Singles & Twins / Modulaire Opleiding

Bas (en anderen), even een reset voor je plannen om "dan maar in het buitenland te gaan werken" en het idee dat "integrated overrated" is.

De eisen van welke school je komt en wat voor vooropleiding zijn net zo zwaar, zo niet nog zwaarder, in onze buurlanden dan in Nederland. In UK is er een groot verschil bij veel airlines of je modulair of bij de bekende integrated scholen (Oxford) je opleiding hebt gedaan. Zelfs als je modulair bij Oxford hebt gezeten zal je gepasseerd worden door integrated leerlingen. Voor wat betreft vooropleiding is dit ook meestal gelijk aan VWO met wiskunde plus een exact vak zoals natuurkunde. Niet bij alle, maar bij de grotere, bekendere werkgevers wel.

In Duitsland haalt de Lufthansa groep meestal initieel uit haar eigen vliegscholen, die ingedeeld zijn in niveaus en elk heeft weer links naar bepaalde Duitse airlines. Vanuit bepaalde airlines in de LH groep zie je nu dat er voorrang wordt gegeven aan bepaalde scholen in NL waar afspraken mee zijn gemaakt (KLS, NLS), daarna mogen anderen de moeilijke weg van DLR bewandelen. Netto haalt 5 - 10% van de initiële applicanten de totale selectie bij deze Duitse airlines, waarbij je voor de eerste psycho ronde (DLR) maar 1 kans in je leven hebt. Hou ook in gedachte dat je al redelijk goed Duits moet spreken en opbokst tegen andere jongens die beter opgeleid zijn. Sterker nog, de selectie eis voor Germanwings en ook andere airlines van de LH groep is dat je minimaal een schoolopleiding gedaan moet hebben die gelijk staat aan het Nederlandse VWO of HBO. NLSers met HAVO mogen dus al niet eens aan de selectie deelnemen.

Je staat dus nu al aardig achter:
- Lage opleiding (geen VWO/HBO) waardoor de meeste Duitse airlines alsmede UK airlines sowieso afvallen
- Sterker nog niet eens HAVO waardoor zo'n beetje elke NL airline ook afvalt
- Duits is slecht waardoor eigenlijk heel midden Europa afvalt
- Keuze voor modulair waardoor je geen enkele link met airlines hebt en je opties nog kleiner maakt. De uitzonderingen zoals André bevestigen denk ik de regel.

Je zorgt er dus voor dat je lage kansen nog veel lager worden door voor modulair te kiezen. Nou vind ik modulair sowieso geen verstandige keuze, maar als je er voor gaat zou ik het alleen doen als je iemand bent die een goede vooropleiding heeft genoten en een backup beroep / salaris heeft om op terug te vallen. Dan compenseer je de lagere kansen in ieder geval met lager financieel risico (door backup beroep / ervaring alsmede lagere schuld). In jou geval ben je straks echter double screwed, omdat de kans groot is dat je met een flinke schuld eindigt, een nihile kans hebt op een vliegbaan die wat geld in kan brengen (in ieder geval concurrentie van hoger opgeleiden met integrated vliegscholen achter zich) en ook een zeer geringe kans dat je vervolgens op de grond een baan kan vinden die genoeg betaalt om je vliegschuld ooit af te betalen.

Tip 1: Zoals KL ook al zegt zou ik dus voor VWO of HBO gaan, inclusief (of daarnaast) de vakken wiskunde en natuurkunde, vervolgens integrated na voldoende airwork huiswerk. Dan ben je wat ouder, maar daar weegt heel wat tegenop (veel betere bagage en veel grotere kansen op selectie / banen, mits je ook wat aan je talen kan doen).

Tip 2: kom naar de borrel op 8 jan (ik geloof dat die datum geprikt is) om met meer ervaren vliegers en wannabees te praten.

Onthoud dat de mensen met ervaring die hier posten bijna altijd de mensen zijn (uitzonderingen of niet) die het uiteindelijk gehaald hebben, maar dat de mensen die met een lage opleiding en tonnen schuld nu taxi chauffeur zijn zich niet (meer) op airwork zullen laten zien. Die zijn er echter genoeg, dus wees in ieder geval heel erg bewust van de risico's. Een verkeerde keuze rechtdraaien later is echt niet meer mogelijk, een goede voorbereiding op dit moment echter nog wel.
 
Ik ben het wel met je eens Nosig, vooral wat betreft de talen die je moet spreken en de vooropleidingen.

