Heavy crew is er al weer een tijdje maar er spelen een aantal factoren mee. Daarbij ga ik even in op feitelijkheden en niet direct op CAO-gerelateerde zaken:
1. De heavy crew rest (HCR) was altijd officiëel een "aflosgelegenheid". Het woord zegt het al, daar hoef je dus eigenlijk geen 'rust' in te genieten, je gaat er gewoon zitten om iemand af te lossen. In de EU-FTL bestaat de term aflosgelegenheid niet meer en kan je alleen spreken van een "rustgelegenheid". Zoals ook KL weet, is rusten in de HCR heel lastig. Je hebt altijd last van mensen die er omheen zitten, kids die gillend door het gangpad rennen, krijsende baby's en nieuwsgierige passagiers die de gordijntjes openmaken en zelfs niet te beroerd zijn om je te vragen een cola voor ze te gaan halen. Voor de langere en grotere collega's is het onmogelijk om de benen te strekken en daar in een fatsoenlijke houding in te zitten. (Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe het met de beenruimte voor de pax zit, maar voor hen is het een keuze om met HV te vliegen, voor ons uiteraard niet) Nu je dus voor de wet officiëel ook moet kunnen rusten in de HCR, liggen de argumenten ineens heel anders.
2. Vanwege de EU-FTL wordt het aantal heavy crew vluchten vergroot. Vluchten die eerst met single crew uitgevoerd konden worden, moeten nu heavy crew worden uitgevoerd.
3. Met de beslissing van Camiel Eurlings om twee uur verlenging toe te staan bij heavy crew, ten opzichte van single crew, met een economy class crew rest, is hij ver van het advies van TNO gegaan (namelijk geen enkele verlenging, economy class voldoet niet als crew rest!). Zeer duidelijk een gevalletje van commercie gaat voor de vliegveiligheid en welzijn van de crew. Sterker nog, één uur was nog verwacht, maar twee uur totaal niet. En die twee uur, gecombineerd met allerlei andere extensies, zorgen ervoor dat je ineens toch weer verschrikkelijk lange duties kunt gaan maken. En dat gecombineerd met de zeer lage kwaliteit HCR is natuurlijk een probleem.
Al met al was de HCR al langer een doorn in het oog. Niet dat heavy crew vliegen een probleem is, zolang je maar een fatsoenlijke rustfaciliteit hebt. Het argument is dus ook niet tegen heavy crew, maar tegen heavy crew in deze vorm.