Transavia of Ryanair

JPP

New member
Geachte forumleden,


Hier een verzoek tot tips/advies/informatie ...


Ik zit momenteel een beetje in een luxe-situatie, ben net 2 maanden klaar met de NLS, heb even tijdelijk wat op schiphol-oost gewerkt en recentelijk aangenomen bij Ryanair. Dit traject ben ik ingegaan en zal zeer binnenkort met de typerating beginnen.

Echter vandaag kreeg ik een telefoontje van Transavia ... met de uitnodiging om aan het selectie-proces te gaan deelnemen.

Ik heb besloten om in elk geval de komende 2 maanden de typerating 737-800 te gaan doen, en daarnaast gewoon de selectie bij Transavia.

Na een initiële gereserveerdheid tov Ryanair ben ik de laatste tijd erg enthousiast geraakt over deze club. Mooie kisten, uiteindelijk wonen in Zuid-Europa , en als je eenmaal een jaartje binnen bent ook een goed salaris. Plus uitdagende vliegvelden en routes en een vast 5-4 rooster.

Echter over Transavia hoor/lees ik hele goede berichten, verhalen.


Graag zou ik in dit topic de verschillen tussen beide bedrijven uiteengezet zien? Dan denk ik aan:

1 primaire arbeidsvoorwaarden (salaris, rooster)
2 secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, ziektekosten)
3 stationering (is buitenland bij Trans ook mogelijk??)
4 sfeer binnen het bedrijf

Ik ben niet bepaald van plan om mij in een later stadium in Nederland te vestigen ... dus eigenlijk mijn belangrijkste vraag : Kun je bij Transavia werken en toch in het Buitenland wonen?

Aangezien ik aan het begin sta van mijn carriere, en tevens voor een belangrijke keuze graag wat visies van mensen die al langer in het vak zitten / het een en ander weten van beide bedrijven.

Alvast bedankt!!
 
Ik zal hier een reactie geven, zodat iedereen er wat aan heeft (heb ook je PM gelezen, PM me gerust met meer vragen, dat doet iedereen).

Als je heel graag in Nederland wilt wonen, moet je naar Trans gaan. (dan zou ik echter niet voor een TR gaan betalen.) Verder krijg je daar niet zoveel wat je bij Ryanair niet ook krijgt (ik weet niet hoe het Trans pensioen in elkaar zit, iemand??). De toekomst van Trans lijkt me erg onzeker. Een aantal van hun seniore Co's en een paar captains, zijn naar Ryanair overgestapt. Ik vloog vandaag toevallig met een ex Trans man en die was nogal kritisch over het bedrijf.
Bij Trans zijn ze echter ongetwijfeld aardiger tegen je, mocht je dat belangrijk vinden.

Bij Ryanair verdien je als co aanzienlijk meer dan een seniore captain bij Trans. Je wordt sneller captain, je werkt veel minder uren en je hebt een beter rooster, langer vooruit. Verder hoef je niet midden in de nacht naar je werk en zijn (de meeste) dagen veel korter.

Echter het is natuurlijk een heel persoonlijk ding. Persoonlijk wil ik niet weg. Ben deze week een aantal keren door KLM gebeld (zitten ze daar zo erg omhoog nu?) en heb vriendelijk nee gezegd.
 
De posting van Overload is natuurlijk grappig bedoeld. Ik vond het in ieder geval erg geestig.....Vooral het laatste...hilarisch... Je krijgt in ieder geval wel humor van 1000 blokuren per jaar.

JPP. PM gerust als serieuze info wilt over Trans.
 
Last edited:
Bij Ryanair doe je geen 1000 blockuren per jaar maar rond de 800. Blocktime is vrijwel gelijk aan duty time. Daardoor doe je minder duty time dan bij Trans (volgens de ex Trans vliegers bij ons dan, heb er zelf gelukkig nooit gewerkt).

@Track, wat is er precies hilarisch?
 
Om maar even aan het verzoek van p222 te voldoen.

Pensioen is onderdeel van het salarispakket, evenals ziektekosten. Transavia is 100% eigendom van KLM/Airfrance en maakt al 35 jaar winst. Steady uitbreiding van 2 kisten per jaar en 80% van de chartermarkt is in handen van Trans. Amsterdam of Rotterdam als Base, geen verplichte uitzending naar het buitenland tenzij op basis van een wetlease waarbij alles (echt alles+daggeld) wordt betaald en maximaal 12 weken.

Salarissen 1 op 1 vergelijken is zinloos aangezien je ook moet kijken naar premie's voor pensioen loss of license en dergelijke. Bij Trans is alles onderdeel van het CAO salaris.

VWB de zogenaamde overstappers van Trans naar RYR. De enige overstapper die er ooit zijn geweest waren captains die door omstandigheden (buiten hun schuld overigens, op een na) bij Trans alleen konden blijven als F/O. Uiteraard is RYR dan een goede optie.