Wat ik wel vind is dat je als afgestudeerd integrated student absoluut weinig financiële bewegingsvrijheid hebt. Een modulaire student die zijn opleiding heeft afgerond zonder (of met heel weinig) schuld kan desnoods een paar jaar in the middle of nowhere ervaringsuren gaan opbouwen, of je nu 10 of 20 roepies per uur verdient maakt dan weinig uit. Je kan para's tegen weinig of geen vergoeding gaan droppen etc. Die luxe kan je je als integrated student meestal niet veroorloven, je moet en zal minimaal een bedrag van €1000,- per maand moeten verdienen om minstens je rente af te lossen van de 100k+ schuld. Daarnaast als er een baan beschikbaar is bij een lowcost carrier waarbij je zelf je TR moet betalen is het lastig om nog aan die 30.000 euro te komen als je al flink in de schulden zit. Een modulaire student kan veel meer bronnen aanboren als je verder geen of weinig schulden hebt.

Mocht je absoluut niet zitten te wachten op para's droppen of werken tegen een minimum uurloon, dan moet niemand beginnen aan een modulaire opleiding. Ik ben van mening dat de modulaire opleidingsweg de weg is met meer pijn en moeite de berg op (zeg maar modderig bergpad) en de integrated manier, de pijnloze maar (hele) dure strak geasfalteerde tolweg.
 
Wat ik wel vind is dat je als afgestudeerd integrated student absoluut weinig financiële bewegingsvrijheid hebt. Een modulaire student die zijn opleiding heeft afgerond zonder (of met heel weinig) schuld kan desnoods een paar jaar in the middle of nowhere ervaringsuren gaan opbouwen,

Dit hangt af hoe de modulaire student alsmede de integrale student zijn financiering geregeld heeft. Het scheelt als je een baan hebt en tijdens de lessen ook nog af en toe kan werken omdat je zo je rentelast laag houdt. Daarentegen, wil je het goed doen heb je eigenlijk nauwelijks tijd over om te werken.

Zowel de integrale als modulaire student kunnen van te voren al sparen. Ze kunnen zelf ook hun financiering kiezen. Daarbij heb je bij een enkele integrale studie (KLS, EPST) garanties dat je geholpen wordt met de lening / rente bijhouden zolang je nog een baan als verkeersvlieger hebt (want para's droppen is leuk, maar het verdient voor geen meter en speelt eigenlijk niet of nauwelijks een rol bij het toenemen van je baankansen). Dat kan je bij de modulaire route vergeten.

Ik lees hierboven dat een modulaire studie ca. 60.000 euro kost, maar zonder MCC. Een MCC kost ongeveer 15.000 euro geloof ik, dus dan zit je totaal op 75.000 euro. Een (goede) integrale studie kost je rond de 100.000 euro. Dat is dus wel degelijk duurder, maar de genoemde bedragen van 150.000 zijn al inclusief de rente waar vooraf al rekening mee gehouden wordt. Als je je modulaire opleiding financiert moet je die rente er ook bij optellen. Zo heel veel verschillen de bedragen dus dan ook weer niet. Goed, we hebben het wel over een mega bedrag nog steeds maar allebei zijn ze in ieder geval genoeg om vele jaren aflos plezier te geven en je serieus in de financiële problemen te brengen. Of je nu 1000 euro of 800 euro per maand moet betalen om de rente bij te houden, het blijft heel veel. Echter hoe eerder je aan een redelijk betaalde verkeersvliegers baan kan komen, hoe minder je dat op termijn kost. Dan is goedkoop naar mijn mening uiteindelijk dus duurkoop.

Je zandpad kan dus wel eens over de gehele andes in de lengte liggen, terwijl de geasfalteerde tolweg veel mogelijke exits heeft, maar 3 kilometer lang is en (als je de juiste keuzes maakt) een goede wegenwacht heeft.
 
Nosig, als ik even een linkje mag zetten naar een ander forum:
http://www.pprune.org/professional-...odular-much-cheaper-than-integrated-look.html

Ik zal even quoteren:
'With regards to Modular students: G SXTY is a good example of success. If I'm right in thinking, the airline he/she works for and at the time of hiring actually rejected a batch of "recommended" integrated students a while back because they were so poor - and yet they originated from a well known FTO. They took modular guys instead. This same airline, at the time of hiring, openly welcomed applications from modular guys who had trained at not more than 2 FTOs.'

