TUI Airlines Nederland???

De Vlieger levert Exel-aandelen in

Uitgegeven: 19 februari 2005 11:18
Laatst gewijzigd: 19 februari 2005 11:18
RIJSWIJK - Erik de Vlieger heeft niets meer te zeggen over de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Holland Exel. De zakenman heeft zijn aandelen ondergebracht in een aparte stichting, die wordt geleid door een onafhankelijke jurist. Een woordvoerder van Holland Exel heeft dat zaterdag bekendgemaakt.

Voor TUI Nederland, dat het in surseance verkerende Holland Exel overeind probeert te houden, was het terugtreden van De Vlieger een voorwaarde voordat het boedelkrediet kon worden verhoogd van 3 miljoen euro naar tussen de 6 en 7 miljoen euro. TUI is de grootste reisonderneming van Nederland met merken als Kras, Holland International en Arke. Klik hier !
 
Belgium Exel

Belgium Exel

Thomas Cook Belgium which stopped using Belgium Exel for its long haul routes because of problems with the Exel group and instead made a deal with LOT to operate a Boeing 767 was forced to look elsewhere after it became apparent that LOT would have to fly over Warsaw en route to Mexico. TCB has now signed a deal with Euro Atlantic which will operate a Boeing 767-300 on routes to Cancun, Puerto Plata, Punta Cana, Varadero and Mombasa. The agreement is renewable on a weekly basis.
 
feiten weerleggen heet dat

feiten weerleggen heet dat

In de hele voorgaande discussie heeft PHEHEH netjes de feiten zoals ze liggen opgesomd. Zonder kleur en zonder ondertoon. Hij schrijft zelfs dat de tijdvolgorde niet klopt en staat open voor aanvulling.

En nu komen Ray en Vliegzerk het hele stuk afzeiken omdat het niet onderbouwd is? De conclusie's zouden niet kloppen? Als jullie dat echt denken, zet dan ik een klein betoog wat er niet klopt en waarom dan niet. Dat geblaat dat er zogenaamd een hetze is wordt een beetje oud. En als jullie ook denken dat de rode draad helemaal doorloopt naar het koningshuis weet ik wel genoeg.

Als het HXL zo goed draait waarom is het dan nu in surseance en waarom heeft het 10-15 Miljoen nodig om verder het kunnen komen? De heren Harm en EdV zijn slim genoeg om BVtjes uit de kluwen van de EAg te ontrafelen en dat alleen door te zetten, dus als HXL het zo goed deed zou het nu een apart bedrijf zijn geleid door de heren criminelen.

Simpele, eenvoudige luchtvaart rekensommetjes maken heeft SvdH nooit gedaan. Hij heeft ook niemand die dat kan. Enige ervaring op het luchtvaart vlak ontbreekt in z'n totaliteit.
Elke TUI tak met een luchtvaartonderneming (in UK en D) heeft een totale vertikale integratie. De bezetting is 100% en volledig gegarandeerd. Er gaan 235 man in een 757 en 290 in een high density 767. De stoelprijzen liggen daar 15-25% hoger dan hier het geval is. En nog hebben de bedrijven het moeilijk. Aan deze getallen tippen kan Stevie niet en dus zal hij nooit groen licht krijgen om TUI Nederland in z'n totaliteit op het spel te zetten.
En dan gaat Stevie roepen dat hij heel veel naar CUR gaat vliegen en en veel IT Europa. Tuurlijk gaat hij dat doen. Met 767s, natuurlijk.
Jaja, en ik heb net vliegende varkens gezien.... echt!
 
Last edited:
What is more likely?

What is more likely?

Here's a simple history lesson:-

air holland charter

Run by idiots who had no idea what they were doing. Operated ICA below cost. Losses well into 8 figures.
Result:- Bankruptcy


Air Holland Leasing

Run by idiots who had no idea what they were doing. Operated ICA below cost. Losses well into 8 figures.
Result:- Bankruptcy

Holland Exel

Run by idiots who had no idea what they were doing. Operated ICA below cost. Losses well into 8 figures
Result:- Bankruptcy (just a matter of time....)

In addition any company that employs "Carl the Incompetent" is doomed. Had the pleasure of reading one of his "don't worry - be happy!" e-mails recently. Best thing to do with Carl is to pay him 70% salary to stay at home!

Sorry folks but I have seen nothing to indicate that Steven is going to do any better.

It's the same flawed business plan.

