Singles & Twins / Modulaire Opleiding

BoeingFreak

New member
Hallo Allemaal,

Sinds 2 jaar is mijn passie voor de luchtvaart zeer gegroeid, het begon allemaal met flight simulator, maar sinds een jaar ben ik echt op zoek naar een opleiding. Ik ben laatst op een Zaterdag naar Aalsmeerderbrug geweest (AviationMegaStore) om de piloten / vliegscholen dag te bezoeken. Deze is zeer verhelderend geweest en daar ben ik ook gestuit op 'Singles & Twins'.

Ik heb natuurlijk ook alle andere stands bezocht van welbekende vliegscholen in Nederland en omstreken maar wat mij opviel was het voor mij toen nog onbekende modulair opleiden. Ik heb met de standhouder van S&T gesproken en dit klonk allemaal heel goed. Alleen heb ik achteraf nog vragen, die ik toen had willen stellen.

Mijn MAVO-4 (VMBO TL) heb ik 3 jaar geleden afgerond, en dit jaar rond ik mijn MBO Niv. 3 +4 Internationale Handel af. Hierna moet ik verder maar weet niet wat handig is. Ik kan niet van mezelf zeggen dat ik slim ben (Ja, dit klinkt raar) maar heb op de MAVO wel wat moeite gehad met Wiskunde en ik had Geschiedenis i.p.v. Scheikunde 2. (Heb dus wel de basics gehad.)

Nou doet het mij lijken dat voor een modulair opleiding zoals S&T deze aanbied, ik niet door een 'voor mij ogende' zeer zware selectie heen moet waar ik waarschijnlijk met mijn current knowledge of math niet door heen kom. Wel stond er dat er naar je motivatie word gekeken, en wil je voor ATPL gaan ( wat wel het doel is ) dat je sowieso een Medical Class 1 keuring doorgaat. Mijn vraag; is dit alles?

Ik heb gedacht een tussenjaar in te lassen na deze opleiding. Om mijn Wiskunde hevig bij te schaven en op HAVO niveau te krijgen, en zeer goed Natuurkunde te leren. Ook om me misschien voor een medische keuring klasse 1 aan te melden en een simulator les te volgen om te kijken of ik aanleg heb voor het beroep. Er was een stand tijdens de hierboven genoemde dag die simulator grading deed voordat je in het diepe springt wat mij helemaal geen raar idee lijkt. Ik heb nog geen proefles gehad op een vliegveld, maar dit wil ik binnenkort wél doen. Ik heb ook gesproken met Schellinger en dat vond ik ook een mooi idee. Zij kunnen me (ook al ga ik dan waarschijnlijk niet voor een geintegreerde opleiding) al een heel eind op weg helpen.

Betekent het in feite dat, omdat ik waarschijnlijk niet door de selecties van grote vliegscholen die een geintegreerde opleiding aanbieden, er niet aan moet beginnen?

Ik wil graag mijn droom verwezenlijken, en ben tot alles toe in staat maar het moet wel haalbaar zijn. Er zijn velen die op latere leeftijd een passie doen ontplooien voor deze prachtige luchtvaart wereld en toch met zekere spijt rondlopen. Ik wil er, mocht het niet lukken wel 100% voor zijn gegaan, of voor gaan mocht het wel gaan gebeuren.

Graag hoor ik jullie advies, ik heb een hele stapel foldertjes thuis liggen (o.a. ook die van Seppe) en heb ze met veel plezier doorgelezen. Sommigen vinden het belangrijk dat ze bij een grote maatschappij kunnen werken, op grotere vliegtuigen en verre landen maar eerlijk gezegd ben ik al lang blij als ik van vliegen mijn baan kan maken. Natuurlijk is het geweldig om een mooie kist te vliegen voor een welbekende maatschappij maar dat moet niet het doel zijn. Dat is natuurlijk makkelijk zeggen voor iemand die nog maar weinig heeft geproefd van deze unieke sector...

Als er mensen zijn die hun PPL, CPL of ATPL hebben gehaald bij S&T of Seppe, graag hoor ik jullie advies en met welke diploma's op zak jullie er in zijn gestapt en met welke voorbereiding. Bedankt voor het lezen van deze iets te groot uitgelopen post, en ik waardeer een reply zeer.

