklaring. En vragen ze in het buitenland dan ook daar naar? Ik ben niet een type die per se in Europa of Nederland wil gaan werken. Het liefst in een Islamitisch land aangezien ik het zelf ook ben.


Sorry.. maar van dit soort opmerkingen sta ik echt te kijken!! En dan vragen we ons af waarom we de arbeidsvoorwaarden van ons vak gedag kunnen zeggen:stapelge:.....

Als de markt overspoeld wordt met studenten met een dergelijke instelling zie ik het somber in voor onze beroepsgroep:wegkwijt:...

Trouwens.. Ik ben wel door beide maatschappijen ( ex/huidige) benaderd met het verzoek om mijn cijferlijsten op te sturen... Voor de duidelijkheid.. We hebben het over maatschappijen die betalen en investeren in een typerating voor zover dat uitmaakt...
 
Sorry.. maar van dit soort opmerkingen sta ik echt te kijken!! En dan vragen we ons af waarom we de arbeidsvoorwaarden van ons vak gedag kunnen zeggen:stapelge:.....

Als de markt overspoeld wordt met studenten met een dergelijke instelling zie ik het somber in voor onze beroepsgroep:wegkwijt:...

Trouwens.. Ik ben wel door beide maatschappijen ( ex/huidige) benaderd met het verzoek om mijn cijferlijsten op te sturen... Voor de duidelijkheid.. We hebben het over maatschappijen die betalen en investeren in een typerating voor zover dat uitmaakt...

Ik heb niet zo een instelling! Het lijkt misschien wel zo, maar het is niet zo. Ik heb het alleen gehoord! En ik ging/ga daar ook niet vanuit dat je cijferlijst er niet toe doet. Ik heb gelukkig een goed cijferlijst dus daar maak ik me geen zorgen om.
 
@RAM

Aan de ene kant moet je uitgaan van je eigen kwaliteiten, maar je mag deze wel in perspectief plaatsen met anderen....

Dus jouw Havo word vergeleken met een andere 17-jarige die ook hetzelfde papiertje heeft. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toch interessanter bent om aan te nemen als je er zes jaar langer over hebt gedaan.

Kun je genoeg verwoorden wat je in die tussentijd hebt gedaan....?

(Bedenk ook dat die 17-jarige Havist op jouw leeftijd (23) al een HBO en bestuurlijke ervaring/nevenfuncties op zak kan hebben....)

Hij heeft niet zes jaar langer over z`n Havo gedaan, hij heeft alleen een aantal jaren iets anders gedaan, en dat moet hij kunnen uitleggen. Hij kwam er gewoon wat later achter dat hij piloot wilde worden. Dit heeft helemaal niets met het wel of niet hebben van kwaliteiten te maken, maar wel met interesses of een andere reden. Maar dat zal hij zelf het beste weten.

Wel wordt het misschien lastiger als je het tijdens een sollicitatie bij een airline op moet nemen tegen jongere kandidaten, maar wat ik begreep is dit alleen een probleem in Nederland. Buitenlandse maatschappijen kijken minder of niet naar je leeftijd meen ik hier weleens gelezen te hebben. En als je in deze moeilijke tijd al je pijlen richt op Nederlandse maatschappijen kun je beter gelijk stoppen volgens mij.
 
Hij heeft niet zes jaar langer over z`n Havo gedaan, hij heeft alleen een aantal jaren iets anders gedaan, en dat moet hij kunnen uitleggen. Hij kwam er gewoon wat later achter dat hij piloot wilde worden. Dit heeft helemaal niets met het wel of niet hebben van kwaliteiten te maken, maar wel met interesses of een andere reden. Maar dat zal hij zelf het beste weten.

Wel wordt het misschien lastiger als je het tijdens een sollicitatie bij een airline op moet nemen tegen jongere kandidaten, maar wat ik begreep is dit alleen een probleem in Nederland. Buitenlandse maatschappijen kijken minder of niet naar je leeftijd meen ik hier weleens gelezen te hebben. En als je in deze moeilijke tijd al je pijlen richt op Nederlandse maatschappijen kun je beter gelijk stoppen volgens mij.

