Ryanair's nieuwe bestelling

Koentje bedankt,

ik ga ff verder: IK BEN WEL TEGEN BETALEN, HEBBEN WE AL GEDAAN TIJDENS DE INITIELE OPLEIDING, NU IS HET MOOI.

Natuurlijk begrijp ik dat het voor sommige niet anders kan, maar mensen, ga nou niet goed praten dat je na die overige inversteringen er een fantastische baan voor terug krijgt.

Het probleem is dat het risico bij de piloot ligt, en niet bij de maatschappij. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van v-bird en exel waarbij mensen zich in de nesten hebben gewerkt door hun eigen type te betalen bij een club die daarna op zijn bek ging. Zitten nu thuis, met een rating waar ze niets aan hebben omdat ze te weinig ervaring op de kist hebben, en lezen dit forum, en balen. SvG, je hebt het bij het rechte end (alles goed jongen?) Nu gaat het met Ryan wat beter, maar het idee is hetzelfde. "Shit, heb geen creditcard, kan ik ook niet solliciteren". Klinkt een beetje raar, vind je ook niet?

Chupito
 
Klopt Chupito, maar maak op z'n minst wel het onderscheid tussen de bedrijven. Je kunt Ryanair of easyJet niet in hetzelfde hokje drukken als Holland Exel of V-Bird. Het ultieme bewijs hiervan las iedereen een maand of wat geleden in de krant.

Laters,
Koen
 
Jo koentje,

Weet ik en doe ik ook niet. Maar ook juist die grote goed lopende bedrijven moeten maar s stoppen met het uitzuigen van hun personeel, of toekomstig personeel. Voor x jaar tekenen kan toch ook?? Er zijn bedrijven die zelfs WINST maken aan deze opleidingen.

C.
 
Trieste is dat het eind van deze praktijken ook nog lang niet in zicht is.. Er zal NOOIT een tekort komen (sorry wannabe's) aan low-time piloten (<500)..

Hoogstens een tekort aan senior fo's (1500 tt en 500 on type) en DEC's in verband met crewing problemen als nieuwe kisten komen.
 
Na jaren van drama in de luchtvaartwereld zie ik er eigenlijk vanaf zomer 2004 steeds meer toekomst in....
Deze order van Ryanair is daar weer en mooi voorbeeld van.

Dat mag je mij dan eens gaan uitleggen EE.

RyanAir gaat wat uitbreiden, prima, vaak gaat dat wel ten koste van een andere club. Dus om nu te geloven dat er opeens meer vliegers in Europa nodig zijn is een beetje kort door de bocht.....
Maar ja, leg dat de vliegscholen maar eens uit, die weten dit wel uit te buiten...
 
Ben ik nou heel vreemd bezig als ik denk dat dit wel eens het ideale moment zou kunnen zijn om een vliegopleiding te beginnen?

Essential Eric...

Naar mijn weten, Heeft Ryan Air al sinds jaar en dag meer en meer vliegtuigen gekocht en zijn dus alleen maar aan het uitbreiden geweest...net als Easyjet trouwens....dit is allemaal gebeurd in een periode waarin het voor piloten zeer,zeer moeilijk is geweest een baan te vinden. Nu heeft Ryan extra vliegtuigen besteld...mijns inziens dus niets nieuws vergeleken met de afgelopen(moeilijke) jaren...Waarom denk je dat het nu opeens anders zou zijn??? Inmiddels gaan er nog steeds veel bedrijven failliet, ontslaan grotere bedrijven piloten omdat ze hun hoofd niet meer boven water kunnen houden(swiss, sas), Hebben grote luchtvaartbedrijven al jaren honderden mensen op de wachtlijsten(van hun eigen school overigens) zoals Lufthansa, en jij weet iedereen wel te vertellen dat ze NU een opleiding moeten gaan volgen? Graag wat specifiekere uitleg aub. Zo'n argument hoor ik namelijk al 10 jaar uit de monden van vliegschoolhouders die hun hand er echt niet voor in het vuur steken dat jij na afloop van je opleiding gauw een baan krijgt.

Cheers!
 
Tsjemig SB!!! ben je al zo oud!! :grijns: ..
Tijdens die goeie oude tijd op EHLE zag je er een stuk jonger uit :grijns: teveel tussen onze Oosterburen gezeten? of krijg je grijze haren van van die zachte g praters ;)

Anyway, SB is correct.. Ik hoor die verhalen al 4/5 jaar... En SB dus al 10 jaar... Go figure.

We hebben het steeds over een tekort, was is de defenitie van een tekort eigenlijk? laten we dat eerst vaststellen voordat we het erover hebben of er ooit een "tekort" komt..

Een tekort is, dat er kisten aan de grond staan omdat men GEEN piloten kan vinden om die kist de lucht in te sturen..

Een tekort is, dat Ryanair je hotel dokt tijdens je sollicitatie gesprek in Ierland,
en je 15k bonus geeft, na een dienstverband van 3 jaar.

