Stella Aviation Academy

Wat ik niet begrijp is, als de kosten zo laag zijn in Indonesië en Turkije, waarom kost de vliegopleiding zo jukkes veel geld? Vooral hier...

Mischien omdat die vriendelijke mijnheer van de vliegschool zo graag zoveel mogelijk geld verdient.......
 
Mischien omdat die vriendelijke mijnheer van de vliegschool zo graag zoveel mogelijk geld verdient.......

Dat ook, maar het stukje "Turkije, Indonesie, buitenland" ging waarschijnlijk meer over de "stage-traject" (Pay-to-fly) dat hij aanbiedt, niet zijn basis-vliegopleiding.

Aan de andere kant, ook binnen Europa zijn de nederlandse vliegscholen buitengewoon duur. Het is al een paar keer gezegd, maar nét over de grens met Duitsland kost het vaak minder dan een ton. En dan heb ik het (voor de verandering) niet over LFT, maar bijvoorbeeld RWL. Kwa kwaliteit zeker niet slechter dan Stella.

Waarom daar niet heengaan? Omdat nederlands lullen zo lekker is? Dat is een verschil van 70.000 Euro! Daarvan kun je je TR betalen, plus al je Pay-To-Fly-vlieguren tot aan je pensioen! Is dat niet geniaal? Hoef je nooit meer bij te lenen voor je 'ervarings'-scheme, en toch net zo duur uit zijn als Stella-vliegers die er maar een goeie 500 uur voor terugkrijgen!
 
@variatie: Stella stuurt momenteel geen mensen naar 500 uur stage programma's etc.
Wat wel voorkomt is het betalen van een type zoals bijvoorbeeld bij SunExpress. Verschil met een tijdje geleden is dat nu IEDEREEN moet betalen. Zelfs Turkse jongens van Turkse vliegscholen.

Als ik mocht kiezen zou ik achteraf ook zeker een 'goedkopere' school hebben gekozen. De vraag is alleen of je dan de financiering voor elkaar krijgt i.v.m. de afwezigheid van een borg door middel van het garantiefonds van bijvoorbeeld een Stella.

Overigens lijkt me dat dit bewuste filmpje niet zozeer over Stella gaat maar meer over de gehele markt voor 'low timers'. Het zijn geen makkelijke tijden.
 
Buiten de andere safety cultuur in Indonesie vraag ik mij ook af hoe buitenlandse vliegers aldaar verzekerd zijn voor (vlieg) ongevallen, ziekenhuis bezoek, loss-of-license etc. etc.

Daarnaast dient een studieschuld terug te worden betaald en krijg je daar betaald in dollars. Niet meer bi pa en ma kunnen wonen scheelt toch al heel veel geld!

Vloog recentelijk met 2 co-piloten met een studieschuld van €200000! Zelfs als je "baan" hebt (krijgt bij ons gewoon een flexi contract) hoe ga je dan dit bedrag ooit terug betalen?

Deze video geeft buiten de Stella meneer een meer dan realistisch beeld! Maar natuurlijk komt de pensioengolf eraan, net zoals het chronische tekort aan vliegers, hetgeen ik al 15 jaar hoor!
 
Dit filmpje zou een eigen topic nodig hebben en dan als sticky bovenaan het aspiranten forum moeten staan.

Helemaal mee eens. Gewoon een sticky in dit forum maken!!!
Dit geeft zo de realiteit weer wat velen van ons al jaren proberen duidelijk te maken...
Diana/Purno??
 
Wat ik ervan kon maken is dat deze vriendelijke meneer van Stella benadrukt dat de kosten voor levensonderhoud in deze landen lager is waardoor studenten die buiten Europa een baan zoeken (en vinden) ook daadwerkelijk wat kunnen aflossen op hun schuld, hetgeen natuurlijk weer prima aansluit bij de visie van Stella; "opleiden voor de internationale markt" AHUM KUCH AHUM
Voor het gemak wordt even vergeten dat behalve de lagere kosten voor het levensonderhoud aldaar, de salarisen daar ook een stukkie lager zijn dan hier.
Per saldo schiet je daar dus geen fuck mee op.
 
