Vlieger worden, een baan, geen carriëre meer.

Volgens mij is het voordeel van integrated courses voor maatschappijen toch vooral, dat de leerlingen een strictere syllabus volgen, zonder veel mogelijkheden op extra uren. En dat daarmee kwaliteit meer wordt gegarandeerd. (Nee, ik zeg niet dat modulaire vliegers lagere kwaliteit zijn). Het gaat meer om de voorspelbaarheid van het 'eindproduct'. Makkelijker kiezen voor de maatschappij en scheelt een hoop gedoe met werving.
 
Bovendien kunnen sommige maatschappijen met een 'eigen' opleiding al vanaf dag één hun vliegers vormen naar eigen denkwijzen, procedures, etc. Nu kun je zeggen dat het niet uitmaakt of je nou bij BA voorin zit of bij FR, AF, of KL, maar kennelijk maakt de maatschappijen dat wel uit, anders zouden de groten geen scholen meer hebben.
 
Verbied je (tijdelijk) geïntegreerde opleidingen vang je twee vliegen in een klap. Ten eerste red je heel wat mensen van een zekere financiële ondergang, en ten tweede lost het pilotenoverschot dan vanzelf op.

Of je zoiets kan verbieden is natuurlijk de vraag. Ik denk dat vanuit een economisch standpunt dit never haalbaar zal zijn.

Ach, ik geloof niet dat onze politici zich altijd laten leiden door redelijkheid en iets dat de gemiddelde Nederlander/Europeaan voor logica zou verslijten. Het zou mij dan ook niet helemaal verbazen als het hen lukt om de integrated opleidingen te verbieden. De vraag is alleen of dat wat op gaat lossen.

Persoonlijk denk ik niet dat dit enig verschil gaat hebben. De luchtvaartscholen zullen dan eenvoudig de integrated opleiding opsplitsen in blokken. De blokken direct na elkaar verroosteren en de studenten dus op die manier nog steeds een integrated opleiding aanbieden, alleen onder een andere benaming.

Het zal weinig oplossen, want de mensen die perse piloot willen worden, houd je toch niet tegen, tenzij je een algeheel verbod instelt op het opleiden van piloten natuurlijk. Echter ik kan me niet voorstellen dat politici zo ver van de economische realiteit af staan dat ze dat gaan doen.
En dan nog, dan verbieden we dat soort opleidingen wellicht in Europa, maar dan vertrekt iedereen naar een ander deel van de wereld om daar Piloot te worden.
 
Op z'n minst zou men kunnen verplichten goedkope verkooppraatjes te verbieden. De vliegschool moet reële informatie verstrekken, zodat de kandidaat weet waar die aan begint. Cijfers moeten gepresenteerd worden, hoeveel leerlingen kregen er binnen zes maanden een baan? En waar? En hoe zit dat na een jaar? En twee jaar?

Praatjes van "Boeing zegt..." zijn gewoon misleidend. Je verkoopt geen appels, je verkoopt een opleiding ter waarde van een degelijke sportwagen. Je hebt het recht om te weten waar je aan toe bent na het lenen van zoveel geld.
 
Op z'n minst zou men kunnen verplichten goedkope verkooppraatjes te verbieden. De vliegschool moet reële informatie verstrekken, zodat de kandidaat weet waar die aan begint. Cijfers moeten gepresenteerd worden, hoeveel leerlingen kregen er binnen zes maanden een baan? En waar? En hoe zit dat na een jaar? En twee jaar?

Praatjes van "Boeing zegt..." zijn gewoon misleidend. Je verkoopt geen appels, je verkoopt een opleiding ter waarde van een degelijke sportwagen. Je hebt het recht om te weten waar je aan toe bent na het lenen van zoveel geld.

Maar dan moet je ook verkooppraatjes bij de lokale Mediamarkt gaan verbieden.

"Nee meneer, deze TV van 3000 euro die u in termijnen moet afbetalen is echt veeeeel beter dan de TV van 500 euro die u in een keer kunt kopen"

Welkom in een kapitalistische samenleving.
 
Het lezen van dit topic heeft me toch wel flink doen schrikken.

Ik weet nu in ieder geval wel zeker dat ik nog een HBO aan mijn MBO vastplak voordat ik de hindernisbaan die piloot zijn is, instap.
 
