Stella in de elsevier

Hoewel ik het totaal niet eens ben met de reclamecampagnes van Stella beweren toch mensen hetzelfde wbt het komende tekort aan piloten:

Pilot shortfall sees flight grounded
By Melanie Peters

The shortage of trained pilots in South Africa has been highlighted again after a Cape Town doctor complained he was told his flight was suspended at the last minute because the pilot was not accredited to fly the plane.

Dr Omar Omar was booked on a Virgin Atlantic flight to London on Sunday, March 29, as he was due to start work as a locum in Ireland.

He said they were just about to board the flight when it was cancelled due to "operational reasons".

"We were told there was no crew. However, we had seen crew arrive already. I then went up to the pilot and asked him what was happening. He told me that he was not accredited to fly the plane."

The South African Civil Aviation Authority this week warned that the shortage of highly skilled aviation personnel was a stark reality, faced by many countries worldwide.

Captain Colin Jordaan, chief executive officer of the authority, said as a result, South Africa and most other developing countries had become a hunting ground for well-heeled employers.


"The current global demand for experienced pilots, engineers, air traffic controllers and maintenance and aerodrome technicians, among others, requires immediate intervention, as it is usually a lengthy process to identify and train candidates," he said.

"Although the current economic downturn might offer some respite, the rate at which many of our country's experienced personnel are lured toward more lucrative jobs elsewhere in the world is alarming."

Virgin confirmed that there was a delay due to operational reasons. A spokesperson said all its passengers were given overnight accommodation and offered 12 500 flying club miles as an apology.



This article was originally published on page 5 of The Cape Argus on April 12, 2009
 
The shortage of trained pilots in South Africa has been highlighted again after a Cape Town doctor complained he was told his flight was suspended at the last minute because the pilot was not accredited to fly the plane.

Dr Omar Omar was booked on a Virgin Atlantic flight to London on Sunday, March 29, as he was due to start work as a locum in Ireland.

He said they were just about to board the flight when it was cancelled due to "operational reasons".

"We were told there was no crew. However, we had seen crew arrive already. I then went up to the pilot and asked him what was happening. He told me that he was not accredited to fly the plane."

The South African Civil Aviation Authority this week warned that the shortage of highly skilled aviation personnel was a stark reality, faced by many countries worldwide.

Captain Colin Jordaan, chief executive officer of the authority, said as a result, South Africa and most other developing countries had become a hunting ground for well-heeled employers.[/I]

"The current global demand for experienced pilots, engineers, air traffic controllers and maintenance and aerodrome technicians, among others, requires immediate intervention, as it is usually a lengthy process to identify and train candidates," he said.

"Although the current economic downturn might offer some respite, the rate at which many of our country's experienced personnel are lured toward more lucrative jobs elsewhere in the world is alarming."

Virgin confirmed that there was a delay due to operational reasons. A spokesperson said all its passengers were given overnight accommodation and offered 12 500 flying club miles as an apology.



This article was originally published on page 5 of The Cape Argus on April 12, 2009

Wat een onzin allemaal. Een Virgin flight naar London heeft wat vertraging en meteen wordt daar de conclusie uit getrokken dat er een piloten tekort is. De realiteit is dat Virgin zelf een overschot heeft en er mensen uit moeten (ongeveer 50 vliegers al dan niet gedwongen).

Mijn captain stond vorige week aan de kant van de weg met een kapotte auto. Half uur vertraging. Piloten tekort? Don't think so.

En die meneer van de South African civil aviation authority komt echt van een andere planeet.
 
Helaas heb je het hier dus helemaal mis. Ja, je vliegt en houd je papieren geldig maar het kan grote gevolgen hebben voor de rest van je carriere, zeker in de huidige tijd.

Hieronder een kort rekenvoorbeeld.

Opleidingskosten Stella = 104.500,00 Euro (van hun website)
Kosten Levensonderhoud (twee jaar) = 15.000,00 Euro
Typerating (vereist bij Lionair via CAE) = 30.000,00 Euro (gokje)

Totale kosten = 149.500,00 Euro

Salaris Lionair = 561,51 Euro
Flightpay @70 uur = 93,59 Euro

Totale salaris = 655,10 Euro

Weet niet wat het rente percentage is dat de ABN AMRO op het moment geeft maar we zullen het op 5% houden. Dit betekent dat je per maand 622,92 Euro aan rente betaald.