Thanks in advance,

Bas
 
Last edited:
Graag hoor ik jullie advies, ik heb een hele stapel foldertjes thuis liggen (o.a. ook die van Seppe) en heb ze met veel plezier doorgelezen. Sommigen vinden het belangrijk dat ze bij een grote maatschappij kunnen werken, op grotere vliegtuigen en verre landen maar eerlijk gezegd ben ik al lang blij als ik van vliegen mijn baan kan maken. Natuurlijk is het geweldig om een mooie kist te vliegen voor een welbekende maatschappij maar dat moet niet het doel zijn. Dat is natuurlijk makkelijk zeggen voor iemand die nog maar weinig heeft geproefd van deze unieke sector...

Het ligt er inderdaad maar aan wat je wil doen.

Als je bij KLM of Transavia vliegen moet je het niet modulair doen. KLM zegt dan dat ze je helemaal niet aannemen, Transavia zegt van wel, maar dan moet je eerst veel ervaring hebben. Terwijl KLM en Transavia wel direct van KLS/NLS/EPST hebben aangenomen in het verleden.

Ryanair maakt voor zover men zegt, geen onderscheid. Lufthansa bijvoorbeeld ook niet. En zo zijn er ook nog zat kleine maatschappijen die dat niet doen. Maar net als bij alle andere maatschappijen moet je wel door de selectie komen.

Wil je instructeur worden, dan hoef je niet per se KLS/NLS, etc te doen. Dan mag je overal en nergens je papieren halen, als je je bevoegdheden maar haalt, en daarmee maar ergens wordt aangenomen als FI.

Bijvoorbeeld.
 
Bas,
have fun! ik ben nooit verder gekomen als Hotelschool (MBO4) en Hotelschool HBO (prop.jaar) allemaal via de Mavo.

Wiskunde was ik echter redelijk in maar met hard werken kom je er ook ;) Er was voor mij op internet voldoende te vinden om al die oude stof weer eens te laten opwaaien. en anders koop je een LOItje Wiskunde, toch?
Voor mij loonde dit want ik kwam als 1 van de beter door de selectie met wiskunde. Er is nog hoop ;)

Ik ging toen naar Oxford Initgrated (hier doet EPST ook zaken) en kon zelfs (nu 4+ jaar terug) bij Transavia op sollicitatie komen, echter toen had ik al werk bij BA Connect (nu Citiflyer) en wilde graag in Engeland blijven. Nu werk ik bij FlyBe (vanwege overnamen van Connect, waarbij een gedeelte naar FlyBe ging en een gedeelte naar Flyer) en heb het heel erg naar mijn zin.

En ja, een class One heb je nodig om voor centen pax te vliegen.
 
Bedankt voor jullie reacties, zeer verhelderend! Nu ik de website van Seppe bijv. bekijk hebben ze het wel over een 'pré-selectiefase'. S&T echter niet, maar die hebben dus ook een selectie? (Is deze te vergelijken met die van bijvoorbeeld EPST, Martinair Vliegschool etc. etc.?)

Stel ik begin aan deze opleiding, end rond deze met succes af.

Dan sta ik met m'n frozen ATPL 'op straat'. Wat is dan (Ik heb mij in veel dingen verdiept, maar hier niet in) de meest logische stap, of de stap die veel afgestudeerden maken? Ik ga er van uit dat ik een type rating moet halen? Welk type vliegtuig, of (als je word aangenomen bij een maatschappij) kan deze naar keuze van de maatschappij voor je worden gesponserd of aangeraden? Ik zie sommige mensen zeggen dat je zonder uren nergens komt, helemaal niet met deze current state of the economy... Gelukkig zijn we tegen die tijd *if* 3 jaar verder en moet het er beter uit zien als dat het er nu naar lijkt.

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bas
 
Ik heb natuurlijk ook alle andere stands bezocht van welbekende vliegscholen in Nederland en omstreken maar wat mij opviel was het voor mij toen nog onbekende modulair opleiden. Ik heb met de standhouder van S&T gesproken en dit klonk allemaal heel goed. Alleen heb ik achteraf nog vragen, die ik toen had willen stellen.