@overload, feitelijke info is interessanter dan veronderstellingen. Teksten als 'lijkt me" en "ik heb gehoord", "ik weet niet" zijn even nutteloos als een discussie over welke maatschappij beter is.
 
Last edited:
Dit wordt een leuke thread... :D

Maar goed. Dat hogere salaris van Ryanair zul je nodig hebben om je typerating te dokken. Of trap ik nu een heel wagenwijd open deur in?

Enne... kosten van levensonderhoud in b.v. Engeland of Ierland?
 
Lees nou eerst mijn post nog eens.
'Ik heb gehoord' is een term die ik nooit heb gebruikt en de enige vraag die ik stelde was over het pensioen. Bij Ryanair zijn er namelijk drie pensioen opties, waarvan een erg goed (final salary) en de andere twee wat minder.
En zeggen dat de ene maatschappij beter is dan een andere heb ik nooit gedaan.

(Hoe lang denk je trouwens dat Trans nog bestaat? Of KLC?)


@TRLOF, je typerating verdien je in een paar maanden terug. Bij bijvoorbeeld Trans krijg je zogenaamd een TR, maar verdien je jarenlang zo weinig, dat het je veel meer kost. Je betaalt dus in wezen wel voor je TR, namelijk door minder te verdienen.
 
Last edited:
Hey overload, bedankt voor je reacties op dit topic.

Zoals je weet krijgen alle nieuwe Cadets een Brookfield contract aangeboden ... dus probeer ik antwoorden te vinden zoals die voor mij van toepassing zullen zijn. Niet vanuit jouw eigen situatie natuurlijk :)

Captains die al een poos binnen zijn, en een vast contract bij Ryanair hebben zullen ongetwijfeld een pensioen-deal hebben. Voor Brookfielders geld voor zover ik weet:

minder dan 1500 uur : 50.50 euro per uur (na aftrek 4.5)
meer dan 1500 uur : 70.50 (na aftrek 4.5)
captain (min 300 uur) : 123.50 (na aftrek 4.5)

Vermenigvuldigd met maximaal 900 uur per jaar geeft dat een jaarsalaris. Geen pensioen, geen verzekeringen, maar belangrijker nog: je kunt per direct ontslagen worden.

Aan de andere kant, Ryanair groeit als kool , veel nieuwe bestemmingen, dus hoe groot is die onzekerheid in de praktijk. Ik ken inderdaad verschillende mensen binnen ryanair die zeer tevreden zijn over de salaris-werk verhouding. En ik ben redelijk Ryanair-minded geworden in de afgelopen tijd. Ondanks alle spookverhalen die er rondgaan.


Met dit topic probeer ik voor mezelf een beeld te krijgen hoe dat er bij Transavia aan toe gaat. Om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Dat hoeft niet in de trant van "de een is beter dan de ander" want werkplezier bestaat uit veel meer dan alleen salaris, en is bovendien zeer persoonlijk.
 
Nooit gewerkt bij ook maar één van de beide bedrijven, niets ten nadele van HV en nooit gedacht dat ik nog iets positiefs over RYR zou schrijven maar:

Als basis AMS niet belangrijk voor je is dan zou ik gaan voor Ryanair.

Na de volgende consolidatieslag zijn er nog maar 6 europese players over:

Air France, British Airways en Lufthansa op de Legacy markt,
easyJet, Ryanair en Air Berlin op de Low Fares markt. De rest, met alle respekt, zijn niche spelers.

Niet bedoeld als troll of om iemand onnodig te kwetsen maar tussen deze twee heeft RYR denk ik de toekomst. Let wel, indien basis AMS niet je voorkeur heeft.

2 pence en zo.
 
Het is een misverstand dat Brookfielders voor 900 uur geroosterd worden. Je actual block hours zijn vaak minder dan je rostered block hours (die je betaalt krijgt). Je kan voor 1100-1200 Hrs worden geroosterd (als je Brookfielder bent) om 900 te vliegen.
Voordeel van Brookfield is dat bruto, netto is omdat je via allerlei constructies geen belasting hoeft te betalen. Ik zou die bedragen ook even checken, ik dacht dat ze hoger waren.

Ik zou overigens niet te veel naar salaris kijken, maar meer naar lifestyle en rooster etc.
 
Last edited:
First of all: heerlijk zo'n topic

Kan iemand die bij Trans werkt ALSTJEBLIEFT bovenstaande onwaarheden ontkrachten

Ach, RYR heeft in iedergeval geen senioriteitslijst waar je (als je weggaat om bij een ander bedrijf je TR te verkloten) weer onderaan kan beginnen :kiss: (want als KLC je al niet wil??)

@ JPP: zeer goeie vraag en idd een beetje luxeprobleem! Het is een moeilijke keuze want bij RYR heb je absoluut dat 'HV-gevoel' niet waar t om bekend staat.
Dat HV-gevoel moet wel een hoop goedpraten, want t staat tegenover een aanzienlijk lager salaris (ook al tel je alle secundaire arbeidsvoorwaarden erbij op en kwadrateert ze dan haal je t nog niet), command na 10 jaar en AMS of RTM met files ertussenin.