De salarissen zoals die bijvoorbeeld met Lionair zijn afgesproken benaderen wel degelijk vrij goed de Europese norm. Het is inderdaad niet helemaal een op een hetzelfde maar het is zeker geen hongerloontje.
 
Rechtstreeks van PPJN.COM:

Capt top: 4500 usd per Month after tax plus 13 usd per hour. 105 to 110 hours minimum per month.

Capt base: 2500 usd per Month with ATR 3500 usd with jet.

FO top: After line training: 2000 usd+8.5 use per hourr hour (100-120) hrs per month). Figures are before tax

FO base: During line training: 1500 usd 3 usd per hour (105 - 110 hrs per month). Figures are before tax.


Current Situation:
Even though pilots pay their own type rating, living expenses for 1 year, and line training fee, leaving bond since 15 apr 2011 is 50.000 usd. Flying many hours due to lack of pilots. loads of expat flight crew escaping, bad working condition: improvising scheduling, 2 stars to 4 stars hotels, inexistent social life.new rule form government to keep 10 planes grounded due to lack of crew,in reality only 1 is grounded. 6 runway overrun in the last 2 years3, tail strikes, and 4 volcano ash incursion due to tiredness of crews,and lack of time for training. now hiring copilots from india due to better contract for the company, 2000 usd a month plus no hours. 8 year contracts, with 100.000 usd of bond.until the last year. 11/Nov/11

-----------------------------------------------------------------
Succes verder Thioda...
 
http://www.internationalpilot.eu/

Het word steeds erger.

Advertentie op facebook:

Tci Aviation
Heb je een piloot in je? Wil je piloot worden? kijk op www.internationalpilot.eu. Wij zoeken met name allochtone leerlingen die geïnteresseerd zijn in de pilotenopleiding.

Internationale piloot | internationalpilot.eu
www.internationalpilot.eu
TCI Aviation & Recruitment biedt in samenwerking met de grootste aanbieder van vliegopleidingen mogelijkheid van een topopleiding in combinatie met baangarantie.
 
Dat is raar !
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit wel een legitiem verhaal is.
Waarom zou Stella dit doen ? Een broker in Nederland voor een Nederlandse school ?
 
Het is gewoon een extra wervingskanaal om die pyramide in stand te houden...

En als er zelfs 'recruiters' nodig zijn dan zijn er blijkbaar te veel banen voor te weinig studenten.... Yeahright!
 
Last edited:
Zou best kunnen, maar Stella heeft al een vrij actief wervingskanaal oa met oud-studenten etc. Ze hebben zelfs een Turkse website, dus zie hier echt helemaal het nut niet van in.

Raar verhaal, gewoon rechtstreeks naar Stella ipv via tussenpersonen.
Deze lui zullen ook wel weer extra geld willen zien.

EDIT: die test ook op die website, BELACHELIJK !
 
Last edited:
Ook leuk dat ze een foto op de site plaatsen die al een jaar of 6 á 7 oud is.
Beide leerlingen waren géén Stella leerlingen en de instructeur werkt al weer 5 jaar elders...

Echt heel vernieuwend!
 
Kort uitstapje naar de KvK site verwijsd me naar: http://www.tulipconsultancy.com/

Er is ook een Ltd van, erg interessant, zaken doen over minstens 110k euro met een bedrijf waar je via het Nederlands rechtsysteem achteraf weinig tegen kan doen.

Ik weet bijna zeker dat dit weer zo een foefje van Stella is om zich onkwetsbaar te maken en in ieder geval logich verhaal als je de afgelopen jaren je eigen naam zo verziekt had.

Wel geinig hoe dit bedrijf op de site doet voorkomen alsof ze al sinds 2009 (goh wat een oud bedrijf) deze trainingen aanbieden, een vloot hebben van 50 toestellen enz.
Vorige maand was er nog niet eens sprake van dit bedrijf en ik denk dat het niets anders is als een broker om de slechte naam van stella te verkappen.
 
Nog een leuke trouwens: vanwege vertrouwen en geheimhouding kunnen ze hun referenties niet noemen, maar ze hebben heeeeel erg veel ervaring en heeeel veel referenties. Yeah right!:eek:
 
Back
Top