Daar toch verschillende mensen op die modulair gedaan hebben met job...
Ik vind het gewoon niet te verantwoorden. Een opleiding doen van 100k en dan iedere maand de eindjes aan elkaar proberen knopen. Ik studeer dit jaar af aan de hogeschool en word gek van de keuze die ik binnen een half jaar moet maken: vliegtraining integrated, verder studeren tot ingenieur of werken en modulair. Ik kan het maar niet verantwoorden tov mijzelf. Ik ken enkelen die integrated gedaan hebben en nu ergens in een niet luchtvaart bedrijf een basisfunctie waar geen diploma voor vereist is doen. Als ik hen zie dan weet ik gewoon dat ik het niet kan en mag doen. Je geeft toch geen geld uit dat je niet bezit zonder inkomen? Ja het is een investering, maar vandaag de dag, hoeveel % van eender welke school vindt werk? Er zijn er die mij zeggen dat 1 of max 2 van de 20 uit hun klas een job heeft gevonden als piloot.
Ik vind het persoonlijk veel verstandiger om modulair te gaan (indien financiële middelen beschikbaar!). Zo heb je een deftige (deeltijdse)job, geen berg schulden als je afstudeert en nog steeds een deftige job als je geen werk vindt als piloot.

Of je kan naar de universiteit gaan en daarna een integrated opleiding doen. Maar dan zit je weer met een lening waarvoor een ingenieur 3 jaar moet betalen zonder een euro uit te geven. En nogmaals, hoeveel studeren er wel niet integrated af? Hier in België per jaar: SFA: 100, BAFA: 50, Hubair: 20, OAC: 20, Belgian flight school: 20, sowieso dat ik er nog vergeet. Voor hoeveel posities per jaar? Om dan de werkloze piloten nog buiten beschouwing te laten. Misschien dat het modulaire net ook in het voordeel kan werken: 300 Cv's met allemaal middelbaar-integrated en dan enkele met modulair en hogere studies. Dat springt toch niet per se negatief in het oog?

Ik weet het ook niet allemaal, ik ga zeker niet zeggen dat modulair de weg is die iedereen zou moeten bewandelen, dat is het ook niet. Het heeft beiden wel z'n voordelen en nadelen.
Het wordt een harde beslissing voor mij. Ik hoop dat ik de juiste keuze maak.
 
Poeli, als je al een tijdje op airwork zit weet je dat je integrated en integrated hebt. Er zijn inderdaad meerdere integrated scholen die totaal geen meerwaarde kunnen bieden, waarbij ik dan denk dat je net zo goed modulair alles bij elkaar had kunnen sprokkelen en nog wat geld had overgehouden. Je text uit PPRuNe bevestigt dat. Waar ik het over integrated heb mag je dan ook lezen "goede, degelijke integrated opleiding met een goede naam en airline lobbies". Integrated EPST zou naar mijn mening beter zijn dan modulair, maar modulair zou naar mijn mening beter zijn dan Stella (om maar wat te noemen).
 
Poeli, als je al een tijdje op airwork zit weet je dat je integrated en integrated hebt. Er zijn inderdaad meerdere integrated scholen die totaal geen meerwaarde kunnen bieden, waarbij ik dan denk dat je net zo goed modulair alles bij elkaar had kunnen sprokkelen en nog wat geld had overgehouden. Je text uit PPRuNe bevestigt dat. Waar ik het over integrated heb mag je dan ook lezen "goede, degelijke integrated opleiding met een goede naam en airline lobbies". Integrated EPST zou naar mijn mening beter zijn dan modulair, maar modulair zou naar mijn mening beter zijn dan Stella (om maar wat te noemen).

Of je probeert rechtstreeks binnen te komen op Oxfort voor Integrated. Moet je alleen even een financier zien te vinden. Maar scheelt je meteen aardig wat duiten t.o.v. EPST. Met alle respect, want het is gewoon een goede school.
 
Of je probeert rechtstreeks binnen te komen op Oxfort voor Integrated. Moet je alleen even een financier zien te vinden. Maar scheelt je meteen aardig wat duiten t.o.v. EPST. Met alle respect, want het is gewoon een goede school.

Jep, dan zit je waarschijnlijk voor modulaire kosten bij de beste integrated in de wereld. Er zijn meerdere airways naar Rome inderdaad.
 
Jep, dan zit je waarschijnlijk voor modulaire kosten bij de beste integrated in de wereld. Er zijn meerdere airways naar Rome inderdaad.

Ik zag op Pprune nog meer mooie wegen. Omgerekend zo een kleine 40K met alles erop en eraan. Dat is best netjes. Als je maar je huiswerk doet.

Dan kun je nog best lekker slapen met die schuld. Dan is het niet erg om als FI aan de bak te gaan de eerste tijd. Even wachten en wellicht bij FR solliciteren en flink wat uren bouwen. Vervolgens elders proberen te solliciteren. Dan zit je nog onder de 100 K als je klaar ben. Incl. TR eventueel .

