De prijs van Tequila gaat omhoog

Europe-American

Well-known member
Door wereldwijd tekort op de agave markt verwachten markt analisten dat de prijs van Tequila flink omhoog zal gaan.
Agave planten moeten doorgaans 7 jaar rijpen voordat ze voor Tequila gebruikt worden.
Tequila producenten proberen het tekort op te lossen door steeds jongere agave planten te gebruiken wat op lange termijn het tekort alleen maar groter maakt.
Snel nu agave bijplanten heeft gezien de rijpinsperiode weinig zin.
Hele artikel staat onder andere hier:

https://www.esquire.com/food-drink/drinks/a16750630/tequila-shortage/

Net zoals zoveel 'markten' is de luchtvaart onderhevig aan cyclus bewegingen.
De rijp-tijd van een aspirant is grofweg 2 (integrated) tot 7 (modulair) jaar.
De reden van dit onderwerp is een PM wat ik een week geleden kreeg van een forum lid met het verzoek tot wat advies.
Ik heb besloten om hem niet in een PM te antwoorden maar hier op dit forum omdat ik vandaag nog een soortgelijke vraag heb gezien.
De persoon in kwestie is 38 en heeft een veilige baan bij de overheid met een modaal inkomen. Meer informatie kan de persoon zelf geven maar is eigenlijk niet zo relevant voor mijn antwoord.

Je had dus eigenlijk 5-7 jaar geleden met een modulaire opleiding kunnen beginnen en dan was je in de huidige markt aan een baan gekomen.
Dat was het slimste geweest. Als je in 2013 toe je daarnaar vroeg hier op het forum het advies in de wind had geslagen en (modulair) was begonnen.
Baan behouden en stap voor stap part time je opleiding.
Was je nu schuldenvrij aan een baan gekomen.
Maar tot heel recent werd je hier verkettert en beschimpt als je het aandurfde om mensen aan te raden aan een opleiding te beginnen.
Projecties van oa Boeing en Airbus over verwachte verkopen werden hier weggehoond.
Wat er toen door een enkele stem geroepen werd is dat de markt over 2-7 jaar moeilijk te overzien is.
Daar zijn we nu.

Die informatie helpt je verder niet.
Het advies wat ik je ga geven en de reacties erop zijn waard wat je ervoor betaald hebt. Wees vrij om het wel of niet naast je neer te leggen of neem ervan wat je nodig hebt.
Ik heb niet heel veel kennis van de Europese markt.
Je kansen om in NL 'verkeersvlieger' te worden zijn zo goed als 0%
Als je niet via een van de 'hofleveranciers' of de Klu je training hebt gevolgd kom je er niet in. Heeft niets met eerlijkheid te maken. "Wie betaalt bepaald" heeft NeedforSpeed zo mooi verwoordt op het KLM-onderwerp.
West Europa? Misschien. Oost Europa? Misschien. Midden Oosten vraagt veel ervaring net als China. Zuid Amerika is op slot voor niet spaans sprekenden en vaak nationaliteit vereist.
Kijk eens hier wat zo in verschillende werelddelen de eisen zijn.
https://www.pilotcareercenter.com/Pilot-Job-Navigator/All-Jobs?RegionId=1

Een geintegreerde opleiding kost zo goed als 2 jaar.
Snelste maar ook de duurste manier omdat je niet rond kan shoppen maar alles bij een provider doet. Of het 1.5 jaar is maakt niet veel uit, geld lenen, baan opzeggen kost ook allemaal tijd. Houden we het op twee jaar.

Van de website van ATC:
Voor de maximale leeftijd adviseren wij 28 jaar op het moment van aanmelding

Dat staat er om een reden. Het succes met het vinden van een baan in Nederland, West Europa. Veel maatschappijen hanteren een maximale leeftijd voor "intreders". Ben je een ervaren piloot dan kan het wel eens anders zijn.
Met ervaring moet je denken aan een aantal jaar als piloot hebben gewerkt bij een luchtvaartmaatschappij op een vliegtuig dat multi-crew en een type-rating vereist.

Dit is mijn persoonlijke mening maar ik denk dat je bij veel geintegreerde opledingen vriendelijk geweigerd zal worden. net zoals bij ab-initio programma's of gesponsorde airline opleidingen.
Zelfs als je ergens op een opleiding kan worden aangenomen kan ik niet met goed fatsoen je adviseren om je huidige (veilige) baan op te geven.
(Bijna) Iedereen kan de brevetten halen maar dat is niet hetzelfde als piloot worden. Je bent pas piloot als je een baan hebt.
Niet het "piloot" worden is de kunst, maar een baan krijgen wel.
Vraag maar aan V1rotate en anderen hier.

Wat ik je aan zou raden is het volgende:
Doe een assesment bij bv EPST.
Ga voor een Class 1 medical. heb je nog niet nodig maar er kunnen verborgen gebreken aanwezig zijn die voor een andere baan niet uitmaken maar voor de luchtvaart wel. Kromming in de rug, lichte versie van kleurenblindheid, doof voor een bepaalde frequentie. Alles kan. Hoef je helemaal geen last van te hebben in de gewone wereld om een probleem te zijn voor een Class 1.
Assesment zal varieren van absoluut niet-misschien-waarschijnlijk- jazeker
Begin nu gelijk part-time aan je PPL.
Neem een week vrij en vlieg 2 lessen per dag met het mooie weer. Begin aan je theorie. Maak je PPL af en neem een paar weken afstand van het vliegen.
Vraag je twee dingen af:
1.Vind ik dit leuk genoeg om het recreatief te blijven doen?
2.Hoeveel probelemn heb ik gehad met theorie, vliegless overdoen, motivatie, het hele plaatje.
Dit kan namelijk een aanwijzing zijn van hoe het verder zal gaan. Geen absoluut maar een indicatie is het wel.