Dus dan hou je van je salaris nog 32,18 Euro overhoud. Dit heb je dus om huisvesting en levensonderhoud van te betalen. Iedereen weet dat dit onmogelijk is en dat je dus gled bij moet lenen. Zeg dat huisvesting + levens onderhoud 400 Euro kost dan kom je dus per maand 367,82 Euro bij aan het lenen wat op jaarbasis 4413,84 Euro is.

Op het moment dat de markt weer begint aan te trekken zit je met een klein probleem. Stel dat de markt achter een jaartje begint aan te trekken dan heb je 800 uur op een 737 (als je nu begint). Niet genoeg om als ervaren piloot gezien te worden en ook niet meer intressant voor een maatschappij die low timers aanneemt aangezien die graag willen dat je een typerating bij een door hun gekozen opleidingsinstituut volgt. Dus je hebt de keuze, wil ik zo graag terug naar Europa dat ik opnieuw voor een typerating ga betalen of blijf ik hier nog wat langer vliegen totdat ik de benodigde uren heb om als direct entry F/O aangenomen te worden. Beide opties zijn kl*to want ze kosten je allebei geld, indien de bank natuurlijk nog bereidt is om je meer geld te lenen.

Tevens hebben de verschillende vliegscholen weer een berg nieuwe mensen opgeleid die allemaal staan te springen om die 30000 Euro voor een type rating to mogen betalen. Dit zijn dus mensen die nog geen ervaring in de luchtvaat hebben en dus intressant zijn voor een maatschappij die low timers aanneemt aangezien ze deze geen oude SOP's e.d. hoeven af te leren.

Aan de andere kant worden er nu veel vliegers onslagen die duizenden uren hebben. Maatschappijen die ervaren mensen aannemen zullen hun voorkeur aan mensen met duizenden uren geven voor dat ze naar iemand kijken die 800 uur heeft.

Je zit between a rock and a hard place.

Tevens staat Lionair nou niet echt aangeschreven als de meest veilige maatschappij. Kijk maar eens naar de incidenten die ze gehad hebben in het laatste jaar. Ook dit is iets waar toekomstige werkgevers rekening mee houden, zeker als ze ene hele stapel CV's hebben liggen.

Het verhaal is niet bedoelt om Stella onderuit te halen. Ik heb nooit iets met ze te maken gehad dus onthoud me van kommentaar. De opleidingskosten van Stella zijn gebruikt omdat het hier het Stella topic betreft.

Doe a.u.b. je roze bril af en bekijk dan de wereld nog eens.

Ik ga niet in op het "Stella" onderwerp maar ik wil even wat info geven omtrent Lion Air.

Hier wat aanvullende info omtrent Lion Air:

Kosten van de 737-900ER typerating: 21000 euro (afgerond naar boven)
Salaris jaar 1: 650 euro per maand
Salaris jaar 2: 1400 euro per maand. (houd dus in dat je maar 1 jaar rente hoeft te financieren)
Start Salaris captain: 2100 euro per maand
Benefits: Huisvesting, verzekering, vervoer, uniform etce wordt allemaal betaald. Enige wat overblijft om te betalen is eten (simplistisch gezien dan).
Vlieguren per jaar: 1050 (gelden andere regels mbt max JAA vlieguren)
Aflossing kan beginnen na het 1ste jaar. Totale kosten voor dit hele gebeuren is ongeveer 28000 euro (optimistisch gezien)
Slecht salaris? Vergeleken met europa wel. Maar 650 euro in Indonesië is 6 keer het modale inkomen in dat land.

Verstandige keuze ? Is er überhaupt wel een keuze als ab-initio ? Luchtvaart staat in brand en er wordt momenteel niet aangenomen. Overschotten, ontslagen, faillissementen om ons heen. Ik hoef het verhaal niet te vertellen want iedereen weet dat het triest gaat. Verhaaltjes over een te kort aan piloten ? pensioen golf die er aan zit te komen ? Klinkt momenteel als een fabeltje. Bankzitten en deze crisis uitzingen is in ieder geval geen keuze.
Het is keihard werken en verdient volgens Europese maatstaven niet veel (naar Indonesische maatstaven is het een goed salaris) maar je hebt in ieder geval een leuke baan waarbij je werkt een je carrière. En zo ver ik heb gehoord is Lion air een leuke club om bij te vliegen ;). Ok genoeg pr gedaan voor Lion air :grijns:.
 
Food for thought.

Food for thought.

Ok, veel plezier zou ik zeggen.