@Nosig, Jij ben natuurlijk niet het juiste voorbeeld , in de zin van jouw bewandelde weg. Die was ook bijzonder, en vervolgens kom je bij onze Blauwe broeders.
Ik snap ook heus wel dat dit een 1 in a million shot was en de meeste komen niet zo goed terecht, maar zoals je zelf al aangeeft, er zijn meerdere Airways die naar Rome leiden. Ik moet hierbij zeggen dat ik respect heb voor je enorme doorzettingsvermogen.

Daarnaast de jongens van NLS en KLS hebben wellicht ook een klein streepje voor, maar ook zij moeten DLR doen.
Wat ik heb vernomen , is dat ze bij NLS training hiervoor krijgen. Chapeau:biertje:.

Ook gezien dat er 12 van de 14 de DLR hebben gehaald , die erg zwaar is.

Allereerst zeg ik , mensen> ga wat aan uw duits werken, daar dit nog wel eens handig kan zijn. Tot over een kleine 1,5 jaar bij de sollicitatie, bij de groepsopdrachten van LH ;).

Nu weer back on topic. Volgens André vielen de uiteindelijke kosten bij S&T best wel mee. Ja ze hebben geen contacten en helpen je nergens bij. Het zij zo. Maar dat is Modulair, maar ze schijnen wel uitstekende kwaliteit te leveren zodat je bij je Grading goed voor de dag kan komen.
 
Contacten... Je sollicitatie doe je nog steeds zelf. Geen enkele school zal je zomaar een interview geven bij een maatschappij (buiten de mensen die vroeg begonnen zijn met de KLS). Kijkt men werkelijk zo hard van welke school je komt? Is het niet het papiertje en de vliegervaring dat telt? Hier in België wordt SFA wel als beste opleiding weergegeven, maar al de rest van vliegscholen, ik denk dat het niet veel uitmaakt van waar je komt hier. Ik hoor wel veel tegenstrijdige informatie hier over. Op een Belgisch pilotenforum lees ik het volgende:
'I know that schools like to say that such an airline only takes students from their school, but that is BS.
And because I know people that are in charge of the recruitment in belgian airlines, I can guarantee you that the FTO you come from IS NOT looked at and will not weigh on you application.'
Hier dan weer het omgekeerde. Weet iemand hier meer over?
 
Je zandpad kan dus wel eens over de gehele andes in de lengte liggen, terwijl de geasfalteerde tolweg veel mogelijke exits heeft, maar 3 kilometer lang is en (als je de juiste keuzes maakt) een goede wegenwacht heeft.

Maar meestal zie je op een tolweg minder van de omgeving dan op het bergpad waar je dicht langs de afgrond je weg naar boven zoekt. Ik bedoel te zeggen dat een modulaire student waarschijnlijk meer nadenkt over de weg die hij bewandeld, eerst IR, dan CPL of andersom, waar ga ik vliegen, alles zelf regelen. Een "modulair" neemt meer verantwoordelijkheid met zich mee dan een "geïntegreerde" die tijdens zijn opleiding aan het handje wordt genomen in al de stappen die hij moet ondernemen.

Als je verkeersvlieger wilt worden en niet kleiner willen vliegen dan een 73 en een A380 een natte droom is voor je dan is integrated misschien de way to go. Wil je lekker je eigen weg zoeken en je weg niet laten bepalen door de bank, denk ik dat modulair veel beter is mits je een baan hebt waar je op terug kan vallen.

Nosig said:
Ik lees hierboven dat een modulaire studie ca. 60.000 euro kost, maar zonder MCC. Een MCC kost ongeveer 15.000 euro geloof ik, dus dan zit je totaal op 75.000 euro. Een (goede) integrale studie kost je rond de 100.000 euro. Dat is dus wel degelijk duurder, maar de genoemde bedragen van 150.000 zijn al inclusief de rente waar vooraf al rekening mee gehouden wordt. Als je je modulaire opleiding financiert moet je die rente er ook bij optellen. Zo heel veel verschillen de bedragen dus dan ook weer niet.

Frozen ATPL kan echt wel binnen de 60k inclusief MCC. MCC bij CAE in Amsterdam is 6500 euro. Hieronder een mogelijke begroting. Prijzen zijn gehaald van offertes van 3 maanden geleden.

atplbegroting.png


het overzicht is een beetje rommelig, maar het geeft een indicatie.