Ask yourselves "What is more likely?"

a) A well run airline paying market-rate salaries
or
b) Another fiasco
 
Re: feiten weerleggen heet dat

Re: feiten weerleggen heet dat

Dr Know said:
Jaja, en ik heb net vliegende varkens gezien.... echt!

Kijk dat zijn nou feiten waar je wel wat aan hebt..... "vliegende varkens"......

hahahahahahaha!!!!!

Ga zo door, Dr. Know, doe er nu nog maar een "feitelijke" schep bovenop.
 
Het mooiste is de garant stelling van IMCA... dit is een belangrijke reden van EdV zijn vertrek bij IMCA, er zijn waarschijnlijk teveel van deze afgegeven.. Dat is niet erg als het goed gaat. Als het slecht gaat echter.....
 
Hmm... EdV staat onderaan vermeld als
directrice :1855:

Of verwijst dit naar de vrouwelijke vorm van holding?
 
In het FD van gisteren slaat Stevie weer lekker om zich heen met een aantal geweldige uitspraken. Iemand die dat artikel hier neer kan plakken?
 
Harmpje

Harmpje

Laatste vliegende dochter Exel Groep aan de grond

• door ARNOLD BURLAGE en BART MOS

AMSTERDAM, dinsdag
Air Exel, het laatste vliegende onderdeel van het ingestorte luchtvaartimperium Exel Aviation Group van Erik de Vlieger, staat definitief aan de grond. De regionaal vliegende maatschappij, met hoofdvestiging Maastricht, zou voornemens zijn nog deze week uitstel van betaling aan te vragen. Het plan is wel om de onderneming met nieuwe investeerders op korte termijn weer de lucht in te krijgen.Dit melden goed ingewijde bronnen.
_Air Exel is onderdeel van de Exel Aviation Group (Erik de Vlieger en Niek Sandmann) en daarnaast eigendom van onder meer de Limburgse investeringsmaatschappij Liof.
Het bedrijf scheert al maandenlang langs de afgrond. Afgelopen weken dreigden schuldeisers van Air Exel diverse malen met een faillissement. Begin deze maand kondigde de maatschappij aan uitstel van betaling te zullen aanvragen, maar trok dat daarop weer in.
Volgens betrokkenen is het nu de bedoeling om het bedrijf vanuit de surseance met behulp van geldschieters door te starten. Voorwaarde daarbij zou wel zijn dat het bedrijf wordt ’ontkoppeld’ wordt van Erik de Vlieger en Niek Sandmann, eenzelfde eis als geldschieter TUI stelde bij de redding van Holland Exel.
Met vastgoedbedrijf Imca is de afgelopen dagen onderhandeld over financiële hulp bij de doorstart. Imca, tot voor kort in handen van Erik de Vlieger, verstrekte garanties ten behoeve van Air Exel. Naar verluidt staat Imca garant voor in totaal € 26 miljoen. „Het zijn direct opeisbare garanties, dus Imca zit er niet op te wachten dat Air Exel failliet gaat”, aldus een direct betrokkene, die weet dat Imca om die reden diverse schulden van het luchtvaartbedrijf voor haar rekening zal nemen.

• Bestuurder Harm Prins, hier rechts van staatsman Booi van Bonaire, presenteert morgen een oplossing voor Air Exel.

Een woordvoerder van Imca beaamt de garanties, maar bestrijdt dat het om € 26 miljoen gaat. „Over de juiste hoogte doen we geen mededeling”, aldus de zegsman.
Afgelopen weken zijn de meeste toestellen van Air Exel teruggeleverd aan het bedrijf waar de luchtvaartmaatschappij ze leasde. Uit het register van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) blijkt dat zes ATR-toestellen zijn teruggeleverd aan de eigenaar. Een ander toestel is volgens de RLD ’definitief buiten gebruik gesteld’.
Drie andere ATR-toestellen zouden inmiddels op Bonaire zijn toegevoegd aan de Antiliaanse vliegactiviteiten van Niek Sandmann. „Ze zijn verplaatst om daar ingezet te worden bij de samenwerking tussen Sandmann en KLM”, weet een andere bron.
Harm Prins, via LBF Management bestuurder van Air Exel, wilde gisteravond geen commentaar geven op de ontwikkelingen bij het luchtvaartbedrijf. „Woensdag weten we meer over een mogelijke oplossing voor Air Exel. Tot die tijd zeg ik helemaal niks, behalve dat hetgeen jullie schrijven onjuist is”, aldus de Exel-bestuurder, die onder dreiging van juridische stappen deze publicatie trachtte te voorkomen. Prins is nog altijd verdachte in een strafrechtelijk onderzoek. Justitie verdenkt hem van valsheid in geschrifte, bedreiging en afpersing.
_______
 
Het FD meldt vandaag dat NIB Capital probeert een lening van $ 37.9 miljoen terug te krijgen van OerExel.

