Spanair ongeluk

Op de fokker heb ik m ook wel eens in de sim gedaan, dan is ie net de lucht in te krijgen/houden, maar veel marge heb je niet, in real life met gusts enzo kon het wel eens een stuk lastiger worden.
 
recall items heb je op dat moment niets aan....
Je hebt t/o thrust op staan en als er dan (tijdens je rotatie of vlak daarna) een reverser deployed doe je weinig meer....

Dat is niet zo'n stellig feit als jij het voor doet komen. Het is, zeker bij tail-mounted engines (zoals hier al gezegd wordt), niet per definitie een lost cause. Er werd mij ook verteld dat de acties (ie. shutdown) onmiddelijk moeten worden gedaan. Dat lijkt overeen te komen met de sim-ervaringen hier dus misschien klopt het wel.



Origineel gepost door Eikie
Alles kan, het is geen stalen kabel van de reverser rechtstreeks naar de hendel, ergens tussen in kan er iets fout gaat waardoor de reverser controller denkt dat hij moet deployen...
Origineel gepost door Stabilo
Ok, begrijp dat er geen kabel inzit,

Over mechanische verbindingen... In mijn oude 737-300 QRH staat:
Movement of the reverser sleeves to the reverse thrust position
mechanically retards the throttle to the idle thrust position, and the interlock
limits movement of the throttle as long as the engine is in reverse thrust.

In dit geval is de lever dus wel degelijk mechanisch verbonden met de thrust lever? Dus zo lang de lever niet idle staat de reverser ook niet deployed kan zijn, maar als de reverser deployed de lever naar idle wordt getrokken. Ook interessant om te weten of de MD dit heeft?

We moeten inderdaad een resident MD expert hebben hier :).
 
Geeft het gerucht ook aan van welke motor de thrust reverse was ingeschakeld.
Uit eerdere berichten is naar voren gekomen dat het toestel rechts van de baan is terechtgekomen en dat er iets mis zou zijn met de linker motor. Als de thrust reverse voor de linker motor is ingeschakeld, lijkt het mij strijdig met het parcours dat het toestel heeft gemaakt. Toch?
 
Uit eerdere berichten is naar voren gekomen dat het toestel rechts van de baan is terechtgekomen en dat er iets mis zou zijn met de linker motor. Als de thrust reverse voor de linker motor is ingeschakeld, lijkt het mij strijdig met het parcours dat het toestel heeft gemaakt. Toch?
Volgens het videootje van the Guardian (for what it's worth :rolleyes:) kwam het toestel eerst links naast de baan om vervolgens er rechts af te gaan.
 
lijkt mij duidelijk

lijkt mij duidelijk

12193023416691ei5.jpg
 
Als leek zou ik zeggen dat daar een thrust reverser ligt, maar of dit de ingeschakeld positie is ?????
 
Volgens mij een (deel van de) motor, met gedeploy'de Reverser.
 
Bijzondere foto, daar zullen de investigators wel van zijn gaan kwijlen (ook dat is speculatie).

Als het goed is zit er een mechanische verbinding tussen de reverser en de thrust levers die ervoor zorgt dat die naar idle wordt getrokken (als deze dat nog niet zou zijn). Ik neem aan dat de MDs zijn gecertificeerd in een tijd dat dit al verplicht was.
Wij oefenen de TR deployment in de sim en normaal is het wel te doen bij ons thrust-to-weight ratio - mits je je vingers niet klem hebt tussen de thrust levers (de ruk van de kabel is erg hard!).
Geen idee wat er bij de JT8s (toch?) aan thrust overblijft op een warme dag.

Erik
 
Staart gecrasht vliegtuig Spanair raakte de grond


Het toestel van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair, dat op 20 augustus op de luchthaven van Madrid bij opstijgen crashte, heeft met de staart de grond geraakt. Dat heeft de Spaanse onderzoeksleider Francisco Soto vandaag bekendgemaakt. Er zijn 154 mensen omgekomen.

Op het terrein rond de piste zijn er sporen die erop wijzen dat de staart van de MD-82 de grond heeft geraakt, waardoor het "achterste deel gebroken is". Het toestel heeft ongeveer 1.200 meter afgelegd en heeft drie keer de grond geraakt op oneffendheden, waarop brand volgde".

Geen bandensporen
Op de piste zijn geen bandensporen gevonden, wat erop wijst dat de piloot niet heeft geprobeerd te remmen.

Op de vraag of de motoren te weinig stuwkracht zouden hebben gehad, zei Soto enkel dat de motoren zijn meegenomen voor onderzoek. (afp/ka)

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisn...rasht-vliegtuig-Spanair-raakte-de-grond.dhtml

Goed, wordt je ook niet echt wijzer van, ter info
 
Okee,... mag ik even muggen ziften of mieren neuken?

op het terrein ROND de piste zijn sporen dat de staart de grond heeft geraakt
Ja me dunkt, en nog twee honderd meter verder is de enorme brandplek waar de kist in stukje over verdeeld ligt.
OP de piste zijn geen banden sporen
Nee :duh:, even verderop ROND de piste heb je zojuist staart sporen gevonden, dus een nose-up situatie, lastige combinatie lijkt me.


Maar je hebt groot gelijk capt. Kebab, helaas worden we er niet veel wijzer van. Zouden ze bij hln.be hun eigen teksten doorlezen?
 
laten we gewoon het rapport afwachten en daarover discusieren.
With all respect, niet mee eens.

Door erover te discuseren (ook al is de oorzaak nog niet bekend) zet je wel je hersens aan het werk en vraag je je af wat er fout gegaan kan zijn, wat ze daar voorin hebben ervaren, wat ze hebben geprobeerd te doen, wat zou ikzelf gedaan hebben, etc etc etc......

Lijkt me nooit slecht om die grijze massa daarboven zo af en toe eens aan het werk te hebben ipv 's avond kennis te laten maken met Ms. Alcohol 2008 ;)
 
Back
Top