Stella in de elsevier

cpt-x

New member
In Elsevier nr 15, 11 april, een artikel over Stella aviation academy.

Een aantal quotes:

"Lion Air bestelde laatst 178 Boeings en heeft dus veel piloten nodig"
"Toch besteed Stella, meer dan andere scholen, aandacht aan het op de hand leren vliegen......"
`Onze leerlingen worden overal ter wereld aangenomen door airlines....`
`Daar (kls) is het ondenkbaar dat eerstejaars aan een tafel lunchen.....`
` ....... e er gaan de komende tijd veel vliegers met pensioen`
 
In Elsevier nr 15, 11 april, een artikel over Stella aviation academy.

Een aantal quotes:

"Lion Air bestelde laatst 178 Boeings en heeft dus veel piloten nodig"
"Toch besteed Stella, meer dan andere scholen, aandacht aan het op de hand leren vliegen......"
`Onze leerlingen worden overal ter wereld aangenomen door airlines....`
`Daar (kls) is het ondenkbaar dat eerstejaars aan een tafel lunchen.....`
` ....... e er gaan de komende tijd veel vliegers met pensioen`


Ben benieuwd... Ze moeten wat om aan de 500 leerlingen te komen! Gaat de financiering voor de opleiding daar ook al via 123postkrediet.nl?!? ;)
 
Lion neemt idd aan... met een totale salaris van (omgerekend) iets boven de 650 euros per maand.
Financieel zelfmoord...
 
Lion neemt idd aan... met een totale salaris van (omgerekend) iets boven de 650 euros per maand.
Financieel zelfmoord...

Ja dat vind ik inderdaad typische een quote waar je veel mensen mee trekt die zich niet hebben verdiept in waar ze mee bezig zijn.
 
Moet zeggen dat het een aardig stukje is waar ook de VNV net als Stella in zeggen dat het nu lastig is als je klaar bent maar dat er wel toekomst in het vak zit ;)
 
Ik heb ergens hier een Elsevier liggen (juni 2008) met een leuk artikel over hoe voordeliger is sparen in banken van Ijsland; Turkije Rusland etc....
 
"Lion Air bestelde laatst 178 Boeings en heeft dus veel piloten nodig"

:naund:, misschien leuk voor locals, (en voor mensen die op een feestje graag willen vertellen dat zij meer dan 8,5 miljoen per maand verdienen ;)) maar voor Stella leerlingen geen optie. Ik begreep zelfs dat de ABN niet eens van plan is om ex-leerlingen het geld te lenen voor de type en voor 2 jaar levensonderhoud omdat het risico te groot is. Dus, de term financiele zelfmoord is aardig correct.

`Onze leerlingen worden overal ter wereld aangenomen door airlines....`
Tja, als ze zelfs vrijwillig naar Lion air gaan, dan zou je kunnen zeggen dat deze uitspraak wel redelijk klopt.

`Daar (kls) is het ondenkbaar dat eerstejaars aan een tafel lunchen.....`
Lijkt me natuurlijk wel goed voor de band tussen de leerlingen, gezellig samen op de grond zitten en boterhammen uitwisselen. :grijns:

` ....... e er gaan de komende tijd veel vliegers met pensioen`[/
Zouden ze het 'gedwongen' pensioen bedoelen?

Het is jammer dat dit soort artikelen gewoon gepubliceerd worden, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Leuk praatje met de directeur, niet checken maar gewoon afdrukken.
Je zou bijvoorbeeld verwachten dat een beetje journalist ook even had nagekeken wat de arbeidsvoorwaarden van Lion air zijn, voor dat hij gratis reclame gaat maken.
Maar goed, het artikel zal wel weer een aantal nieuwe leerlingen opleveren... Op naar de 500!!
 