Moet je ieder theorie examen overdoen dan leer je waarschijnlijk verkeert.
Of je hebt een leerprobleem.
Zijn de antwoorden op 1. en 2. positief haal dan je Instrument rating.
Dit is voor veel mensen een stuk lastiger. Was het voor mij ook.
Neem een paar weken afstand en stel jezelf dezelfde twee vragen.
Haal nu de assesment er weer bij.

Er zijn heel veel banen in de luchtvaart buiten 'verkeersvlieger'. Kan goed zijn dat je besluit dat je gelukkig bent in een niche, wat die niche ook mag zijn.
zakenjets, Air Ambulence, reclame slepen of para's droppen.

Heb je een CPL voor nodig dus besluit je om door te gaan dan ben je inmiddels 3-4 jaar verder als je dit part time doet en je baan houdt voor inkomsten.
Zijn er probelemn geweest met leren of het tempo van leren, bedenk je het volgende. (Bijna) iedereen kan door een opleding worden egsleept.
Bij een werkgever die voor een typerating betaalt werkt dat anders.
Daar staat een bepaalde tijd voor met een beperkt aantal simulator sessies.
Je moet 4 uur kunnen leren per dag om 7 uur te kunnen slapen.
Moet jij 7 uur leren voor dezelfde stof en kan je maar 4 uur slapen hou je dat nog geen twee weken vol. Je kan wat bijles krijgen en 1-2 extra sim sessies maar dan houdt het op.
Vandaar dat je na ieder brevet even pauze neemt om voor jezelf tot een eerlijk antwoord te komen.

Na het behalen van je CPL/frozen ATPL vraag je werkgever om een sabbatical year. Voor je 'persoonlijke' ontwikkeling. De volgorde hangt af van de seizoenen:

1. Ga naar de VS en haal je FAA gelijkstellingen.
2. Vlieg ongeveer 10-15 uur op Cessna 206/207 en 208 (SE Turbine)
Ervaring op deze types is gewenst in Afrika.
3. Ga naar Zuidelijk Afrika en probeer een seizoensbaan te vinden, vlieg 500-600 uur.
4. Neem 6 maanden om alle interview assesments in Europa af te gaan waar je voor in aanmerking kan komen. Met voorbereiding en leren kan je er 5-6-7 in een half jaar doen.

1-3-4 zijn uitwisselbaar afhankelijk van welk seizoen. Je gaat niet buiten het seizoen in Afrika een baan zoeken.
Lees hier:
https://www.pprune.org/african-aviation-37/

Heb je het echt een jaar je ziel en zaligheid gegegevn ga dan met opgeheven hoofd terug naar je werkgever en blijf recreatie vliegen of part time bijverdienen in een niche.
Ik weet niet hoeveel spaargeld je hebt en of je eventueel een apartement of huis kan verkopen.
Je succes zal afhangen van het doel wat je stelt. Wil je perse "verkeersvlieger" in NL worden dan zal je teleurgesteld worden.
Heb je er bij voorbaat vrede mee dat een baan als piloot in een andere bedrijfstak je ook gelukkig maakt, binnen of buiten Europa...ga er dan voor.
Zorg wel dat je dit schuldenvrij kan doen.
Succes wat je ook besluit.
Vragen altijd welkom.
 
Last edited:
Bedankt voor je bericht. Ik had je geen PM gestuurd maar voel me wel aangesproken door je verhaal. Het 'stappenplan' in de laatste alinea's is zoals ik het nu ook ga aanvliegen. class 1 medical is binnen en ik ga beginnen met mijn PPL. Tussen elke grote stap mezelf afvragen of dit een leuke hobby of toekomstig beroep wordt. En ondertussen freelance ik verder in de IT om alles te bekostigen.
 
Wat een goed advies Europe-American ! Voor mij niet van belang, maar voor heel veel bezoekers van dit forum wel !
 
Bruce, waar haal je de energie vandaan man..!!
Mijn complimenten voor je inzet, het is geen kwestie van copy paste..
Ga vooral zo door.:biertje:

Groet,

Ger
 
Goed advies. 20 jaar geleden was het huilen met de pet op voor wat betreft redelijke vliegbanen. Er werd toen al over een pilotentekort gesproken. Diegenen die toen modulair zijn gegaan hebben erg hard moeten knokken. Wat je zegt is in ieder geval duidelijk: in NL hopen te blijven voor een baan is moeilijk terwijl de opleidingen in NL behoren tot de duursten wereldwijd. Dus kijk inderdaad over de grens als je integrated wil gaan: loopt het toch nog mis, is het verlies minder dramatisch.
Ik was pas op pad met een ex-KLS-er die 3 jaar stil heeft gezeten en alles samen een schuld van EUR200k had. Kan je leuke dingen mee doen..
 
Klopt superpilut.

Ik heb minder dan de helft in totaal uitgegeven aan mn Integrated opleiding incl. TR B737.

Inmiddels mn eerste baan als FO op 737 300/400. Heeft wel een kleine 5 jaar geduurd, maar doordat mijn schuld veel lager was heb ik niet zo een zware last gehad en heb met mijn baan 3.5 jaar lang als Flight Attendant normaal kunnen leven.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leidden.
 
Back
Top