Wel stond er dat er naar je motivatie word gekeken, en wil je voor ATPL gaan ( wat wel het doel is ) dat je sowieso een Medical Class 1 keuring doorgaat. Mijn vraag; is dit alles?
Hallo Bas,

Allereerst, welkom op het forum. Je hebt een zeer goede eerste stap gezet, door je hier aan te melden. Er is een schat aan informatie op dit forum te vinden. Ook geef je de indruk dat je over een aantal dingen nadenkt en niet met de hier bekende roze bril, in het diepe springt. Dan je vragen. Wat heel erg belangrijk is, is om je te realiseren, dat de selecties die de vliegscholen toepassen, geheel op een ander principe berusten, dan de selecties die luchtvaartmaatschappijen toepassen.

Het verschil zit hem erin, dat een vliegschool kijkt, naar of je de opleiding succesvol af kunt ronden. M.a.w. kan deze kerel/griet het papiertje halen. Een maatschappij kijkt naar veel meer dingen. O.a. kan deze kerel voor zo min mogelijk geld binnen ons bedrijf komen werken. Is het een prettige collega om samen te werken en bovenal, kunnen wij in de toekomst een Boeing 747 aan deze kerel meegeven, als hij gezagvoerder is. Het maakt natuurlijk ook een verschil dat je zelf bij een vliegschool een kruiwagen met geld komt brengen.

Verder is het inderdaad een vereiste om een klasse I medical te hebben, als je commercieel wilt vliegen.
Ik heb gedacht een tussenjaar in te lassen na deze opleiding. Om mijn Wiskunde hevig bij te schaven en op HAVO niveau te krijgen, en zeer goed Natuurkunde te leren. Ook om me misschien voor een medische keuring klasse 1 aan te melden en een simulator les te volgen om te kijken of ik aanleg heb voor het beroep. Er was een stand tijdens de hierboven genoemde dag die simulator grading deed voordat je in het diepe springt wat mij helemaal geen raar idee lijkt. Ik heb nog geen proefles gehad op een vliegveld, maar dit wil ik binnenkort wél doen. Ik heb ook gesproken met Schellinger en dat vond ik ook een mooi idee. Zij kunnen me (ook al ga ik dan waarschijnlijk niet voor een geintegreerde opleiding) al een heel eind op weg helpen.
Ik zou je absoluut aanraden om te zorgen dat je minimaal een HAVO diploma haalt. Je kunt waarschijnlijk met hard werken je brevet wel halen, maar je moet later ook werk vinden en sommige maatschappijen hebben als eis minimaal een HAVO diploma. De markt voor nieuwe vliegers is heel heel heel slecht op het ogenblik. Er lopen hele kuddes werkloze vliegers over heel Europa rond, soms met vele duizenden uren ervaring. Je moet dus zorgen dat je meteen zo hoog mogelijk binnenkomt tijdens een papieren selectie. Je kunt je kansen vergroten door een hogere vooropleiding te doen.
Ik wil graag mijn droom verwezenlijken, en ben tot alles toe in staat maar het moet wel haalbaar zijn. Er zijn velen die op latere leeftijd een passie doen ontplooien voor deze prachtige luchtvaart wereld en toch met zekere spijt rondlopen. Ik wil er, mocht het niet lukken wel 100% voor zijn gegaan, of voor gaan mocht het wel gaan gebeuren.

Graag hoor ik jullie advies, ik heb een hele stapel foldertjes thuis liggen (o.a. ook die van Seppe) en heb ze met veel plezier doorgelezen. Sommigen vinden het belangrijk dat ze bij een grote maatschappij kunnen werken, op grotere vliegtuigen en verre landen maar eerlijk gezegd ben ik al lang blij als ik van vliegen mijn baan kan maken. Natuurlijk is het geweldig om een mooie kist te vliegen voor een welbekende maatschappij maar dat moet niet het doel zijn. Dat is natuurlijk makkelijk zeggen voor iemand die nog maar weinig heeft geproefd van deze unieke sector...
Stop met dromen en word realistisch! Er lopen een heleboel mensen rond, voor wie deze droom in een absolute nachtmerrie is veranderd. 180.000 Euro schuld en geen baan. Geloof me er lopen er alleen in Nederland enkele honderden, zoniet een duizendtal rond. Wil je het maken in deze sector zul je jaren moeten knokken. Uiteindelijk is het ook een baan en moet er dus geld binnenkomen. Voor de beginnende vliegers is het ronduit verschrikkelijk moeilijk om geld te verdienen in deze sector. Er wordt door sommige vliegers zelfs betaald om aan de nodige ervaring te komen. Begin niet aan dit avontuur, als je denkt er rijk van te worden, want dan kom je van een koude kermis thuis.

