Typerating Dilemma

Flyinggoat

New member
Beste allen,

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot het niet of wel aangaan van een contract bij AIS Airlines.

Op dit moment ben ik hard bezig de 14 ATPL vakken weg te werken om vervolgens te beginnen aan het praktijk gedeelte van de opleiding. Bij AIS flight academy wordt je na het behalen van de theorie examens een arbeidscontract aangeboden. Dit gaat om een verbintenis van 1 jaar voor de functie van First officer op de Jetstream 31.
Voor deze typerating betaal je 20.000 euro, wat ik erg veel geld vind.

Nu is mijn vraag aan jullie : Wat zouden jullie doen?

Het contract tekenen en 20.000 euro betalen voor een jaar jetstream vliegen?
Of direct na de opleiding de banenmarkt op gaan?

Ik kan voor de 20.000 euro een lening krijgen dus dat is niet het probleem.

Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt
 
Last edited:
Hoi vliegende geit,

Zelf zou ik voor die prijs een typerating op zo’n zeldzaam en irrelevant toestel absoluut links laten liggen! Een 737- of A320-rating lijkt mij nog steeds de beste optie. De banen op die toestellen liggen op dit moment voor het oprapen. En zo veel duurder is die typerating niet... Met ervaring op die toestellen kun je doorgroeien. Turboprop uren zijn nauwelijks iets waard.

Wanneer dien je de beslissing te maken? Ik hoop toch niet dat ze je nu al voor die keuze zetten, dat zou vreemd zijn...
 
Wat vlieg je in dat jaar? 400-500 uur?
Type training voor een J31 kost geen 20k meer iets van 7-8k.
Je betaalt dus 12k voor 400 uur, dat is 30Euro/uur voor turboprop en werkervaring.
Daar kan je nog geen c152 van huren.
Het is aan jou om te bepalen of het je waard is.
Ik vind van wel.
Veel mensen hebben last van Shiny Jet Syndrome, leer eerst eens vliegen na je opleiding voordat je op 500’ de autopilot aan zet.
 
Last edited:
Pay to fly, in deze tijden? Ik zou inderdaad eerder voor een B737/a320 rating gaan, bij voorkeur nadat je bent aangenomen bij een maatschappij. (RYR/EZ/....) Veel betere plek om te starten dan op de J31.
 
Hoi vliegende geit,

Zelf zou ik voor die prijs een typerating op zo’n zeldzaam en irrelevant toestel absoluut links laten liggen! Een 737- of A320-rating lijkt mij nog steeds de beste optie. De banen op die toestellen liggen op dit moment voor het oprapen. En zo veel duurder is die typerating niet... Met ervaring op die toestellen kun je doorgroeien. Turboprop uren zijn nauwelijks iets waard.

Wanneer dien je de beslissing te maken? Ik hoop toch niet dat ze je nu al voor die keuze zetten, dat zou vreemd zijn...


Hi Lowpass,

Je schijnt de beslissing al redelijk vroeg te moeten maken. Waarschijnlijk al bij start van de praktijk.
 
Dat je niet leert vliegen op een jet is natuurlijk wat erg kort door de bocht van Europe-American.

Een baan is altijd beter dan geen baan, maar ik zou persoonlijk geen 20k betalen voor een Jetstream typerating in 2019 en op een 737 of 320 kan je ook prima manueel leren vliegen.

Met een typerating op een toestel van onder de 20 ton vergroot je je baankansen voor een vervolg carrière ook niet enorm.

Als je dan toch gaat betalen, en of dat wel of niet een goed idee is laat ik in het midden, zou ik een baan op een jet “kopen”
 
De co piloten die met 500 uur van de jetstream komen zijn met gemak op één hand te tellen (in de 1,5 jaar die ik bij AIS gezeten heb)
 
Het Jetstream traject is midden in de crisis opgericht en heeft naar mijn weten voor elke deelnemer de deur (op zijn minst een beetje) geopend. Er wordt veel over geklaagd maar het verdient ook respect om voorstaande. Het lijkt mij een leerzame en avontuurlijke baan/tijd, zeker als je jong bent.

Dat gezegd hebbende; de deur staat nu wagenwijd open als je cv "ok" is. Recent sprak ik een aantal mede kandidaten op een grading in Hamburg. Velen kwamen net van school en hadden keuzestress omdat ze meerdere (succesvolle) gradings per maand (!) deden en wellicht moesten gaan kiezen.