Een ding begrijp ik eigenlijk niet. Een beetje gemotiveerde scholier / student die piloot wil worden, zoekt o.a op Internet zowaar hij / zij op Airwork komt. Als hij of zij een beetje gemotiveerd is, dan leest hij of zij Airwork door wanneer hij of zij dus ook uit komt op de berichten over Stella. En dan heb je ook nog de luie selectiekandidaten die onvoorbereid naar de selectie gaan en er natuurlijk doorheen komen om zo 150K uit de portemonnaie te draaien. Wat mij betreft, heb ik geen goed woord over voor beide soorten kandidaten, waar het mij echter wel om gaat, is dat Stella de markt voor jonge piloten kapot maakt. Een gevestigde school als KLS, NLS en EPST zullen m.i niet veel concurrentie verwachten van de Stellianen, maar scholen als de DFA en MVVL; de studenten daar zullen wel veel concurrentie krijgen en dat maakt de markt dus alleen maar kapot. Ik begrijp eigenlijk niet waarom de VNV eigenlijk hier niets tegen doet.

En dan ook nog adverteren met Lion Air.
 
Tja, als ze zelfs vrijwillig naar Lion air gaan, dan zou je kunnen zeggen dat deze uitspraak wel redelijk klopt.

Ik meen dat de Indonesische overheid de nationale maatschappijen heeft opgelegd dat ze sinds een aantal jaar geen buitenlandse vliegers meer in dienst mogen hebben/nemen. Of is dat inmiddels terug gedraaid?

Zo zou Lion met de B739ER al een kleine tien keer een tailstrike hebben gemaakt waarbij een aantal kisten grote structurele schade heeft opgelopen. Bezint, eer gij (daar) begint... :wegkwijt:
 
Ik heb het artikel gisteren gelezen ja, overwoog ook nog om het hier te posten, maar dat is nu al gebeurd.

Die op één na laatste quote is een beetje onvolledig. Het was meer iets als:
"Daar (KLS) is het ondenkbaar dat eerstejaars aan één tafel lunchen met tweedejaars"
Dus niet dat ze daar überhaupt aan tafels lunchen :D

Ook werd er een aantal keer over Airwork.nl gesproken. Dat hier redelijk wat negatieve verhalen over Stella voorbij kwamen. Volgens de directeur waren die verhalen wel begrijpelijk.
 
Ik meen dat de Indonesische overheid de nationale maatschappijen heeft opgelegd dat ze sinds een aantal jaar geen buitenlandse vliegers meer in dienst mogen hebben/nemen. Of is dat inmiddels terug gedraaid?

Ik begreep dat het werven voor Lionair via CAE gaat, en zij benaderen hier dus 'buitenlandse vliegers' voor.
Vind het sowieso een beetje apart dat CAE ook voor bedrijven als Lionair werft in Europa. (salaris is minder dan de gemiddelde rentelast van een vliegopleiding).

Of zouden ze http://www.lionair.nl/ bedoelen? :grijns:
 
Mooie PR allemaal. How F*cking low can it go? Voor diegene die Lionair overwegen, neem aub even het volgende in beschouwing:

Je krijgt een salaris krijgt betaald van +/- 650 Euro PM. Je hebt wel 150 000 Euro + type rating geinvesteerd in jezelf. Dit is geen baan, maar slavernij!

Je wil niet weten hoe snel de lol van het vliegen af is, als je helemaal krom moet liggen en ook nog onderdeel uitmaakt van een levensgevaarlijke operatie. Geen respect van je local captain. Je zit daar echt alleen maar om de gear omhoog te halen, verder kun je overal vanaf blijven etc.

"Ja maar ik maak uren zodat ik later naar airline XYZ kan in Europa" Vergeet dat maar want airline XYZ neemt als de makrt weer aantrekt gewoon ab initios aan van school die weer willen betalen. Dan ben jij met je ervaring gewoon te duur voor ze, want jij kan het je niet meer veroorloven om te betalen.

Wat wordt er weer misbruik gemaakt zeg. Ik zou het niemand meer aanraden om vlieger te worden.
 
Heb helaas het artikel niet gelezen...
Weet dus ook niet wat het helemaal precies inhoudt en in hoeverre er sprake is van een 'deal' met Lion Air... Daarbij ken ik de feiten ook niet wat betreft het salaris wat ze je geven.
Maar àls het inderdaad 650 euro per maand is... dan is dat wel heel erg weinig en kan je inderdaad niet eens je rente/aflossing betalen aan de bank (danwel dat je geen budget voor de rest voor levensonderhoud overhoudt).
Kan me eerlijk gezegd dan ook niet voorstellen dat Stella hun studenten een baan met zo'n onmogelijk laag salaris voorschotelt.. Als student kan je met gezond verstand ook wel bedenken dat dat een verre van ideale situatie is en niet eens de moeite is. Maja, we zullen zien.