Dat zal echt niet gebeuren.. Loco's en wat maatschappijen in Azie kunnen best een "tekort" hebben, maar in dit geval hebben ze het over DEC's en co-piloten met een full ICAO ATPL zodat ze snel kunnen upgraden ivm nieuwe bestellingen etc.

Ook in China zijn er honderden (duizenden?) werkeloze low-timers..

Tsja, in de jaren 60 liep United airlines nog wel eens bij vliegscholen naar binnen of je PLEASE via United (kreeg je voor betaald) je CPL/ME wilde halen.. Je checkride op je kist was gelijktijdig je ME ride.. Dat is een tekort, en dat zal de komende 10/20 jaar NIET ontstaan..

De enige school (in NL) die volgens mij een beetje eerlijk is, is EPST (wat ik er van volg/hoor dan..) de rest zit full of sh*t en nodig ik van harte uit om hier haar stellingen te komen verdedigen.

Aan alle wannabe's:

Stel de vragen die je hier leest, ook aan scholen tijdens presentaties.. Kijken wat ze erop te zeggen hebben...
En laat het ons weten.

Of als ze echt zo verzekerd zijn over dat tekort, vraag ze je dat zwart op wit te geven, en je je gehelde opleidings kosten terug te betalen als je binnen 3 jaar na afstuderen geen goeie (30k + per jaar) baan hebt.

Als ze dit niet doen, vraag ze dan waarom ze dit niet doen..

@ FS:

Lukt het een beetje allemaal? stuur me ff een mailtje of bel me even, heb misschien wat voor je.

all the best buddy!
 
Last edited:
Dan zeggen ze:
Garanties zijn er niet in de luchtvaart; take it or leave it, voor jou tien anderen.

Zelfde als met FR. Als je niet wil dokken voor je sollicitatie en check moet je ergens anders zoeken.
Ze zitten echt niet op JOU te wachten.
 
Slambam! said:
Essential Eric...

Naar mijn weten, Heeft Ryan Air al sinds jaar en dag meer en meer vliegtuigen gekocht en zijn dus alleen maar aan het uitbreiden geweest...net als Easyjet trouwens....dit is allemaal gebeurd in een periode waarin het voor piloten zeer,zeer moeilijk is geweest een baan te vinden. Nu heeft Ryan extra vliegtuigen besteld...mijns inziens dus niets nieuws vergeleken met de afgelopen(moeilijke) jaren...Waarom denk je dat het nu opeens anders zou zijn??? Inmiddels gaan er nog steeds veel bedrijven failliet, ontslaan grotere bedrijven piloten omdat ze hun hoofd niet meer boven water kunnen houden(swiss, sas), Hebben grote luchtvaartbedrijven al jaren honderden mensen op de wachtlijsten(van hun eigen school overigens) zoals Lufthansa, en jij weet iedereen wel te vertellen dat ze NU een opleiding moeten gaan volgen? Graag wat specifiekere uitleg aub. Zo'n argument hoor ik namelijk al 10 jaar uit de monden van vliegschoolhouders die hun hand er echt niet voor in het vuur steken dat jij na afloop van je opleiding gauw een baan krijgt.

Cheers!

Lieve Slambam
bij deze de specifiekere uitleg:

Lufthansa had nog niet zo lang geleden een recordbezettingsgraad. KLM/AF komt de laatste tijd ook met goede cijfers. De economie lijkt weer wat "aan te trekken". Hier en daar gaan wat bedrijven failliet, op zich een slechte ontwikkeling en erg voor het personeel, maar dat geeft wél meer ruimte aan andere bedrijven. Trans en Martinair hebben nu toch wat meer ruimte om bijvoorbeeld uit te breiden op gezonde basis. Economisch gezien is het helemaal niet zo erg en vreemd dat er hier en daar een bedrijfje failliet gaat in deze tijd.
Als ik het goed begrepen heb, heeft de klm in 2004 vrolijk ruim 100 man aangenomen.

Het lijkt er dan toch op, dat het eindelijk weer eens wat beter gaat in de luchtvaart.
 
@Mafrick, HWS en kermit,

Ja, nieuwe kisten is leuk en aardig... zegt helemaal niets over de toestand van de arbeidsmarkt in onze beroepsgroep (en die wordt nog steeds met de dag slechter).

FD slaat de spijker op de kop... er is en zal geen vlieger-tekort onstaan. Ik denk dat jullie mijn posting verkeerd begrepen hebben. 't Gaat mij niet om die bestelling van 70(+70) kisten... Ik maak me kwaad over de jubelstemming die er op dit moment heerst in de arbeidsmarkt.

Nogmaals voor alle wannabees! Voor jullie 10 anderen.. die 10 anderen hebben namelijk al lang en breed een brevetje met type-aantekeningen. Je zadelt je ouders (of jezelf) op met een torenhoge schuld waarvan nog maar de vraag is of je die ooit kan terug betalen. Da's lachen joh!, je ouders op straat want de bank claimt hun woning. HINT: Achter de kassa zitten bij AH verdient bij lange na niet genoeg.

Bovendien is het diep triest om constateren dat er "collega's" zijn die 't normaal vinden dat je moet betalen voor je sollicitatie. Zijn jullie van de pot gerukt!?

