Verplichte flight log aan boord ?

digits

Active member
Hallo iedereen,

onlangs een discussie gehad met een cpl vlieginstructeur die beweerde dat er steeds een vluchtlog aanwezig moet zijn bij elke vlucht die je maakt (ook solo ppl vluchten). Met vluchtlog wordt bedoeld een lijst met headings, hoogtes, eta's etc tussen de verschillende navigatiepunten. Zowel bij IFR als VFR zou dit wettelijk verplicht zijn.

Klopt dat ? Ik had daar nog nooit van gehoord. Ik dacht dat het enkel verplicht was om een vlucht voor te bereiden (onder andere weight and balance), maar dat het niet nodig was om die documenten aan boord te hebben.

Alvast bedankt voor enige verwijzing naar een regel hierover :)
(en als het hier uit maakt, bij voorkeur Belgische wetgeving)

Alvast bedankt,
Digits
 
Er moet aangetoond kunnen worden dat je een adequate voorbereiding hebt gedaan -- meteo, navigatie, W&B, preflight checks.
Nooit gehoord dat een papieren navigatieplan met headings en hoogtes enz. verplicht zou zijn. Bij overland vliegoefeningen wel, maar daarbuiten?
 
En als je nou een vlucht doet met alleen circuittraining?

Of alleen een lesvlucht waarin je rondjes draait boven de Flevopolder. Ik heb mijn instructeur destijds nooit met een navigatieplan daarvoor zien rondlopen.

Voor een overlandvlucht lijkt het me wel nuttig om je voor te bereiden met een navigatieplan, maar van een verplichting heb ik nog nooit gehoord.

P.
 
2 keer een inspectie gehad door IVW en de luchtvaartpolitie. Er wordt enkel om Papieren(eingen+kist) en W&B gevraagd, nog nooit om een nav.log.

De onderbouwing ben ik ook nog even naar op zoek, zal ergens in de wet luchtvaart wel iets over staan.
 
2 keer een inspectie gehad door IVW en de luchtvaartpolitie. Er wordt enkel om Papieren(eingen+kist) en W&B gevraagd, nog nooit om een nav.log.

De onderbouwing ben ik ook nog even naar op zoek, zal ergens in de wet luchtvaart wel iets over staan.

Is het bij een Weight and Balance niet zo dat je die moet maken, maar dat je die niet noodzakelijk moet bijhebben ? Zo is het mij altijd verteld, maar heb ook geen idee waar dat precies staat...

Bedankt voor de info alvast!
 
Tja, om heel eerlijk te zijn, heb ik dat niet direct voor handen.
Ik heb er wel altijd 1 bij me, altijd dezelfde, die voor 90% van de vluchten correct is, en voor de rest kan je interpoleren. Idem voor klein tabelletje met startlengtes voor verschillende types SEP die ik vlieg.
 
W&B is ook niet verplicht om te maken. Verplicht is om binnen de W&B limieten te blijven. Bij een controle moet je kunnen aantonen dat je binnen de W&B limieten bent. Als je die niet bij je hebt moet je hem ter plekke maken.

Navlog is voor commerciele vaart nodig (fuel monitoring, RVSM alitmeter compliance etc).
Voor PPL is het nooit nodig, behalve bij training / examen.
Je moet je aan de luchtvaartwet houden: > 1000 ft over obstacles etc. Daarvoor moet je je positie kennen. Als je een GPS gebruikt: who cares, behalve je instructeur?
 
Misschien is het een schoolregel.
Zodra iets als regel is opgenomen in de bom van de vliegschool en de ivw (of belgische variant) de bom heeft goedgekeurd dan is het wettelijk (voor die school en studenten)
 
Is het bij een Weight and Balance niet zo dat je die moet maken, maar dat je die niet noodzakelijk moet bijhebben ? Zo is het mij altijd verteld, maar heb ook geen idee waar dat precies staat...

Bedankt voor de info alvast!

Wat er in de wet staat is letterlijk dat jij ervan overtuigd moet zijn dat je Mass and Balance klopt. Oftewel, dat je zwaartepunt binnen de limieten valt. Hoe je dit doet (normaliter dmv een M&B sheet) maakt niet uit.

Het staat dus heel erg vaag volgens de wet omschreven. Buiten dit al zou ik altijd even een M&B maken, al is het maar om jezelf ervan te verzekeren dat je goed zit. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten...
 
verplicht?

verplicht?

toevallig werd gister tijdens een ALV van een vliegclub een update gegeven waaruit blijkt dat er momenteel controles worden uitgevoerd (vaak op groene velden) waarbij alles gecontroleerd wordt.. Inclusief een correcte W&B, een echt Navlog en... of alle kaartaanpassingen wel zijn bijgewerkt met pen in je kaart.

Bovenstaand schijnt echt allemaal verplicht te zijn en kan leiden tot boetes...

Ik heb het nog niet nagezocht in de relevante wetten.
 
Een Belgische kennis heeft me ook al eens zoiets verteld. Hij ging zelfs nog iets verder, want hem was ter ore gekomen dat je in België wettelijk verplicht bent alle documentatie voor de vluchtvoorbereiding (dus inclusief w&b, weer, flight log, relevante AIP data enz) tot minimaal een half jaar na de vlucht moest bewaren, omdat het als bewijslast opgevraagd kan worden. Mij kwam dit toen erg vreemd voor en ik heb er ook weinig aandacht aan besteed. Het deed me toen denken alsof regels voor de grote luchtvaart direct op de kleine luchtvaart toegepast werden. Maar bovenstaande lijkt iets soortgelijks te suggereren. Zoals altijd: zou iemand met daadwerkelijke kennis hierover ons in kunnen lichten alsjeblieft?
 