Ik ga uit van een participatie in een DA20 die je na je opleiding (of na je hour building) weer kan verkopen. Denk je dat niet te willen of je denkt die participatie nooit kwijt te kunnen dan moet je maar ongeveer 4000 euro optellen bij het totaal, dan zit je op zo'n 64k.

Stel nu dat je dat allemaal gaat lenen (wat natuurlijk raar is als je modulair gaat) dan is 59.500 euro nog steeds 58.000 euro goedkoper dan de KLS ( 117.500 euro) om maar wat te noemen. Net niet de helft dus...

Ik vind het het risico niet waard. De KLM is een geweldige werkgever, maar ik ken op dit moment helaas teveel mensen die op de bufferlijst staan op plek 300+.
 
Ik heb even die site van poelie bekeken en het kan zelfs rond de 45K.
Op Pprune staan hoop draadjes over Modulaire weg.
 
@Immortal
Heb nooit da20 gevlogen, maar is dat niet een fixed gear? Heb je rekening gehouden dat je CPL op een complex aircraft gedaan moet worden?
 
Kijkt men werkelijk zo hard van welke school je komt? Is het niet het papiertje en de vliegervaring dat telt?

Ja, nee. Germanwings geeft voorrang aan geselecteerde NLSer (maar uiteindelijk maakt de school niet uit zolang er nog vraag is), ik ken een airworker die modulair Oxford heeft gedaan en niet mee mocht doen met selectie voor BMI (dacht ik uit hoofd) omdat hij niet integrated was. Zelf solliciteren kan altijd, maar heeft geen zin. Zelf ook meegemaakt, al was dat een tijd geleden, dat Transavia enkel KLS en NLS wilde, dat Alitalia alsmede Austrian enkel KLSers wilde, ook nu geeft LH (en andere LH groep airlines) voorrang aan KLS en leerlingen van de eigen LH scholen. Dito neemt KLM, mits niet genoeg KLSers, enkel ab initio aan van NLS, EPST en MVVL. Net als dat veel UK airlines enkel Oxford willen zien (zeker bij voldoende aanbod). Easyjet neemt ook enkel van Oxford, CTC en Parc Aviation aan. Nu kan je wel proberen naderhand in het CTC programma te komen, maar moet je weer complete selectie doen waarbij ik vermoed dat ab initio integrated dan nog steeds voorrang krijgt.

Het papiertje heeft iedereen al, vliegervaring telt alleen als je echt veel ervaring hebt. Dus zoals 3000 uur command (!) op betreffende type met geldige type rating.
 
Maar meestal zie je op een tolweg minder van de omgeving dan op het bergpad waar je dicht langs de afgrond je weg naar boven zoekt. Ik bedoel te zeggen dat een modulaire student waarschijnlijk meer nadenkt over de weg die hij bewandeld, eerst IR, dan CPL of andersom, waar ga ik vliegen, alles zelf regelen. Een "modulair" neemt meer verantwoordelijkheid met zich mee dan een "geïntegreerde" die tijdens zijn opleiding aan het handje wordt genomen in al de stappen die hij moet ondernemen.

Het argument "er is niks geregeld en niemand helpt je, dus je wordt er hard van (en dat zal men op prijs stellen)" vind ik een echte Nederlandse, maar niet echt doordacht. Je argument zou kunnen zijn dat airlines dit juist aantrekkelijker (zouden moeten) vinden, maar in de praktijk is dat juist (meestal) niet zo. Daarbij vind ik de opleiding helemaal niet zo veel minder of meer geregeld. Dat je theorie, praktijk en MCC bij gescheiden bedrijven doet vind ik nou niet echt een heel stuk avontuurlijker. Belangrijker voor de airlines is, vinden zij althans, dat ze consequentie in (hoge) kwaliteit hebben. Met studenten die van dezelfde integrale school komen weet je dat, je weet ook dat ze een selectie daar hebben gedaan, met modulair weet je het letterlijk gewoon nooit. En dat durven veel airlines dan ook default niet aan.

Ik denk ook niet dat jou argument het geldende argument is voor de meeste modulaire studenten. Wat ik lees is het voornamelijk vanwege kosten (al zie ik dat persoonlijk, afhankelijk van de situatie, kortzichtig) en omdat men dan kan voorkomen dat men een strenge school selectie hoeft te doen en een opleiding kan doen zonder hoge schooldiploma's (maar dat keert zich vanzelf tegen je uiteindelijk).

