Stella in de elsevier

Julien:Ik heb ook niet gezegd dat mensen van de KLS, EPST of NLS meer recht op een baan hebben. Het zijn scholen die toch wel een redelijke naam hebben opgebouwd in de loop der tijd (hoewel de NLS wat meer bergafwaarts gaat als ik het zo nu en dan hoor).

Niet dat ik veel ervaring met de NLS heb, maar het gaat nu toch weer bergop mede door de nieuwe selectie(software). Onderlaats hebben 20 mensen selectie gedaan waarvan er maar 10 door zijn. (althans van betrouwbare bron)
 
Ongelooflijk dat ze met Lion Air adverteren. En ja, ze zullen vast 178 Boeing's besteld hebben. Dus? Er zijn zoveel maatschappijen die veel kisten besteld hebben, maar die worden nu allemaal weer gecanceld...
Zonde Stella!
 
Het getuigt pas van visie als men het aantal opleidingsplaatsen naar beneden afstelt in economisch slechtere perioden i.p.v. aan een gelijk aantal of zelfs hoger aan te nemen. Als ze niet opleiden tot "Koos Werkloos", hadden ze in het artikel best wat meer bewijzen aan kunnen dragen waar vliegers nu actief zijn.
 
Gelukkig is dit nog steeds een forum waar meningen worden verkondigd...
Hoop storm in een glas water als je het mij vraagt. Mensen die na het lezen van de 'citaten' uit de Elsevier direct negatief reageren zonder even verder te kijken dan hun neus lang is, zijn wat dat betreft misschien niet heel kritisch. Lees het artikel even, verdiep je er even in zodat je 'simpele' opmerkingen achterwege kan laten...
Verder is het een prima interview toch? Zit wel degelijk een kern van waarheid in.
JM
 
Ja 500 is inderdaad veel per jaar.. het zou in het ergste geval zeker terug kunnen naar de helft.. zeker als je nu begint en over 2 jaar klaar ben.. dan is er een redelijke kans dat het weer beter gaat.. ook de luchtvaart gaat in golfbewegingen.. En zo een dal is meestal paar jaar. Maar daar komt een einde aan. En inderdaad. Ik weet van vele stella mensen zijn ze best leuk terecht gekomen. Soms met het kopen van typerating, maar daarna bij een RYR of EASY, maar daar verdien je best behoorlijk. En daar lost je best leuk van af. Kijk dat je met stella misschien niet makkelijk bij een Major komt. dat klopt misschien wel.

Afzetten echter tegen een KLS lijkt mij niet heel handig..

Dat is appels met peren vergelijken.

KLS die zich voornamelijk richt op het opleiden om vervolgens daarna bij KLM aan de bak te komen en een Stella , waarvan de meeste die daar beginnen niet eens bij KLM willen gaan werken omdat ze liever lekker in het buitenland vliegen.

Maar op slot gooien van een opleiding en helemaal terug naar heel weinig is ook niet handig. Gezien er over paar jaar best wel weer periode komt dat er inderdaad een situatie is waarbij de pensioen golf van toepassing is. Nieuwe Jets en Props. En uiteraard ook vervanging waarbij de oudere kisten veelal doorgaan voor Cargo.. en daar moet ook op gevlogen worden,, en Cargo betaald ook niet heel slecht..

Nogmaals,, ik praat niet dat ze gewoon door willen groeien naar 500 piloten per jaar. Het lijkt mij dat je beter tot de helft kunt gaan..

Maar laten we eerlijk zijn.. Of er nu een stella is die 500 wil of 5 kleinere per stuk 100 opleiden. Nu is er 1 partij in de vorm van een stella die 500 doet.. maar dit hadden er net zo goed 5 kleinere kunnen zijn..

Het is maar net hoe je het bekijkt. En wat de doelgroep is die een school wil bereiken,,

Aan elk punt ziet iets goed of minder goed,,, niet alleen kortzichtigheid..
 
KLS is ook een commerciele instelling, net zo commercieel als Stella. Vertel je mij dan eens waarom deze de capaciteit heeft teruggeschroefd naar 60 man per jaar?


Om hier even op in te haken én op eerdere opmerkingen dat het beter gaat met de nls "omdat" er maar! 10 van de 20 studenten worden aangenomen.

Ik ken de kls nog uit de tijd dat het nog rls was en mijn opa hier werkte, ik moet zeggen dat ook de kls niet meer dezelfde "kwaliteit" (noem het status karakter etc) heeft als 20 jaar terug, niet dat ik geloof in "de goede oude tijd" maar tijden veranderen en daar speelt de kls naar mijn mening erg goed op in, net wat hiervoor gezegd word kls is een commerciële instelling dus ik heb ook echt niet de illusie dat ze meer of minder commercieel belang hebben bij de aanname van zoveel mogelijk studenten. Het getuigt echter wel van inzicht én respect voor de studenten om in tijden van economische malaise de aanname terug te brengen en zo dus het aanbod enigszins aan te passen aan de (verwachte) vraag.

