Transavia of Ryanair

Sorry overload kan het niet laten..

Maar als ik jou antwoorden steeds lees.. met ik kan 3000 euries per maand makkelijk missen e.d.. Moet ik steeds denken aan deze reclame..
en nee je bent niet degene die dat glas water gooit :D

http://www.youtube.com/watch?v=FoGARN1zwBQ

Verder is dit topic leuk leesvoer :D Keep it coming..

Adios amigos
 
mwa... Luister.. als je rond de 13K per maand vangt. Moet 3K per maand minder inderdaad in geval van ziekte op te vangen zijn. Vind er weinig arrogantie aan kleven.
 
Dat mag je vinden... Vrij land....

Grappig dat altijd exact die regel dan weer wordt vergroot. Het gaat om dergelijke uitspraken. dus niet specifiek die uitspraak..

Maar vrij land.. iedereen mag vinden wat ie wil... En maar goed ook :D
 
FD begrijpt het helemaal!
Wat ik bedoelde aan te geven is dat het voor iedereen verschillend is hoeveel invloed het heeft als de sectorpay wegvalt. Voor een cadet heel veel en voor een linetrainer een stuk minder.
 
Weet je wat ik grappig vind Gerbert?
Ik vind wel grappig dat de Trans-jongens mogen zeggen wat ze willen, want t is immers een vrij land (zelfde sneue NL-gezever als 'doe maar normaal, dan...etc), en in geval van RYR-uitspraken het al gauw als bashen wordt beschouwd...

Vertel me eens: WAAROM moet elke regel van RYR uitgelicht worden, terwijl alles wat gezegd wordt over Trans als waar moet worden aangenomen?

Vind dat dit topic allang z'n relevantie heeft verloren :passed:

Zit nog steeds te wachte op IZ met z'n tweede meest succesvolle bedrijf....
 
De Transjongens mogen zeggen wat ze willen omdat ze met "tastbare" uitspraken komen - Nightstops zijn een voordeel voor het lijstje van Trans, want X en X vind ik er leuk aan". Daar kan je dan zelf nog een waarde aan hangen.

Een uitspraak als "Ryanair is het meest succesvolle luchtvaartbedrijf in de geschiedenis" zonder vervolgens een cijfertje te vermelden, of in welke categorie, of met welke criteria is een uitspraak zoals vele in deze topics (ook in "Ryanair en hoe verder") waar men vervolgens NIETS mee kan (Behalve zeggen dat het niet zo is, of vragen om bewijs voor deze stelling).
 
De Transjongens mogen zeggen wat ze willen omdat ze met "tastbare" uitspraken komen - Nightstops zijn een voordeel voor het lijstje van Trans, want X en X vind ik er leuk aan". Daar kan je dan zelf nog een waarde aan hangen.

Een uitspraak als "Ryanair is het meest succesvolle luchtvaartbedrijf in de geschiedenis" zonder vervolgens een cijfertje te vermelden, of in welke categorie, of met welke criteria is een uitspraak zoals vele in deze topics (ook in "Ryanair en hoe verder") waar men vervolgens NIETS mee kan (Behalve zeggen dat het niet zo is, of vragen om bewijs voor deze stelling).

Ga eerst maar bij 1 van de bedrijven werken zou ik zeggen...geloof trouwens dat er genoeg cijfers en letters neergezet zijn om feiten te onderbouwen en als je dat niet vindt dan moet je ook nog leren lezen
 
Kijk, dat jij het op de man gaat spelen betekent niet dat ik dat doe. Ik geef jou alleen tekst en uitleg over waarom de Trans-jongens met meer lijken weg te komen (compleet met voorbeeld). Dat jij dan denkt terug te moeten komen met een persoonlijk verwijt snap ik niet helemaal maar JUIST dat soort dingen dragen bij tot het kortere lontje tov de Ryanair mensen hier (lijkt mij dan). Alsof ik ineens geen mening meer mag geven omdat ik nog een baan zoek? Dan kunnen we hier wel de tent gaan sluiten want dan kan er toch een redelijk percentage mensen hun boel pakken.