Je schuld is gewoon een stuk minder, en als je een redelijk betaalde baan tussendoor kan doen scheelt het je ook nog eens met rente opbouw. Als je daarna weet dat je die redelijk betaalde baan kan blijven doen is het financieel risico een stuk lager, dat ben ik helemaal met je eens. Dus afhankelijk van je situatie (vooropleiding, back up plan, salaris zonder vliegbaan etc) is het zeker een mogelijkheid die je moet overwegen zelfs als de baankansen lager zijn (want dat zijn ze). Vooral de grotere, bekende legacy airlines maken natuurlijk vaak gebruik van (eigen) integrated studenten. Die kan je dan sowieso wegstrepen terwijl dat wel grote werkgevers zijn met een goed carriere vooruitzicht. Maar is je doel wat instructie geven in de kleine luchtvaart of King Airs rond ferryen, dan is het natuurlijk zonde om voor de full monty te gaan.

Wil je lekker je eigen weg zoeken en je weg niet laten bepalen door de bank, denk ik dat modulair veel beter is mits je een baan hebt waar je op terug kan vallen.

Je weg wordt wellicht minder bepaald door de bank, maar voor iemand die net van school is maakt het niet zo heel veel uit lijkt mij. Voor allebei de mogelijkheden moet dan geld geleend worden. Bij de ene minder dan bij de andere, maar bij die andere heb je weer wel sneller kans op een baan (afhankelijk van welke school natuurlijk!) en op beter betaalde banen waardoor je leven op den duur waarschijnlijk bij die ene toch weer duurder uit bent en toch afhankelijk van de bank. Maar dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Met enkel HAVO (laat staan nog minder) echter aan modulair beginnen betekent dat je eigenlijk alleen maar op Rynair gaat gokken (want de Duitsers vragen minimaal HBO of VWO), dat lijkt mij een slechte keuze.

Stel nu dat je dat allemaal gaat lenen (wat natuurlijk raar is als je modulair gaat) dan is 59.500 euro nog steeds 58.000 euro goedkoper dan de KLS ( 117.500 euro) om maar wat te noemen. Net niet de helft dus...

Als je verder geen goede baan hebt tussendoor is 60.000 euro niet zo makkelijk bij elkaar gespaard, zelfs in 3 jaar. Dus de vanzelfsprekendheid dat je niet hoeft te lenen bij modulair lijkt me niet terecht. Daarbij vergelijk je met een opleiding die in ieder geval preferred supplier (met goede naam) is bij de grootste werkgever in Nederland en die maar 8000 euro van een volledige 737 type af zit. Wil je op exact hetzelfde papier niveau komen zal je bij de modulaire opleiding iets van 25.000 euro moeten optellen. Handiger is om een vergelijking te trekken met NLS of EPST (of een integrale opleiding bij LH, AF, Oxford, CTC etc). Want dan moet je die goedkopere integrale (en nog steeds zeer goede) oplossingen er ook bij trekken.

Ik vind het het risico niet waard. De KLM is een geweldige werkgever, maar ik ken op dit moment helaas teveel mensen die op de bufferlijst staan op plek 300+.

Die mensen die op plek 300+ staan zijn net van school af! Daarbij hebben zij een gegarandeerde selectie (enkel gesprek) bij KLM, waarbij ruim 90% gewoon doorgaat (dat vind ik geen slechte gok!). Die 300 man zijn binnen 3 jaar opgeleid en dan haal je dat opleidingsgeld er dik uit (naast een droom carriere). Daarbij heeft de KLS ook nog eens een regeling om te helpen met het bijhouden van je rente in de tussentijd zodat je schuld niet oploopt, afhankelijk van je salaris op dat moment. En daarbovenop zijn er een groot aantal van die 300+ wachtlijst mensen die momenteel met voorrang naar LH, LH Cityline en LH Italia selectie mogen (ja, die moeten ze nog steeds halen natuurlijk). En daar ook nog eens bovenop heeft KLS regelingen met Jet2 alsmede Arkefly waar die jongens met hun 737 rating voor een seizoen aan de gang mogen en dus mooie ervaringen (en salaris!) opbouwen. Vergelijk dat even met de modulaire jongens die nu klaar zijn. Als ze HAVO hebben kunnen ze wellicht op een reply van Ryanair rekenen (al ken ik op dit moment helemaal niemand die een reply van ze heeft gehad, ook niet met meer opleiding), de LH groep kunnen ze vergeten. Voor de VWOers is dat op dit moment de enigste mogelijkheid, waarbij je echt moet hopen dat je je DLR haalt anders zijn alle oosterburen ook dicht. Als je vergelijkt met KLS kan je toch echt niet anders concluderen dat de modulairen een veel grotere (financiële) gok genomen hebben op zowel korte als lange termijn.
 