@San,

Ik begrijp dat hij niet letterlijk 10 jaar over zijn Havo heeft gedaan, maar het heeft wel 10 jaar geduurd voordat 'niveau' Havo werd bereikt. Bij een beetje maatschappij kijken ze wat voor vlees ze in de kuip halen, niet om een goedkope FO binnen te hengelen, maar dat er capaciteiten aanwezig zijn om als Captain door te stromen. En dat is verdomd lastig om te bepalen, maar doorgaans is een snelle student met hoge opleiding eerder in staat om dat gewenste niveau te bereiken, dan een trage student die na 10 jaar pas zijn Havo heeft binnengehengeld.. Daarmee wil ik de betreffende student niet lager inschalen, maar eerder meegeven dat hij concurrentie heeft van andere jongens die op papier een stuk interessanter zijn...

En in het buitenland wordt zeker wel gekeken naar je opleidingen/niveau. Bij Lufthansa moest je VWO niveau hebben gehaald (weet niet of die eis nog staat) en ook bij andere buitenlandse maatschappijen werd je Nederlandse opleiding getoetst aan Europese standaardisatie zodat men wist welk niveau je hebt bereikt.

Kappen dus met goedpraten van langzame studieresultaten. En natuurlijk zijn er uitzonderingen van laatbloeiers die het hebben gemaakt, maar met een gok van 150.000 euro moet je wel reëel blijven en niet rechtpraten wat krom is...
 
@San,

Bij een beetje maatschappij kijken ze wat voor vlees ze in de kuip halen, niet om een goedkope FO binnen te hengelen, maar dat er capaciteiten aanwezig zijn om als Captain door te stromen. En dat is verdomd lastig om te bepalen, maar doorgaans is een snelle student met hoge opleiding eerder in staat om dat gewenste niveau te bereiken, dan een trage student die na 10 jaar pas zijn Havo heeft binnengehengeld.. Daarmee wil ik de betreffende student niet lager inschalen, maar eerder meegeven dat hij concurrentie heeft van andere jongens die op papier een stuk interessanter zijn...

Kappen dus met goedpraten van langzame studieresultaten. En natuurlijk zijn er uitzonderingen van laatbloeiers die het hebben gemaakt, maar met een gok van 150.000 euro moet je wel reëel blijven en niet rechtpraten wat krom is

Duidelijk verhaal Tampie,

Ik wil helemaal niets goedpraten(niet voor mijzelf en ook niet voor RAM850), alleen kreeg ik de indruk dat je persoonlijk twijfelde aan de kwaliteiten van iemand die later z`n Havo heeft gehaald. Excuus daarvoor. Ik zie het nu als een goedbedoeld advies.

Wat ik jammer vind is dat maatschappijen op deze manier de capaciteiten bepalen om als captain door te stromen. Aan de ene kant natuurlijk logisch, maar het laat geen ruimte voor eventuele uitzonderingen die wel over de juiste capaciteiten beschikken maar toevallig wat later dat Havo papiertje hebben binnengehaald. Zet me allemaal weer aan `t denken....
 
@San,

Ik begrijp dat hij niet letterlijk 10 jaar over zijn Havo heeft gedaan, maar het heeft wel 10 jaar geduurd voordat 'niveau' Havo werd bereikt. Bij een beetje maatschappij kijken ze wat voor vlees ze in de kuip halen, niet om een goedkope FO binnen te hengelen, maar dat er capaciteiten aanwezig zijn om als Captain door te stromen. En dat is verdomd lastig om te bepalen, maar doorgaans is een snelle student met hoge opleiding eerder in staat om dat gewenste niveau te bereiken, dan een trage student die na 10 jaar pas zijn Havo heeft binnengehengeld.. Daarmee wil ik de betreffende student niet lager inschalen, maar eerder meegeven dat hij concurrentie heeft van andere jongens die op papier een stuk interessanter zijn...

En in het buitenland wordt zeker wel gekeken naar je opleidingen/niveau. Bij Lufthansa moest je VWO niveau hebben gehaald (weet niet of die eis nog staat) en ook bij andere buitenlandse maatschappijen werd je Nederlandse opleiding getoetst aan Europese standaardisatie zodat men wist welk niveau je hebt bereikt.