Nou kom, beetje bekvechten schiet niemand wat mee op, laten we er gewoon over ophouden en als je alsnog je ei kwijt moet kunnen we het net zo goed in een PM voortzetten :p
 
Moderators .. (of Diana?),


Dit topic kan wat mij betreft op slot!


Dit omdat ik maar weinig mensen tegenkom hier die zich in hun reacties willen beperken tot mijn vraagstelling zoals te lezen op pagina 1.

Daarnaast vraag ik inderdaad om verschillen tussen deze beide bedrijven. Met deze vraagstelling had ik geen topic voor ogen waarbij werknemers van het ene bedrijf een persoonlijk getint waarde-oordeel menen te moeten geven over het andere bedrijf (over en weer)

Fijne avond en weekend nog. Bedankt voor de PM's en inhoudelijke reacties!!


En indien iemand toch nog een reactie meent te moeten geven .. beperk je dan aub tot je eigen club, maak ik zelf mijn persoonlijk getinte vergelijking.
 
Goed idee!
PM me maar als je wat wil weten...ben t gezever ook een beetje zat
 
Luister, ik heb nooit gezegd dat RYR níet succesvol is (want dat zijn ze wel) en het bedrijf na SWA met de langste winst-streak is inderdaad Transavia.

Waarom ik toch bij Overload toch dat zoete cynisme proef als hij weer eens een opmerking maakt dat Transavia over een tijdje toch niet meer bestaat, is beyond me. Je kunt ook als kleine speler succesvol zijn. Ook HV was na 9/11 één van de weinige airlines wereldwijd die nog winst maakte. En is AF-KLM toch nog met afstand de grootste internationale airline ter wereld.

Het verbazende echter is de sfeer en toon die hier in een Ryanair versus Transavia discussie ontstaat. Misschien zie ik het verkeerd, maar in een Transavia versus KLM, Martinair, Arkefly, Easyjet, Air Berlin, British Airways, Singapore Airlines etc. etc. topic zou dat helemaal niet het geval zijn. En in een Ryanair versus KLM, Easyjet, Air Berlin etc. etc. weer een grotere kans dat het uit de klauwen loopt. Hell, zelfs een discussie over alleen Ryanair lijkt niet eens normaal te kunnen verlopen.

WTF? Heerst de vijandige houding van Michael O'Leary ook tijdens het werk? Of zijn jullie gewoon een beetje moe van alle negatieve blabla over Ryanair door de jaren heen (kan ik me best voorstellen)?

Dan nog even wat laatste on-topic advies: Mocht je nog in de positie raken om te kunnen kiezen, bedenk dan ook waar je jezelf met pensioen ziet gaan. En dat kan voor iedereen heel verschillend zijn. Maar als je denkt dat je ergens naartoe gaat om bijvoorbeeld even wat geld te verdienen terwijl je daar niet tot je pensioen zou willen blijven, dan kom je in een soort fuik terecht. Je gaat steeds meer verdienen, en hoe langer je blijft, hoe moeilijker het wordt om weg te gaan. Wat je dan meestal ziet is dat vliegers gaan zwerven, voornamelijk contractwerk doen, omdat startsalarissen en/of een rechterstoelpositie bij andere airlines een te grote teruggang zijn. Sommige mensen kunnen goed tegen contractwerk, maar de meesten niet, zeker niet als je een jong gezin hebt. Klinkt misschien niet zo avontuurlijk, maar uiteindelijk is vliegen ook maar een job, en moet je ernaast een leuk leven leiden.
 
Toch nogmaals een feitelijke reacite.

