http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Uitbreiding_Schiphol_in_gevaar_door_conflict
Ik vind het echt te treurig voor woorden. In plaats van eens echt te gaan concurreren kan de KLM blijkbaar alleen maar huilen.
Daarnaast druist zo'n akkoord natuurlijk gewoon regelrecht tegen Europese mededingingswetgeving en ICAO verdragen in.
Schiphol heeft groot gelijk, KLM heeft zichzelf in de positie van nul komma nul groei gebracht (o.a. briljante productieafspraken met AF onder dwang van de vakbonden)! Waarom moet Schiphol en de Nederlandse economie in zijn geheel daaronder leiden?
Als KLM niet met de tijd mee wil gaan en daadwerkelijk diensten/vluchten aanbied die potentiële klanten willen dan is dat zo. Maar ben dan niet verbaasd als andere maatschappijen in dat gat springen.
SCHIPHOL*- De uitbreiding van Schiphol komt in gevaar door een conflict over de naleving van afspraken uit het Aldersakkoord. Dat meldt het Financieele Dagblad dinsdag. KLM vindt dat Schiphol luchtvaartmaatschappijen faciliteert die geen wezenlijke bijdrage leveren aan de belangrijke mainportpositie van de luchthaven, zoals Emirates en Vueling.
Maandag vond er overleg plaats tussen de luchthaven, KLM en het ministerie van Economische Zaken over de ontwikkeling van Schiphol de komende jaren. Staatssecretaris Joop Atsma van Luchtvaart zegt in het FD dat KLM en Schiphol op een lijn moeten komen: “Het kan niet zo zijn dat er verschillend wordt gedacht over de naleving van het Aldersakkoord.”
In het Aldersakkoord staat dat de mainportfunctie van de luchthaven - goed voor 120.000 banen*op en rond Schiphol*- de hoogste prioriteit heeft. Daarna komt het zakelijke verkeer, dan het vrachtverkeer en als laatste het vakantieverkeer. Emirates, dat sinds 1 augustus dagelijks met de Airbus A380 naar Schiphol vliegt, valt in de ogen van KLM in de laatste categorie.
KLM vindt dat Schiphol de netwerkfunctie van de regio Amsterdam ondergraaft door maatschappijen die vakantieverkeer verzorgen vanaf de luchthaven te laten vliegen. In het najaar wil Schiphol met het uitgestelde masterplan komen voor de groei naar 510.000 vliegbewegingen in 2020.
Ik vind het echt te treurig voor woorden. In plaats van eens echt te gaan concurreren kan de KLM blijkbaar alleen maar huilen.
Daarnaast druist zo'n akkoord natuurlijk gewoon regelrecht tegen Europese mededingingswetgeving en ICAO verdragen in.
Schiphol heeft groot gelijk, KLM heeft zichzelf in de positie van nul komma nul groei gebracht (o.a. briljante productieafspraken met AF onder dwang van de vakbonden)! Waarom moet Schiphol en de Nederlandse economie in zijn geheel daaronder leiden?
Als KLM niet met de tijd mee wil gaan en daadwerkelijk diensten/vluchten aanbied die potentiële klanten willen dan is dat zo. Maar ben dan niet verbaasd als andere maatschappijen in dat gat springen.
Last edited: