Tijdsvak selectie

C.LM

New member
Hallo allemaal,

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de klmfa selectie en rondes zijn doorgekomen. Wanneer is het ‘gunstig’ om je aan te melden? Is het handig om in de zomer aan te melden, want ik vrees dat er misschien mensen van de selectie weg zijn en er minder datums beschikbaar zijn. Ook met het aantal kandidaten.
Alvast bedankt voor de antwoorden en adviezen!! 🙏
 
Er is altijd een moment wanneer er selectie plaats vindt en een klas kan starten. Hier zal dus niet een "gunstig" moment tussen zitten. Het moment is wel gunstig wanneer jij er zelf klaar voor bent. (Je krijgt natuurlijk maar 1 kans bij de KLMFA)
 
Er is altijd een moment wanneer er selectie plaats vindt en een klas kan starten. Hier zal dus niet een "gunstig" moment tussen zitten. Het moment is wel gunstig wanneer jij er zelf klaar voor bent. (Je krijgt natuurlijk maar 1 kans bij de KLMFA)
Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Ik zal het zeker meenemen. Zit nu momenteel in 5 VWO met N&T en als extra vak bedrijfseconomie (voor de leuk). Ik ben van plan om me volgend jaar aan te melden. Mijn motivatie en inzet zijn allebei 100%, zit alleen nog te twijfelen of ik voor of na mijn examens zal aanmelden. Ik ben bereid om alles te doen dat mijn kans maximaliseert.
 
Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Ik zal het zeker meenemen. Zit nu momenteel in 5 VWO met N&T en als extra vak bedrijfseconomie (voor de leuk). Ik ben van plan om me volgend jaar aan te melden. Mijn motivatie en inzet zijn allebei 100%, zit alleen nog te twijfelen of ik voor of na mijn examens zal aanmelden. Ik ben bereid om alles te doen dat mijn kans maximaliseert.


Mijn tip, doe EERST na je VWO een andere opleiding. Mag ook HBO zijn, niet perse Uni. Leer voor iets waar je wat aan hebt in geval van nood en wat je ook leuk lijkt. Het liefste iets wat totaal NIETS te maken heeft met de vliegerij.

Met alleen VWO op zak ben je net zoveel waard als iemand die een lager diploma heeft. Oftewel ongeschoold en dus gedoomed bent om vakkenvuller te worden oid.

Waarom zeg ik dit? Ik heb het aan den lijve moeten ondervinden om verder niets zinvolles op zak te hebben tijdens slechte perioden in de luchtvaart.

Na mijn vliegopleiding heb ik 4 jaar moeten zoeken naar mijn eerste baan. Natuurlijk de kans daarop als je KLS doet is vrij klein, desalnietemin. Er hoeft maar 1 of meerdere gekken zich in een paar gebouwen te boren, of COVID 2.0. En de luchtvaart ligt weer op zn gat. Ook dan neemt KLM NIEMAND aan. Wat kun je in de tussentijd doen? Vakkenvullen of Burgers Flippen. Echt heel leuk. NOT.

Ik heb geen knappe vooropleiding. Dus wat heb ik gedaan in de eerste 4 jaar? Ik was Steward bij een Duitse Airline.
Toen 2 Zomerseizoenen bij een Shady Oosteuropese Wet Lease Club op de 737-300/400 als piloot dit keer.
Daarna bij een nog veel meer Shady Roemeense club Herfst en Winter Seizoen Wet Lease operatie.

Vervolgens tadaaaaaaa.. COVID. GEEN jobs beschikbaar in de luchtvaart.
Aangezien ik naast mijn baan al als Limousine Chauf werkte heb ik dat nog wat gedaan en in een Recreational 737 Sim gewerkt tot aan de eerste Lockdown. Toen uit nood een soort van uitkering moeten aanvragen. Lockdown voorbij, kon weer als Limo Chauf rijden en in de sim werken. November 2020, Lockdown. Weer werkeloos.
Baan als Pakketbezorger bij DHL en Etenbezorger bij Thuisbezorgd. Daarna Stofzuigers verkocht op commissiebasis.

Lees even een paar keer de direct hierboven alinea. En bedenk of jij dit ook wilt.

Ook moet je je heel bewust zijn, dat stel, je verliest je Medical voor wat voor reden dan ook, je kunt wel een Loss Of License Verzekering hebben, maar dat is dan niet genoeg om je de rest van je leven op de rit te krijgen.

Moraal van het verhaal.
Leer voor wat anders waar je denkt dat je plezier in kunt hebben, en most of all, waar geld ook goed is.

Tijdens COVID periode waren er 25000 Werkeloze piloten in EU alleen. Velen daarvan Cpt.A380, 777. Raakte werkeloos, en mochten toen mooi ongeschoold werk doen. Ene dag ben je Verantwoordelijk voor een 400 000 Kilo Vliegtuig met 300-600 Passagiers en het volgende dag ben je Etenbezorger met het daarbij behorende karige salaris.
 
Echter is dit wel echt HET moment om te starten
Nee.
Dat was het 2-4 jaar geleden, dan was je nu klaar geweest.
Gaat mij niet om de eer maar dat zeg ik al jaren. De luchtvaart is een hele simpele varkenscyclus.

 
Last edited:
Ik moet zeggen dat je helemaal spot on zit met deze comment. Een baan als commercieel piloot is niet heel stabiel als je naar het verleden gaat kijken. Echter is dit wel echt HET moment om te starten met de pilotenopleiding i.v.m. het enorme tekort en de grote vraag naar piloten. Ik denk dat een opleiding sowieso wel goed is voor de levenservaring aangezien dat vaak wel meegenomen wordt tijdens de selectie. Overigens heb ik alleen HAVO gedaan dus dat wilt niet zeggen dat je perse een HBO/UNI studie moet doen. Al met al is het wel een goede comment om te overwegen!
Dat enorme tekort en de grote vraag is een verhaal dat al veel langer rond waait. Al vanaf dat ik me begon te oriënteren op pilotenopleidingen.... in 1997.
 
Ik moet zeggen dat je helemaal spot on zit met deze comment. Een baan als commercieel piloot is niet heel stabiel als je naar het verleden gaat kijken. Echter is dit wel echt HET moment om te starten met de pilotenopleiding i.v.m. het enorme tekort en de grote vraag naar piloten. Ik denk dat een opleiding sowieso wel goed is voor de levenservaring aangezien dat vaak wel meegenomen wordt tijdens de selectie. Overigens heb ik alleen HAVO gedaan dus dat wilt niet zeggen dat je perse een HBO/UNI studie moet doen. Al met al is het wel een goede comment om te overwegen!
Niet om het een of het ander, er is NOOIT een tekort aan ONERVAREN piloten. Zeker niet in Europa.

Hoeveel weet heb jij van de markt?

Zoals EA al zegt, het is altijd een Cyclus. Je begint nu, en bam, een een of ander raar virus gooit roet in het eten. Markt weer compleet op zn gat.

Ik weet nog heel goed 2008. Tot September 2008 was het een hele goede markt, toen de economische Crash. Gasten die klaar waren tot September 2008 hadden direct na de opleiding een baan. Maand later, Markt was dicht.
Zit je met enorme schuld. Vele van die generatie raakte uiteindelijk in de schuldsanering en kwamen NOOIT aan een vliegende baan.

Zo een situatie staat al klaar om het hoekje. Je weet alleen niet wanneer zoiets weer toeslaat.

Dus doe nu gewoon maar een HBO Opleiding of MBO4. Zorg dat je wat nuttigs hebt. Een HAVO zorgt voor een baan bij de Appie Heijn of Mc Burger Flipper.

Misschien minder eigenwijs zijn zou wel fijn zijn. KL, EA en ik kennen de markt behoorlijk goed en wij hebben stuk voor stuk de slagen van de zweep aan den lijve ondervonden.

Scholen doen je geloven dat je NU moet beginnen, hmmmm.. vreeemd... iets met commercie ? Natuurlijk, want jij bent een wandelende portemonee.

Lees NOG eens dat gedeelte wat ik in mijn vorige betoog geschreven heb mbt van de Top van de berg gevallen in een HEEL Diepe Vallei.