Lezen op fora is niet gezond voor mij, het laat mij enkel en alleen nog meer twijfelen wat te doen :)
Heel interessant topic!
 
Maar is je doel wat instructie geven in de kleine luchtvaart of King Airs rond ferryen, dan is het natuurlijk zonde om voor de full monty te gaan.

Nu zit ik op dit moment precies te twijfelen om te gaan kiezen voor de grote of de kleine luchtvaart (King Airs rond ferryen/instructie geven zou ik echt wel een mooie baan vinden!), beide hebben wel hun pro's en con's... Ook omdat ik nog terug mag komen bij de KLu is eerst in de kleine luchtvaart ervaring opdoen misschien niet een slecht idee.

Verder denk ik dat Nosig's verhaal best wel steekhoudend is wat betreft het KLS verhaal, ik ga er komende maand langs en ben benieuwd (ik ga ook bij 'GA-scholen' langs trouwens). Verder houd ik dit topic goed in de gaten :airforce:
 
Verder denk ik dat Nosig's verhaal best wel steekhoudend is wat betreft het KLS verhaal, ik ga er komende maand langs en ben benieuwd (ik ga ook bij 'GA-scholen' langs trouwens). Verder houd ik dit topic goed in de gaten :airforce:

Hou in gedachte dat mijn verhaal betreffende KLSers geldt voor de huidige jongens die net van school komen. Die komen wel aan een baan (bijna allemaal althans), bij de LH mainline, Jet2, Arke, etc., en/of uiteindelijk KLM (alle onbereikbaar (nog) voor modulairen). Maar de leerlingen die net beginnen hebben geen garantie meer op een sollicitatie gesprek als ze klaar zijn. Ze zijn afhankelijk van het feit of er vacatures zijn, al zal de KLS nog altijd wel preferred supplier blijven. En dat is een groot plus punt, omdat KLM een zeer grote afnemer is van vliegers. Wellicht is wegvallen van de garantie voor gesprek (en dus het wegvallen van de bufferlijst) misschien wel een voordeel voor de KLSers, omdat ze dan makkelijker bij andere airlines aan kunnen kloppen zonder raar aangekeken te worden omdat het excuus dan bestaat dat er geen vacatures waren (op dat moment). Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar door de selectie komen bij de KLS zie ik als een zeeeer goed lot uit de loterij. De aftercare is gewoon zeer goed geregeld. Als je nu (of voor mijn part vorig jaar) klaar was met je modulaire opleiding (met havo), dan is het hopen op Ryanair (kleine kans, je bent niet de enigste nu). KLM Excel, Denim Air, Tulip Air en zo bestaan allemaal niet (of nauwelijks) meer. Voor de rest hou je niet heel veel mogelijkheden meer over. Met andere woorden, ik denk dat er veel meer dan 300+ "vrije markt jongens" zijn (ongetwijfeld ook veel met type rating en ervaring, bijvoorbeeld vanuit Denim Air) waar de rente ook van oploopt (als ze geleend hebben) en die een stuk slechtere vooruitzichten hebben. Er zijn wel kansen (in het buitenland, mits je VWO/HBO hebt), maar een stuk minder.

Om nog even de kostenvergelijking af te maken, NLS vraagt 102.000 voor de complete course inclusief tickets en MCC. De minimale kosten voor modulair zoals Immortal het opgesteld heeft incl MCC zijn ca. 66.000 euro. Nog steeds een mooie besparing dus van 38.000 euro, integrated is dus ongeveer 1.5 keer zo duur (in dat geval) er vanuit gaande dat Immortal's sheet verder geen dingen mist. De prijzen van 117.500 (KLS) en 118.000 zijn inclusief huisvesting(!), tickets en garantiefonds (niet halen, (deel van) geld terug). In het geval van KLS zelfs inclusief type rating op de circuits na. De aftercare zou voor mij van het allergrootste belang zijn en dat is zeer verschillend per school. Hoe beter die is (meer kansen, sneller kansen, betere kansen en betere hulp bij die kansen), hoe minder financieel risico en dus hoe lager de kosten op langere termijn. Het blijft een gok, maar ik weet wel (in hindsight en lezend naar de ervaring hier op airwork) waar ik liever in zou willen investeren.
 
Nu zit ik op dit moment precies te twijfelen om te gaan kiezen voor de grote of de kleine luchtvaart (King Airs rond ferryen/instructie geven zou ik echt wel een mooie baan vinden!), beide hebben wel hun pro's en con's... Ook omdat ik nog terug mag komen bij de KLu is eerst in de kleine luchtvaart ervaring opdoen misschien niet een slecht idee.

