Stand van Zaken deel 25

Status
Not open for further replies.
verder naar het zuiden in belgie is het de hele dag bewolkt geweest, tot net.. mooi opengetrokken nu met een lekker zonnetje ;)
 
Ik heb binnenkort mijn VMO1, weet iemand hoe lang dat (in combinatie met de sporttest) duurt? Is dat de hele dag?

Mijn Vmo1 + FAM duurde ongeveer van 9 tot 13. Het mooie aan deze keuring is dat ze niet zo lang hoeven na te denken over je uitslag ;), heb daar het minst lang hoeven wachten :p:.
 
ik moet 31 maart (jaja OP m'n verjaardag) voor de psychologische en medische test voor de Landmacht naar Amsterdam. (weet het, is een beetje uit de richting, maar kom als het goed is dan wel op de KMA (zie je de overeenkomst.. sorry, heb te goed geslapen vannacht))
 
Hey iedereen
ik heb vandaag de hestamine-provocatie test gedaan ivm mn allergieen.. en voor mijn gevoel reageerde ik er amper op maarja is even afwachten wat de arts bij CML ervan vindt.. :) heeft iemand ervaring met hoelang je moet wachten op uitslag? de arts in CMH zei ongeveer 2 weken..
heb trouwens ook 3 april gesprek met AAC op de kma
 
Jarno, ik zal voor je duimen :)

Hoefde je alleen maar histamine te doen? Als je het gevoel hebt dat je er amper op reageert, dan zal het wel goed zijn ;)

Uitslag duurt 2 weken..
 
ja moest 2 verschillende concentraties hestamine inademen en daartussen dus steeds zo'n longfunctie-meting.. en in het begin gingen ze ook nog een of ander druk meten, moest 10 sec op zo'n metertje blazen.
ik heb verder nog geen percentages gezien op de pc, dus kan nog niet zeggen hoeveel mijn longen door de hestamine achteruit gingen.. Want ze letten vooral op de inhoud en de uitstroomsnelheid toch?
 
ja moest 2 verschillende concentraties hestamine inademen en daartussen dus steeds zo'n longfunctie-meting.. en in het begin gingen ze ook nog een of ander druk meten, moest 10 sec op zo'n metertje blazen.
ik heb verder nog geen percentages gezien op de pc, dus kan nog niet zeggen hoeveel mijn longen door de hestamine achteruit gingen.. Want ze letten vooral op de inhoud en de uitstroomsnelheid toch?

Klopt,

Ze kijken of je, na de histamine te hebben geïnhaleerd, niet teveel verval hebt op je normale inhoud en uitstroomsnelheid. Volgens mij mag dat verval niet hoger zijn dan 15%.

Correct me if i'm wrong ;)
 
Okee bij mn long-inhoud was het verval voor zover ik me kan herinneren nog nieteens 10% (van 6.1 naar 5.8 dacht ik), dus dat is wel positief dan :) maar van de rest heb ik echt geen idee, dus moet nog even 13 dagen geduld hebben. Snap echt niet waarom het zoveel dagen moet duren om de resultaten naar Soesterberg te sturen en het daar door een arts te laten bekijken! maar zo werkt defensie nou eenmaal vermoed ik.. Wanneer zijn eigenlijk die andere longtesten, zoals het inademen van pollen en pure zuurstof nodig?
 
@Jarno

Ze kijken inderdaad naar uitstroomsnelheid e.d. 5 Gegevens zijn erg belangrijk en worden met mekaar vergeleken. Peak flow, vitale capaciteit en een paar anderen. Er wordt o.a. ook nog gekeken naar de verwachte FEV1 waarde, die vergeleken wordt met de echte FEV1 waarde. (FEV1 is de hoeveelheid lucht die je in 1 seconde uitademt). Verschillen tussen de verwachte waarde en actuele waarde zijn vaak ook aanwezig bij mensen die erop reageren. Hoe ze precies alles vergeleken e.d. weet ik niet.

Andere longtesten zoals graspollen zijn nodig als je tijdens VMO-1 positief reageerde op graspollen (stof 3). Ik moest voor zowel histamine als graspollen naar het CMH, waar ik op graspollen werd afgekeurd.

Maar zolang jij niet echt benauwd werd, geen kriebelend gevoel in je longen e.d. dan denk ik dat je die histamine proef wel hebt overleefd :)


http://www.spirxpert.com/start.html

Als je benieuwd bent kun je op die site veel info krijgen over spirometrie (wat ze dus bij jou hebben uitgevoerd in het CMH).
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top