Je hebt de goede eerste stap gezet. Maak er een vervolg van en ga je eerst minimaal 6 maanden inlezen op dit en andere fora. Succes met je keuzes,

KL
 
Bedankt Koning Lucht!

Voor het geld doe ik het sowieso niet, ik weet dat de inkomsten verschillen per 'positie' en maatschappij als vlieger maar ik heb mij daar eerlijk gezegd weinig in verdiept.. Het is dat je een schuld hebt af te betalen, maar een loontje waar ik nét rond van kan komen is prima. (Wat waarschijnlijk ook wel zo is als je begint met afbetalen). Geld is het nooit geweest, en zal het ook nooit worden.

Het is enigsinds jammer dat er betaalt word voor vliegen, beetje zielig.

Op mijn school is er een optie om HAVO in 1 jaar te halen, zwaar blokken en goede cijfers halen dus. (Blokken, als in ATPL theorie leren denk ik). Dit is dus echt een aanrader? Ik heb mensen gesproken in Aalsmeerderbrug die vonden dat MBO niv. 4 hélémaal niet gek was, maar misschien was dat een gevalletje roze bril...
Aan de andere kant, tegen de tijd dat ik eventueel klaar zou kunnen zijn met een brevet in de pocket zijn we wel 3 jaar verder, en hopelijk ziet de economie er dan een stuk beter uit...

Dit is niet om het hele verhaal naar een positieve kant te sleuren hoor, ik zie nu ook de harde waarheid onder ogen die velen (vooral vliegscholen en opleiders) zeer makkelijk verdoezelen...

Bedankt voor je reactie!
 
Boeing Freak,

Haal minimaal je Havo met N&T profiel. (Of in ieder geval Wiskunde B en Natuurkunde in je vakkenpakket)

Desnoods (Ik weet niet hoe oud je bent) plak je er nog een jaar HBO achter!

Ik wou na mijn Havo ook direct beginnen met een vliegopleiding, maar de markt was op dat moment heel slecht. (nu nog steeds, maar toen slechter.)

Ik doe nu luchtvaarttechnologie en wil binnenkort selecties doen voor een vliegopleiding.
Het vliegen blijft me kriebelen en ik wil zelf niet verder met deze opleiding, aangezien ik het grotendeels niet interessant vind, maar je bereikt er wel goede dingen mee!

Je wordt ouder en wijzer. (De meeste dan, haha :p)
Je leert samenwerken met verschillende mensen door het jaar heen in projectgroepen, ook al kan je sommige niet uitstaan, je leert daar mee omgaan.
Je kan toch een kleine profijt halen uit de kennis die je op doet tijdens deze opleiding voor later als je een vliegopleiding begint.
Mijn Engels is ook beter geworden, omdat de literatuur grotendeels in het Engels is.
Je hebt toch wat meer dan een HAVO diploma, je kan dan niet zoveel met dat jaar, maar het staat wel beter op je CV, en dat kleine verschil kan net de doorslag zijn in deze tijden.

Allemaal kleine dingen die toch belangrijk kunnen zijn.

Zoals KL al zei, lees je goed in op dit fora.
Ik doe dit nu ook al ongeveer een anderhalf jaar en heb daarom bewust gekozen om eerst te gaan studeren voor een kleine periode.
Echter ligt mijn interesse alleen bij het vliegen en niet bij iets anders, vandaar dat ik de knoop ga doorhakken om selecties te gaan doen.
Je kan blijven twijfelen en gaan lezen, maar op een gegeef moment is het ieder z'n eigen keus.
Die 150000 is een groot risico, maar als je niks anders wilt zit er niks anders op!

Ik hoop dat je wat aan mijn post hebt en dat je een goede keus maakt!
 
Op mijn school is er een optie om HAVO in 1 jaar te halen, zwaar blokken en goede cijfers halen dus. (Blokken, als in ATPL theorie leren denk ik). Dit is dus echt een aanrader?