Bij RYR zijn het netto centen, waar je een zeer goed pensioen van bij elkaar kan sparen (tja, je moet het zelf netjes betalen ipv dat de baas t voor je doet). Snelle carriere bij een inmiddels groot bedrijf (sinds vorige week 151 nieuwe kisten), en 20+ bases overal in Europa (je zou er toch niet aan willen beginnen ELKE dag in dezelfde file te moeten staan??)
In diverse topics is ook wel genoeg gezegd nou wat je verdient en wat de plussen en de minnen zijn van RYR...

En Buschauffeur heeft gelijk dat eerlijk gezegd HV als LOCO bijna geen toekomst...veel te klein, met veel te hoge overhead..Overstap naar KLC is ook niet gegarandeerd, wat dat is volgens HV de laatste tijd veel te veel gebeurd....
@Track: 80% va de chartermarkt....van NL zeker?
Dan zit ik toch liever bij de grootste loco-carrier van Europa met 31 miljoen pax per jaar...(en groeiend)
En waarom is 1 op 1 bekijken zinloos? Daar gaat het hier toch om? Toen ik begon bij RYR zou het salarisverschil na het eerste jaar al zo'n 1500 Euri NETTO meer zijn dan Trans! (en dat is na aftrek van pensioen, loss of licence, etc etc!!)
Als je nou de BS wil cutten dan moet je zeker je kop niet in t zand steken!

Moraal vt verhaal: JPP: Succes met je keus!!
 
Last edited:
45 min voor departure melden, 25 min turnaround. 30 min na on blocks afmelden. Geen nachtstops, ground transport, melden op andere base etc.
 
Ik heb geen ervaringen met Ryanair of Transavia. Maar in dit geval zou ik kiezen voor Ryanair, denk dat je daar toch meer toekomst hebt dan bij Transavia. Wat Onassis zegt Ryan is big met 150 737's tegen over de 30 van Trans, dus meer kans op veel werkgarantie. Ik ben erg benieuwd hoe de komende jaren KL/AF zich gaat ontwikkelen.
 
Last edited:
Mwoah, nou....Er zit wel een klein verschilletje in...:grijns:

Om even met wat recente waarden te strooien van mijn getallenboekje:

april 2005 - april 2006:
Totaal geplande blockuren door de company: 925:25
Totaal duty (met standaardwaarden): 1318:44
Totaal actuele blockuren: 881:22
Totaal actuele duty (dus gewerkt VOOR de company): 1372:34
Verschil actueel duty - geplande block: 447:09

april 2006 - april 2007:
Totaal geplande blockuren door de company: 776:08
Totaal duty (met standaardwaarden): 1101:33
Totaal actuele blockuren: 740:02
Totaal actuele duty: 1148:27
Verschil actueel duty - geplande block: 372:19

Exacter kan niet...geloof ik....:boring:
Totaalwaarden voor dit jaar moet je me tegen april maar ff pee-emmen
 
Last edited:
Ik heb geen ervaringen met Ryanair of Transavia. Maar in dit geval zou ik kiezen voor Ryanair, denk dat je daar toch meer toekomst hebt dan bij Transavia. Wat Onassis zegt Ryan is big met 150 737's tegen over de 30 van Trans, dus meer kans op veel werkgarantie. Ik ben erg benieuwd hoe de komende jaren KL/AF zich gaat ontwikkelen.

Kijk, daar heb je een nuchtere Volendammer voor nodig! ;-)

Ja de 2 kisten uitbreiding per jaar bij HV staat natuurlijk in schril contrast met de 305 kisten die er straks moeten zijn bij RYR..(tot 2012 gemiddeld DRIE NIEUWE PER MAAND)
Geloof me, t vliegt net zo geil in een botermalse nieuwe bak als in een gloednieuwe auto te stappen :cool:
 
JPP: Ik heb voor geen van beide maatschappijen gewerkt. Beide zijn mooie maatschappijen. Een paar puntjes..

1. Ga voor de eerste baan die je kan krijgen... Als je bij Ryan mag beginnen maar je moet bij Trans de selectie nog doen, dan zeg ik ga voor Ryan.

2. Wil je per se in NL / Ams wonen ga dan zo snel mogelijk naar Trans / KLM etc anders blijf je steken (trust me!!) Zeker omdat het salaris bij trans toch iets achter blijft... (en de meeste mensen leven naar hun salaris, meer verdienen -> meer uitgeven.. Dus vaak is het moeilijk financieel een stap terug te doen... Ookal is het een lifestyle stap voorwaarts..
 
Ja, wil je perse in NL blijven zou ik naar Trans gaan. Zit je niet aan NL vast en wil je WB vliegen ASAP, zou ik naar FR gaan, snel links zitten en richting het midden/verre oosten verkassen.

Elke gek zn plek. Zo simpel is het ook wel weer.

FD (still hungover from them freaking red socks)
 
Back
Top