Ik vind dat er bij een opleidingscontract voor vlieger een financiele bijsluiter moet komen:

In de financiele bijsluiter van dit product staat dat het financieel risico zeeeeer hoog is.
 
Ik vind dat er bij een opleidingscontract voor vlieger een financiele bijsluiter moet komen:

In de financiele bijsluiter van dit product staat dat het financieel risico zeeeeer hoog is.

Dat lijkt me nou eens een goed idee! Volgens mij zijn er nog steeds busladingen vol enthousiaste jongens en meisjes, die "blind" voor het vak gaan. Aan de ene kant natuurlijk mooi dat men zou gemotiveerd is, aan de andere kant betekend het in deze tijdens in veel gevallen financiele zelfmoord... Een dergelijke bijsluiter zou in ieder geval een extra waarschuwing geven. De wanna's hebben nog steeds het idee, dat het met die schuld wel goed komt, ALS je eenmaal een baan hebt..... Tegenwoordig is dat nog maar de vraag!

Maar gezien de wachtlijsten bij de vliegscholen om aan de opleiding te beginnen is dit besef nog niet doorgedrongen bij de grote meute.
 
Ik heb gelukkig nog zo'n 3 jaar te gaan eer ik daadwerkelijk de keuze moet maken, maar eerlijk gezegd zie ik steeds meer in een PPL halen en daar van genieten. De tijd zal het leren.
 
@ First choice,


Zeker geen slecht idee.
Wat dacht je ervan wanneer er naast de risico's eens inzage in alle kosten zou worden gegeven? Al die bloedzuigers die onder het kopje luchtvaart absurde prijzen rekenen.
Zo raar is de vergelijking met een woekerpolis niet.

Grtz
 
Een soort gedragscode voor vliegscholen zou ook al een begin zijn. (aannames v.s. werkpotentieel, manier van werving etc)
 
Mooi baluh voor de Airworkers die nu baanloos zijn. En nu ook Globespan onderuit.
Uiteindelijk , als je wat wil bereiken in het leven moet je risico's nemen. Anders kun je beter ambtenaar bij de burgelijke stand worden en 40 jaar lang nietjes in dosiers drukken. Dat is risico loos,naja risico loos.Je kunt een nietje in je vinger krijgen,maar daar ga je niet dood aan.Wordt ook niet snel ontslagen. Zelf ben ik ook nog ondernemer. Ik neem ook risico. Zonder dat risico zou mijn bedrijf niet lopen.Ik gok erop dat het goed komt allemaal.Het draait goed. Verkoop mn bedrijf over 2 jaar. En hoop dan de financiele middelen te hebben om mn opleiding zonder te lenen te kunnen betalen.Of in ieder geval niet het volle bedrag te hoeven lenen. Dan is de strop niet zo dodelijk als iemand die wel die 150000 moet lenen.

Als je alleen havo heb of vwo zou je uberhaupt moeten gaan nadenken of het niet wijzer is om eerst maar eens voor een totaal ander vak dan luchtvaart te leren. In ergste geval kun je dan in ieder geval nog tot dat je een baan weer kan vinden als vlieger je aflossing plus rente af lossen. Nu beginnen heeft ook niet echt zin met opleiding voor vlieger. Over twee jaar is de markt nog niet geheel hersteld .Komende tijd zullen voornamelijk de werkelozen een plek vinden.Over jaar of 5 zal het heeeeeeel misschien wel weer beter kunnen draaien. We zullen zien.

Wel wens ik Robbie en KL heel veel sterkte in deze barre tijden van werkeloosheid.Uiteraard ook de rest van alle werkeloze vliegers, maar van hun weet ik dat ze er helemaal doorheen zitten.

JB
 
Beste Robbie en KL!

Erg zuur om te horen dat jullie "ontslagen" zijn. En vooral de manier waarop.

Dit zet mij toch wel aan het denken. Zeker als er in replies gerefereerd wordt naar een overschot aan piloten. Dit betekent een hoop miserie voor reeds vliegende piloten als zowel voor piloten in opleiding.