1. De financiele kant van Ryanair. (reeds eerder gepost in "Ryanair en hoe verder?")
Voor een Brookfield contract:
-Na opleiding 75 Euro per uur (1 jaar in dienst), gemiddeld 90 uur per maand, en dit voor maximaal 11 maanden= 74250 jaarsalaris (inclusief alles)
-Na belasting in Ierland= 51750 netto
-Medisch (public) en arbeidsongeschiktheid (12 * 500) = 6000
-Pensioen bijdrage (50% final salary)= 12960 (inclusief tax relief)
-Rente (5%) typerating (35000) zonder aflossing = 1750

:Besteedbaar maand inkomen eerste jaren: 31040 / 12 = 2600 euro netto

Dit salaris is inmiddels gechecked met meerdere Ryanair vliegers en is redelijk correct voor de contracten die er nu in omloop zijn en wat mensen geroosterd krijgen in de praktijk. Belasting voordelen zijn er wel, maar wel met de nodige risico's..... Eventuele uniform kosten/ hotel kosten komen er nog bij maar vallen vrijwel weg tegen de eventuele vergoedingen die er tegenover staan.

2. Dit voorjaar serieus een overstap overwogen naar Ryanair in verband met persoonlijke omstandigheden (vriendin in buitenland). Niemand, maar dan ook echt niemand, kon mij te woord staan c.q. garanties geven met betrekking tot het arbeids contract wat ik kon verwachten na opleiding. Dit terwijl ik toch reeds ruime ervaring heb op de 737 (4000 uur+). Direct entry captain traject is wel mogelijk maar met vele omwegen en garanties tot de deur. Al met al gaf het een rommelige indruk. Meeste communicatie via E-mail en toen ik eindelijk persoonlijk contact had was de omschrijving "colportage" het meest van toepassing op de hele gang van zaken.

3. Er zijn slechts weinig bedrijven binnen Europa waar men zo onzeker is over de toekomst van het arbeids contract. De verdiensten, zeker als Captain, zijn niet slecht, maar aan verandering onderhevig. Met een Brookfield contract ben je gewoon een uitzendkracht met alle rechten vandien. Een Ryanair contract is niet slecht maar daar zijn er zo veel van in omloop dat ik daar geen enkel inzicht in heb gekregen, als ze al worden uitgegeven. Mijn conclusie kan dan ook slechts zijn; prima voor een starters baan om ervaring op te doen. Heb je reeds toegang/kans tot een bedrijf wat enige zekerheid voor de toekomst kan bieden is Ryanair niet de "way to go". Tot zover mijn persoonlijke mening.

Ik wens je succes met je carriere planning en kan je slechts meegeven dat je goed moet nadenken waar je wil staan over 5/10/15 jaar. Heb je daar een goed beeld over dan kan (g)een keuze voor Ryanair een hele juiste zijn.

Grtz
 
Nogmaals, als je er niet werkt, geef dan geen commentaar.

Nog een keer dan:

Jouw rekensom klopt voor geen meter. Ten eerste omdat een Brookfielder voor zo'n 1100-1200 uur wordt ingeroosterd (maar een maximum van 900 uur vliegen) en ten tweede omdat ze geen belasting in Ierland betalen (als ze slim zijn). Brookfield is niet in Ierland gevestigd, maar op een belastingvrij eiland en de meest contracters wonen ook niet in Ierland.

Je punt 3 is helemaal niet waar. Dat wilde de IAA juist voorkomen en er zijn strenge voorwaarden aan het Brookfield contract verbonden. Verder is er maar een bepaald percentage van de vliegers dat op het Brookfield contract mag van de IAA, de grote meerderheid moet in vaste dienst blijven, anders willen ze geen vliegtuigen meer op het AOC bijgeschrijven.

