Singles & Twins / Modulaire Opleiding

En zelfs die banen zijn op het moment niet te vinden. Ik ben een modulaire student die al meer dan een jaar in de ICT zit, omdat zelfs para's droppen of rondvluchten maken er momenteel niet in zit....

Zelfs? Zo dikgezaaid is die markt in NL niet... Wat zijn je activiteiten?
 
Gelukkig Nieuwjaar Allemaal :)

Heren bedankt voor deze TON aan informatie, het weergeeft een goed beeld van de werkelijkheid. Bedankt voor het nemen van de tijd om uitgebreide stukken te typen en ik hoop dat meerdere mensen hier baat bij gaan hebben.

Eerder in deze thread zei ik dat ik voor Sprint HAVO ging maar Nosig heeft een zeer goed punt. HAVO is nog geen HBO, en met HBO kom je verder op de markt. Ik heb ook even met mijn vader gepraat over mijn vervolgstudie en die noemde ook het 'alleen propedeuse' halen. Niet omdat ik te lui ben om een hele studie af te ronden maar omdat ik zometeen (na MBO) 19 ben en dat zou betekenen dat ik een keer 23 zou zijn om te beginnen met selecties/vliegen.

Vraag is nu echter, welke studie?

Ik heb op een website het volgende gelezen (TheTruthAboutTheProfession);

Deze website geeft tips voor aspiranten geschreven door een vlieger. Het gaat hier ook over een opleiding vóór het beginnen van een vliegopleiding.

2. Do not get a Bachelor's Degree in an aviation related field. It is very likely that at some point in your career you are going to be furloughed. Maybe twice. Maybe for a long time. I have found that furloughed pilots that have degrees in fields like engineering or accounting or nursing or education or other timeless "in demand" fields land on their feet better, and don't suffer the financial devastation that can follow that first or second furlough. A degree in "Aeronautical Science" or "Aviation Management" is great if you're going to work in the field of aviation, but if you're furloughed that means that the aviation industry is in the pits. That "Aeronautical Science" degree will be as useless as your Commercial Pilot Certificate when everyone is furloughing and no one in the aviation industry is hiring. Get a non-aviation degree that you can use for gainful employment when that furlough comes. You'll thank me.


Weet iemand hier meer over? Ik bijvoorbeeld zou er eigenlijk van uitgegaan zijn dat het juist wél slim is om een studie te doen in de richting van de luchtvaart omdat het je boeit, helpt tijdens je ATPL studie & je het liefst werkzaam wilt blijven in de luchtvaart omdat het je passie is. De persoon die het stukje hierboven schrijft lijkt alles een beetje over één kam te scheren. ' Geen baan als piloot, of een 'furlough' staat gelijk aan geen baan in de luchtvaart of bij diezelfde airline'. Zo lijkt het een beetje over te komen, of is dit helemaal juist?

Ik zal mij eens verdiepen in HBO opleidingen in de luchtvaart, en andere HBO opleidingen waar ik later ook echt wat aan kan hebben als het moet, maar ook plezier in heb om het te leren.

Met vriendelijke groet,

Bas
 
Ik studeer een bachelor in de luchtvaart en heb ook enkele vrienden die dit gedaan hebben. Het is een technisch diploma. Er zijn er die in de luchtvaart werken maar anderen die niet in de luchtvaart werken maar bv kranen & liften keuren. Zij zeggen mij ook, studeer luchtvaart als het je interesseert, het is een technisch diploma waarmee je veel richtingen uitkan (zelf de spoorwegen).
Ik zelf ga zeker nog een master halen (proberen), ook in de luchtvaart. Ik denk toch wel dat je met een luchtvaart diploma buiten de luchtvaart aan het werk kan als het echt moet hoor...
 
Ik merk binnen mijn bedrijf dat als het economisch slecht gaat, dan gaat het zeker slecht met de luchtvaart, een sector die sterk deint op de economische getijden. En als het slecht gaat wordt er echt helemaal niemand meer aangenomen, van vliegers tot bagageladers, van passage personeel tot ICTers. Uitzonderingen in de luchtvaart zijn er wel, namelijk de technische jongens. Zelfs op de grootste dip in de crisis had onze technische afhandelaar jongens (tijdelijk) uit Zweden en andere oorden naar Schiphol gesleept. Men wil geen vieze handen meer krijgen kennelijk tegenwoordig.

Een niet-luchtvaart gerelateerd vak (of in ieder geval een vak in een richting die het minder slecht doet in een crisis, zoals technische vakken of iets in de zorg) helpt om slechte tijden te overkomen. Al moet gezegd worden dat zelfs mensen met alternatieve vaardigheden de afgelopen tijd ook elders niet makkelijk aan de bak konden. De crisis was universeel en zij hadden als extra handicap de vliegopleiding op de cv, waardoor er getwijfeld wordt aan je toewijding op lange termijn.

