TUI Airlines Nederland???

Berven

New member
Als TUI Holland Exel overneemt, dan onstaat er een nieuwe maatschappij onder TUI Airlines Nederland. Misschien heeft dat gevolgen voor charters op zonbestemmingen rondom Europa. In ieder geval zijn MP en HV goedkoopst in stoelprijzen van heel Europa. Maar is het nog wel verstandig om een 4de chartermaatschappij laten oprichten die goed kan concurreren met HV, Magic en MP. In dit secenario zou de TUI veel stoelen bij MP en HV weghalen voor om met "eigen chartermaatschappij|" te vliegen van Amsterdam naar zonnige vakantiebestemmingen in Europa en ook op verre bestemmingen. Dan vliegen de concurrenten mogelijk met halfvolle vliegtuigen, dat is wel duur voor een maatschappij. Zo kan er een warme zomer ontstaan bij grote 2 die dochterondernemingen zijn van de KLM-AF. Maar volgens de geruchten gaat MP alleen veel meer op cargo richten dan op pax-vervoer, klopt dat? Transavia is nu een charter én lowcost luchtvaartmaatschappij, onder de naam Transavia.com. Gelukkig blijft HV vliegen voor reisorganisaties op charterbasis, zolang we allemaal gewend zijn.

TUI loopt volgens mij veel risico als ze een eigen luchtvaartmaatschappi willen vliegen. TC heeft zijn contract met Holland Exel verbroken, en is overgestapt naar MP en naar eigen Thomas-cook airline: Condor uit Duitsland. Dat wil zeggen dat de 2 grote spelers voor zichzelf een kans bewijzen wie de sterkst in de markt is. Sudtours had het zelfde gedaan met DBR, maar was 4 jaar lang succesvol geweeest, maar niet winstgevend, helaas wel verliesgevend. In luchtvaartwereld in NL is rommelig en doodziek van haat en vertrouwen.

AF heeft KLM in haar bezit genomen en de KLM is nog voorlopig een semi-zelfstandige luchtvaartmaatschappij en in de toekomst verdwijnt de KLM in geheel als luchtvaartmaatschappij, dus wordt volgens mij een dochteronderneming van Air France. Dat heeft ook gevolgen voor HV en MP, als het zo ver is in de toekomst.

De tijd zal het leren of een 4de luchtvaartmaatschappij in NL gewenst is of niet. We hebben in het verleden al veel meegemaakt met Air Holland, die 3 keer falliet is gegaan en de laatste keer is opgegaan in HXL. In NL zegt het ook veel voor management in de luchtvaartwereld., dat het zo slecht is gesteld met zulke wanbeleid en gedrag van een zakenman.
 
Berven

Er zijn er maar twee chartermaatschappijen. MP en HV. HXL laat ik buiten beschouwing.

Magic heeft geen vliegtuigen, geen definitief plan, geen toezegging financiers, laat staan contracten.
ALs TUI begint dan heeft magic geen kans.
 
@PHEHEH

Niet te snel met je conclusie! De jongens van HXL krijgen denk ik ruim de kans om op een IPB ticket te gaan reizen. Heerlijk, zo'n lege kist. Kan me niet voorstellen dat niemand in dat gat gaat stappen. Is het niet Magic, dan wel een ander.

Kon het trouwens niet laten vanmiddag om nog even een rondje over de Amsterdamse grachten te fietsen. Is zo mooi, nietwaar? Totdat je opeens weer dat platte en ordinaire schelden hoort van die Mokummers. Leek zelfs op een opstootje. Hup, over het bruggetje, langs de Gruter, en je gelooft het niet: Staat een kale, goedgebruinde man samen met een onbekende te bekvechten tegen een dikzak met zwart glimmende haar en een snelle boy met wit t-shirt en body-warmer.
Zal nog wat worden, deze week.....:grijns: :grijns:
 
TUI-topman noemt visie Erik de Vlieger ’briljant’

TUI-topman noemt visie Erik de Vlieger ’briljant’

