Turkse CAA eist nu 1500 uur vliegervaring van ¨buitenlanders¨

En wij mogen van de Turkse Nederlander niet eens een taaltest eisen...
 
Ik denk dat Turkse Nederlanders (met een Turks paspoort) hier goed van kunnen profiteren :)
 
Wat is de reden voor deze verandering? Safety?

Nee. De reden is om de Turkse piloten een kans te geven dan de buitenlandse piloten. Er zijn namelijk ZAT Turken met een fATPL zonder baan. Stella had een soort van agreement om haar studenten daarheen te sturen. Zij hadden wat kortere lijnen. De TCAA heeft dat nu ook uitgesloten.

Well done.
 
En wij mogen van de Turkse Nederlander niet eens een taaltest eisen...

je vergelijkt nu appels met peren.
van de buitenlanders die in turkije wonen en werken wordt helemaal niks aan Turkse taal kennis geeist. Iedereen praat hier engels tegen ze en het wordt aan hen zelf gelaten of ze het turks willen leren of niet.
vergelijk dat eens met nederland....
 
En wij mogen van de Turkse Nederlander niet eens een taaltest eisen...

Inderdaad appels met peren JC!

In dit licht kun je de Nederlanders juist zien als de 'oostblokkers' die de banen van de Turken inpikken. Zie de post van First the Last. Da's heel andere koek dan die anderhalve buitenlandse schoonmaker die op taalcursus moet.
 
Last edited:
Nu kan Turkije dit soort dingen nog maken. Na eventuele toetreding tot de EU is deze regeling regelrecht in strijd met het EG verdrag.
 
Hmmm zou leuk zijn als dit idd met een safety verbetering te maken zou hebben...

Ze zouden kunnen beginnen met het stoppen van direct entry voor airforce gasten,... Mijn god heb dingen meegemaakt daar...

Ik hou erover op....
 
4905, ik realiseer me dat wij hun banen inpikken, maar waarom nemen Turkse mij'en zoveel buitenlanders aan? Er moet een reden voor zijn, anders was de Turkse CAA er niet voor nodig om dit tegen te gaan.

Mij stoort protectionisme, nee, correctie, hypokriet protectionisme. Ook als NL het zelf doet.
Wel het vingertje naar NL en nu zelf dit soort zaken doen.
 
Hmmm zou leuk zijn als dit idd met een safety verbetering te maken zou hebben...

Ze zouden kunnen beginnen met het stoppen van direct entry voor airforce gasten,... Mijn god heb dingen meegemaakt daar...

Ik hou erover op....

Je was niet eens begonnen... Voor de dag ermee!
 
Nu kan Turkije dit soort dingen nog maken. Na eventuele toetreding tot de EU is deze regeling regelrecht in strijd met het EG verdrag.

key word: eventuele

zal nooit gebeuren omdat de ( centrum ) rechtse partijen die het nu in Europa voor het zeggen hebben / zullen krijgen Turkije nooit zullen toelaten.
 
Hmmm zou leuk zijn als dit idd met een safety verbetering te maken zou hebben...

Ze zouden kunnen beginnen met het stoppen van direct entry voor airforce gasten,... Mijn god heb dingen meegemaakt daar...

Ik hou erover op....

tja.. als ieder land dat nou eens deed he..geen airforce gasten meer civiel.. ik heb in NL ook veel dingen meegemaakt met ex airforce instucteurs en piloten domme dingen zien doen bij mijn vorige werkgever. het is nergens altijd 100% al denken de meeste Nederlandse piloten dat ze gods gift to aviation zijn.

het is eigenlijk grappig, al dat geklaag over hoe verschrikkelijk het wel niet is in Turkije...maar als jullie nu een baan aangeboden zouden krijgen in Turkije zouden jullie allemaal rennend deze kant opkomen.
 
Ja Akrep,

Moet idd toegeven dat ik mijn eerste baan geaccepteerd heb in Turkije...
In mijn verdediging: Ik had nog geen ervaring met de de Turkse luchtvaart, kon elders geen baan vinden en dacht ach het is een JAA land en vlieg vooral naar Europa.

Kan verder alleen mijn persoonlijke mening geven over mijn ervaringen in Turkije, wil ook niet beweren dat het daar overal rampzalig is (bijna wel..:)..)

Heb hier een aantal goede Turkse vrienden die om bovenstaande redenen voor geen goud meer in Turkije willen vliegen.

