Stella levert piloten?

Fortuna,

de eis om resident in Hong Kong te zijn is vervallen.
 
Volgens de laatste berichten ergens in 2010???!!! Don't shoot the messenger.
 
.....
Maar ik doelde eigenlijk meer op de maatschappijen die misbruik/gebruik maken van het grote aanbod vliegers, door de arbeidsvoorwaarden te verlagen. Ik dacht aan regeltjes die de overheid maatschappijen op zou kunnen leggen, waardoor een maatschappij minder profiteert van het grote overschot van ab-initio`s.

Dan moet je dat bij heelveel beroepsgroepen gaan doen. Geen beginnen aan dus. Dit heet marktwerking.
 
Dan moet je dat bij heelveel beroepsgroepen gaan doen. Geen beginnen aan dus. Dit heet marktwerking.

Dit gebeurt ook al bij veel beroepsgroepen. Er is zelfs een adviesgroep voor het reguleren van de marktwerking. Eén van hun taken is het stimuleren van bedrijven om altijd het algemeen belang in de gaten te houden.http://www.ser.nl/
 
De SER zit op het 'hoge' beleidsniveau: Dus AOW leeftijd, Algemeen standpunt over looneisen. En vooral daar waar het de economie of de sociale balans kan schaden. Alleen de bedrijfstakken die belangrijk zijn voor de stabiliteit van het land worden gereguleerd: Gezondheidszorg, openbare veiligheid etc.

Luchtvaart is een bedrijfstak die hier niet onder valt (behalve dan de Militaire luchtvaart).

We moeten ook niet denken dat de luchtvaart de enige bedrijfstak is waar de werknemer zelf moet investeren om carrière te kunnen maken. Ik ken heelveel situaties waarbij werknemers tot meer dan 80.000 Euro zelf investeren in een MBA om verder te komen (zonder garanties) en dan een salaris kunnen gaan verdienen van ca. 80K per jaar (op hun 65ste).

Daarnaast zijn piloten ook nog relatief goed beschermd (door de luchtvaart wet en verdragen) tegen buitenlandse concurrentie. Er zijn weinig (geen?) NL maatschappijen die goedkope piloten uit India op een vlucht zetten. Als je dit vergelijkt met de scheepvaart (waarbij bijna alle officieren inmiddels uit lage loon landen komen) of vergelijk het met ICT sector, dan valt het dus nogal mee! en zit een piloot er sociaal warmpjes bij.
 
Daarnaast zijn piloten ook nog relatief goed beschermd (door de luchtvaart wet en verdragen) tegen buitenlandse concurrentie. Er zijn weinig (geen?) NL maatschappijen die goedkope piloten uit India op een vlucht zetten. Als je dit vergelijkt met de scheepvaart (waarbij bijna alle officieren inmiddels uit lage loon landen komen) of vergelijk het met ICT sector, dan valt het dus nogal mee! en zit een piloot er sociaal warmpjes bij.

Het is juist het verschil in 'zekerheid' met baancontract. en de 'onzekerheid' zonder baancontract. Best wel een grote wereld van verschil.
 
Luchtvaartnieuws

Luchtvaartnieuws

Het Turkse Pegasus Airlines en Stella aviation academy hebben afgelopen week een overeenkomst gesloten voor het ‘leveren’ van piloten. De komende tijd zal Pegasus Airlines meerdere malen bij Stella op bezoek zijn voor selectieprocedures. De eerste twaalf piloten zijn afgelopen week geselecteerd en daadwerkelijk aangenomen.

05-11-2009

TEUGE - De Turkse luchtvaartmaatschappij Pegasus Airlines heeft twaalf afgestudeerde piloten van de Stella aviation academy aangenomen. Het is de eerste keer dat studenten van de Nederlandse vliegopleider een contract bij Pegasus tekenen. De Turkse maatschappij gaat de piloten verder opleiden om hen te kunnen inzetten op vliegtuigen van het type Boeing 737-800.


Pegasus is de grootste private luchtvaartmaatschappij van Turkije. Het bedrijf vliegt al met dertien Boeing 737-800 en heeft daarnaast bij Boeing nog een grote order uitstaan. Daardoor zal het aantal 737-800’s in de vloot oplopen tot boven de dertig.