Wat het juist antwoord is, I dunno... Maar de verhalen hier kunnen ongetwijfeld helpen bij een overwogen keuze.
 
Even terugkomend op het verhaal van de kosten van de opleiding. Ik heb destijds EPST gedaan, dit was in 2003 de kosten toen waren ongeveer Euro 105.000 dit was inclusief huisvesting. Tegen de tijd dat ik klaar was, mijn eerste baan had en mijn eerste aflossing deed, bedroeg mijn schuld Euro 135.000. Ik had mijn eerste baan 3 weken na afronding van mijn opleiding en heb niet voor een typerating hoeven te betalen. Ik wil hiermee een reëel plaatje schetsen van wat je kunt verwachten na je opleiding.

Ik had destijds niet veel spaarcenten en de meeste spaarcenten waren er ook redelijk snel doorheen. De kosten voor mij waren destijds de pond/euro verhouding, de pond stond toen erg sterk en aangezien we met de klas toch minimaal 1x in de week op stap wilde, ging het snel hard. Ten tweede elke maand bouw je rente op dus ook dat moet je in je berekeningen meenemen.

Is het verstandig een modulaire opleiding te doen? Ik denk dat het een moeilijke vraag is om te beantwoorden. Ik ken mensen die tijdens de booming tijd een modulaire opleiding deden en snel een baan hadden. Maar over het algemeen hadden de mensen die integrated waren sneller een baan en een hoger betaalde baan. Ook dit is iets wat je moet meenemen in je berekeningen, hoe snel krijg ik mijn investering terug. Als ik het goed begrijp geeft KLM je een bijdrage in de lening zodra je bij ze aangenomen bent. Wat Nosig hiervoor al zei, maatschappijen willen zo min mogelijk risico nemen qua training, ze willen je snel door een type rating hebben en daarom is het belangrijk dat zij weten dat jij die druk aankan. Met een modulaire opleiding zeker als je het allemaal stap voor stap in jouw tempo hebt gedaan, kan dat tegen je werken.

Aan de andere kant zie ik nu dat mensen die een integrated opleiding hebben gedaan ook geen baan of een slecht betaalde baan krijgen en ik heb helaas al een aantal schokkende verhalen over mensen hun financiële situaties gehoord. Als jij dan minder risico hebt genomen door een modulaire opleiding te kiezen, dan kan dat weer je in voordeel werken. Al met al een moeilijke keuze.

Helaas beginnen meer maatschappijen een pay to fly scheme te opereren en als low timer kom je hier bijna niet meer onderuit. Een slechte ontwikkeling en ik hoop dat de pilots associations in Europa hier iets gezamelijks aan kunnen doen. Probeer bij een school binnen te komen waar in ieder geval de contacten hoog zijn met gerenommeerde maatschappijen dat kan je een hoop geld besparen! Lufthansa wil veel uitbreiden las ik vandaag, misschien kan het eens waard zijn om bij de Lufthansa school aan te kloppen. Geen makkelijke selectie, maar zeer zeker het proberen waard!
 
Ik ken S&T omdat ik er geregeld wel eens een kist huur. Vind het een zeer geschikt bedrijf.
Vriendelijke, eerlijke en bekwame mensen, staat altijd koffie klaar (ook als je gewoon alleen even komt buurten), vliegtuigen zijn keuring in orde, je kan goed afspraken met ze maken, instructeurs komen professioneel en kundig over.

Ik heb er echter nooit een opleiding gedaan dus ik kan je niet zeggen hoe hun modulaire opleiding is. Ik heb er wel vertrouwen in dat ook dit goed zit.

Echter inderdaad het nadeel dat ze niet echt een nazorg en contacten met de maatschappijen hebben, en daar wil je toch graag heen.

Modulair hoeft geen nadeel te zijn. De maatschappijen voorzien het probleem van: van je eigen tempo naar een snelle typerating. Echter zijn ze daar ook niet gek en kijken ze ook gewoon naar hoe snel jij je mod gedaan hebt.

Zo ken ik bijvoorbeeld een school die het modulair geeft (vanwege het administratieve met de vrienden van JAA/EASA) maar dit wel in erg korte tijd doet. Je bent in de regel hier sneller klaar dan integrated, je gaat aan 1 stuk door, en je hebt een paar uurtjes extra.
De eerste twee natuurlijk een grote plus, die paar uurtjes is toch mooi meegenomen maar niet bepalend.
Daarnaast hebben zij wel veel contacten met maatschappijen en dat is ook een plus.
 