Telegraaf 07.02.2005

SCHIPHOL, maandag
Hoewel Erik de Vlieger zijn luchtvaartbedrijf momenteel om zich heen ziet instorten, heeft hij in bestuursvoorzitter Steven van der Heijden van reisorganisatie TUI Nederland een bewonderaar gevonden. Van der Heijden, die op het punt staat de meeste vliegactiviteiten van De Vlieger over te nemen, noemt de start van een luchtvaartmaatschappij door een vastgoedonderneming „briljant”.
Voor zakenman Erik de Vlieger pakten de zaken heel anders uit met zijn Exel Aviation Group. Ondanks de briljante combinatie met vastgoedonderneming Imca, glipt hem nu alles door de vingers.
„De oorzaak daarvan staat los van de op zich juiste visie”, zegt Van de Heijden.
„Een vastgoedbedrijf kent veel waarde en weinig cash, een vliegmaatschappij vertegenwoordigt relatief weinig waarde – want vliegtuigen kunnen worden geleast – en eengrote behoefte aan cash. Als je in staat bent cash te krijgen op basis van de waarde van het vastgoed kun je in feite ’gratis’ een airline runnen en er zelfs nog geld aan overhouden”, legt hij uit.
Als het aan Van der Heijden ligt, zal TUI doorgaan met Holland Exel, Belgium Exel en Dutch Caribbean Exel. „Hetzij via een overname, hetzij met een doorstart. Onze juristen zijn de mogelijkheden aan het nagaan. We willen eerst weten welke lijken nog in de kast zitten, want er is natuurlijk wel heel veel verkeerd gegaan.” De ’nieuwe’ luchtvaartmaatschappij zal op geen enkele manier banden hebben met de Exel Aviation Group (EAG). Ook de huidige directeur Harm Prins moet opstappen. De TUI-directeur: „Wij gaan blanco verder. Daarom houden we Exel nu nog in de lucht. Het kost ons om te beginnen drie miljoen euro en misschien nog wel een paar miljoen meer. Maar het opzetten van een nieuwe maatschappij die is naast de KLM-groep gewoon nodig – kost veel meer.”
De TUI-topman verleende de afgelopen tijd op grond van de visie van tycoon De Vlieger alle steun aan de EAG. De Vlieger gebruikte Imca om zijn vliegimperium in recordtijd uit te breiden tot ruim tien maatschappijtjes in Europa en het Caribisch gebied.
„De maatschappij Exel had de beschikking over ruim kasgeld – al gauw 50 tot 60 miljoen euro – aangezien de touroperators werd gevraagd om vooruit te betalen. De touroperators ontvingen op hun beurt een bankgarantie, met het onroerend goed voor de bank als onderpand. Door vervolgens zo laat mogelijk te betalen aan leveranciers van brandstof en dergelijke, beschikte het luchtvaartbedrijf over bijna gratis financiering, waar concurrenten niet tegenop kunnen”, aldus Van der Heijden.

Toch is het behoorlijk misgegaan, Exel is in surseance van betaling en staat met grote schulden bijna aan de grond.
Ja, na de arrestatie van één van de directeuren zagen we dat het mis zou gaan. Toen kort daarna ook Erik de Vlieger werd aangehouden, viel er weinig meer te redden. Toen kon in redelijkheid van niemand meer een vooruitbetaling of een soepele betalingstermijn verwacht worden.”
Thomas Cook, met in ons land onder meer Neckermann als reismerk, stapte direct na de verleende surseance van betaling bij Exel van boord. De passagiers werden bij andere maatschappijen ondergebracht.
Van der Heijden wordt woedend als hij hierover spreekt: „Werkelijk te schandalig voor woorden. We hebben ze aangeboden gewoon met ons te blijven vliegen. Het kost nu zowel Thomas Cook als ons onnodig miljoenen. De passagiers zijn al helemaal de dupe. Die vlogen dit weekeinde met Neckermann bijvoorbeeld naar de Dominicaanse Republiek met een overstap in Brussel en Lissabon en nog een tussenstop op de Azoren met daarna nog een urenlange busrit naar het hotel, terwijl ons vliegtuig praktisch in de tuin landt, non-stop vanaf Schiphol. Compleet met de lege stoelen voor de Thomas Cook-passagiers. Leg dat maar eens uit…”
 
Haha, die van der Heijden. Hij laat zich wel
heel erg kennen. Gaat hem alleen om geld.