Wat een bedragen allemaal! Wat was de jaaromzet van AirExel eigenlijk?

Ook leuk dat Prins Harm meteen weer met juridische stappen dreigt. Arnold moet er intussen wel een complete rechtenstudie op hebben zitten.
 
De 37.9 miljoentjes zullen wel te maken hebben met de 2 EMB-145's die nu nog in de schuur op Beek staan. De NIB heeft daar jaren geleden in geinvesteerd. Nieuwe ronde nieuwe kansen....
 
NIB Capital wil lening Air Exel terug

NIB Capital probeert een lening van $ 37,9 mln terug te krijgen van Air Exel, een van de wankelende onderdelen van de luchtvaartgroep van zakenman Erik de Vlieger.

Deze 'slechte' lening komt op een lastig tijdstip voor de Nederlandse investeringsbank. Verschillende partijen hebben belangstelling voor NIB Capital. Officieel onderzoekt de bank 'strategische opties' voor zijn eigen toekomst, waaronder een beursgang, maar er wordt al gesproken met potentiële kopers.

Welingelichte bronnen melden dat de lening aan Air Exel niet ter sprake is gekomen tijdens de overnamegesprekken. Air Exel is eigendom van De Vlieger, tegen wie een justitieel onderzoek loopt wegens vermoedens van afpersing, bedreiging en valsheid in geschrifte.

Zie ook:

Lening NIB Capital aan Air Exel is moeilijk te verzilveren van 22 februari
Geen lijken in de kast bij Holland Exel van 17 februari
Kracht Holland Exel blijkt nu achilleshiel van 10 februari
NIB Capital wil niets zeggen over zijn lening aan Air Exel, noch over pogingen om die terug te vorderen.

Leider consortium

Bij de lening trad NIB Capital op als leider van een bankenconsortium. Banque Artesia uit België en de Oostenrijkse Erste Bank en Bank Austria deden mee. Vijf jaar geleden werd de lening verstrekt aan speciaal voor dit doel opgerichte vennootschappen. Deze kochten drie vliegtuigen en leasten ze door aan Air Exel.

Nu het luchtvaartbedrijf de leasetermijnen niet meer betaalt, zoekt NIB Capital een nieuwe koper of huurder voor de toestellen, zo bevestigt Alex Vandeleur, partner van het Britse Airstream International, dat deze opdracht van NIB Capital kreeg.

Volgens Vandeleur is de tweedehands markt voor dit type (de vijftig stoelen tellende Embraer ERJ-145) 'betrekkelijk zacht'. Het is 'moeilijker dan een jaar geleden om de toestellen te verkopen', zegt hij. Vandeleur ziet meer kans om een nieuwe huurder te vinden.

Naast het terughalen van deze drie vliegtuigen heeft NIB Capital beslag laten leggen op een vierde toestel dat eigendom is van Air Exel. Dit toestel was door Exel als extra zekerheid gegeven voor de lening.

Kort geding

Anderhalf jaar geleden rees al een scherp conflict over dezelfde lening. Air Exel had namelijk een tweede toestel, dat eveneens als onderpand diende, doorverkocht zonder een bedrag aan NIB over te maken. De bank spande hierop een kort geding aan en eiste een nieuwe zekerheid van euro 1,5 mln. De zaak werd onderling geschikt.

Air Exel kampt al enige maanden met betalingsproblemen. Vanaf half december is de luchtvloot van vijftien vliegtuigen 'teruggehaald door de eigenaren', aldus commercieel directeur Paul Janmaat. Hij is in gesprek met 'twee mogelijke financiers' die het bedrijf moeten redden. Aandeelhouder De Vlieger bevestigt dat er gesprekken lopen.

Franka Rolvink en Jan Fred van Wijnen

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad


:radar:
 
Ik sluit me aan bij Ray,

RayvanderHeij said:
Ik ga in een kinderopvang zoals hier natuurlijk geen laatste nieuwtjes plaatsen.

Need to know basis only en zo and you... don't need to know :grijns:

 
Back
Top