Alleen jammer dat er in de kleine luchtvaart geen droog brood te verdienen valt...
 
@Immortal
Heb nooit da20 gevlogen, maar is dat niet een fixed gear? Heb je rekening gehouden dat je CPL op een complex aircraft gedaan moet worden?

De DA20 wordt in mijn overzicht alleen gebruikt om PPL te halen en om 80 uur te builden daarna. Je zou hem eventueel voor een deel van het CPL gedeelte kunnen gebruiken, alleen er moet 5 uur complex gevlogen worden op je CPL en ook je examen moet in een complex. Dus om nu eerst 10 uur katana te vliegen en daarna 5 uur turbo arrow te vliegen lijkt me niet zo verstandig als je nooit anders hebt gevlogen dus in mijn overzicht is die 6500 euro voor de 15 uur turbo arrow inclusief examen.
Dus praktisch gezien is de katana na het hour builden waardeloos geworden voor een FATPL.

Alleen jammer dat er in de kleine luchtvaart geen droog brood te verdienen valt...

Hier ben ik het ook wel mee eens. Het is me ook steeds meer duidelijk dat de kleine luchtvaart, met name in Nederland, letterlijk ook echt klein is. Iedereen kent elkaar. Als je in een vliegclub een instructeur uit een andere hoek van Nederland noemt, is er een grote kans dat iemand uit de vliegclub hem wel ergens van kent.
Met slechte VFR condities zoals afgelopen maanden is het ook echt niet te doen om daarvan te leven als instructeur. Je moet denk ik het instructeursschap meer zien als iets voor "erbij".

Om nog even de kostenvergelijking af te maken .... De prijzen van 117.500 (KLS) en 118.000 zijn inclusief huisvesting(!), tickets en garantiefonds (niet halen, (deel van) geld terug). In het geval van KLS zelfs inclusief type rating op de circuits na.

Kleine correctie: die 117.500 van de KLS is zonder huisvestingskosten. Alleen de huisvesting is USA is vergoed. Daarom zijn die bedragen van 150.000 euro ook echt reeel.

Hieronder een copy/paste van de KLS website:
De prijs voor de opleiding aan de KLM Flight Academy wordt jaarlijks vastgesteld. De huidige prijs bedraagt € 117.500. In dit bedrag zijn inbegrepen je volledige opleiding, inclusief de MCC/Typerating, de kosten van jouw vliegmedische keuring, een bijdrage in het Garantiefonds, je uniformkleding tijdens de opleiding en de reiskosten naar en je huisvestingskosten in de Verenigde Staten. Niet inbegrepen zijn je huisvestingskosten en je reiskosten tijdens je studie in Nederland en je kosten van levensonderhoud gedurende de gehele studieperiode.

Ik denk dat we gerust kunnen concluderen uit diverse replys van verkeersvliegers op dit forum dat voor Nederland de markt voor modulair opgeleide mensen zeer klein is. In de landen om ons heen wordt het al iets groter, maar nog steeds niet geweldig. Daarbuiten is het weer een ander verhaal, maar dan kunnen taal issues weer een rol gaan spelen.

Toch zie ik een afgestudeerde integrated student die na 2 jaar studie, een schuld hebbende van 150.000 euro niet zo snel nog 30.000 euro lenen voor een TQ. Dat zal een modulair opgeleide student makkelijker lukken.

Ik zie in het makkelijke leen gedrag van sommige mensen een stukje terug van onze huidige economische crisis. Altijd maar in de schulden staan en dan later wel weer zien hoe we dat gaan terug betalen en desnoods oude schulden met nieuwe schulden aflossen. Ik hoor iemand zeggen, maar integrated geeft je de grootste kans op een baan! Maar een kans op een baan is nog steeds geen garantie op een baan!

Als de Airwork Borrel op de 15e is (enige dag dat ik kan) een :biertje: voor degene die met me verder wil discussieren dan!;)
 
Een modulaire student die zijn opleiding heeft afgerond zonder (of met heel weinig) schuld kan desnoods een paar jaar in the middle of nowhere ervaringsuren gaan opbouwen, of je nu 10 of 20 roepies per uur verdient maakt dan weinig uit. Je kan para's tegen weinig of geen vergoeding gaan droppen etc.

Mocht je absoluut niet zitten te wachten op para's droppen of werken tegen een minimum uurloon, dan moet niemand beginnen aan een modulaire opleiding.

En zelfs die banen zijn op het moment niet te vinden. Ik ben een modulaire student die al meer dan een jaar in de ICT zit, omdat zelfs para's droppen of rondvluchten maken er momenteel niet in zit....
 
Back
Top