JC, denk dat ik duidelijk genoeg ben...
 
Ook ik heb mijn eerste baan in Turkije geaccepteerd. Er gebeuren daar dingen in de luchtvaart die in andere Europese landen zeker weten niet gebeuren.
Ik heb er geen spijt van dat ik die kant op ben gegaan, heb er enorm veel geleerd en dan vooral ook hoe het niet moet. (CRM gevalletjes etc).
 
Last edited:
Ook ik heb een aantal jaren in Turkije gewerkt. Ik heb hier met heel erg veel plezier gewoond maar werken in Turkije is iets heel anders, vooral de luchtvaart.

Het verhaal van de militaire piloten kennen we inmiddels wel. Maar toch is dit, mede met de hypocriete CAA van Turkije, de rede voor de "onveilige" atmosfeer in de Turkse luchtvaart. De civiele opleidingen is iets van de laatste jaren in Turkije. Uit ervaring kan ik zeggen dat je in Turkije een opleiding kan beginnen indien je het geld hebt, uitgebreide testen zoals we dat in west Europa gewend zijn, gebeurd in Turkije praktisch niet. Dit zorgt ervoor dat je niet de juiste mensen in de cockpit krijgt. Velen beginnen de opleiding al met een verkeerde instelling. Sommige doen het, voor in hun ogen, makkelijk veel geld verdienen. Als je piloot in Turkije bent heb je voor Turkse standaard een erg goed leven. Andere doen het voor de status die ze ermee krijgen, in Turkije zijn piloten bijna goden. Dit samen met de mentaliteit van een Turk is gevaarlijk in de cockpit en denken sommige dat ze onsterfelijk zijn. Zolang je 3 sterpen hebt is het vooral "evet hocam"en "iyi ucuslar hocam", vertaald "yes master" en "have a nice flight master", soms kreeg ik kippenvel bij het horen ervan.

Het managment, de trainers en examiners zijn allemaal oude vrienden uit de luchtmacht, en houden elkaar op hun posities ongeacht of ze de juiste persoon op de juiste positie zijn. Ik heb erg veel dingen meegemaakt hier en dit was erg leerzaam. Het laat je zelf meer nadenken en vooral meer studeren, want je wilt je eigen reet redden. Training in Turkije is nihil en onzinnig, de training die ik gehad heb hoe om te gaan met auditors bij inspecties en ze te verwennen met vieze koffie was langer dan alle crm trainingen bij elkaar opgeteld.

Het Turkse volk is een erg trots volk met een heel groot ego, en dit is iets wat absoluut niet in de cockpit hoort naar mijn mening. Begrijp me niet verkeerd ik vind het een geweldig land en er zijn ook zeker collega's met ervaring en wel de juiste instelling. Maar voordat de luchtvaart in Turkije is wat we in West Europa gewend zijn, zijn we zeker nog wel 10-15 jaar verder.

Mocht het je eerste baan zijn, wat nu lastig is met de 1500 uren eis, met beide handen aangrijpen! Maar wees assertief en zorg ervoor dat jij wel weet wat je doet.
 
Ik heb ruim twee jaar met heel erg veel plezier in Turkije gewerkt. Ik ken veel werkeloze Turkse piloten en voor hun was het heel erg moeilijk te begrijpen waarom er zoveel NL piloten bij mijn maatschappij vlogen, mijn inziens volkomen logisch. Hoe zouden jullie het vinden als de KLM ineens 50 Turken aanneemt terwijl de wachtlijst van de KLS langer dan de Bosporus is, het zou oorlog zijn in Smurfenland. Wat betreft 1500 uur en toetreding tot de EU? Hou eens op man! KLM neemt alleen aan van KLS, wettelijk gezien mag dat geen eens. Daarnaast is de Nederlandse taal hier een keiharde eis, ook dubieus volgens mij.

Ik heb er met veel plezier gevlogen en totaal geen slechte ervaringen gehad wat betreft CRM of safety. Alles staat open voor discussie. Wat betreft Hocam, dit is de Turkse cultuur en als je daar werkt heb je dit te accepteren. We moeten daar als Nederlanders niet naar toegaan met de verwachting dat alles daar gaat zo als het hier gaat. Daarnaast al helemaal niet denken dat we superieur zijn en het allemaal wel even beter komen doen, dit heb ik meerdere malen meegemaakt.
 
Back
Top