Brookfield:

Captains €138.50 psbh
Co-pilot >= 1500 hrs JAR25 € 85.00 psbh
Co-pilot >= 500 hrs JAR25 € 80.00 psbh
Co-pilot < 500 hrs JAR25 € 60.00 psbh

Subsistence allowance out of base € 20.00 psbh
Restricted LTC allowance € 4.00 psbh
LTC allowance € 12.00 psbh
TRI allowance € 6.00 psbh
TRE allowance € 12.00 psbh
Ryanair Simulator / Base Training Instructor € 800.00 per day
SFI Co-pilot € 450.00 per simulator session


Voor een co is het financieel aantrekkelijk in het begin, een captain op een Ryanair contract zit hier echter ruim boven.
Voordeel voor velen is het vijf op - vijf af rooster (als je niet gebased bent), wat het mogelijk maakt veel thuis te zijn en dat mensen overal kunnen gaan wonen waar ze willen (en belasting betalen).
 
Last edited:
Nogmaals, als je er niet werkt, geef dan geen commentaar.

Heb er gewerkt dus doe het lekker toch:grijns:


Ten eerste omdat een Brookfielder voor zo'n 1100-1200 uur wordt ingeroosterd (maar een maximum van 900 uur vliegen)

Alsof MOL je 300 uur cadeau geeft haha wat een bull shit.

Leuk dat je bij Ryanair veel geld kan verdienen en uren kan maken en dat je ze zo positief neerzet, maar ik denk dat geinteresseerden ook graag de negatieve kanten van een verhaal horen. En die zijn er voldoende zoals:

-Mogelijk verplichte base transfer nadat je captain wordt. leuk als je net een huis hebt gekocht..
-Grote hoeveelheid standby diensten voor F/o's >>minder uren dus minder geld. Heb een jaar in PIK gezeten en vloog gemiddeld zo'n 1400 pond per maandsectorpay bij elkaar. was dus totaal met basissalaris zo'n 2500 pond/ netto. Daar moet je dan nog even reiskosten/housing/eten/medical/pensioen/etc van aftrekken.
-Brookfielders moeten per uur een bedrag afstaan voor jaarlijkse simulatorsessies en moeten bovendien hun eigen onderkomen regelen zonder extra vergoeding.
- Brookfielders hebben geen enkele zekerheid, als die ziek zijn en (tijdelijk) niet meer kunnen vliegen komt er ook geen geld meer binnen.
-Er is ook geen 13e maand, vakantiegeld is peanuts
etc etc. Kortom genoeg zaken om ook rekening mee te houden

Als jij wilt beweren dat je 1 van de best betaalde airworkers bent, dan wil ik je best geloven hoor. Alleen vergeet je te vermelden dat er velen zijn binnen RYR die het veel minder hebben. Net zoals dat niet edere piloot bij KLM 200.000 EUR verdient.


?
Als je het zo krap hebt, waarom zoek je dan geen betere baan? Er komen genoeg KLM-ers deze kant op. .
Nog een laatste vraag.

Wie zijn deze gezegende KLMers die hun contract hebben opgezegd om naar het paradijs te gaan, want ik ken ze in ieder geval niet. Weet alleen wel de grote hoeveelheid vliegers diede afgelopen jaren jouw paradijs hebben verlaten om bij ons te komen vliegen..
 
Wie zijn deze gezegende KLMers die hun contract hebben opgezegd om naar het paradijs te gaan, want ik ken ze in ieder geval niet. Weet alleen wel de grote hoeveelheid vliegers diede afgelopen jaren jouw paradijs hebben verlaten om bij ons te komen vliegen..
Ben hier ook wel benieuwd naar. Het interesseert me totaal niet of iemand meer of minder verdiend dan ik of betere dan wel slechtere omstandigheden treft aangezien ik prima op mijn eigen plek zit, maar vraag me wel af wie en hoeveel KLM'ers er richting RYR gegaan zijn.
Vanuit KLC zijn het er bijzonder weinig, tenzij je een mogelijke KLM UK'er bedoelt en ik kan me niet goed voorstellen dat een 737 of groter vlieger overstapt, tenzij hij aan zijn persioen zit.

Ken wel zat ex RYR vliegers die nu fat dumb and happy op de F50 sturen...
 
Back
Top