Vertel mij alleen een ding: Waarom wil je in godsnaam 150K +TR af gaan lopen tikken om bij Lion Air aan de bak te geraken, terwijl je ook zo goedkoop mogelijk, modulair, bij elkaar sprokkelend voor drie keer minder die zelfde baan kan bereiken? Of ga je me nu ook vertellen dat, net zoals met Lufthansa, Stella een 'contract' heeft met Lion air? ;) De reden dat ik zo'n bedrag af heb getikt, bij een gerenomeerde opleiding, is het feit dat ik de kansen wilde optimaliseren om voor een goede Europese carrier aan de slag te gaan met een salaris die dat dus ook verantwoordt. Zélfs als je je eigen type zou moeten betalen zoals bij bijvoorbeeld RYR.

Als je een europese vliegschool doet met bijbehorend prijskaartje (En die in Nederland zijn eigenlijk vrijwel allemaal te duur, zeker in vergelijking met Duitsland), dan moet je dus ook in Europa werken tegen een marktconform, europees salaris als verkeersvlieger. Alleen op die manier heb je een goede kosten-baten formule. En zelfs in europa moet je uitkijken wat je doet en waar je terechtkomt. Als je bijvoorbeeld al een type gaat aftikken, wáár ga je dat doen, hoe veel ga je verdienen en weet je wel zeker dat je niet binnenkort door een andere groep self-sponsored mensen aan de kant wordt geschoven omdat de TR toko draaiende moet blijven zoals bij Sterling gebeurde? Verhalen uit de eerste hand.

Als je in een land gaat werken waar ze je peanuts betalen in relatie tot jouw studieschuld, dan heb je te veel betaald voor je brevet! Als je je studieschuld makkelijk af kan lossen zonder er maandelijks ook maar iets van te voelen, heb je een goede investering gedaan.

Komop, hier heb je Airwork toch niet voor nodig.

Wat ik graag zou willen zien is een grafiek danwel tabel bestaande uit vier variabelen. Een proef over de laatste 2 jaren, 07-09, wat betreft Stella studenten.

(v)= Het totaal aantal afgestudeerden van Stella in deze periode.
(w)= Het toaal aantal van deze met een baan als vlieger (Flying rubber dog-shit will do).
(x)= Het totaal aantal van studenten die momenteel een niet-gerelateerde job heeft.
(y)= Het totaal aantal studenten dat bij maatschappijen werkt waar 1) De TR niet zelf gefinancieerd wordt, 2) Een premium startsalaris wordt betaald en 3) Waar buiten kijf staat dat dit een carrieremaatschappij is.

(z)= Het totaal aantal studenten, gewoon voor de lol, dat per-direkt na de opleiding bij LH classic aan de bak is geraakt. Gewoon, om even wat uitspraken in perspektief te zetten.

Deze variabele (y) is nogal belangrijk gezien het feit dat concurrenten (KLS/EPST/NLS) namelijk een improportioneel deel van hun studenten in dit segment af wisten te zetten in deze proefperiode.

I would love to have a crunch at these numbers.
 
Last edited:
Vanmiddag nog iets moois meegemaakt. Ik zat bij mijn decaan, en die liet mij een artikel zien dat in een 'decanen'blaadje stond. Het ging over een TEKORT! van piloten in europa..
Deze uitspraak was afkomstig van de DFA, die vertelden dat ze nog volop piloten opleiden, omdat ze niet voor een bepaalde maatschappij opleiden (zoals KLS) maar voor alle europese maatschappijen. Daar onder stond de uitspraak van ze dat er werkelijk nog een tekort was van piloten in europa. En dat stond in een zeer recent blaadje van mijn decaan.
Ik heb haar dan ook meteen uit die droom geholpen, wat om zulke misleidende informatie ook nog aan decanen te verstrekken, vind ik niet erg eerlijk.
 
Heren, hier is geen hogere wiskunde of natuurwetenschappen voor nodig maar;

"Een vliegschool is een commercieel bedrijf welke een opleiding verkoopt"
Er zijn enkele scholen met zogeheten "nazorg", maar die zijn schaars (bijv. EPST) maar dat ter zijde. Ik moet nog meemaken dat een vliegopleiding zal stellen dat het niet verstandig is om nu aan een opleiding te beginnen vanwege het stoppen van uitbreidingen bij een maatschappij door de crisis, het feit dat de pensioensleeftijd naar 65 is geschroefd, etc etc.

