Salary Arkefly

tr salaris is er niet meer.
en ok ok ok ik zal dan eens over de brug komen...
Aangezien het salaris voor een deel leeftijdsafhankelijk is kan er een verschil in zitten tussen de mensen.

24jr €3100 bruto.

netto hou ik er gewoon veel minder van over dan bij mijn vorige baan op de Dash 8. Toch een beetje jammer aangezien ik nu ica vlieg.... Maar aangezien de maatschappijen liever jet uren zien was dit een overweging voor mij. Big pay times will come, I hope.. :D
Gelukkig hebben we geen flight pay :grijns:
 
@ El Stevo,
?? => Hoe werkt dat dan met zo'n upgrade naar Captain bij Arke?
Ik kan me toch niet voorstellen dat je alleen maar volledig afhankelijk bent van je Chefs? (Er is toch trouwens maar 1 Chefvlieger?) Dat zou niet erg objectief zijn.
Er zal toch ook wel zoiets zijn als senioriteit en kijk jullie CAO erop na of even navraag doen bij het VNV....Van mogelijke situaties die mistanden kunnen veroorzaken, word niemand beter binnen Arke.
Groet, AB
 
Yo allemaal,

Hmmmm geen CAO en geen senioriteitslijst, maar dit zijn items die nu meegenomen worden in het traject met de VNV.

Aangezien Viper zich ook "blootgeeft" , zal ik het ook maar doen.

29jr / 5089 bruto

@ Flying Pizza...

Die 2400 euro is als je als 20 jarige als junior zonder enige ervaring binnenkomt. Je wordt aan de hand van je ervaring geplaatst in een groep junior/normaal/senior en daar horen natuurlijk ook andere salarisbedragen bij.

Mzzls Steef
 
Yo,

Op de 737 geen daggeld, omdat we (nog) geen stopjes ermee doen.

Verder standaard 90 euro netto per maand voor stomerij etc, 40 procent korting op reizen uit de TUI reisgids en het maximale onbelaste bedrag voor reiskosten (130 euro per maand en niet net als bij trans dat je per jaar een max bedrag hebt dat je kan gebruiken voor reiskosten, vnv lidmaatschap etc).

Groeten Steef
 
@El Stevo,
Jouw salaris lijkt me helemaal niet gek als F/O? (maar ik kan ernaast zitten) Er zit dan dus weldegelijk een opbouw in...?
Hoeveel zou je erbij krijgen als je morgen Captain zou zijn? Ben benieuwd naar het gehele "pakket".

Kan iemand mij vertellen wat dat salaris zou zijn bij HV of MAC met 29 jaar, ter vergelijking?
Groet, AB
 
Last edited:
Hmmm, dacht dat salaris dat (onder andere) gebaseerd is op leeftijd leeftijdsdiscriminatie is? Wat is de gedachte hierachter? De "eminance grise" factor? Ik vraag dit niet om te trollen, maar ben echt benieuwd.
 
Autobrake

het is moeilijk vergelijken omdat hun geen leeftijdsdiscriminatie hebben.
Ik weet niet precies hoe lang El Stevo in dienst is, maar dat telt natuurlijk ook aardig mee.
Voor een eerlijke vergelijking moet je kijken naar dienstjaren.

Ik vind dat je ons moet vergelijken met MP.
Ik heb helaas niet de laatste salaris schalen van hun. Mijne zijn toch al weer ruim een jaar oud....
1e jaar scheelt het weinig.
2e jaar zit je als fo bij mp op ong 4.000 red ik dus nooit bij tfl
3e jaar mp 4500 kom ik nog steeds niet bij in de buurt
4e jaar mp 5000 forget it

als ik nu ff snel reken: nu heb ik 3100 over 3 jaar (dus 4e jaar mp schaal) +/- 3900.
scheelt toch snel ff dikke 1000 euri per maand.