Voordat we nu enorm veel geruchten gaan verbreiden, ik ben nu toch wel benieuwd naar het antwoord!

Heb al een paar keer geprobeerd iets zinnigs te vinden, dat ook nu nog geldig is, maar misschien kan iemand mij een beetje op weg helpen.

Geld in NL de Regeling Toezicht Luchvaartwet nog? In dat geval ben je niet direct verplicht een NAV-Log mee te nemen.
Een vliegkaart, gecorrigeerd, is ALTIJD mee te nemen, en elke PPL'er (Of CPL'er, wat dat aangaat) die er geen meeneemt, maar het 'wel met z'n GPS' regelt, krijgt van mij een dreun. :mad:

Er zijn geen toegelaten GPS-apparaten voor VFR-navigatie, en elk weekend (zeker aan het begin van het seizoen) vliegt half Europa weer met GPS'en rond waarvan de batterijen na de winter toch 'minder vol' zijn dan verwacht, of het boordnet valt onverwacht uit (2 weken terug ook weer een half uur noodroepen op Guard mogen aanhoren. Weliswaar in Duitsland, maar dat is in NL niet anders)

Natuurlijk is het compleet legitiem, en zelfs aan te raden, 1 van de gangbare GPS'en als navigatie-instrument mee te nemen (doe ik ook), maar het vervangt geen papieren kaart.

Meteo-informatie is op te halen voor elke vlucht die het vliegveld van vertrek verlaat (dus overland vluchten, en in zekere maten ook de ruimere lokale vluchten.) Circuit-training kán dus zonder worden gedaan, en bij clear skies ook niet echt nodig.

W&B en een NAV-Log zijn dus niet verplicht, maar kunnen je wel helpen. Gaat er iets mis, en de LVP staat opeens naast je in het weiland omdat je daar een voorzorgslanding moest maken, en je kunt niet laten zien dat je berekent had hoeveel brandstof je nodig had, dan wordt het natuurlijk een moeilijk verhaal voor jou. "Staat niet in de wet" geld in dat geval niet, want men mag van een gezagvoerder (of PIC, if you please) verwachten dat hij zich goed voorbereid, en overlandvluchten zonder NAV-log zijn geen duidelijk teken van goede voorbereiding.

En dit zijn allemaal puntjes, waarvan de LVP zegt: Alles wat ze niet bij zich hebben, kan ik niet controleren, en geeft sterke twijfels daaraan, of het is doorgevoerd. Want waarom zou je nu niet even een printje van een meteo-rapportje meenemen?
Of het NAV-log ná de vlucht is uitgevuld, is een ander verhaal, maar je kunt tenminste laten zien dat je vóór de vlucht wist, hoeveel brandstof je nodig had en hoelang je zou kunnen vliegen.

Zo, als de RTL niet meer bestaat, ben ik benieuwd waardoor hij is vervangen, want ik kan daar zo snel niets over vinden...
 
Als ik daar kijk dan zijn zo'n beetje alle artikelen vervallen, de meesten in de afgelopen 12 jaar. Alleen ergens een verdwaald stukje over een passagier die naar de gezagvoerder moet luisteren, iets over airshows en iets over vergoedingen staat er nog. Niet heel erg effectief meer dus..
 
Misschien dan even verder zoeken op www.wetten.nl doormiddel van trefwoorden, je hoeft geen titel in te vullen, dus je kunt zoeken op een trefwoord in alle Nederlandse wetten. b.v. op vluchtuitvoering of zo.

Mogelijk is ook Nederlandse regelgeving hierover vervallen en overgenomen eerst door JAA en later door EASA. Deze kun je ook online vinden, maar echt handig zoeken in die documenten is mij nog nooit gelukt. Met google zoeken gaat beter dan met de zoekmachine van de EASA website naar mijn idee.

Misschien hebben Folberts en/of Vliegende jurist vanuit hun juridische achtergrond een idee hoe je de geldende wet of regelgeving hieromtrent vindt?
 
Geen zin in achterafgezeik? Gewoon zorgen dat je ook het meteo verhaal, W&B en de Notams mee de kist in neemt. Werd me vanaf begin van PPL geleerd. Notams ook doorstrepen wat niet van toepassing is, en juist onderstrepen wat wel van toepassing is. Meteo net zo. Anders zou je daar ook gezeur over kunnen krijgen: Nederland.. Lijkt veel werk, maar is het niet. W&B kan ook digitaal, er is zelfs een app waar je alle momenten in kunt vullen voor je eigen kist. Weet even uit het hoofd niet meer hoe die heet.
 
Misschien dan even verder zoeken op www.wetten.nl doormiddel van trefwoorden, je hoeft geen titel in te vullen, dus je kunt zoeken op een trefwoord in alle Nederlandse wetten. b.v. op vluchtuitvoering of zo.

Mogelijk is ook Nederlandse regelgeving hierover vervallen en overgenomen eerst door JAA en later door EASA. Deze kun je ook online vinden, maar echt handig zoeken in die documenten is mij nog nooit gelukt. Met google zoeken gaat beter dan met de zoekmachine van de EASA website naar mijn idee.

Misschien hebben Folberts en/of Vliegende jurist vanuit hun juridische achtergrond een idee hoe je de geldende wet of regelgeving hieromtrent vindt?

RTL is (bijna) volledig vervangen door EU wetgeving en Ministeriële regelingen. Alemaal erg lastig te vinden en onhandig (vind ik). Annex 6 van ICAO geldt natuurlijk ook nog.
 
Back
Top