Het mag dan weliswaar een beroerd salaris wezen, maar aan de andere kant heb je momenteel ook niet veel voor het kiezen wat maatschappijen betreft. Moet je dan maar bij de Appie gaan werken (voor inderdaad misschien een zelfde salaris, maar zonder vliegervaring)?

Ik ben erg benieuwd naar het artikel? Kan niemand het inscannen? Of mag dat niet?:p

@ Julien:
Een beetje gemotiveerde scholier / student die piloot wil worden, zoekt o.a op Internet zowaar hij / zij op Airwork komt. Als hij of zij een beetje gemotiveerd is, dan leest hij of zij Airwork door wanneer hij of zij dus ook uit komt op de berichten over Stella. (...) Wat mij betreft, heb ik geen goed woord over voor beide soorten kandidaten
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je wil toch niet zeggen dat alle gemotiveerde studenten op airwork moeten kijken? Het is dat ik er de laatste tijd wat op kijk, maar dat staat volgens mij volledig los van mijn motivatie, ook bij anderen. Airwork is naar mijn mening niet een encyclopedie van feiten, vooral een forum waar meningen op gedeeld worden. Het kan een heel gekleurd topic zijn en daarom niet zuiver om een beslissing te maken!
En ook hierbij:
KLS, NLS en EPST zullen m.i niet veel concurrentie verwachten van de Stellianen, maar scholen als de DFA en MVVL
Wil je hiermee zeggen dat mensen van de gevestigde scholen kwalitatief beter zijn of meer recht hebben op een baan? Hoger op de ladder staan? Vind je dat niet wat kort door de bocht?
En ja, ik kom toevallig van Stella.. En heb nu een prima baan, en voorzover ik weet is er kwalitatief geen klagen over mij. Waarom was ik bijvoorbeeld anders aangenomen? Ik durf prima te concureren met KLS, EPST en NLS en ik hoop zij ook met mij. Want volgens mij zitten we in hetzelfde luchtscheepje... We hebben er allemaal voor geleerd en willen allemaal onze best doen in het vliegen. De kwaliteit van scholen is denk ik heel vergelijkbaar.. (Misschien de bedrijfscultuur en mentaliteit niet inderdaad).

Ik ben benieuwd naar wat meer feiten uit dat artikel..

Ciao,

Siff
 
Een ding begrijp ik eigenlijk niet. Een beetje gemotiveerde scholier / student die piloot wil worden, zoekt o.a op Internet zowaar hij / zij op Airwork komt. Als hij of zij een beetje gemotiveerd is, dan leest hij of zij Airwork door wanneer hij of zij dus ook uit komt op de berichten over Stella.

Met alles respect hoor Jullien maar toen ik mij aan het oriënteren was mbt vliegscholen heb ik in 2 jaar tijd zo'n beetje elke school bezocht die er was in de Benelux om een 'indruk' te krijgen van de betreffende school. Metname bij de opendag van de KLS viel mij op dat de aanwezige mensen aldaar nog nooit van het bestaan van andere vliegscholen buiten de KLS gehoord hadden. Dat zou dus betekenen dat een redelijk aantal mensen die daadwerkelijk op de KLS zijn aangenomen niet gemotiveerd is? Toch haalden ze de selectie. Dus
motivatie hangt niet altijd samen met het aangenomen worden bij een, in jou ogen "gevestigde vliegschool".

Een gevestigde school als KLS, NLS en EPST zullen m.i niet veel concurrentie verwachten van de Stellianen, maar scholen als de DFA en MVVL; de studenten daar zullen wel veel concurrentie krijgen en dat maakt de markt dus alleen maar kapot.

Wat een bullshit man. Dus volgens jou heeft iemand die de KLS/EPST gedaan heeft
meer recht op een baan in de luchtvaart als iemand die Stella/MVVL heeft gedaan
met hetzelfde papiertje? Dat zou hetzelfde zijn als dat je zegt dat iemand die arts is geworden aan de UvA meer recht op een baan zou hebben dan een afgestudeerde arts aan de Vu.