Van piloot op de 737 tot Pakketjes bezorger bij DHL en Etenbezorger bij Thuisbezorgd.

Pilotentekort gaat er NOOIT komen.

Zolang er nog Pay2Fly en Shady Airlines bestaan die je als Schijnzelfstandig piloot aanstellen ( dus geen directe aanstelling bij de airlines ) via een Agency en geen vakbonden erkennen, is er in EU ABSOLUUT GEEN Tekort aan piloten.

Voorbeeldje: HiFly > Portugese ACMI Club > Wet Lease. Als je niet rated ben en onervaren, dan verlangen ze van jou dat je je eigen rating betaald. Niets nieuws meer helaas, maar ze verlangen daarvoor 120K, ja je leest het goed. 120K, voor een simpele A320 Rating die niet meer zou moeten kosten als 15K. Start Salaris 4500 Brutto, niet direct in dienst, dus je moet zelf ergens je belasting afdragen. Max Salaris 8500 voor een FO. Klinkt goed, is het echter niet, je bent namelijk verdomd veel van huis als je werkzaam bent in de Wet Lease Business. 20 dagen op 10 dagen af is dan zo een voorbeeld en vaak naar huis reizen op je off days, dus zeg maar net aan 8 dagen ECHT thuis.

Het gemiddelde salaris in EU is ook bedroevend laag buiten de legacy clubs zoals KLM, LH en cornuiten.

Luister naar ons ervaren gasten, ja of doe het niet, maar kom dan niet hier janken dat je het niet wist, want we hebben het jullie al verteld, maar jullie hadden de roze bril op.

En natuurlijk snappen wij jullie enthusiasme, wij hadden dat ook. Kon niet wachten om te beginnen, maar doe eerst iets totaal anders.

In je vrije tijd eventueel wat zweefvliegen. Relatief voordelig en erg leuk en je leert al wat basis zaken.
 
Enige opleiding waar je, vind ik, zonder vervolgopleiding (HBO/Uni) aan kan beginnen is die van de KLS. Daar is alles goed geregeld. Voor de rest eerst een HBO of uni studie afronden voordat je begint aan een andere vliegopleiding dan KLS.
 
Mijn tip, doe EERST na je VWO een andere opleiding. Mag ook HBO zijn, niet perse Uni. Leer voor iets waar je wat aan hebt in geval van nood en wat je ook leuk lijkt. Het liefste iets wat totaal NIETS te maken heeft met de vliegerij.

Met alleen VWO op zak ben je net zoveel waard als iemand die een lager diploma heeft. Oftewel ongeschoold en dus gedoomed bent om vakkenvuller te worden oid.

Waarom zeg ik dit? Ik heb het aan den lijve moeten ondervinden om verder niets zinvolles op zak te hebben tijdens slechte perioden in de luchtvaart.

Na mijn vliegopleiding heb ik 4 jaar moeten zoeken naar mijn eerste baan. Natuurlijk de kans daarop als je KLS doet is vrij klein, desalnietemin. Er hoeft maar 1 of meerdere gekken zich in een paar gebouwen te boren, of COVID 2.0. En de luchtvaart ligt weer op zn gat. Ook dan neemt KLM NIEMAND aan. Wat kun je in de tussentijd doen? Vakkenvullen of Burgers Flippen. Echt heel leuk. NOT.

Ik heb geen knappe vooropleiding. Dus wat heb ik gedaan in de eerste 4 jaar? Ik was Steward bij een Duitse Airline.
Toen 2 Zomerseizoenen bij een Shady Oosteuropese Wet Lease Club op de 737-300/400 als piloot dit keer.
Daarna bij een nog veel meer Shady Roemeense club Herfst en Winter Seizoen Wet Lease operatie.

Vervolgens tadaaaaaaa.. COVID. GEEN jobs beschikbaar in de luchtvaart.
Aangezien ik naast mijn baan al als Limousine Chauf werkte heb ik dat nog wat gedaan en in een Recreational 737 Sim gewerkt tot aan de eerste Lockdown. Toen uit nood een soort van uitkering moeten aanvragen. Lockdown voorbij, kon weer als Limo Chauf rijden en in de sim werken. November 2020, Lockdown. Weer werkeloos.
Baan als Pakketbezorger bij DHL en Etenbezorger bij Thuisbezorgd. Daarna Stofzuigers verkocht op commissiebasis.

Lees even een paar keer de direct hierboven alinea. En bedenk of jij dit ook wilt.

Ook moet je je heel bewust zijn, dat stel, je verliest je Medical voor wat voor reden dan ook, je kunt wel een Loss Of License Verzekering hebben, maar dat is dan niet genoeg om je de rest van je leven op de rit te krijgen.

Moraal van het verhaal.
Leer voor wat anders waar je denkt dat je plezier in kunt hebben, en most of all, waar geld ook goed is.

Tijdens COVID periode waren er 25000 Werkeloze piloten in EU alleen. Velen daarvan Cpt.A380, 777. Raakte werkeloos, en mochten toen mooi ongeschoold werk doen. Ene dag ben je Verantwoordelijk voor een 400 000 Kilo Vliegtuig met 300-600 Passagiers en het volgende dag ben je Etenbezorger met het daarbij behorende karige salaris.
Beste V1Rotate,

Uw reactie heeft me absoluut weer aan het denken gezet deze dagen. Eerder (jaar geleden) heb ik ook artikelen gelezen over afgestudeerde piloten zonder baan met een schuld van 110k+. Ik ben over deze kwestie bewust en daarom zou ik niet gauw voor een andere vliegschool kiezen dan KLS met baangarantie. Wat ik nu in mijn gedachte heb is om na m'n VWO voor te bereiden voor de selectie terwijl ik me heb ingeschreven voor de bachelor 'mechanical engineering' op de TU Delft. De reden hiervoor is omdat ik de tijd wil nemen om voor te bereiden maar toch een efficiënt jaar van maken als ik er niet doorkom. Stel, ik kom wel door de selectie, dan schrijf ik me uit. Echter ben ik gemotiveerd om een studie te doen, voor de zekerheid zoals u het zegt. Daarom heb ik tijdens de open dag van KLS gevraag of er ruimte was om te studeren terwijl je bent afgestudeerd aan de vliegopleiding en als FO in dienst ben. Er werd verteld dat sommige FO's dat doen omdat ze nog niet fulltime werken.
Terug op als ik niet door de eerste selectie kom, dan maak ik mijn bachelor af en probeer het voor de tweede keer bij KLS. Hoe denkt u over dit plan?
Bedankt voor de reactie!!
 
Enige opleiding waar je, vind ik, zonder vervolgopleiding (HBO/Uni) aan kan beginnen is die van de KLS. Daar is alles goed geregeld. Voor de rest eerst een HBO of uni studie afronden voordat je begint aan een andere vliegopleiding dan KLS.
Beste Tomtheflyer,

Thanks voor het advies! Ik zou sowieso eerder voor een vliegschool (KLMFA) gaan als het daar goed is geregeld. Als ik na een ander vliegopleiding (met alle respect voor vliegscholen) diep in de schulden zit en met een ongeschoolde baan het moet aflossen, is dat mijn droom niet waard. Ik kies eerder voor de realiteit dan mijn passie voor vliegen.
 
Beste V1Rotate,

Uw reactie heeft me absoluut weer aan het denken gezet deze dagen. Eerder (jaar geleden) heb ik ook artikelen gelezen over afgestudeerde piloten zonder baan met een schuld van 110k+. Ik ben over deze kwestie bewust en daarom zou ik niet gauw voor een andere vliegschool kiezen dan KLS met baangarantie. Wat ik nu in mijn gedachte heb is om na m'n VWO voor te bereiden voor de selectie terwijl ik me heb ingeschreven voor de bachelor 'mechanical engineering' op de TU Delft. De reden hiervoor is omdat ik de tijd wil nemen om voor te bereiden maar toch een efficiënt jaar van maken als ik er niet doorkom. Stel, ik kom wel door de selectie, dan schrijf ik me uit. Echter ben ik gemotiveerd om een studie te doen, voor de zekerheid zoals u het zegt. Daarom heb ik tijdens de open dag van KLS gevraag of er ruimte was om te studeren terwijl je bent afgestudeerd aan de vliegopleiding en als FO in dienst ben. Er werd verteld dat sommige FO's dat doen omdat ze nog niet fulltime werken.
Terug op als ik niet door de eerste selectie kom, dan maak ik mijn bachelor af en probeer het voor de tweede keer bij KLS. Hoe denkt u over dit plan?
Bedankt voor de reactie!!
Heel goed dat ja er even over nagedacht had.

Mechenical engineering is vrij breed en kun je diverse kanten mee op. Prima keus dus.

Tijdens vliegopleiding nog wat studeren is geen aanrader. Het theorie gedeelte is zeer veel in een hele korte tijd.

Nu voorbereiden op KLS selectie is goed. Er zijn daarvoor in NL een paar aambieders die jou daarbij kunnen helpen.

Mocht je het niet halen zou ik idd als ik jou was verder gaan met je studie en het later nog eens proberen.

Naast KLS is in NL EPST nog wel een optie. Het liefst icm Transavia, maar zoals gezegd, een plan B is extreem belangerijk.

Overigens biedt KLS GEEN baangarantie, maar eerder een mogelijkheid tot doorstroming naar de blauwe zwaan.

Heel veel succes en houdt ons op de hoogte 😉👍✈️.
 
Lening van €100K met een looptijd van 20 jaar en met Loss of License verzekering en een tweetal andere verzekeringen geven je een maandelijkse afbetaling van €1.200-€1.300.
Met een maandelijks inkomen van €4.500 bruto houd je €3.000 netto over.
€3.000 - €1.200 = €1.800
€1.800 - € 1000 ( huur, gas licht en water) = €800
Heb je €800 over voor auto, wegenbelasting, levensmiddelen, cellphone en whatever.
Verdien je €3500 in de maand dan ben je al in het rood.
Kan jij zonder vooropleiding €4.500/maand verdienen om je lening terug te betalen?
Het interesseert niemand of jij die lening kan betalen, de bank niet en ons ook niet.
Not my circus not my monkeys.
Je kan altijd later de bank aanklagen dat ze je die lening niet hadden moeten geven.

Marketing is geen voorlichting.
Marketing bestaat uit informatieve verkoop technieken. Ze zullen niet liegen, het is een kwestie van bepaalde informatie niet verstrekken.
Het is aan jou om die informatie uit andere bronnen te krijgen.
 
Even een korte reactie, ik probeer later uitgebreider te reageren.

Tegenwoordig is er wel baangarantie na de KLS. Zeeeer sporadisch valt iemand af, voor zo er mij nu bekend, met name wegens persoonlijke problemen, maar dan worden de kosten kwijtgescholden.
Op dit moment is het financieringsconstruct er nog niet doorheen (de belastingdienst vindt er nog wat van…) maar voor de nieuwe generatie is het plan dat de opleidingskosten door KLM worden voorgeschoten en je dit tijdens je dienstverband terugbetaalt.

In principe doet de KLM niet aan direct entry FO (tenzij dit met VNV wegens omstandigheden zo wordt afgesproken). Je start dus als SO ICA. En je moet 100% werken in ieder geval de eerste periode (1-2? jaar? Weet ik niet precies). Dus daarnaast studeren lijkt me niet te doen.
Overigens is de situatie momenteel zo dat wanneer je als SO biedt op een FO functie je direct door kan. Ook als je pas kort in dienst bent.
 
Wanneer is dit weer verandert?
Ik had nog steeds het idee dat de KLM FA wat commerciëler is gaan werken.
Een deel van de leerlingen kreeg wel baangarantie en een deel niet.
Kan dat helemaal mis hebben natuurlijk.
Nee, al sinds een jaar of 7. Gedurende die jaren is er wel wat verandering geweest qua financiering. Maar sinds (pin me er niet op vast) 2017 is de COVA onderdeel van de selectie. En kom je na afronden KLS op de wachtlijst (of je stroomt meteen door als er geen wachttijd is)
 
Back
Top