Sterker nog: Wiskunde en Natuurkunde op HAVO of MBO4 niveau is verplicht (toelatings-eis) ook bij de modulaire theorie ATPL opleiding. Volgens mij doen S&T de theorie met Orbit of Dutch Aviation College, dus vermoedelijk kan je daar ook meer info krijgen.
 
Hoi Bas,

Singles en Twins is een goede vliegschool, prettig en professioneel. Ik heb er een deel van mijn modulaire opleiding gedaan (twinrating) en zit nu als co bij Ryanair.

Modulair scheelt je gewoon bakken met geld ten opzichte van geintegreerd. Afgezien van een aantal maatschappijen die alleen naar de 'kleur' van je vliegopleiding kijken, maar op dit moment toch niemand aannemen, denk ik dat je met modulair net zo veel kans maakt.

De ATPL opleiding zit net op/onder MBO niveau, (ja, ook de geintegreerde opleidingen). Het is wel redelijk veel info die je in korte tijd zal moeten verwerken.
Het is inderdaad wel zo dat maatschappijen eisen stellen aan je vooropleiding waardoor het zeer aan te raden is om ervoor te zorgen dat dat stuk in orde is. HAVO niveau lijkt me wel minimum.

Sterkte!

mvg
Dicthed
 
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien is het een idee voor mij om een Medical Class 1 toe doen om er zeker van te zijn dat ik uberhaupt geschikt ben, een een simulator test om te kijken of ik uberhaupt aanleg heb en als deze positief uit de bus komen dán een 'Sprint HAVO' jaar te doen...

@ Ditched, mag ik je vragen hoe de selectie ging bij S&T? Any tips maybe? :)

Zoals jullie zeiden is HAVO vaak een must bij veel maatschappijen, mag dit ook een HBO zijn of staat dit niet gelijk aan een HAVO diploma?

Met vriendelijke groet,

Bas
 
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien is het een idee voor mij om een Medical Class 1 toe doen om er zeker van te zijn dat ik uberhaupt geschikt ben, een een simulator test om te kijken of ik uberhaupt aanleg heb en als deze positief uit de bus komen dán een 'Sprint HAVO' jaar te doen...

@ Ditched, mag ik je vragen hoe de selectie ging bij S&T? Any tips maybe? :)

Zoals jullie zeiden is HAVO vaak een must bij veel maatschappijen, mag dit ook een HBO zijn of staat dit niet gelijk aan een HAVO diploma?

Met vriendelijke groet,

Bas

Hoi BF, welkom op het forum!

Bij Singles & Twins geldt géén selectie. Een gesprek met de vliegschool zou kunnen volstaan, mits jij daar wilt vliegen, mits de vliegschool jou haar diensten wil aanbieden. Ook heeft de school géén connecties met vliegmaatschappijen. Dat is handig: van tevoren weet je exact waar je aan toe bent. Je moet namelijk helemaal zelf aan een baan zien te komen.

Ik heb hier veel gelezen dat S&T goed aangeschreven staat. Ook kan het absoluut geen kwaad verder te studeren en volwassener te worden. Levenservaring wordt belangrijk gevonden. Bovendien is het verstandig minimaal je HAVO te halen, gezien veel vliegscholen en maatschappijen opleidingseisen stellen naast een behaalde (f)ATPL.

Alvorens je tot een keus komt, adviseer ik je veel te lezen op het forum. Raadpleeg de zoekfunctie, en neem eens oude topics door. Hier word je wijzer van en kan je een beeld geven van de wereld van het vliegen en de vliegopleiders. Neem ook eens het financiële forum door, en bekijk wat je financiële risico's zijn. Trek je op het forum niet al te veel aan van het gezeur op elkaar. Vooral het forum 'de aspiranten' is -helaas- grotendeels verstoken van liefde tussen de forumleden.

Groet,
XF
 
Hoi BF,

Idd welkom, je opmerking over Medical Class 1 is niet echt relevant aangezien het grootst gedeelte van de bevolking daar door heen zal komen.
Tenzij jij geen grote lichamelijke beperkingen hebt zul je die wel halen :)

Ff de sim induiken is misschien niet heel erg relevant aangezien iedereen wel een beetje aanleg heeft denk ik, het gaat er denk ik meer om of je als je aan het vliegen bent instructies kunt aannemen en die ook goed kan uitvoeren.

