Ook ik heb een aantal jaren in Turkije gewerkt. Ik heb hier met heel erg veel plezier gewoond maar werken in Turkije is iets heel anders, vooral de luchtvaart.
Het verhaal van de militaire piloten kennen we inmiddels wel. Maar toch is dit, mede met de hypocriete CAA van Turkije, de rede voor de "onveilige" atmosfeer in de Turkse luchtvaart. De civiele opleidingen is iets van de laatste jaren in Turkije. Uit ervaring kan ik zeggen dat je in Turkije een opleiding kan beginnen indien je het geld hebt, uitgebreide testen zoals we dat in west Europa gewend zijn, gebeurd in Turkije praktisch niet. Dit zorgt ervoor dat je niet de juiste mensen in de cockpit krijgt. Velen beginnen de opleiding al met een verkeerde instelling. Sommige doen het, voor in hun ogen, makkelijk veel geld verdienen. Als je piloot in Turkije bent heb je voor Turkse standaard een erg goed leven. Andere doen het voor de status die ze ermee krijgen, in Turkije zijn piloten bijna goden. Dit samen met de mentaliteit van een Turk is gevaarlijk in de cockpit en denken sommige dat ze onsterfelijk zijn. Zolang je 3 sterpen hebt is het vooral "evet hocam"en "iyi ucuslar hocam", vertaald "yes master" en "have a nice flight master", soms kreeg ik kippenvel bij het horen ervan.
Het managment, de trainers en examiners zijn allemaal oude vrienden uit de luchtmacht, en houden elkaar op hun posities ongeacht of ze de juiste persoon op de juiste positie zijn. Ik heb erg veel dingen meegemaakt hier en dit was erg leerzaam. Het laat je zelf meer nadenken en vooral meer studeren, want je wilt je eigen reet redden. Training in Turkije is nihil en onzinnig, de training die ik gehad heb hoe om te gaan met auditors bij inspecties en ze te verwennen met vieze koffie was langer dan alle crm trainingen bij elkaar opgeteld.
Het Turkse volk is een erg trots volk met een heel groot ego, en dit is iets wat absoluut niet in de cockpit hoort naar mijn mening. Begrijp me niet verkeerd ik vind het een geweldig land en er zijn ook zeker collega's met ervaring en wel de juiste instelling. Maar voordat de luchtvaart in Turkije is wat we in West Europa gewend zijn, zijn we zeker nog wel 10-15 jaar verder.
Mocht het je eerste baan zijn, wat nu lastig is met de 1500 uren eis, met beide handen aangrijpen! Maar wees assertief en zorg ervoor dat jij wel weet wat je doet.