Ik ben dan ook van mening, dat hier een taak ligt voor de overheid om dit te reguleren. Zeker in Nederland, waar de studieschuld voor een piloten in spe, veruit het hoogst is.
Het beste zou zijn dat dit topdown geregeld wordt door de EASA, door alle overheidsorganen aan te sturen (In Nederland het IVW) om de instroom van nieuwe piloten te reguleren.

Ze zullen maatregelen moeten bedenken om de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen. Ik besef me dat dit ingewikkeld is, zeker omdat er niemand is die zoiets als een economisch neergang kan voorspellen.
Een mogelijke maatregel zou kunnen zijn, dat elke Europese student een bedrag in een door EASA beheerd potje doet, dat uitkeert in geval van werkeloosheid.

Dit zou ook bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Want hier valt ook zeer zeker het een en ander te verbeteren.

Gegroet
 
Last edited:
The Airline Industry

The Airline Industry

I just want to make a few points.

Some of us have been through multiple Airline bankruptcies in our careers.

My personal score - 3 Bankruptcies and a "Red Alert". In each case I had to find another job.

Yes - it sucks. But in each case I've picked up the pieces and moved on.

Aviation is a Global Industry. In simple terms that means as a Pilot you go where the jobs are.

My journey - Canada - Holland - Sri Lanka.

There is no stability in this Industry - I don't care who you work for. The "Job-for-life" is something very few of us in this Industry will experience.

My e-mail signature - Always fly a stable approach - it's the only stability you will find in this business.

Too many people enter this Industry without understanding these simple facts.

Before becoming part of this Industry everyone should ask themselves "Is this for me?" If the answer is no - stay away and save yourself a lot of trouble.

Terms and Conditions are on the way down almost everywhere. I've lost $20,000 in salary/benefits over the last 12 months. There's not a lot I can do about it.

In spite of all these things I still enjoy coming to work - Cat2 approach in Paris/Cyclone Wade/take-off in the driving rain in Hong Kong keeps things interesting.
 
Iedereen blijft alsmaar roepen dat je "een ander vak moet gaan leren voor je de vliegopleiding start." Ik heb dat gedaan met een universitaire BA en MSc. Saillant feit is dat ik nu helemaal nergens aan de bak kom omdat "je toch wilt vliegen, dus we investeren niet in iemand die binnen een halfjaartje weer weg is." Of soortgelijke en even onzinnige beredeneringen. Misschien zit de crisis dus wel overal tegen en zijn mensen die een enorme molensteen van een schuld hebben en eigenlijk niets liever willen dan vliegen wel de makkelijkste mensen om te laten vallen...

Mannen van Thomson, Globespan etc: sterkte de komende tijd! Het komt uiteindelijk wel weer goed, maar neemt niet weg dat het allemaal zwaar k*t is.
 
Ik heb dat gedaan met een universitaire BA en MSc. Saillant feit is dat ik nu helemaal nergens aan de bak kom omdat "je toch wilt vliegen, dus we investeren niet in iemand die binnen een halfjaartje weer weg is." Of soortgelijke en even onzinnige beredeneringen.

Er zijn te veel hoog opgeleiden in dit land. Hoe vaak komt het niet voor dat iemand met een HBO niveau op een MBO functie werkt etc.

Als je het mij vraagt zouden vliegopleidingen door de overheid moeten worden gereguleerd. Op jaarbasis een aantal plaatsen die vrijkomen waarop je wordt ingeloot. Net zoals bij geneeskunde etc.

Overigens beperkt dit probleem zich niet alleen tot de vliegopleidingen. Bij de HvA Aviation opleidingen zouden volgend jaar, wat ik gehoord heb, zich ongeveer 500 m/v hebben aangemeld (goed een hoop valt al het eerste jaar af). Het zou in deze tijden al een wonder zijn als minder dan 10% van dat totaal ooit een baan in de luchtvaart zal vinden.

Rest mij niets meer dan alle vliegers die in de deze tijden hun baan verliezen al het beste te wensen.
 
Het studeren voor een vliegopleiding heeft wbt 'zekerheden' weinig zin. Je studie zal gedateerd zijn als je erop terug wilt vallen.
En zoals hierboven vermeld; bedrijven zullen zeer terughoudend zijn om iemand aan te nemen op HBO of WO niveau met een afgeronde vliegopleiding en eventueel vliegervaring.
Ik heb dit alles zelf ervaren.
 