Daarbij is het denk ik belangrijker om te weten of je technisch/ruimtelijk inzicht hebt en een redelijk wiskunde/natuurkunde niveau hebt(minimaal havo lijkt mij). Dit heb ik zelf ondervonden bij verschillende selectie's van verschillende vliegscholen(Die ik tevens wel heb gehaald).

Veel succes en er zijn vele wegen die naar rome leiden!

Q10
 
Hoi BF,

Idd welkom, je opmerking over Medical Class 1 is niet echt relevant aangezien het grootst gedeelte van de bevolking daar door heen zal komen.
Tenzij jij geen grote lichamelijke beperkingen hebt zul je die wel halen :)

Ff de sim induiken is misschien niet heel erg relevant aangezien iedereen wel een beetje aanleg heeft denk ik, het gaat er denk ik meer om of je als je aan het vliegen bent instructies kunt aannemen en die ook goed kan uitvoeren.

Daarbij is het denk ik belangrijker om te weten of je technisch/ruimtelijk inzicht hebt en een redelijk wiskunde/natuurkunde niveau hebt(minimaal havo lijkt mij). Dit heb ik zelf ondervonden bij verschillende selectie's van verschillende vliegscholen(Die ik tevens wel heb gehaald).

Veel succes en er zijn vele wegen die naar rome leiden!

Q10


Q10 je heb grotendeels gelijk. Echter niet helemaal over het medical class 1. Ik ken toch een hoop mensen welke het niet behalen, dus vond je opmerking net even iets te luchtig.

In de meeste gevallen heeft afkeur te maken met oren of ogen. (Vaak drukgelijkstelling of perimetri in de vaktermen.)

Wat altijd aan te raden is, is om als je het zeker wilt weten even langs een keuringscentrum te gaan. Je kan daar een soort "voorkeuring" doen voor een klein bedrag, welke voornamelijk ogen en oren test.
Van wat ik begreep is het zelfs zo dat als je later de hele initiële keuring laat doen, de onderdelen van de voorkeuring niet nog een keer hoeven. (mits bij hetzelfde keuringscentrum natuurlijk.)
 
Wauw Q10, waarom ook maar iets aan screening doen, het is toch aar 100K toch?
BF, prettig om te zien dat je zoder roze bril series met vooronderzoek bezig bent. Class 1 medical is ten zeerste aan teraden en de kosten staan niet inverhouding met de kosten van de opieding. Sim sessies is lastiger, want waar gaan ze naar opzoek? Iedere airline zoekt naar iets anders, en dan moet je maar net een instructeur hebben die ervaring met selecties heeft. Maar goed, als je zo iemand vind kan het zeer waardevol zijn. Naast vliegaanleg gaat het ook nog over persoonlijke eigenschappen.

Wat je kunt doen: ook al besluit je voor een modulair traject, je kunt ook gewoon alsnog een selectie doen van KLS/NLS (ik laat Stella er bewust buiten). Mocht je bij beide afvallen, kun je nog gewoon je opleiding doen, maar dan is de noodzaak om een backup te hebben nog groter. Alhoewel, de moeilijkheid is niet eens zo zeer om een airline selectie door te komen (niet dat die makkelijk is) maar om überhaubt uitgenodigd te worden.

HAVO is m.i. idd minimum. HBO is beter, enerzijds voor achtergrond, anderzijds als backup.

S&T heeft idd geen selecties.

Suc6 met je keuze!
 
JC je hebt gelijk maar dat kun je ook op een andere manier zeggen :)

Mijn opmerking was meer bedoeld in de vorm van: Focus je niet zo op Medical class 1 maar toch meer de andere punten die ik aanhaalde. Tuurlijk moet je die medical class 1 eerst doen voordat je uberhaupt begint aan een opleiding tot piloot, lijkt mij ook dat Singels & Twins dit aanraad/verreist ?

En idd zoals JC zegt is HBO zeker handig als back up, mocht je een tijdje zonder werk komen te staan.
 