Verder ben ik het wel met je eens dat de kwantiteit waarmee Stella of iedere andere school studenten aflevert iets teveel van het goede is, zeker gezien de huidige recessie. Ik geef Stella zelf daar de schuld niet van. Het is immers een commerciële instelling. Andere scholen zijn net zo erg. Die maken handig gebruik van argumenten over de massaproductie bij Stella terwijl ze zelf net zo hard de centen aan het binnenhalen zijn met iets minder leerlingen. Of ze teren nog op hun 'ooit zo goede reputatie'. Ik verdedig Stella hier niet maar het gaat mij om het systeem dat niet deugt.

In mijn ogen zijn de banken hier de schuldige omdat de kredieten veel te makkelijk verstrekt worden. Er zou een Europese regelgeving moeten komen die op de 1 of andere manier het 'risico' van het verstrekte krediet op de lange termijn moet toetsen onafhankelijk van de vliegscholen. Kortom een centraal geregeld selectietraject dat wereldwijd erkend wordt en waarvan de banken 'met zekerheid' aan kunnen nemen dat het selectietraject betrouwbaar is geweest.

Ik snap heel goed dat mensen hun droom willen najagen. Najagen en daadwerkelijk vervullen gaat niet altijd samen. Er zijn veel studenten die hun droom aan het najagen zijn maar wellicht nooit vervuld zien gaan. Een strengere centraal geregelde selectie had dit misshcien kunnen voorkomen.

Ook ik ben een ex Stella student en veelal 'passief' actief op dit board. Ik kan zelf denk ik heel goed bepalen wat bruikbare en niet bruikbare informatie is op dit board en sluit me aan bij Siffredi. En ja ook ik ben goed terecht gekomen. Mooie vliegbaan, goed loon, leuke collega's en leer nog iedere dag met veel plezier bij en geniet van de mooie momenten.

Ciao
 
Last edited:
Wat ik er mee bedoel te zeggen, is als je een beetje gemotiveerd bent, je GOED moet orienteren en niet op de praatjes van de PR af moet gaan. Airwork is een goed medium waar kritisch naar bepaalde scholen wordt gekeken en ik ben van mening dat het een must is voor iedere scholier of student om kritisch te leren kijken naar bepaalde scholen en Airwork is een goed opstapje. Ik zeg niet dat je niet gemotiveerd bent als je niet op Airwork ronddwaalt of meediscussieert. Je moet je echter wel realiseren dat je in een markt als deze kritisch leert kijken naar dingen en niet alles voor waar aanneemt wat de PR zegt.

Ik heb ook niet gezegd dat mensen van de KLS, EPST of NLS meer recht op een baan hebben. Het zijn scholen die toch wel een redelijke naam hebben opgebouwd in de loop der tijd (hoewel de NLS wat meer bergafwaarts gaat als ik het zo nu en dan hoor). Maatschappijen kennen deze scholen en dat werkt gewoon goed in je voordeel. Iemand van Stella heeft evenveel recht op een baan als iemand van de KLS natuurlijk, helaas werkt dat in de werkelijkheid niet altijd zo. Vergelijk het van mijn part maar met iemand die zijn bedrijfskunde diploma van Harvard University haalt die solliciteert voor een functie als manager tegenover iemand die zijn bedrijfskunde diploma heeft gehaald aan de VU. Hoe goed beide kandidaten ook zijn; de werkgever zal zonder twijfel zijn voorkeur uitspreken over de kandidaat van Harvard. Het is niet eerlijk, maar in werkelijkheid werkt het wel zo.
 
@ Julien:
Inderdaad, ik ben volledig met je eens dat je kritisch moet zijn (en misschien zeker in onze 'business')! Ook ga ik mee dat je via airwork wel meningen kan horen en daaruit eventueel conclusies trekken (mits je beseft dat het meningen zijn, geen feiten).

Zeker kan een naam van een school in je voordeel werken. Maar ook heb ik vernomen dat Stella goed bekent staat m.b.t. kwaliteit bij een aantal maatschappijen. (Kan me vergissen). Dus wordt het wel méér concurrentie op basis van naamsbekendheid!

Blijkbaar heb ik 't verkeerd begrepen en het is me nu duidelijk wat je bedoelde ;)

Ciao

Siff
 
Back
Top