AIS staat helaas voor ons nog niet per se ideaal op je cv en dus moeten we compenseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bekende 737 APS-MCC/JOC maar ook een HBO of WO opleiding of relevante werkervaring. Teuge en Texel zijn ook goede opties.

Mijn advies is om het avontuur (J31/208) pas op te zoeken als je die luxe hebt of als het noodzaak is en je niet nu al vast te leggen terwijl je een strategische keuze moet maken die erg marktafhankelijk is. Je doel is n.m.i. om 500-1500 uur jet te halen voor de volgende crisis.

Let wel, dit is mijn insteek en ik zit nog (steeds) niet op de lijn. Ouder en wijzer dan 10 jaar terug en met frisse papieren probeer ik sinds kort weer binnen te komen. In deze tijd zou ik als net afgestudeerde pas verder investeren als de uitnodigingen uit blijven, maar tijden veranderen. Had ik destijds toch J31 gevlogen dan durf ik toch wel te stellen dat ik nu die 1500 uur jet ook wel had...
 
Beste allen,

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot het niet of wel aangaan van een contract bij AIS Airlines.

Op dit moment ben ik hard bezig de 14 ATPL vakken weg te werken om vervolgens te beginnen aan het praktijk gedeelte van de opleiding. Bij AIS flight academy wordt je na het behalen van de theorie examens een arbeidscontract aangeboden. Dit gaat om een verbintenis van 1 jaar voor de functie van First officer op de Jetstream 31.
Voor deze typerating betaal je 20.000 euro, wat ik erg veel geld vind.

Nu is mijn vraag aan jullie : Wat zouden jullie doen?

Het contract tekenen en 20.000 euro betalen voor een jaar jetstream vliegen?
Of direct na de opleiding de banenmarkt op gaan?

Ik kan voor de 20.000 euro een lening krijgen dus dat is niet het probleem.

Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt



Beste Flyinggoat,

Waarom ga jij niet gewoon naar Ryanair , zie link :

https://careers.ryanair.com/cadets/

Betaal je 5000 euro

Ik hoor van je ...???

 
Ik zou echt nooit voor 20k een jetstream rating halen. Voor dat zelfde bedrag heb je een 737 of 320 rating waar je in deze tijden binnen no time een baan mee hebt. Overall zoeken ze verkeersvliegers dus ik zou mooi de vrije markt op gaan.

Succes met je keuze en de rest van je studie!
 
Geloof me, een losse rating (320 of 737) helpt je niet eerder aan een baan! Ik zie het genoeg om me heen en zie genoeg jongens bij de simboer op het fokkerpark met een losse rating zonder baan. Er is nog steeds geen tekort, zeker ook niet aan mensen met een losse rating
 
Ongelooflijk, what a difference of opinion between 180 backtrack and L-L.
Guys, please explain yourself.

Ger
 
Ik denk dat hier een hoop “van horen zeggen” meespeelt.
Niet alles op het interwebz is waar of van toepassing.
Ik denk dat je skills beduidend beter zijn na 400-500 uur turboprop in de echte wereld met echte IFR ervaring dan als je net van een MCC afkomt met 15 uur lichte piston twin.
De arrogantie druipt er vanaf hier bij een aantal.
Je doet een “opleiding verkeersvlieger” dus turboprop is je te min.
Belachelijk.
Veel succes met de assesment in de Sim bij Ryan Air met alleen ervaring in een trainings omgeving.
Je moet dat jaar J31 zien als een verlengstuk van je training waar je voor betaalt.
Niet anders.
Glas half vol of glas half leeg dat begriijp ik ook wel.
Hier is het lastige van ervaring....je zal het moeten doen voordat je het krijgt.
 
Ik denk dat hier een hoop “van horen zeggen” meespeelt.
Niet alles op het interwebz is waar of van toepassing.
Ik denk dat je skills beduidend beter zijn na 400-500 uur turboprop in de echte wereld met echte IFR ervaring dan als je net van een MCC afkomt met 15 uur lichte piston twin.
De arrogantie druipt er vanaf hier bij een aantal.
Je doet een “opleiding verkeersvlieger” dus turboprop is je te min.
Belachelijk.
Veel succes met de assesment in de Sim bij Ryan Air met alleen ervaring in een trainings omgeving.
Je moet dat jaar J31 zien als een verlengstuk van je training waar je voor betaalt.
Niet anders.
Glas half vol of glas half leeg dat begriijp ik ook wel.
Hier is het lastige van ervaring....je zal het moeten doen voordat je het krijgt.