Hoi BF,

Idd welkom, je opmerking over Medical Class 1 is niet echt relevant aangezien het grootst gedeelte van de bevolking daar door heen zal komen.
Tenzij jij geen grote lichamelijke beperkingen hebt zul je die wel halen :)

Ff de sim induiken is misschien niet heel erg relevant aangezien iedereen wel een beetje aanleg heeft denk ik, het gaat er denk ik meer om of je als je aan het vliegen bent instructies kunt aannemen en die ook goed kan uitvoeren.

Daarbij is het denk ik belangrijker om te weten of je technisch/ruimtelijk inzicht hebt en een redelijk wiskunde/natuurkunde niveau hebt(minimaal havo lijkt mij). Dit heb ik zelf ondervonden bij verschillende selectie's van verschillende vliegscholen(Die ik tevens wel heb gehaald).

Veel succes en er zijn vele wegen die naar rome leiden!

Q10

Q10, ik vind het nogal kwalijk wat je hier doet. Je zet hier mogelijk iemand die en heel goed idee heeft over wat belangrijk is, op het verkeerde been. En dit op basis van welke informatie/ervaring?

De selectie van een vliegschool is NIET hetzelfde als de selectie van een luchtvaartmaatschappij.

Een medical klasse I is een wettelijk vereiste. Zonder dit ding, KUN JE NIET VLIEGEN. Bovendien heb je dit ding ook nodig als je daadwerkelijk aan de opleiding gaat beginnen, dus het is een bijzonder goed idee om deze keuring te doen. Zelf zou ik aanraden een selectie bij een onafhankelijk bureau te doen, het zijn tenslotte jouw centen... Een grading op een sim kan ook een goed idee zijn.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zit er nu aan te denken om begin 2011 een Medical Class 1 of ''Voorkeuring' te doen als ik sommige berichten lees. Ik weet van mezelf niet of ik ruimtelijk / technisch inzicht heb, misschien ook iets om aan te denken?

Ook twijfel ik nog tussen HBO (Waarschijnlijk minimaal 3/4 jaar...) of HAVO. Feit is dat ik op het HBO geen Natuurkunde meer krijg waarschijnlijk (Heb alleen NA/SK 1 gehad op de MAVO) en ze waarschijnlijk van me verwachten dat mijn Wiskunde op een aardig niveau ligt (Laatste keer Wiskunde les was 3 jaar geleden, dit heb ik niet op het MBO) kan dit vast voor problemen zorgen...

Havo of HBO heeft allebei z'n voor- en nadelen... Als ik een Luchtvaartgerichte HBO opleiding zou volgen heb ik altijd een een diploma waar ik op terug kan vallen en misschien een baan kan vinden in de 'vaak' prachtige wereld van de luchtvaart, alleen biedt mij geen kennis van Natuurkunde... Ik heb een tijdje geleden al wel ontdekt dat er scholen zijn die een vliegopleiding combineren met 2 theorie jaren. Hierbij wil ik dan wel graag zeker zijn dat ik ook daadwerkelijk ga leren vliegen na het 1e jaar theorie, anders ga je verder met een voor mij niet zéér aantrekkelijk richting in het HBO.

HAVO biedt Natuurkunde en Wiskunde wat ik dan op HAVO niveau kan krijgen maar dan heb ik weinig om op terug te vallen. (MBO Niv. 3/4 Vestigingsmanager/Commercieel Medewerker)

Moeilijke keuze, ik zou me kunnen aanmelden voor AP&M (en die selectie volgen) maar dan kan ik nog niet garanderen dat ik ook echt leer vliegen vanwege mijn wis & natuurkundige onder de maat liggende kennis. Iets waarvan ik dan wel weer graag de zekerheid heb.
Optie is om beide boeken in te duiken voor een paar maand, en dan een selectie van een vliegschool te volgen om te kijken of ik daar doorheen kom. Daarna mijzelf aan te melden voor AP&M of een soortgelijke studie.

Bedankt voor jullie gewaardeerde reacties, deze hebben me al een heel eind op weg geholpen en heb zelfs al PB's ontvangen van mensen met tips, opinies en meer. Ik had dit absoluut niet verwacht, te gek voor woorden!