Kappen dus met goedpraten van langzame studieresultaten. En natuurlijk zijn er uitzonderingen van laatbloeiers die het hebben gemaakt, maar met een gok van 150.000 euro moet je wel reëel blijven en niet rechtpraten wat krom is...

De reden dat het langer heeft geduurd had oa te maken met slechte begeleiding. Ik kwam er pas op mijn 19de achter dat het nog mogelijk was om een HAVO diploma te halen. Met betere begeleiding in mijn eerste jaren op de middelbare school had ik het veel eerder kunnen halen. En als ik de leraren van afgelopen jaar moet geloven kan ik nog VEEL hoger. Ze probeerden mij nog over te halen om VWO te gaan doen en daarna universiteit om mij als voorbeeld te nemen dat het wel mogelijk is om van VMBO naar universiteit door te stromen, maar dat was niet mijn ambitie.
 
Heren,

Dit topic was niet bedoeld om vooropleidingen te bespreken. Hoewel de discussie eerst nog redelijk ontopic was, krijg ik nu het idee dat het topic gekaapt is. RAM850, als je dit soort onzin tijdens een interview verkondigt, kan ik je garanderen dat je door de interviewers gegrild wordt.

Zullen we weer ontopic gaan?
 
Heren,

Dit topic was niet bedoeld om vooropleidingen te bespreken. Hoewel de discussie eerst nog redelijk ontopic was, krijg ik nu het idee dat het topic gekaapt is. RAM850, als je dit soort onzin tijdens een interview verkondigt, kan ik je garanderen dat je door de interviewers gegrild wordt.

Zullen we weer ontopic gaan?

Toch zou ik nog graag willen weten welke onzin RAM dan precies verkondigd en hoe hij hierdoor door de interviewers gegrild zou worden?
 
Toch zou ik nog graag willen weten welke onzin RAM dan precies verkondigd en hoe hij hierdoor door de interviewers gegrild zou worden?

Het lijkt mij ook erg sterk dat dit grote verschil alleen aan de begeleiding lag. Als ik iemand op sollicitatie had, en diegene komt met dit verhaal, zal ik ook op zijn minst even mijn wenkbrauwen optrekken.
 
Het lijkt mij ook erg sterk dat dit grote verschil alleen aan de begeleiding lag. Als ik iemand op sollicitatie had, en diegene komt met dit verhaal, zal ik ook op zijn minst even mijn wenkbrauwen optrekken.

Klopt, je hebt gelijk, kennelijk toch niet helemaal goed gelezen.

Kunnen we nu weer mooi on-topic :kiss:
 
Het lijkt mij ook erg sterk dat dit grote verschil alleen aan de begeleiding lag. Als ik iemand op sollicitatie had, en diegene komt met dit verhaal, zal ik ook op zijn minst even mijn wenkbrauwen optrekken.

Jullie begrijpen het niet, en ga er ook niet over verder anders blijven we off-topic.
(Mijn excuses daarvoor nog.):angel:
 
Nou on-topic dan :

Ikzelf hoop dat de oude tijden herleven ; dat vliegen als pax weer iets voor rijke mensen wordt ( het RYR-niveau blijft lekker thuis of gaat maar met de trekschuit ) de mensen in de cockpit weer minimaal HBO-VWO hebben .Want vliegscholen leiden tegenwoordig maar alles op wat een hartslag en drie jaar lagere school heeft EN -heel belangrijk- 150k krediet van de bank krijgt.
Dat deze mensen daadwerkelijk ook een echte selectie ondergaan , zodoende de opleidingscapaciteit met 90% wordt gereduceerd en dat dus de natuurlijke gang van zaken eindelijk weer zijn loop krijgt.


En verdomd, je zal zien : komt het weer helemaal goed met die T&C's.

Het is pas een baan als je als goed getrainde en gemotiveerde professional voor je kunde , de soms rottige arbeidstijden en je engagement betaald wordt.

Als je dat nog niet inziet , heb ik liever dat je niet gaat vliegen.
 
Last edited:
Afschaffen van alle particuliere vliegscholen, KLS weer RLS gaan noemen, iedereen die er vanaf komt krijgt een baan. Oja, de opleiding wordt gedaan met Bonanza's vanaf les 1, daarna Baron, daarna Citation waar je extragratis ook nog een TR van mee naar huis mag nemen.
 
Back
Top