Mooi om te horen PH-WIL!
Na dit jaar MBO afgerond te hebben wil ik aan een HBO beginnen met het plan om daarvoor in één jaar mijn propedeuse te halen, wat voor HBO opleiding weet ik nog niet. Ik zat er aan te denken om misschien iets technisch te gaan doen wat zich ook weer een beetje herleid naar de luchtvaart. Ik zou het bijvoorbeeld ook prachtig vinden om bij 'Maintenance' te werken en problemen op te lossen aan boord vliegtuigen of in motoren etc. Hierin zit echter geen HBO opleiding =).

Voordat ik mij hiervoor inschrijf ga ik wel een keer kijken bij S&T, een rondvluchtje maken en een medical doen. Daarnaast komt natuurlijk het regelen van financien etcetera maar ik denk dat dat iets voor later in het HBO jaar is. (Of heb ik dit helemaal mis?)

Bedankt voor de reacties! (Ik zal ophouden met dit te zeggen haha) Het feit dat ik een tijdje niet geantwoord heb betekent niet dat ik deze post niet in de gaten houd hoor, ik klik 'm dagelijks wel even aan, en lees om de week het hele thread door. Ongelofelijk wat een informatie, ik hoop dat ook anderen hier baat bij gaan hebben.

~Bas
 
Hi,

Ik hoor vaak mensen praten over propedeuse, maar wordt dat jaartje uberhaupt wel erkend in het buitenland bijv. ?? Naast het doorstromen naar de eerste jaar van de universiteit en KLS, kan ik me niet voorstellen dat je er erg veel mee kan ?

correct me if I'm wrong? Ik zou hem gewoon nog een paar jaar doortrappen en een HBO opleiding scoren wat wel een goeie fall back optie is .. @ boeingfreak - In jouw geval zou ik vliegtuigoperaties doen.

Grt,

AT
 
Hi,

Ik hoor vaak mensen praten over propedeuse, maar wordt dat jaartje uberhaupt wel erkend in het buitenland bijv. ?? Naast het doorstromen naar de eerste jaar van de universiteit en KLS, kan ik me niet voorstellen dat je er erg veel mee kan ?

correct me if I'm wrong? Ik zou hem gewoon nog een paar jaar doortrappen en een HBO opleiding scoren wat wel een goeie fall back optie is .. @ boeingfreak - In jouw geval zou ik vliegtuigoperaties doen.

Grt,

AT

MBO of Havo met P HBO kan in duitsland gezien worden als Fachgebundene Fachhochschule, want inhoudt dat je kan solliciteren bij vele duitse en oostenrijkse airlines.

Dus die P is weldegelijk nuttig.


Afmaken is uiteraard nog nuttiger, daar je dan inderdaad nog iets heb om eventueel op terug te vallen. En alles wat je leert is nooit verspilde energie.
 
Propedeuse

Propedeuse

Hi,

Ik hoor vaak mensen praten over propedeuse, maar wordt dat jaartje uberhaupt wel erkend in het buitenland bijv. ?? Naast het doorstromen naar de eerste jaar van de universiteit en KLS, kan ik me niet voorstellen dat je er erg veel mee kan ?

correct me if I'm wrong? Ik zou hem gewoon nog een paar jaar doortrappen en een HBO opleiding scoren wat wel een goeie fall back optie is .. @ boeingfreak - In jouw geval zou ik vliegtuigoperaties doen.

Grt,

AT

Persoonlijk heb ik na mijn middelbare school een HBO propedeuse gehaald. Dit heeft mij kort geleden in staat gesteld in het buitenland (Duitsland) als volwaardig VWO (Abitur/Fachgebundenen Hochschulreife) te solliciteren. Dit is bijv. benodigd bij de Lufthansa Group. Het kan dus we degelijk van belang zijn in jouw toekomstige carrière. (Alleen van toepassing wanneer de vooropleiding HAVO of MBO is.) Toen ik aan mijn vliegopleiding begon stond de financiële crisis in zijn kinderschoenen. Mocht ik dit toentertijd geweten hebben, had ik waarschijnlijk de gehele HBO opleiding afgemaakt. Dit raad ik je momenteel dan ook aan. Puur alleen al om de frustratie van: "Solliciteren in de buurtsuper (tegen hongerloon)." te vermijden.
 
Last edited:
Persoonlijk heb ik na mijn middelbare school een HBO propedeuse gehaald. Dit heeft mij kort geleden in staat gesteld in het buitenland (Duitsland) als volwaardig VWO (Abitur/Fachgebundenen Hochschulreife) te solliciteren. Dit is bijv. benodigd bij de Lufthansa Group. Het kan dus we degelijk van belang zijn in jouw toekomstige carrière. (Alleen van toepassing wanneer de vooropleiding HAVO of MBO is.) Toen ik aan mijn vliegopleiding begon stond de financiële crisis in zijn kinderschoenen. Mocht ik dit toentertijd geweten hebben, had ik waarschijnlijk de gehele HBO opleiding afgemaakt. Dit raad ik je momenteel dan ook aan. Puur alleen al om de frustratie van: "Solliciteren in de buurtsuper (tegen hongerloon)." te vermijden.
Aii... En jij bent daar het levende bewijs van?:S Dat is echt erg zeg.
 