Met vriendelijke groet,

Bas
 
Hoi KL,

Zoals ik al op heb gemerkt wilde ik zeggen dat BF niet al teveel zich moet doodstaren op de medical, tuurlijk moet hij deze doen :)

Ik probeerde te vertellen dat het "geschikt" zijn voor een vliegopleiding ook van andere aspecten afhing en dat de medical zeker een vereiste is maar er toch ook andere dingen om de hoek kijken en ja ik ben ook een wannabee maar ik probeerde alleen mijn info te delen.
 
Ik denk dat het sprint HAVO word o.i.d. (Misschien HBO, als dit voor vliegmaatschappijen gelijk staat aan HAVO)

Tijdens het struinen op de forums en in de kennisbank stuitte ik op dit:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=232971#post232971

Kan iemand mij meer duidelijkheid over geven, zoals je ziet heb ik er al een vraag gepost maar ik heb niet het idee dat dit een veelbezocht onderwerp is.

Mijn dank is groot, écht geweldig.

Met vriendelijke groet,

Bas
 
Bas, ik zou zeker voor HBO gaan. Of minimaal een propedeuse van een HBO-opleiding, gezien dit voor maatschappijen een (schijn)houvast biedt voor de potentie van een sollicitant. Hoe oud ben je nu?

Wat betreft de kosten: dit verschilt natuurlijk enorm welk traject je volgt. Ga je een voltijds opleiding doen (KLS, Oxford etc.) of ga je modulair (Singles & Twins bijv.) doen? Bij een voltijds opleiding heb je niet de mogelijkheid vanaf dag één af te lossen met eigen geld, omdat je ernaast niet tot nauwelijks kunt werken. Dat betekent dat je naast de kosten van de opleiding ook moet lenen voor de rente die je betaalt vanaf dag één. Hier komt bij de kosten voor levensonderhoud (op locatie, maar misschien ook voor thuis als je samenwoont of kosten voor inwoning hebt), een inleg voor het garantiefonds om daar aan deel te kunnen nemen en verplichte verzekeringen. Wanneer je een voltijdstraject doet aan bijvoorbeeld EPST/Oxford, leen je gauw al zo'n 150.000 euro of meer.

Op de website van S&T heb ik gelezen dat je met ongeveer 60.000 euro 'klaar' bent. Althans, dan heb je een fATPL. Hier zit echter geen MCC bij, welke tegenwoordig regelmatig door maatschappijen als eis wordt gesteld wanneer je solliciteert. Ook heb je bij S&T geen nazorg. Uren op de sim voor de duur dat je nog geen vliegende baan hebt komen dan ook voor eigen rekening. Eveneens moet je je ook niet vergissen in de kosten voor het reizen. Mocht je binnen een redelijke termijn klaar willen zijn bij S&T, is het verstandig dat je drie tot vier keer in de week vliegt in Lelystad. De ATPL-theorie doe (kun) je bij Orbit Groundschool doen in een half tot driekwart jaar.

Wat betreft kosten, op korte termijn, is S&T een aantrekkelijke optie. Vooral ook omdat je bij S&T niet het volledige bedrag in één keer betaalt, maar stukje bij beetje de opleiding betaalt. Dit betekent géén grote lening in één keer. Ook hoef je niet te lenen voor levensonderhoud en rente, omdat je kunt werken naast de opleiding.

Een Doorlopend krediet van bijvoorbeeld 50.000 euro zou volstaan, mits je redelijk afslost. Veel kredietverstrekkers verstrekken een doorlopend krediet met een limiet van maximaal 50.000 euro. Je hebt dus 10.000 euro extra nodig voor de opleiding. Dit kun je oplossen door flink af te lossen tijdens de opleiding. Een MCC kost tussen de 4000 en 7000 euro. Deze kun je na het behalen van je fATPL doen.

De aflossing plus rente begint bij 500 euro per maand, en kun je naar draagkracht opvoeren. Doe je een voltijdsopleiding, betaal je gauw al 600 tot 800 euro RENTE per maand. Pas na de vliegopleiding begin je met aflossen (vaak indien je een baan hebt). Reken dan op een maandlast (rente+aflossing) van 1100 tot 1300 euro per maand.

S&T schijnt een goede modulaire school te zijn, echter nemen niet alle maatschappijen AI's aan die geen voltijdsopleiding hebben gedaan. Althans zolang er geen tekort aan vliegers is :D
 
Back
Top