De laagste stoelprijs is het enige wat hem interesseert.
En nu beschuldigt ie TC ervan dat ze geen rekening
houden met hun passagiers. Daar heeft ie zich in
het verleden nog nooit zorgen over gemaakt.
In dat interview bij B&W had ie het alleen over
stoelprijzen en het woord "passagiers"
nooit genoemd. Wat een charlatan.

Als ie echt bezorgt is om het belang van de passagiers
en het leveren van een goed product dan was ie al
die jaren niet in zee gegaan met die vage clubs met
alle risico's van dien.

Leuke uitspraak trouwens over het betalingsgedrag
naar de leveranciers toe.Geeft veel vertrouwen wat
betreft de solvabiliteit in de toekomst voor TUI NL.

Voorspelling: Van der Heijden wordt in de toekomst
teruggefloten door de Duitse bazen omdat het allemaal
teveel geld heeft gekost.

Eén positief ding: als ie echt zelf de tent
overneemt dan kan ie zelf eens voor de
kosten opdraaien voor het runnen van een
airline en het niet steeds afwentelen.

Wat een krokodillen tranen van TUI. :stapelge:
 
Last edited:
Wat zit ie er diep in die Steven.... Zou het liefde voor Erik zijn? Of heeft Erik 'm zo in de tang? Hoop dat er genoeg centjes in het garantiefonds zitten voor Steven z'n klanten....
 
Als je in staat bent cash te krijgen op basis van de waarde van het vastgoed kun je in feite ’gratis’ een airline runnen en er zelfs nog geld aan overhouden”, legt hij uit.

Beste Steven,

Zegt Legio lease je iets.... Op de overwaarde van aandelen beleggen. Beleggen met gratis geld!

Gratis geld bestaat niet! Dat ik dit op een peuter school moet uitleggen ok maar aan een CEO: Alles wat omhoog gaat komt een keer omlaag en dan heb je een probleem want er is geen overwaarde meer...:eek:

Daarnaast dat een CEO van TUI het goed vindt dat:
Door vervolgens zo laat mogelijk te betalen aan leveranciers van brandstof en dergelijke, beschikte het luchtvaartbedrijf over bijna gratis financiering, waar concurrenten niet tegenop kunnen”, aldus Van der Heijden.
Wat dit in EdeV taal is: we betalen gewoon de rekeningen niet. En Mr TUI vindt dit ok! Schandalig!!!!!!!!:mad:

Hij leest het Financiele Dagblad niet want daar zegt een mede directeur van de Vlieger:
Ik heb veel van hem geleerd, en veel aan hem te danken. Privé ga ik nog steeds goed met hem om. Alleen zakelijk wil ik niet meer met De Vlieger worden geassocieerd.'
En die kent de man door en door.... Arme Steven, zijn hoofd hangt door een strop, maar hij heeft hem er zelf door gestoken!
:rolleyes:
 
Dit lukt niet. Echt niet. Nee, echt echt niet.

Dit lukt niet. Echt niet. Nee, echt echt niet.

Wat denkt Stevie nou? Wat denkt TUI wel? Als TUI denkt dat je nog geld kan verdienen met een kist die maar voor 60-70-80% gevuld is hebben ze het mis. Stevie baby, get real.
Stevie, ook jij hebt gewoon op het verkeerde paard gegokt. Je hebt gegokt dat TC, je kent de broeders daar immers erg goed, met hun rug tegen de muur stonden en niet anders konden dan ja zeggen tegen je snode plannetje. Maar helaas, vriend Helming heeft meer ruggegraad dan jij ooit zult hebben. TC heeft het verlies genomen en kiest voor zekerheid. Het verbaasd me ook dat je zo'n opgedrongen mening hebt t.o.v. de keuzes van een ander. Als TC daarvoor kiest is het gewoon een gevalletje jammer dan voor je. TUI zal nu de gifbeker tot de laatste druppel moeten opdrinken. Proost!

Ik voorspel een spoedig einde aan deze saga. Stevie staat binnenkort op straat en wordt krantenjongen bij Erikje! En misschien mag hij een keer een pandje voor oplevering schoonmaken! Hoe vies is jouw huis?
 