Recent nam het eveneens Turkse SunExpress ook negen studenten van Stella aviation academy aan. Volgens directeur Evert-Jan Hilgeman van Stella blijkt uit de Turkse interesse dat luchtvaartmaatschappijen in Turkije steeds vaker een beroep doen op de hoge kwaliteitseisen die in West-Europa gelden. “Ze maken niet meer alleen gebruik van voormalige Turkse luchtmachtpiloten.”

Pegasus vliegt onder andere naar Amsterdam en Brussel. De onderneming werkt samen met de Duitse prijsvechter Air Berlin.

Ook leuk:

22-10-2009

TEUGE - De Turkse vakantiemaatschappij SunExpress heeft negen afgestudeerde piloten van de Stella aviation academy aangenomen. De piloten in spé worden door SunExpress verder opgeleid om te mogen vliegen in de Boeing 737-800’s van de luchtvaartmaatschappij.

Afgestudeerden van Stella kwamen eerder al terecht bij onder andere KLM, Lufthansa, Condor, transavia.com, VLM, Ryanair en easyJet.
 
Last edited:
WOW! Beloofd is beloofd. Applaus als dit waar is! Dit is de beste manier om uw critici de mond te snoeren. Ruim een verdubbelling van het aantal geplaatste studenten. Ineens 4% (uitgaande van 500 studenten) geplaatst.
En dat is in het huidige klimaat een prestatie van jewelste!
Ervan uitgaande dat deze studenten enkel door tussenkomt van stella (en daar ziet het wel naar uit) aan de bak zijn gekomen.
Het laatste grote punt van kritiek kunt u wegnemen door te bewijzen dat studenten niet onder druk worden gezet om kritische kanttekeningen te plaatsen (hier dan wel elders).
stella: ga zo door en ik hoop dat ook de overige 96% kan worden geplaatst zonder het betalen van een absurd bedrag van een typerating.
 
Last edited:
He MG, dan ga je er natuurlijk wel van uit dat de jongens bij Pegasus aan de bak kunnen zonder een type-rating te betalen. Lijkt me niet waarschijnlijk, maar misschien ben ik dan wel weer negatief ingesteld. Ik vind het alleen een beetje de omgekeerde wereld, als we onder de indruk moeten zijn dat twaalf mensen een baan hebben gevonden na het voltooien van hun opleiding. Weliswaar (hoogst waarschijnlijk) tegen betaling en natuurlijk in het fantastische Perzische empire, maar toch. YEAH!!!

Dit maskeert natuurlijk de waarheid van de dag, namelijk; te veel nieuwe piloten voor te weinig banen en een school die juist meer piloten wil ipv minder door commerciele belangen. hmmm ik ben niet overtuigd.

Toch gefeliciteerd for the lucky twelve!! It's the dirty dozen all over again. Op locatie in COnstantinople!!! Sweet.
 
Iedereen kan zich aanmelden by Pegasus Flighttraining (TRTO) nadat je je fATPL opleiding hebt afgerond. Na selectie betaal je voor je type rating en krijg je een contract voor je type + line training met x aantal uren. In dit contract staat expliciet in dat je niet gegarandeerd een baan krijgt na het afronden van je line training. Mochten ze mensen nodig hebben en jij de nodige kwalificaties toont kan er eventueel een vernieuwde contract getekend worden en ben je van de partij.

Ik weet niet hoe dat precies zit bij deze Stelle piloten... Kan zijn dat ze aangenomen zijn voor een baan. Als dat het geval vind ik dat absoluut goed van Stella in deze magere tijden ongeacht het maar 10% van de studenten is!

Wetende dat bij andere gerenommeerde vliegscholen (hoef geen namen te noemen) de stack alsnog +60 wachtende voor uw is terwijl er maar 40-50 per jaar wordt opgeleid!!!
 
Pegasus Flight Academy


"The fees for Type Rating/Line Training must be paid by the applicant. Our applicants can benefit from advantageous loan rates offered by Akbank."

Alleen mis ik de prijzen. Misschien dat iemand daar iets over kan vertellen?
 
