We kunnen allemaal wel turboprop uren gaan romantiseren of doen alsof je zonder turboprop uren een minder goede of complete vlieger zou zijn. Maar ik zie persoonlijk geen verschil. Incourante typeratings, waar ik er zelf ook een aantal bij elkaar heb gespaard zorgen bijna altijd voor een vertraging in je carrière en met een oude rokende jetstream op je brevet sta je niet voor in de rij wanneer AIS op de fles zou gaan / AOC zou verliezen oid.
Maw: probeer ze snel mogelijk een goede TQ te hebben of een goede werkgever. AIS kan je beiden niet bieden.
20k voor een Jetstream tq is sowieso te veel.
Heel eerlijk, niemand is er denk veel slechter van geworden als ze begonnen waren op een TP.
Zeker het feit dat er veel minder automation zit in zo een kist.
Ik ben het ermee eens dat 20K voor een dooie TQ wel veel van het goede is. 10K plus zeg een jaar Bond had realistischer geweest.
Zelf had ik de wens om op een TP te beginnen. Helaas NOOIT de kans gekregen om dat te mogen doen.
Mijn eerste baan is op de B737 300/400. Ook niet slecht, maar had graag dus TP uren gemaakt.
Gelukkig bij mijn club mogen we nog veel op hand vliegen en RAW Data, wat ik dus ook graag doe, maar bij veel airlines is het MAX Autopilot. Zeker als je weinig ervaring hebt is het helemaal niet slecht om meer op hand te vliegen.
Bij B737 moet je nog veel zelf trimmen, maar die snelle afgestudeerden van fancy scholen die direct op een Airbus belanden verleren het hele principe trimmen.
2-3 jaartjes TP is in mijn opzicht helemaal niet slecht en draagt er zeker aan bij om een goede piloot te worden.
Alleen al het verschil Single Pilot naar Multi Pilot OPS. Het verschil in handelingssnelheiden. Al verder vooruitdenken etc. Een Cessna 172 of Seneca is een verschil. Een Seneca naar een ATR is ook al een aardig verschil. ATR en een Embraer/ Boeing/ Airbus is ook weer een behoorlijk verschil.
Daarom de opzet in de US is helemaal niet verkeerd. Helaas hebben wij niet genoeg Part 135 bedrijven in Europa.
Alleen al in Duitsland onder de 500 uur TT mag je niet eens Skydivers droppen in een C182. Laat staan een C208.
Is mijn duit in het zakje.:biertje: