Ik moet zeggen dat je helemaal spot on zit met deze comment. Een baan als commercieel piloot is niet heel stabiel als je naar het verleden gaat kijken. Echter is dit wel echt HET moment om te starten met de pilotenopleiding i.v.m. het enorme tekort en de grote vraag naar piloten. Ik denk dat een opleiding sowieso wel goed is voor de levenservaring aangezien dat vaak wel meegenomen wordt tijdens de selectie. Overigens heb ik alleen HAVO gedaan dus dat wilt niet zeggen dat je perse een HBO/UNI studie moet doen. Al met al is het wel een goede comment om te overwegen!
Niet om het een of het ander, er is NOOIT een tekort aan ONERVAREN piloten. Zeker niet in Europa.
Hoeveel weet heb jij van de markt?
Zoals EA al zegt, het is altijd een Cyclus. Je begint nu, en bam, een een of ander raar virus gooit roet in het eten. Markt weer compleet op zn gat.
Ik weet nog heel goed 2008. Tot September 2008 was het een hele goede markt, toen de economische Crash. Gasten die klaar waren tot September 2008 hadden direct na de opleiding een baan. Maand later, Markt was dicht.
Zit je met enorme schuld. Vele van die generatie raakte uiteindelijk in de schuldsanering en kwamen NOOIT aan een vliegende baan.
Zo een situatie staat al klaar om het hoekje. Je weet alleen niet wanneer zoiets weer toeslaat.
Dus doe nu gewoon maar een HBO Opleiding of MBO4. Zorg dat je wat nuttigs hebt. Een HAVO zorgt voor een baan bij de Appie Heijn of Mc Burger Flipper.
Misschien minder eigenwijs zijn zou wel fijn zijn. KL, EA en ik kennen de markt behoorlijk goed en wij hebben stuk voor stuk de slagen van de zweep aan den lijve ondervonden.
Scholen doen je geloven dat je NU moet beginnen, hmmmm.. vreeemd... iets met commercie ? Natuurlijk, want jij bent een wandelende portemonee.
Lees NOG eens dat gedeelte wat ik in mijn vorige betoog geschreven heb mbt van de Top van de berg gevallen in een HEEL Diepe Vallei.
Van piloot op de 737 tot Pakketjes bezorger bij DHL en Etenbezorger bij Thuisbezorgd.
Pilotentekort gaat er NOOIT komen.
Zolang er nog Pay2Fly en Shady Airlines bestaan die je als Schijnzelfstandig piloot aanstellen ( dus geen directe aanstelling bij de airlines ) via een Agency en geen vakbonden erkennen, is er in EU ABSOLUUT GEEN Tekort aan piloten.
Voorbeeldje: HiFly > Portugese ACMI Club > Wet Lease. Als je niet rated ben en onervaren, dan verlangen ze van jou dat je je eigen rating betaald. Niets nieuws meer helaas, maar ze verlangen daarvoor 120K, ja je leest het goed. 120K, voor een simpele A320 Rating die niet meer zou moeten kosten als 15K. Start Salaris 4500 Brutto, niet direct in dienst, dus je moet zelf ergens je belasting afdragen. Max Salaris 8500 voor een FO. Klinkt goed, is het echter niet, je bent namelijk verdomd veel van huis als je werkzaam bent in de Wet Lease Business. 20 dagen op 10 dagen af is dan zo een voorbeeld en vaak naar huis reizen op je off days, dus zeg maar net aan 8 dagen ECHT thuis.
Het gemiddelde salaris in EU is ook bedroevend laag buiten de legacy clubs zoals KLM, LH en cornuiten.
Luister naar ons ervaren gasten, ja of doe het niet, maar kom dan niet hier janken dat je het niet wist, want we hebben het jullie al verteld, maar jullie hadden de roze bril op.
En natuurlijk snappen wij jullie enthusiasme, wij hadden dat ook. Kon niet wachten om te beginnen, maar doe eerst iets totaal anders.
In je vrije tijd eventueel wat zweefvliegen. Relatief voordelig en erg leuk en je leert al wat basis zaken.