Om hier een concreet voorbeeld op te geven, er werd eerder genoemd dat het “beter” gaat bij de nls om dat er “maar” 10 van de 20 kandidaten door de selectie waren gekomen!!?? ik heb de selectie bij de kls twee maand geleden afgerond en binnen mijn traject zijn er van de 20 maar zo’n 4 door! Ze hebben dus niet alleen het aantal studenten verminderd maar ook de selectie flink aangescherpt.

Kortom oogkleppen op hebben en koste wat kost zo veel mogelijk studenten (lees winst) aannemen mag dan wel een plausibel argument voor de economisch belanghebbenden zijn, maar voor de studenten gaat/kan dit grote problemen opleveren.
 
@jet man
een prima interview, jammer van die opgeblazen uitspraken die stella veel mooier maken dan het in werkelijkheid is.
 
Om hier een concreet voorbeeld op te geven, er werd eerder genoemd dat het “beter” gaat bij de nls om dat er “maar” 10 van de 20 kandidaten door de selectie waren gekomen!!?? ik heb de selectie bij de kls twee maand geleden afgerond en binnen mijn traject zijn er van de 20 maar zo’n 4 door! Ze hebben dus niet alleen het aantal studenten verminderd maar ook de selectie flink aangescherpt.

Kortom oogkleppen op hebben en koste wat kost zo veel mogelijk studenten (lees winst) aannemen mag dan wel een plausibel argument voor de economisch belanghebbenden zijn, maar voor de studenten gaat/kan dit grote problemen opleveren.

Om even op het selecteren in te haken (de precieze percentage's daar buiten gelaten). In deze tijd is strenger selecteren geen noodzakelijk goed. Zo gaat de KLS naar 60 en selecteert strenger schijnt. NLS selecteert ook strenger (NASS per 2009 totaal veranderd) en zijn er plannen voor samenvoeging van verschillende klassen. Maatregelen waar stella een voorbeeld aan zou kunnen nemen, de aantallen waar we het nu over hebben, honderden mensen die straks over 1,5 jaar de arbeidsmarkt op komen, gaan nerges meer over.
 
@jdetheije
Het getuigt echter wel van inzicht én respect voor de studenten om in tijden van economische malaise de aanname terug te brengen en zo dus het aanbod enigszins aan te passen aan de (verwachte) vraag.

Tja, volgens mij is dat dus hèt verschil tussen Stella en KLS.. Een verschil in visie! (Tuurlijk er zijn meer verschillen) Maar je kan ook denken dat juist door nog leerlingen aan te nemen kan je het voortbestaan van je school beter garanderen (meer geld beschikbaar) ZEKER in economisch moeilijk tijden! Dat betekent dus dat mensen die nu in moeilijk tijden toch een opleiding willen beginnen het kunnen èn mensen die er nog mee bezig zijn bij hun school kunnen blijven omdat die financieel nog gezond blijft.
Misschien kan je het een beetje vergelijken met Ryanair... die investeert ook zodra het minder gaat met de economie...

@RockyG
jammer van die opgeblazen uitspraken die stella veel mooier maken dan het in werkelijkheid is.
Welke opgeblazen uitspraken dan??

Ciao ciao
 
De bedragen van Lion op ppjn kloppen wel aardig.
De salaris bij AirAsia is ook niet veel beter, rond de 850E per maand. Er werd mij verteld ook dat je 10k op de tafel moet leggen als garantie dat je 1000uur bij hen vliegt maar dat kan ik niet garanderen, het zou een gerucht kunnen zijn.

Ik heb tijdens mijn opleiding een intervieuw gegeven en moet wel zeggen dat veel niet kloptte toen ik de artikel las. Sommige journalisten doen gewoon geen research, ze willen gewoon iets hebben die min of meer klopt, best wel jammer.
 
Niet om lullig te doen. Maar het artikel had wat mij betreft weinig journalistieke waarde. Het was een verhaal van iemand die, heel logisch, zijn eigen bedrijf in een zo postitief mogelijk daglicht plaatst. De journalist heeft e.e.a. keurig opgetekend zonder te vergelijken of enige controle of het gestelde wel waar is. Die indruk wekt het althans niet! Zeker als er de journalist bekend is met het feit dat er nogal wat kritiek is, dan lijkt verder onderzoek me op z'n plaats als je je vak als journalist sereus neemt. Een gemiste kans wat mij betreft.
 
Om even op het selecteren in te haken (de precieze percentage's daar buiten gelaten). In deze tijd is strenger selecteren geen noodzakelijk goed. Zo gaat de KLS naar 60 en selecteert strenger schijnt. NLS selecteert ook strenger (NASS per 2009 totaal veranderd) en zijn er plannen voor samenvoeging van verschillende klassen. Maatregelen waar stella een voorbeeld aan zou kunnen nemen. De aantallen waar we het nu over hebben, honderden mensen die straks over 1,5 jaar de arbeidsmarkt op komen, gaan nerges meer over.