Een autoverkoper zal ook altijd een reden vinden waarom hij je sterk adviseert om de Porsche bij hem te kopen en komt ook niet met; " Zou ik niet doen meneer, verbruikt namenlijk veel benzine....." :blabla:
 
E=mc^2!

E=mc^2!

Basic je hebt uiteraard gelijk. Hier is geen hogere of zelfs lagere wiskunde voor nodig, maar wat elementaire statistiek zou geen kwaad kunnen. De bendaring lijkt me misschien nog wel het belangrijkst.

Wat ik met mijn vraag wilde weergeven is het, naar mijn vermoeden, zeer grote verschil tussen de cijfers van Stella in de afgelopen (relatief zeer goede) tijd en andere opleidingsinstituten.

Een deprimerend beeld is volgens mij het enige wat uit die cijfers naar voren zou kunnen komen en daarom zou het eigenlijk in ieders zelfinteresse (moeten?) zijn om die variabelen in te vullen. Niet alleen bij Stella, maar van elke school die de toekomstige student overweegt. In de kern gaat mijn hele post eigenlijk helemaal niet over Stella, als ik er eens over nadenk. Gewoon een objectieve benadering van de realiteit, dan kunnen er concrete en doordachte beslissingen gemaakt worden. Niet van die "oh ik vond de kantine daar zo leuk" gedachtenprocessen die je op Airwork zo vaak ziet.

Dat wordt in de normale wereld bij zulke grote investeringen ook gedaan, ik neem aan dat we nu niet lagere eisen aan onszelf of vliegscholen zouden moeten stellen omdat er een emotionele verbintenis aan vast zit, i.e. de wens om te vliegen.
 
Last edited:
Wat een onzin allemaal. Een Virgin flight naar London heeft wat vertraging en meteen wordt daar de conclusie uit getrokken dat er een piloten tekort is. De realiteit is dat Virgin zelf een overschot heeft en er mensen uit moeten (ongeveer 50 vliegers al dan niet gedwongen).

Mijn captain stond vorige week aan de kant van de weg met een kapotte auto. Half uur vertraging. Piloten tekort? Don't think so.

En die meneer van de South African civil aviation authority komt echt van een andere planeet.

Don't shoot the messenger............
 
Een autoverkoper zal ook altijd een reden vinden waarom hij je sterk adviseert om de Porsche bij hem te kopen en komt ook niet met; " Zou ik niet doen meneer, verbruikt namenlijk veel benzine....." :blabla:

Sorry maar dit vind ik geen goede vergelijking. Het verbruik van auto's is gemakkelijk op te zoeken, maar wanneer een vliegschool je vertelt dat er een terkort is aan piloten, terwijl dit helemaal niet zo is, zul je dit als gewone burger sneller aannemen, want je zit zelf meestal niet in die markt.
Als een verkoper zou zeggen dat de desbetreffende Porsche wel zuinig is, terwijl dat helemaal niet zo is, zou je gelijk hebben.
Daar vind ik dat het essentiele verschil zit.
 
Sorry maar dit vind ik geen goede vergelijking. Het verbruik van auto's is gemakkelijk op te zoeken, maar wanneer een vliegschool je vertelt dat er een terkort is aan piloten, terwijl dit helemaal niet zo is, zul je dit als gewone burger sneller aannemen, want je zit zelf meestal niet in die markt.
Als een verkoper zou zeggen dat de desbetreffende Porsche wel zuinig is, terwijl dat helemaal niet zo is, zou je gelijk hebben.
Daar vind ik dat het essentiele verschil zit.

Hoezo? je weet toch dat een school geen filantropsche instelling is en of het nou een dure auto is of een dure vliegopleiding; je gaat toch minstens verdiepen in de materie?
Dat ben je naar jezelf toe verplicht met een dergelijke giga-investering die jouw leven voor altijd in negatieve zin kan veranderen.

De schuld leggen bij de school omdat je als argeloze leerling nog niets weet van de luchtvaart snijdt geen hout.
 