Helemaal mee eens. Daarnaast verdiend je in dat jaar ruim 30K en heb je geen bond zoals bij Ryan Air.
 
Ongelooflijk, what a difference of opinion between 180 backtrack and L-L.
Guys, please explain yourself.

Ger

Ik heb een aantal jaar geleden ook zelf mijn type rating gedaan op de 737. Binnen 1 maand nadat ik klaar was kon ik bij 4 Airlines beginnen, waaronder meteen in Nederland. In die tijd was de vraag in ieder geval een stuk minder dan nu. De jongens om mij heen die het zelfde hebben gedaan hadden net zo snel een baan. Misschien dat de school ook nog invloed heeft gehad, dat durf ik niet te zeggen.

Uiteraard is 1 of 2 jaar turboprop vliegen heel leerzaam! Maar het is nou eenmaal zo (helaas) dat die paar honderd uren op de turboprop in Europa niet zoveel waard zijn. Als je dan een type doet op een jetstream voor 20k, is de kans groot dat je bij je volgende baan weer een type moet betalen. Daarbij moet je je zelf maar afvragen of je wel voor een bedrijf als AIS wilt werken.
 
Uiteraard is 1 of 2 jaar turboprop vliegen heel leerzaam! Maar het is nou eenmaal zo (helaas) dat die paar honderd uren op de turboprop in Europa niet zoveel waard zijn. Als je dan een type doet op een jetstream voor 20k, is de kans groot dat je bij je volgende baan weer een type moet betalen. Daarbij moet je je zelf maar afvragen of je wel voor een bedrijf als AIS wilt werken.

Eens. Heeft niets met arrogantie te maken mijns inziens. De grading van Ryanair is ook te doen zonder J31 ervaring. Waarbij ik niet zeg dat je niet heel veel kan leren op de J31, maar 20k betalen voor een rating en uren, en vervolgens bij je volgende werkgever wellicht weer een rating betalen is wel erg kostbaar.
 
Nogmaals, je moet het zien als een deel van je trainings traject.
Ik denk dat het zeker waardevol is.
Maar dat moet je in de context van je situatie zien.
Niet iedereen zal het financieel op kunnen brengen wat het beste in hun situatie is.
Dan ga je over op Plan B.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Voormalig leerling van mij heeft als eerste baan op Let 410 in West Afrika gevlogen.
De Oostblok versie van de J31/41. Zal hij ook nooit meer op vliegen maar die 1000 uur ervaring heeft hem wel zijn volgende baan gebracht bij Air Vietnam waar hij inmiddels Capt is op een A320.
 
Last edited:
Aangezien er nogal wat geruchten over AIS de ronde doen met betrekking tot hoe de operatie gerund wordt is het ook maar de vraag of je als vlieger de juiste mentaliteit meekrijgt wanneer zo’n job je eerste baan is.

Het is me inmiddels opgevallen dat een strakke ILS kunnen vliegen één ding is, maar het competent opereren in een Airline een tweede.
 
Er is nog steeds geen tekort, zeker ook niet aan mensen met een losse rating

Er is op dit moment wel een tekort aan goede mensen.. Alle Nederlandse airlines hebben moeite om genoeg mensen te vinden, ook zonder ervaring.

Waarom zou je in deze markt 20k neerleggen voor een typerating op een Jetstream om bij AIS Airlines te gaan vliegen, terwijl je waarschijnlijk ook op een 737 of A320 kunt gaan vliegen? Leuk en aardig dat je er misschien beter van gaat vliegen, maar uiteindelijk gaat het om je toekomst. En die is een stuk rooskleuriger met een baan op een jet dan met een baan op een nauwelijks gebruikt type bij een "shady" airline!!
 
Daar heb je een punt in Paraglider ik ben vanuit de grote luchtvaart bij AIS op de linkerstoel terechtgekomen.

En een aantal dingen die andere captains aan de fo's leerden als doodnormaal in de luchtvaart gleed m'n broek toch echt van naar beneden om het toch maar een beetje diplomatiek correct te verwoorden.

Zoals gezegd straks een ILS vliegen is één ding en goed vliegerschap is iets dat je leert op de lijn van andere vliegers.
 
Back
Top