Hoezo klassen samenvoegen? Minder klassen? of juist dubbel zo grote klassen?
 
Gelukkig is dit nog steeds een forum waar meningen worden verkondigd...
Hoop storm in een glas water als je het mij vraagt. Mensen die na het lezen van de 'citaten' uit de Elsevier direct negatief reageren zonder even verder te kijken dan hun neus lang is, zijn wat dat betreft misschien niet heel kritisch. Lees het artikel even, verdiep je er even in zodat je 'simpele' opmerkingen achterwege kan laten...
Verder is het een prima interview toch? Zit wel degelijk een kern van waarheid in.
JM

Tja, volgens mij is dat dus hèt verschil tussen Stella en KLS.. Een verschil in visie! (Tuurlijk er zijn meer verschillen) Maar je kan ook denken dat juist door nog leerlingen aan te nemen kan je het voortbestaan van je school beter garanderen (meer geld beschikbaar) ZEKER in economisch moeilijk tijden! Dat betekent dus dat mensen die nu in moeilijk tijden toch een opleiding willen beginnen het kunnen èn mensen die er nog mee bezig zijn bij hun school kunnen blijven omdat die financieel nog gezond blijft.
Misschien kan je het een beetje vergelijken met Ryanair... die investeert ook zodra het minder gaat met de economie...

@RockyG
Welke opgeblazen uitspraken dan??

Ciao ciao

Hoe naief kan je zijn....HALLO!!!!:passed: Het gaat om de niet correcte reclame campagnes van Stella om types zoals jullie een ton te laten investeren! Gelukkige komen sommige die in de goede periode klaar waren er nog goed vanaf met een redelijke baan! Deze tijden zijn voorbij...
Wees eens kritisch!! Er is zeker ook niks mis met het volgende filmpje. Lufthansa heeft overigens laten weten dat inhoud hiervan onjuist is!. Lufthansa heeft "geen" speciale banden met Stella!:dozey:.. Iets wat in dit filmpje wel anders gesuggereerd wordt......

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-O67yPiu8tI[/YOUTUBE]
 
waar het mij echter wel om gaat, is dat Stella de markt voor jonge piloten kapot maakt.

Ik had al een tijdje niet gepost, maar vond dit wel weer even de moeite waard.
Had gisteren een A4-tje vol gevloekt voor airwork, maar toen ik op "antwoord verwerken" klikte, viel in Narita de stroom uit #%^%%&*$@!

Zal de hoofdpunten even snel verwerken, want Kliko mot weer eens eten.

Ik ben bang Julien dat het niet alleen bij de jonge piloten blijft.
Mijn baas biedt me nu al onbetaald verlof aan, vooralsnog vrijwillig, maar waarschijnlijk niet lang meer.
Het probleem is dat als ze aan onze arbeidsvoorwaarden gaan morrelen en wij op een gegeven moment opstaan en zeggen:"Wij pikken dit niet meer", mijn baas zal zeggen: "Geen probleem, voor jou hebben we een paar duizend anderen (inclusief 500 teugenaren per jaar) die jouw werk voor de helft van de prijs willen doen (en ook nog voor hun typerating, uniform, medical licence enz. willen betalen)".
Voor degene die het probleem niet ziet (bijvoorbeeld die 500 teugenaren per jaar): wie belooft jullie dat dit over 20 jaar niet nog een keer gebeurd?

Ik zal even het gras voor de voeten van oude rotten wegmaaien, want ook ik verdien al lang geen 300.000 gulden netto per jaar meer, dus ik zal ongetwijfeld hebben meegewerkt aan de ontwaarding van het beroep van vlieger.
Ter mijner verdediging heb ik nog nooit betaald voor een typerating, uniform, kopje koffie aan boord enz.

Ik neem de jonge jongens en meiden niks kwalijk, want dan zou ik pas echt boter op mijn hoofd hebben. Ik begrijp best dat jullie momenteel alles over hebben om in die cockpit te klimmen, maar een simpel: "Bezint eer ge begint" is inderdaad op z'n plaats.
Ik verwijt wel de instanties die misbruik maken van de situatie, onwetendheid en naieviteit van diezelfde jonge jongens en meiden, maar dat zal de aard van het beestje wel zijn want als de heren H. sr. en jr. het niet doen, zal een ander die leemte inderdaad wel vullen.
Alles wat wij kunnen doen, is inderdaad de aanstormende talenten waarschuwen voor de kleine lettertjes, maar natuurlijk is dat een druppel op een gloeiende plaat als sr. en jr. zelfs het NOS journaal en de Elsevier voor zich weten te winnen.

Een goede vriend van mij vroeg mij laatst of ik mijn dochter zou aanraden aan het vak van vlieger te beginnen en het snelle antwoord schokte mij net zo zeer als hem.... Jullie mogen 3 X raden.

Rant out.

MG
 
Back
Top