JPC,
dus u wilt beweren dat u op uw 18e/19e of daaromtrent alle levenswijsheid al in pacht had en geen grote (financiele) inschattingsfouten heeft gemaakt?
Dan bent u een beter persoon dan ik. Dat is niet moeilijk, want ik ben inmiddels wat jaartjes ouder en maak ze nog steeds.
Steeds denk ik na het maken van deze fouten slimmer, stoerder en minder naief te zijn geworden, maar stoot toch mijn neus telkens weer. (Hoe stom kun je zijn, hoor ik sommigen denken, so be it).
Jonge jongens en meiden kunnen makkelijk verblind worden door mooie beloftes en halve waarheden die vliegscholen ze aanbieden. Been there, done that.
Ik zou willen dat er destijds een forum als airwork was geweest.
Ook ik had dan waarschijnlijk de roze bril niet van mijn hoofd laten slaan door de "ouwe" kerels met 10.000+ vlieguren, maar ik was waarschijnlijk wel wat kritischer geweest over de manier waarop mijn studiegenoten en ik zijn behandeld.
We dragen gewoon ons steentje bij aan de informatievoorziening, niets meer, niets minder.
Wat ieder met die informatie doet, is zijn/haar zaak, maar don't say we didn't tell you so.
 
JPC,
dus u wilt beweren dat u op uw 18e/19e of daaromtrent alle levenswijsheid al in pacht had en geen grote (financiele) inschattingsfouten heeft gemaakt?
Dan bent u een beter persoon dan ik. Dat is niet moeilijk, want ik ben inmiddels wat jaartjes ouder en maak ze nog steeds.
Steeds denk ik na het maken van deze fouten slimmer, stoerder en minder naief te zijn geworden, maar stoot toch mijn neus telkens weer. (Hoe stom kun je zijn, hoor ik sommigen denken, so be it).
Jonge jongens en meiden kunnen makkelijk verblind worden door mooie beloftes en halve waarheden die vliegscholen ze aanbieden. Been there, done that.
Ik zou willen dat er destijds een forum als airwork was geweest.
Ook ik had dan waarschijnlijk de roze bril niet van mijn hoofd laten slaan door de "ouwe" kerels met 10.000+ vlieguren, maar ik was waarschijnlijk wel wat kritischer geweest over de manier waarop mijn studiegenoten en ik zijn behandeld.
We dragen gewoon ons steentje bij aan de informatievoorziening, niets meer, niets minder.
Wat ieder met die informatie doet, is zijn/haar zaak, maar don't say we didn't tell you so.

Nee dat zeg ik niet, verre van. En ik zeg ook helemaal niet dat mensen álles moeten weten en alle wijsheid in pacht moeten hebben?
En uiteraard heb ik fouten gemaakt, en maak nog dagelijks 'leer'momenten mee.

Waar het mij om gaat is dat mensen achteraf erg gemakkelijk de beschuldigende vinger naar de vliegschool wijzen als blijkt dat ze een financiele strop om hun nek hebben.
'ja maar zij zeiden dat het allemaal goed zou komen en dat ik aan de opleiding moest beginnen'

- Wat ik wèl zei is dat als je een bedrag van 100-200K+ gaat uitgeven, je aan jezelf verplicht bent héél erg goed te bekijken waar je het geld aan uitgeeft en wat de perspectieven daarna zijn. Als je dat geld of de rente daarover niet meer kan ophoesten zijn de consequenties gewoon te groot voor de rest van je leven.
Het moet toch wel een erg roze bril zijn wil je een paar ton kritiekloos uitgeven.

Gelukkig is er nu zoiets als Airwork, maar dat is geen vereiste om toch minstens eens wat rond te snuffelen en te kijken waar je aan begint.
 
"Bij kls is het ondenkbaar om met ouderejaars aan tafel te zitten" opzig wel geinig dat we net nog met ze allen in de bar hebben gegeten. Maar inderdaad de oudere klassen zitten dan wel aan een speciale tafel.. Onzin dus... Kom eerst even een keer kijken voordat je dat gaat zeggen alsjeblieft. Achja beetje jammer dat hele artikel als je het mij vraagt.
 
Vliegopleidingen - 30-04-2009

Het Paasnummer van het weekblad Elsevier bevat een artikel over een met name genoemde vliegschool onder de titel 'Handel in jongensdroom'. Bij het lezen van het artikel lijkt de journalist een passende titel voor de inhoud te hebben gevonden. Er wordt positief naar de toekomstige groei van de luchtvaart gekeken en de daarbij behorende behoefte aan nieuwe verkeersvliegers. Lees hier verder: http://www.luchtvaartnieuws.nl/columns/?id=367
 
Last edited by a moderator:
Stella Aviation neemt dit jaar nog geen 150 leerlingen aan voor de opleiding tot verkeersvlieger. Ook dit bedrijf houdt de kredietcrisis bezig en kijkt dus naar de nabije toekomst.

Echter wordt door een bestuurslid van de VNV (waar ik zo nu en dan contact mee heb) verklaart dat de luchtvaartwereld momenteel in zwaar weer verkeerd. Echter zal de luchtvaartwereld (naar verwachting) wel weer gaan groeien.