En dan nog voor die rukkers die denken... "ach, laat ik nu maar effe bukken, over 5 jaar stap ik over naar BA, LH, AF/KLM e.a.".... Wat nu normaal is bij die klub van O' Leary is straks "normaal" bij de "goede" maatschappijen. En bedankt, he?

M.Vr.Gr.
 
Daan,
Wat zijn de opties die er bestaan?
Overigens is jouw "generatie" begonnen met bukken voor Base an Air Excel...
Voor een turboprop!
Nu kom je voor minder op een 738...
Wat zou jij dan doen?
 
Essential Erick said:
Als ik het goed begrepen heb, heeft de klm in 2004 vrolijk ruim 100 man aangenomen.
En hoe veel nieuwe mensen heeft de KLS in 2004 toegelaten?

@De Meester, dat is wel heel erg nagatief hoor. Als je nou eens een goed advies geeft voor de gemiddelde wannabee, in plaats van alleen maar blijft benadrukken dat de markt zo ongelooflijk brak is.
Een gemotiveerd persoon zet je echt niet zo maar z'n plannen uit z'n hoofd hoor!

Bang voor concurrentie misschien?
 
kwentje said:
En hoe veel nieuwe mensen heeft de KLS in 2004 toegelaten?

@De Meester, dat is wel heel erg nagatief hoor. Als je nou eens een goed advies geeft voor de gemiddelde wannabee, in plaats van alleen maar blijft benadrukken dat de markt zo ongelooflijk brak is.
Een gemotiveerd persoon zet je echt niet zo maar z'n plannen uit z'n hoofd hoor!

Bang voor concurrentie misschien?

Ik ben toevallig een week geleden naar de KLS geweest, ze laten 120 studenten per jaar toe.
Als er vorig jaar alleen al ruim 100 naar de klm zijn gegaan, (dan hebben we het nog niet over andere maatschappijen waar kls'ers heen zijn gegaan), zie ik een redelijk goed resultaat.
 
Maar garanties geven ze niet...
Als KLM volgend jaar maar 40 ab-initios aanneemt, staan er dus wel 80 zonder baan op straat met een onverantwoord hoge schuld..
BTW, Voor zover ik weet is de aanname van KLSers bij andere maatschappijen puur door het lobbyen van de studenten zelf en niet de school...
 
@kwentje

De markt is "ongelooflijk brak"!

Ik heb in een andere thread al uit de doeken gedaan hoe moeilijk 't is om een baan te krijgen. Zelfs met mijn ervaring (5000TT/2500jet) kreeg ik geen ingang bij 3 verschillende bedrijven (waarvan 2 LoCo)! Gelukkig zit ik bij KLM en heb 't redelijk voor elkaar. Voor "concurrentie" ben ik dus niet bang... ik heb immers al een baan!

Het enige advies wat ik een wannabee zou willen geven is (als je dan toch zo nodig moet vliegen); ga vliegen bij de Luchtmacht/Marine. Dan heb je een baangarantie en kun je, na je toer, alsnog commercieel gaan werken. Kost in principe niets... tenzij je wilt bukken voor Ryanair en dergelijke criminele instellingen.
 
superpilut said:
Maar garanties geven ze niet...
Als KLM volgend jaar maar 40 ab-initios aanneemt, staan er dus wel 80 zonder baan op straat met een onverantwoord hoge schuld..
BTW, Voor zover ik weet is de aanname van KLSers bij andere maatschappijen puur door het lobbyen van de studenten zelf en niet de school...

Dat is inderdaad wat ik begrepen heb via stichtingwachtlijst.nl, zij waren degenen die er voor zorgden dat kls'ers naar LH en Austrian Airlines konden.
De kls wist dan wel weer te vertellen dat ze bezig zijn met British Airways, een paar maatschappijen in "het verre oosten" en een bedrijf in Chili.
 
De Meester said:
... tenzij je wilt bukken voor Ryanair en dergelijke criminele instellingen.

Heb het als een redelijke soepele penetratie ervaren ;)

Ben er financieel en urentechnisch niet echt door gedupeerd. Ja, het is even door de zure appel heen bijten in het begin maar die typerating is redelijk snel afbetaald.

MAAR...... wat vind jij ideaal ? Met open armen ontvangen worden en dan drie jaar later op straat staan ???? Voorbeelden genoeg !

Geloof me, Ryanair valt zeker niet vrij te pleiten op dit gebied maar komen NIET in de top 10 voor .......... !!

Maar goed, ik lul wel vaker tegen een muur aan hier.......

Ik weet het. Het is menseigen om een makkelijk slachtoffer uit te kiezen, in dit geval Ryanair.....

ltr, Bounty

p.s. Bij mij zijn de 50 pondjes na aanname netjes terug gestort ! Mij is verteld dat dit puur bestaat om kandidaten te vermijden die niet voldooen aan min. aanname eisen. Er is nl maar een iemand die dit beoordeeld en dat is ook nog eens een nevenfunctie. Geen tijd dus voor 10000 brieven.
 
Back
Top