Echt verwonderlijk hoe die Steven tekeer gaat. Gratis een airline runnen? Als hij denkt dat inkomsten - uitgaven = 0 gratis is, dan zou dat voor ieder bedrijf kunnen gelden. Echter blijkt dat in - uit < 0, ja dan heb je een probleempje he. Dat deze man bestuursvoorzitter is, ongelofelijk.
 
Kan iemand deze thread ter informatie linken naar pers@tui.nl of bedrijfsinfo@tui.nl mijn computer staat het niet toe.......

Weten de PR mensen van TUI net als EdeV zijn PR kanon mr Isha dat ze iemand aan de top van hun bedrijf hebben die hun goede imago te grabbel gooit! :rolleyes:

Gratis geld.... ik kan er nog steeds niet over uit.... :eek:
 
Volgens mij zei hij "...bijna gratis geld".

Maar ik ben het eens, dat hij zich zelf diskwalificeerd in zijn functie als CEO door deze uitspraken. Echt ongelofelijk dat er mensen zijn á la EdV etc, die aan de top staan (hebben gestaan) van hele grote bedrijven. Hoe een enkeling een mooi bedrijf naar de kl*ten kan helpen, is al vaker aangetoond.
 
Re: TUI-topman noemt visie Erik de Vlieger ’briljant’

Re: TUI-topman noemt visie Erik de Vlieger ’briljant’

theoldschool said:
Door vervolgens zo laat mogelijk te betalen aan leveranciers van brandstof en dergelijke

Observer, er staat zo laat mogelijk, en daar is is principe niets mis mee. Alleen doet Steven het voorkomen alsof hij dat zelf heeft uitgevonden, terwijl het een gewone manier van zakendoen is. Een bedrijf kan er op jaarbasis miljoenen rentevoordeel aan hebben.

Ik doe het zelf trouwens ook, wannneer er op een acceptgiro staat "binnen 30 dagen betalen", doe ik dat. En wel op dag 29. Scheelt toch weer een paar weken rood staan.:grijns:
 
Anyway,

we kunnen weer wachten op de volgende soap.
Met een CEO als dit kan het natuurlijk nooit goed gaan.

:eek:
 
Lachwekkend

Lachwekkend

Het is ronduit lachwekkend hoe de topman van TUI er over denkt. Erik heeft zijn zoveelste stromannetje gevonden. Misschien is er voor Steve wel een baan als CEO van deze "nieuwe" luchtvaartmaatschappij in het verschiet? Is dat de reden van deze vlijende uitspraken aan het adres van de Vlieger?

Ik geef het management van TC groot gelijk. De huidige gang van zaken is alleen maar uitstel van executie. En als de zaak net voor of tijdens de zomer omvalt dan zijn de problemen een stuk groter. TC kijkt even wat verder dan de neus lang is. :)
 
Grappig detail is dat TC onder leiding van Steven in Nederland is gezakt naar de derde plaats qua grootte. Ingehaald door OAD. Eens kijken of 'm dat met de TUI (nu nog nummer 1) ook gaat lukken, als ie daar tenminste nog de kans voor krijgt.
 
Toegegeven dat ik de artikelen van en over EAG, TC en TUI af en toe wel door een gekleurde bril lees, las ook ik met de "zo laat mogelijk betalen" tussen de regels door de woorden 'niet betalen' , 'gespreid betalen' en 'veel te laat betalen'!
Ik kan me niet voorstellen dat hij er iets anders mee bedoelde. Het spreekt namelijk voor zich dat je cashflow technisch zo te werk gaat. Als je dat niet doet heb je niets te zoeken in een onderneming van welk formaat dan ook!

Misschien kan iemand Stevie ook even bijbrengen dat in Duitsland en Engeland de luchtvaartondernemingen van Touroperators NOOIT pax van andere touroperators meenemen. TUI zal ook hier grotendeels alleen z'n eigen pax vliegen (DB heeft hetzelfde probleem meegemaakt!)
Ik zie TUI niet 3 vliegtuigen vullen en dan ook nog ICA en It Europa productie. Stevie, welcome to the real world!

Heb ik ook nog een vraag voor Stevie: waarom hebt je DB niet overgenomen? Had je en it productie van derden gehad en ICA mogelijkheden. Bovendien had je niet met 12.000.000 schuld gezeten!
 
Back
Top