@Buschaffeur

Geen idee waarom ze een leeftijdsfactor hebben. Ik vind het persoonlijk ook oneerlijk.
Een collega is 5 jaar ouder en heeft minder ervaring dan mij, vangt toch wel ff meer dan mij omdat hij ouder is.....:passed:
 
Last edited:
Leeftijds discriminatie is tegenwoordig verboden.
Dat jullie arkefly vliegers niet als een eenheid opereren vind ik een slechte zaak.
 
Er gaan zelfs geruchten dat oud air holland vliegers met hun oude dienstjaren,in hun salarisformule, terug zijn gekomen bij TUI. Dat als vliegergroep hier niet tegen geageerd wordt. Leuk voor de betreffende vliegers en goed uit geonderhandeld maar je blijft wel tweespalt binnen het bedrijf houden. Ik heb een paar jaar bij air holland gewerkt en de eenheid was echt top.
 
@El Stevo,
Jouw salaris lijkt me helemaal niet gek als F/O? (maar ik kan ernaast zitten) Er zit dan dus weldegelijk een opbouw in...?
Hoeveel zou je erbij krijgen als je morgen Captain zou zijn? Ben benieuwd naar het gehele "pakket".


Yo,

Ja er zit zeker opbouw in. De opbouw per jaar als senior gaat natuurlijk veel sneller dan de opbouw van een junior. Dus Viper gaat dalijk ook gewoon grotere stappen maken (die is na 3 jaar gewoon senior).

Salaris captain hangt helemaal af hoeveel ervaringsjaren je hebt (en dat zijn jaren waarin je gevlogen hebt op 737 of vergelijkbaar en groter).

Kortom, kan er geen bedrag voor je uitgooien, dat is maatwerk zoals een bank zou zeggen.

Groeten Steef
 
Hallo EL stevo,
Het is geen maatwerk maar gewoon een formule toepassen.
Ik heb die van Air Holland nog liggen maar dan in guldens. Ik durf te wedden dat op deze getallen gewoon de euro calcullatie op toe gepast is. Of te wel 1euro is 1 gulden.
Met dat in mijn achterhoofd liggen jullie salarissen gewoon ruim achter op wat standaard is in de grote luchtvaart. En volgens mij als je een beter pensioen wilt zul je ook een beter salaris moeten hebben of denk ik dan te simpel.

Ik denk dat joue voorstelling van zaken iets te positief is.
 
Viper1983, hoe kan jij vinden dat je Arke met MP moet vergelijken ?
Salaris technisch bedoel ik dan want ik neem aan dat jij dat ook bedoelt. Zo niet, mijn excuses.

Arke bestaat net, MP 50 jaar en al vele jaren doet het VNV de CAO onderhandelingen. VNV/Arke/CAO/Pension, moet ik nog doorgaan ?
Vraag maar eens aan de gepensioneerde MP freelancers op de 76 bij jullie hoe het zit ,CAO technisch, bij MP. Een tipje, jullie maximale 76 captain's salaris is bijna het eerste schaal Cpt. salaris bij MP !
Dit verzin ik niet zelf maar komt van jullie freelance groep.

Voor de goede orde, ik gun jullie absoluut het allerbeste maar een "MP" CAO gaat er ECHT NIET komen. Is voor MP al heel erg kostbaar !
Wij als vliegers zijn er zeer tevreden mee.
 
sjakie dat snap ik, maar ik vind Arke geen beginnende maatschappij!
Het is in veel aspecten gewoon een Air Holland in een nieuw jasje met een nieuwe baas.
(Dat kon ook bijna niet anders, want TUI Nederland had natuurlijk helemaal geen ervaring met een eigen vliegmaatschappij, of hoe ze dit moeten runnen).
Hoe Arke het zo lang zonder cao heeft kunnen doen snap ik ook niet.

Salaris technisch gezien staat mp het dichste bij ons! We doen allebei charter ica operatie en dat vanuit NL. Dat we cao technisch nooit het zelfde zullen bereiken is mij ook wel duidelijk. Iig niet op de korte termijn.
Maar ik vind wel dat de salarissen meer overeen moeten komen. Nog eerlijker zou zijn als het in de hele TUI groep gelijk zou zijn. In Duitsland bijv. verdien je als 1e jaars FO op de 737 5000euries. Scheelt toch best veel met ons.
 
