Harmpje
Harmpje
Laatste vliegende dochter Exel Groep aan de grond
• door ARNOLD BURLAGE en BART MOS
AMSTERDAM, dinsdag
Air Exel, het laatste vliegende onderdeel van het ingestorte luchtvaartimperium Exel Aviation Group van Erik de Vlieger, staat definitief aan de grond. De regionaal vliegende maatschappij, met hoofdvestiging Maastricht, zou voornemens zijn nog deze week uitstel van betaling aan te vragen. Het plan is wel om de onderneming met nieuwe investeerders op korte termijn weer de lucht in te krijgen.Dit melden goed ingewijde bronnen.
_Air Exel is onderdeel van de Exel Aviation Group (Erik de Vlieger en Niek Sandmann) en daarnaast eigendom van onder meer de Limburgse investeringsmaatschappij Liof.
Het bedrijf scheert al maandenlang langs de afgrond. Afgelopen weken dreigden schuldeisers van Air Exel diverse malen met een faillissement. Begin deze maand kondigde de maatschappij aan uitstel van betaling te zullen aanvragen, maar trok dat daarop weer in.
Volgens betrokkenen is het nu de bedoeling om het bedrijf vanuit de surseance met behulp van geldschieters door te starten. Voorwaarde daarbij zou wel zijn dat het bedrijf wordt ’ontkoppeld’ wordt van Erik de Vlieger en Niek Sandmann, eenzelfde eis als geldschieter TUI stelde bij de redding van Holland Exel.
Met vastgoedbedrijf Imca is de afgelopen dagen onderhandeld over financiële hulp bij de doorstart. Imca, tot voor kort in handen van Erik de Vlieger, verstrekte garanties ten behoeve van Air Exel. Naar verluidt staat Imca garant voor in totaal € 26 miljoen. „Het zijn direct opeisbare garanties, dus Imca zit er niet op te wachten dat Air Exel failliet gaat”, aldus een direct betrokkene, die weet dat Imca om die reden diverse schulden van het luchtvaartbedrijf voor haar rekening zal nemen.
• Bestuurder Harm Prins, hier rechts van staatsman Booi van Bonaire, presenteert morgen een oplossing voor Air Exel.
Een woordvoerder van Imca beaamt de garanties, maar bestrijdt dat het om € 26 miljoen gaat. „Over de juiste hoogte doen we geen mededeling”, aldus de zegsman.
Afgelopen weken zijn de meeste toestellen van Air Exel teruggeleverd aan het bedrijf waar de luchtvaartmaatschappij ze leasde. Uit het register van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) blijkt dat zes ATR-toestellen zijn teruggeleverd aan de eigenaar. Een ander toestel is volgens de RLD ’definitief buiten gebruik gesteld’.
Drie andere ATR-toestellen zouden inmiddels op Bonaire zijn toegevoegd aan de Antiliaanse vliegactiviteiten van Niek Sandmann. „Ze zijn verplaatst om daar ingezet te worden bij de samenwerking tussen Sandmann en KLM”, weet een andere bron.
Harm Prins, via LBF Management bestuurder van Air Exel, wilde gisteravond geen commentaar geven op de ontwikkelingen bij het luchtvaartbedrijf. „Woensdag weten we meer over een mogelijke oplossing voor Air Exel. Tot die tijd zeg ik helemaal niks, behalve dat hetgeen jullie schrijven onjuist is”, aldus de Exel-bestuurder, die onder dreiging van juridische stappen deze publicatie trachtte te voorkomen. Prins is nog altijd verdachte in een strafrechtelijk onderzoek. Justitie verdenkt hem van valsheid in geschrifte, bedreiging en afpersing.
_______