Iedereen blijft alsmaar roepen dat je "een ander vak moet gaan leren voor je de vliegopleiding start." Ik heb dat gedaan met een universitaire BA en MSc. Saillant feit is dat ik nu helemaal nergens aan de bak kom omdat "je toch wilt vliegen, dus we investeren niet in iemand die binnen een halfjaartje weer weg is." Of soortgelijke en even onzinnige beredeneringen.

Herken het helemaal... in deze tijden met mogelijkheden wordt je nog eens extra verneukt.

Het ook een studie hiervoor gedaan, maar het bedrijfsleven heeft vooral interesse in iemand die de "kans" heeft om tot z'n pensioen te blijven hangen. Als nu al duidelijk is dat ik "ooit" piloot wil worden, dan kiezen ze gerust iemand anders. Dit probleem al meerdere malen ondervonden. Sommige detacheringsbureau's adviseren mij zelfs om niet te eerlijk te zijn en gewoon vertellen dat je bent afgestapt van het idee om piloot te worden.

KLS gedaan en dus kansen op een baan bij de KLM. Maar zodra we juist bij een andere maatschappij langsgaan is men nogal kritisch opgesteld of we er wel onze loopbaan gaan blijven. Transavia heeft openlijk verteld dat men geen KLS-ers wil hebben die op de wachtlijst staan bij de KLM. Onder het motto "je bent toch weg over twee/drie jaar" kom je dus niet eens in aanmerking omdat je ergens anders baankansen hebt. Ook andere maatschappijen zijn wantrouwend en geven je het nadeel van de twijfel.....

En dan nog die uren op de 737 sim die ze bij de KLS meekrijgen. Nagenoeg een typerating, maar bij sommige maatschappijen wordt je verplicht om de typerating weer van voor af aan te doorlopen onder het motto "company SOP's". Ryanair is dus eigenlijk geen optie omdat we al teveel uren 737 vanuit de KLS meekrijgen....

Zo zie je maar dat het op verschillende vlakken lastig kan zijn om een baan te vinden.....
 
Tampie says:

Ryanair is dus eigenlijk geen optie omdat we al teveel uren 737 vanuit de KLS meekrijgen....

:traantjes

Dus gaat iemand anders met je baan ervandoor, die laatste paar duizend maken toch niet uit meer...

Nieuwe jongens horen toch te weten dat je tegenwoordig wat extra kosten hebt na je opleiding...

Ik snap het soms echt niet meer...

Nee, ik wil echt heel graag vlieger worden... maar wel in Nederland wonen en werken...

En dan dat gezwam over reguleren van opleidingsplaatsen... leuk, laten we meteen de vuilnisman en piloot het zelfde verdienen en Stalin weer president maken :)

De tijden zijn veranderd en een leuk weetje is dat ze ook weer gaan veranderen... want de tijd staat niet stil... helaas leven we alleen in het heden en dat is dus in een hoop gevallen... typerating aftikken.
 
@ HW

Was alles maar zo simpel....

Weloverwogen destijds het besluit genomen om verkeersvlieger te worden met een HBO-studie op zak "voor het geval dat...". Mijzelf voorgenomen om strenge selecties van de KLS (en eventueel EPST en NLS) te doen, en mocht ik afgewezen worden dan ging ik niet het risico lopen om bij een malafide vliegschool alsnog mijn vlieguren op te bouwen. En dat alles in tijden dat de luchtvaart nog booming was....

Ben ik nu minder gemotiveerd omdat ik niet het uiterste ga, of mag ik mijzelf realistisch noemen door bepaalde risico's niet aan te gaan....

Slechte tijden in de luchtvaart zijn een cyclisch gegeven en al jaren aanwezig. Maar de 80% die doorstroomt in goede tijden hoor je niet kraaien, terwijl de 20% die in slechte tijden van school komt wordt afgesnaaid en worden aangesproken op de risico's die ze hebben genomen....

En tja, ik ga echt geen 30K betalen voor een TR bij Ryanair als ik de uren grotendeels in huis heb en straks echt wel ergens anders kan instromen als het beter gaat. In dat opzicht zit ik liever op m'n gat wachtende op betere tijden, dan dat ik nog eens ff fijntjes wordt uitgeknepen met een nieuwe TR......

Schiet maar....!
 
Back
Top