Arkefly vergelijken met MP is inderdaad wel een beetje hoog van de toren blazen.
Vooral nu er weer een nieuwe wind waait door het bedrijf. MP heeft gewoon een zeer degelijke en solide CAO en deze is er niet in een half jaartje ontstaan. Hoe jammer het ook is maar denk dat VNV weinig leuks kan uitonderhandelen bij de Rijswijkse kruidenier. Gewoon kleur bekennen deze zaak opdoeken en de productie onderbrengen bij de MAC. Er zullen wat ego's een deuk oplopen maar ook daar komen ze wel weeer overheen.
 
Gewoon kleur bekennen deze zaak opdoeken en de productie onderbrengen bij de MAC. Er zullen wat ego's een deuk oplopen maar ook daar komen ze wel weeer overheen.


Dit gaat natuurlijk nergens over............... TUI nederland heeft met ArkeFly een soort wapen richting de andere vervoerders. Stoelprijzen zijn bij de MAC en HV sinds ons bestaan goed naar beneden gezakt, waardoor uiteindelijk positieve resultaten ontstaan voor TUI. Simpelweg kan je ArkeFly zien net zoals een "vracht"vervoerder zoals DHL/UPS, als aan het eind van de streep maar zwarte cijfers staan...

mzzls
 
Concurrentie is goed maar ik denk dat geen enkele maatschappij bij dit soort concurrentie gebaat is. De lachende derde is de klant. Je ziet het al in de andere industrieen bedrijven gaan zich weer richten op waar ze goed in zijn. Kijk naar AKZO goed in verfen en stoten dan bedrijfsonderdelen af waar ze geen leading factor zijn. TUI gaat eigenlijk tegen deze trend in. Voor hoe lang? Als aandeelhouders geld willen zien dan gaat een bedrijf in de verkoop.
Opsplitsen winst pakken en doorgaan. TUI bestaat uit zo veel onderdelen zal me niks verbazen als dit gaat gebeuren. Hoe jammer dit ook is.
 
"als er onderaan de streep maar een positief sado staat" is geen langetermijn visie. Zal het niet gaan toelichten dat weet je zelf ook.
Dat de stoelprijzen zijn gezakt is een feit. Echter de laatste maanden weer opgeschroeft onder de leiding van Grego. En is dat overigens een positief iets? Mensen willen niet meer alleen het goedkoopste. Het gaat om meer. Zeker als je op zowel de heen en terug reis gedonder hebt. Voelt je vakantie nml niet meer zo relaxed...
Maar dit terzijde.

Salaris is laag in de sector. Zeker als het op dienstjaren aankomt. Maximum FO schaal MP is hoger dan eindschaal capt Arkefly. En waar is nu het argument dat het prima is dat de stoelprijzen zijn gezakt? Als Stevie van der H eens wat meer vroeg kon hij ook het personeel volgens de maatstaven belonen. Dus snap niet hoe sommigen dit als een positief iets kunnen zien.

Pensioen... Als je dan Arke koppelt aan Air Holland mag ik hopen dat ze het pensioen beter gaan regelen. Vraag maar eens aan Air Holland pensionado's. Kunnen wat dat betreft zich zeer weinig veroorloven. Heb je heel je leven hard gewerkt tot 65 en dan heb je nog nets....Het is dus te hopen dat het in die zin wél een andere clup is.
Op dit moment liggen de pensioenen van Arke op ongeveer 20% of slechter dan die van MP... Als je dan toch wilt vergelijken... DIt dan bij een volledige opbouw van 30 jaar bij MP en 40 (!) jaar bij Arke.

Het is geen betoog tegen Arke. Nee.. een gezonde marktwerking is goed. Maar een airline runnen op het ego van een aantal mensen is jammer. Zeker als het dus blijkt te gaan over de rug van het personeel.
 
Back
Top