Aii... En jij bent daar het levende bewijs van?:S Dat is echt erg zeg.

Met mij nog honderden jongens en meiden. Nevertheless heb ik hele leuke momenten meegemaakt tijdens mijn opleiding, die ik ook niet zou willen missen. Vasthouden aan de gedachte tot eenieder over een jaar of wat 'gewoon' ergens rechts zit. "Zolang het vliegt." zeg ik altijd maar.

En tot dan; zorgen tot je skills en knowledge op niveau blijven, solliciteren op alles wat los en vast zit, en.. een klein beetje geluk hebben.

"Farthest from your mind is the thought of falling back, in fact, it isn't there at all. And so you dig your hole carefully and deep, and wait."
 
Last edited:
Zojuist heb ik informatie aangevraagd bij de HvA over de Aviation Studies i.v.m. mijn vooropleidingen. Dit wacht ik even af, en ik ga waarschijnlijk ook naar de open dag 5 januari. Ik ga mij daar eens flink verdiepen, Aviation Flight word het waarschijnlijk niet vanwege Stella. Alleen een propedeuse halen aan de HvA is niet helemaal aan de orde denk ik, dus het is allemaal nog een beetje moeilijk but we shall see.

Bedankt voor jullie reacties, ik wil in mijn volgende vakantie bij S&T langs voor een 'proefles' en ook om eens te praten met de instructeur.

~Bas
 
Last edited:
Twijfelpuntje is nog steeds wel HBO of HAVO (in één jaar)... Zou graag mijn Natuur en Wiskunde bij willen schaven wat niet kan op het HBO. Daar word verwacht dat ik al genoeg Wiskunde kennis heb wat niet het geval is.

Diverse HBO's hebben wel de mogelijkheid om Wis- en Natuurkunde bij te schaven. Dat zijn dan speciale klasjes om de transitie van MBO naar HBO te vereenvoudigen. Soms worden die cursussen in de zomer gegeven, anderen doen het in de vorm van bijspijkerklasjes tijdens de P fase.

Ik heb zelf ooit Werktuigbouwkunde HBO gedaan en kreeg daar een aanzienlijke hoeveelheid Wis- en Natuurkunde in zowel het 1e P jaar als het 2e jaar. Dat was de toenmalige TH-Rijswijk, nu geheten TH-Rijswijk/Haagse Hogeschool in Delft (makes sense :confused:). Na het HBO ben ik een Master gaan doen, LR in Delft en dat gaat goed (nog bezig). Dat zegt ook wel iets over het niveau van de exacte vakken op die HBO opleiding.

Suc6 met al je keuzes
 
Diverse HBO's hebben wel de mogelijkheid om Wis- en Natuurkunde bij te schaven. Dat zijn dan speciale klasjes om de transitie van MBO naar HBO te vereenvoudigen. Soms worden die cursussen in de zomer gegeven, anderen doen het in de vorm van bijspijkerklasjes tijdens de P fase.

Ik heb zelf ooit Werktuigbouwkunde HBO gedaan en kreeg daar een aanzienlijke hoeveelheid Wis- en Natuurkunde in zowel het 1e P jaar als het 2e jaar. Dat was de toenmalige TH-Rijswijk, nu geheten TH-Rijswijk/Haagse Hogeschool in Delft (makes sense :confused:). Na het HBO ben ik een Master gaan doen, LR in Delft en dat gaat goed (nog bezig). Dat zegt ook wel iets over het niveau van de exacte vakken op die HBO opleiding.

Suc6 met al je keuzes

Dankjewel! Ik ga denk ik voor de Aviation Studies met een LOI Cursus Wiskunde voor gevorderden (of beginners haha) Ik heb inderdaad ook naar die zomer cursussen gekeken die de HvA aanbied maar 6 weken lijkt mij een beetje krapjes... Over Natuurkunde zit ik dan nog weer te twijfelen, of dit écht nodig is.

Nu beginnen met een cursus is denk ik beter dan in de zomervakantie pas haha. Ik had tijdens de presentatie op de open dag al begrepen dat both Wis- & Natuurkunde geen makkie zijn daar... Maar da's ook weer een uitdaging!
Bedankt voor je reactie & veel succes met je master!

Volgende week misschien maar even bij Singles & Twins langs =)
 
"Diverse HBO's hebben wel de mogelijkheid om Wis- en Natuurkunde bij te schaven".

Ik hoop ook Nederlands.
 
Back
Top