De VNV spreekt niet negatief over bovengenoemde vliegschool en daarbij geeft Stella zelf ook aan dat het momenteel lastig is om aan de slag te komen (lees: een baan na ongeveer een jaar).

Dat neemt niet weg dat de vliegscholen in Europa wellicht niet aan de vraag kunnen voldoen over ongeveer 5 a 10 jaar. Want de verwachting is, dat de luchtvaartwereld zich gaat verdubbelen tot 2025.

Vaak lees ik helaas zeer veel negatieve berichten over vliegscholen in nederland, met name over Stella Aviation Academy. Wanneer je als ab-inito eisen gaat stellen en niet verwacht dat je moeite hebt om het eerste jaar, pakweg 2e jaar aan een baan komt, denk ik dat je niet voor het juiste beroep hebt gekozen, want zeg nou zelf, dit struikelblok heeft veel vliegers in de weg gestaan.

Ik ben niet negatief over Stella, niet over KLS of over de VNV. Wel ben ik negatief over een aantal oproerkraaiers, welke niet met kritiek om kunnen gaan, nooit iets gedaan hebben met kritiek en vervolgens doodleuk informatie op een forum zet welke deels niet klopt en dus een totaal verkeerd beeld geven van de werkelijkheid.
 
Stella Aviation neemt dit jaar nog geen 150 leerlingen aan voor de opleiding tot verkeersvlieger. Ook dit bedrijf houdt de kredietcrisis bezig en kijkt dus naar de nabije toekomst.

Echter wordt door een bestuurslid van de VNV (waar ik zo nu en dan contact mee heb) verklaart dat de luchtvaartwereld momenteel in zwaar weer verkeerd. Echter zal de luchtvaartwereld (naar verwachting) wel weer gaan groeien.

De VNV spreekt niet negatief over bovengenoemde vliegschool en daarbij geeft Stella zelf ook aan dat het momenteel lastig is om aan de slag te komen (lees: een baan na ongeveer een jaar).

Dat neemt niet weg dat de vliegscholen in Europa wellicht niet aan de vraag kunnen voldoen over ongeveer 5 a 10 jaar. Want de verwachting is, dat de luchtvaartwereld zich gaat verdubbelen tot 2025.

Vaak lees ik helaas zeer veel negatieve berichten over vliegscholen in nederland, met name over Stella Aviation Academy. Wanneer je als ab-inito eisen gaat stellen en niet verwacht dat je moeite hebt om het eerste jaar, pakweg 2e jaar aan een baan komt, denk ik dat je niet voor het juiste beroep hebt gekozen, want zeg nou zelf, dit struikelblok heeft veel vliegers in de weg gestaan.

Ik ben niet negatief over Stella, niet over KLS of over de VNV. Wel ben ik negatief over een aantal oproerkraaiers, welke niet met kritiek om kunnen gaan, nooit iets gedaan hebben met kritiek en vervolgens doodleuk informatie op een forum zet welke deels niet klopt en dus een totaal verkeerd beeld geven van de werkelijkheid.

Jij hoort of zit op de Stella, geef maar toe :)
 
Stella Aviation neemt dit jaar nog geen 150 leerlingen aan voor de opleiding tot verkeersvlieger. Ook dit bedrijf houdt de kredietcrisis bezig en kijkt dus naar de nabije toekomst.

Echter wordt door een bestuurslid van de VNV (waar ik zo nu en dan contact mee heb) verklaart dat de luchtvaartwereld momenteel in zwaar weer verkeerd. Echter zal de luchtvaartwereld (naar verwachting) wel weer gaan groeien.

Tegen de tijd dat de luchtvaart weer gaat groeien, zal het aanbod van studenten de vraag zo gigantisch overtreffen dat het héél erg moeilijk gaat worden om aan een baan te komen. Fijn dat Stella zoveel vertrouwen heeft in de toekomst, maar dit overschot zijn ze zelf aan het creëren.


Dat neemt niet weg dat de vliegscholen in Europa wellicht niet aan de vraag kunnen voldoen over ongeveer 5 a 10 jaar. Want de verwachting is, dat de luchtvaartwereld zich gaat verdubbelen tot 2025.

En daar zijn ze nu al op aan het anticiperen? Mogen ze er wel even bijzeggen dan, dat je naar verwachting eerst 5 á 10 jaar thuis kan gaan zitten!
 
Back
Top