Ben inmiddels al weer iewat teruggekomen op mijn initiele jubelstemming, want heb begrepen dat de stella-studenten een groot bedrag EXTRA mogen neertellen voor hun typerating en na het vliegen van de uren weer gewoon netjes op straat staan.
Weliswaar met een paar uurtjes multi-crew erbij, maar ook met een grote extra schuld ernaast.
Iemand die dit wil ontkrachten? Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar dit ziet er inderdaad uit als het betalen voor een typerating zonder daarbij de "baanzekerheid" die bijvoorbeeld een Ryanair biedt. Ja ik weet ook daar bestaat die zekerheid niet, maar bij Ryanair sta je in ieder geval niet weer na 100/200 uur vliegen op straat.
Ongelooflijk dat er zo'n terughoudendheid is om hier op airwork te reageren op kritiek.
Als dat op een nette, professionele manier gebeurd, spreekt dat alleen maar in het voordeel van de school en zou dat volgens mij alleen maar nieuwe "klanten" kunnen opleveren.
Dat dit niet gebeurt, betekent volgens mij dat stella niet opgewassen is tegen de kritiek die hier vaak gespuid wordt of geen pasklaar antwoord heeft op de kritiek.
Laat je vooral niet uit de tent lokken hoor, maar voor de adspirant vliegers: weet dat de kritiek vaak komt van erg ervaren mannen die het klappen van de zweep inmiddels kennen en zelf door schade en schande "wijs" zijn geworden.
 
Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de desbetreffende Stella studenten geheel op eigen houtje een type rating + line training hebben gekocht. Vervolgens zullen ze na een 1 jarig contract (wat ik niet hoop voor de jongens en meiden!) weer op straat staan. Erg laag van Stella om de media te misbruiken om deze leugens te verspreiden!
 
@SierraTango,

Waar baseer je het eigenlijk op, dat leugen gedoe dan? Er staat nergens dat de studenten van Stella, die bij Pegasus gaan vliegen, een meerjarige contract hebben gekregen? Ik begrijp natuurlijk wel dat het sneu is voor de studenten dat ze er (misschien/waarschijnlijk) er na een jaar uitliggen, maar zij hebben daarvoor gekozen.

PUNT 1: Als Stella de studenten bij PGS heeft geplaatst (als het waar is), dan hebben ze hen daar geplaatst. Geplaatst = geplaatst maar geen meerjarige contract hebben is niet interessant, voor Stella dan. Zij hebben de studenten aan een baan geholpen en nu mogen zij verder gaan kijken. Geen probleem meer voor Stella, want zij zijn van die studenten af. Klopt het of klopt het niet? Naar mijn mening wel.

PUNT 2: Ik vind het natuurlijk ook jammer als ze er na een jaar uitliggen, maar zoals ik al zei: ze hebben er zelf voor gekozen.

Geen leugen aan de kant van Stella, maar een keuze van de student. Waarschijnlijk weten de studenten zelf ook dat ze er na een jaar uitliggen of niet.

Just my 2 cents,
FtL!

PS: Persoonlijke tegenberichten, s.v.p. via PM.
 
@SierraTango,

Waar baseer je het eigenlijk op, dat leugen gedoe dan? Er staat nergens dat de studenten van Stella, die bij Pegasus gaan vliegen, een meerjarige contract hebben gekregen? Ik begrijp natuurlijk wel dat het sneu is voor de studenten dat ze er (misschien/waarschijnlijk) er na een jaar uitliggen, maar zij hebben daarvoor gekozen.

PUNT 1: Als Stella de studenten bij PGS heeft geplaatst (als het waar is), dan hebben ze hen daar geplaatst. Geplaatst = geplaatst maar geen meerjarige contract hebben is niet interessant, voor Stella dan. Zij hebben de studenten aan een baan geholpen en nu mogen zij verder gaan kijken. Geen probleem meer voor Stella, want zij zijn van die studenten af. Klopt het of klopt het niet? Naar mijn mening wel.

PUNT 2: Ik vind het natuurlijk ook jammer als ze er na een jaar uitliggen, maar zoals ik al zei: ze hebben er zelf voor gekozen.

Geen leugen aan de kant van Stella, maar een keuze van de student. Waarschijnlijk weten de studenten zelf ook dat ze er na een jaar uitliggen of niet.

Just my 2 cents,
FtL!

PS: Persoonlijke tegenberichten, s.v.p. via PM.

Hij zegt tog dat de studenten het op eigen houtje geregeld hebben, en niet Stella die ze geplaatst heeft. Dan is het tog een leugen van Stella om te zegge dat zij ze daar plaatsen....
 
Leerlingen mogen flink betalen voor een rating en line-training en krijgen dan een tijdelijk contract, die Pegasus kennende niet verlengt zal worden. Sorry maar zolang je moet betalen om te "mogen" vliegen kan ik dit geen baan noemen. Stella you need to try harder!

De problemen voor deze leerlingen worden alleen maar groter (extra schuld en nog minder kans op een betaalde baan, kom daar zo op terug). En dit alleen maar om voor Stella positieve PR te genereren, zodat ze nog meer zieltjes kunnen werven.

Voor diegene die deze (wurg) deal overwegen even het volgende:

1) Als er straks maatschappijen zijn die gaan werven voor vaste contracten op de B737, welke piloten gaan deze maatschappijen dan aannemen? Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had bij een maatschappij? Tuurlijk dan neem je lowtimers aan zonder rating, zodat je inkomsten kan genereren door een dure rating te verkopen. Dus dan heb je met je verse B737 rating het nakijken. Als je denk dat dit onzin is, ga dan even kijken op de website van Ryanair, daar kom je als FO met rating gewoon niet binnen. You can only take the money once, en dat weten de airlines ook.

2) Je hebt straks zo een zware schuldenlast dat als er straks airlines gaan recruiten die het vereisen dat je zelf een rating bekostigd op bijvoorbeeld een DHC8, je dit niet kan en dus weer wordt voorbijgestreeft door je klasgenoten die het destijds niet hebben gedaan. Samengevat limiteer je dus je eigen opties.

3) Je hebt straks een extra rating die ook weer geldig gehouden moet worden. Ook kan ik uit eigen ervaring vertellen dat de markt voor B737 rated FO's zo slecht is dat zo een rating helemaal geen waarde toevoegd.

4) Natuurlijk kijk je er naar uit om straks lekker die -800 rond te mogen sturen, het is ook geweldig, of toch niet? Eerst wel en dan niet. Ik kan je verzekeren dat door de financiele druk en het niet (behoorlijk) betaald krijgen je enthusiastme verdampt als sneeuw voor de Turkse zon.

Ik gun het jullie van harte mannen, maar kijk heel objectief naar die deal.

FC
 
Tja als we zo gaan beginnen dan heb ik nog een hele rits banen voor jullie liggen.

Ik kan jullie allemaal plaatsen bij verschillende airlines op verschillende kisten. 500 uur 737 kan ik jullie al aanbieden voor 35K. Wil je naar de 757, geen probleem. 60K en na 800 uur beloof ik dat ik je weer op straat zet.

Mensen plaatsen bij een airline met een baan. Wat een f****** onzin. Zelfs ik kan dit voor jullie regelen.
 
BETRAPT!!! Wat een misleiding weer!:stapelge:

Als er hier door stella wordt gesproken over banen dan wordt je letterlijk voorgelogen!!!
Het gaat om een duur stage traject waarna je met weinig vlieguren op de 737 weer opstraat wordt gezet. Bij de meeste maatschappijen kan je vervolgens weer investeren in een nieuwe typerating vanwege gebrek aan ervaring...

Hoe is het mogelijk dat een school dat zich bezighoudt met dit soort misleidende praatjes zijn klassen nog vol kan krijgen?!? :wegkwijt:

Ik vond het al raar aangezien ik had gelezen dat Turkse maatschappijen geen expats mogen aannemen zolang ze in Turkije zelf een overschot hebben aan piloten...
 
Last edited:
@AriVidecci,

Hoe weet jij nou dat Stella ze daar niet hebben geplaatst? Ik zeg uiteraard niet dat het wel zo is, maar ik zeg ook niet dat het niet zo is. Jij hebt waarschijnlijk niets te maken gehad met Stella, of iig niet met de Stella directie. Als Stella zegt dat zij dat hebben geregeld, is het aan jou om dat te geloven ja of nee.

Zelf gezegd: ik geloof geen ene vliegschool van wat dan ook. Ik praat liever met de studenten, de directie zelf, en kijk naar de documenten zwart op wit. Ik stuur af en toe op airwork mensen met een grote ervaring in de luchtvaart een PM van hoe en wat en hoe te reageren tegen bepaalde situaties en hoe je bepaalde handelingen moet uitvoeren. Uiteraard krijg ik hele leuke en leerzame PM's terug. Negatieve zijn niet te vermijden in zulke tijden.

Van SierraTango heb ik een PM gehad en bedank hem ook daarvoor, alles is helder verklaard.

FtL.

PS: En over de baan zelf bij PGS, daar weet ik alleen van dat je daar een bepaald contract hebt. Voor de rest houd ik me daar niet mee bezig.
 
Last edited:
Back
Top