Ryanair en Extra Fuel

Foohke,

"Om dan even met mijn waarneming te komen: toen ik bij een overwing emergency exit stoel zat, (en nee, ik heb daar niet extra voor betaald) werd ik naar mijn leeftijd gevraagd."

Als ze jou om je leeftijd vragen dan neem ik jou in ieder geval op vliegtechnisch gebied geheel niet serieus. Betekent dat je de "puistenkoppen" status nog niet eens hebt bereikt. Je zult ongetwijfeld geheel "los" zijn op de pc met flightsim maar in het echie werkt het e.e.a. toch anders knul.

Kroket,

Ik begrijp wat je zegt, daarom schrijf ik ook EIGEN waarneming! Maar goed, mij hoef je natuurlijk ook niet serieus te nemen maar ben in ieder geval niet de broer van een vriend van de FO en heet ook geen Pietje.
 
Heb zelf verschillende keren met FR gevlogen. Onervaren captains (2500-3000 uur TT), onervaren FO's en moeilijk Engels sprekende cabin crew. Nooit meer FR!

Beginnen bij jullie alle FOs met ervaring? Das mooi, vertel Stella ff hoe ze ervaren FOs af kunnen leveren...

Onervaren captains met 3k uur? Kunnen we een hele discussie op zich over starten, maar geloof mij: 3k uur in RYR = 6k uur bij een legacy...
(uren is net als fuel: meer is beter, maar vanaf een bepaalde hoeveelheid 'is het genoeg')

(ben wel biased, want met het geweldige aantal van 3180 TT kan als het meezit volgende maand het circus beginnen).

Even voor de duidelijkheid: wij vliegen ongeveer 2500 sectoren per dag. Als er op 10% iemand voorin zit die 500 kg meer meeneemt 'voor de zekerheid' maar zonder er over na te denken, kost dat veel geld. Aangezien we zo weinig betaald krijgen (geintje) zijn bij ons fuelkosten percentueel hoog. En ja daar wordt naar gekeken. En er zijn idd basecaptains die op persoonlijke titel er een schepje bovenop doen. Company vindt een uitleg op VR voldoende. Ik kan daar mee leven. Niet met sommige basecaptains...

Over die CC ben ik het eens. Had er vandaag een aan boord, moest lachen van verdriet. Gelukkig waren de andere 3 compensatie.
 
Kroket,

Voorruit dan maar uit EIGEN waarneming. 2 kinderen die de leeftijd van 10 jaar absoluut NIET gepasseerd waren op de "overwing emergency exit" stoelen.
Maar ja ze hadden er waarschijnlijk voor betaald, zal wel mogen bij FR zeker als je betaald! Weet ik veel hoe dat werkt. Hoor ze ook regelmatig piepen over fuel short cuts. EIGEN waarneming nogmaals, geen familie, vrienden of de groenteboer.

K... approach met uitslaande stuurvlakken, cumulatief 0, van een digitale stuurman en een mega dreun als afsluiting. Zowat op 2 wielen de baan af. OTP. Welkom op Valencia!

Well done, voor mij dus ook niet meer. Was wel goedkoop :) Maar we kennen de kreet allemaal goedkoop is ..................

Groet

Sjakie, er is een periode geweest dat bij ons de overwing exits niet bemand hoefden te zijn. Debiel, ik weet het, maar goed, als het mocht moet je de crew niets aanrekenen.

En uitslaande stuurvlakken op de approach? Oh nee, een sturende piloot! En ook nog een harde landing? Vlieg jij ook op 1900 meter banen? Nat, crosswind, practise catIII, line training (je weet wel, die onervaren FO)...
Of gewoon vette pech! Vandaag had ik een greaser, kreeg 2 complimenten vd pax (ik wilde bijna om een fooi vragen ;))
Zal dus morgen wel een klapper worden, that's life!
Je klinkt als een passagier, erg jammer.
 
Nou de laatste maanden heb ik regelmatig ryanair toestellen over de radio gehoord (spanje) die om shortcuts vroegen due to low fuel. Dit tot irritatie van ATC. Weet natuurlijk niet hoe hun situatie was maar wel opmerkelijk dat het hier FR toestellen betrof...

Ik kan me voorstellen dat ze dit gebruiken om uberhaubt SC te krijgen. Niet mee eens, maar het zou kunnen.

In de vier jaar dat ik er vlieg ben ik 1 keer met 2,3 ton geland, diversions niet meegeteld. Meestal 2,5 tot 2,8, regelmatig 3 ton. En daarvan is veel op bare minimum fuel.

Het zou idd niet best zijn om daadwerkelijk vanwege fuel een shortcut te vragen, heb het zelf nog nooit nodig gehad...
 
Sjakie, Foohke is een dame, en een slimme ook want ze heeft er voor gekozen om geen piloot te worden. Iets met marktomstandigheden en niet best ofzo. Beetje puberale (puistjes?) reactie van je....
 
HET IS NIET EERLIJK IK WIL OOK VOOR EEN ECHTE MAATSCHAPPIJ WERKEN EN ANDEREN BEKRITISEREN EN PENSIOEN KRIJGEN EN AARDIG GEVONDEN EN VRIJ KRIJGEN EN EN EN (maar hullie nemen geen vrije markters aan)

Zo, en nu slapen, morgen openneer IBZ. ;)
 
Beste JC,

3180 TT en dan captain? Wow dan moet je wel erg goed zijn. Het vereist namelijk captaincy op het moment dat men aan de eisen voldoet of men er ook daadwerkelijk klaar voor is, toch? Vergis je ook niet in het feit dat bij legacy carriers zoals KLM de vliegers ook een enorme hoeveelheid sectoren weg vliegen per jaar!

Bij ons is er dit jaar een bewuste keuze gemaakt om voor een groot gedeelte ervaren FO's aan te nemen. Ik denk dat je wel kunt begrijpen waarom……… Ik vind de combinatie van iemand van 27 en met nauwelijks 3000 TT en een FO van 21 met 180 uur nog steeds een onverantwoorde combinatie. Immers het draait niet alleen om vliegervaring maar ook om een stuk levenservaring, toch? Is dat bij ons ook wel gebeurd. waarschijnlijk wel. de minst ervaren gezagvoerder die ik getraind heb had iets meer dan 4000 uur. Op het een gegeven moment is het genoeg qua ervaring. Met je eens dat dit zo is, echter om dit al met 3000 uur te kunnen zeggen en met pas 4 jaar vliegervaring. Superman?

Veel plezier op IBZ
 
JC,

Hahahaha"Vandaag had ik een greaser" ,"Zal dus morgen wel een klapper worden". Tjonge 50% van je landingen maak je een greaser en de andere helft een "klapper" ? Goed man, ben ik ff blij dat jij nooit naast me zit, hoef ik het niet uit te leggen cq te melden.
En waar heb je vandaag je deuk in het beton gemaakt? Zal niet vragen of je IN de td zone geland bent. Jij hebt uiteindelijk ervaring op 1900m banen en ik niet althans niet de afgelopen 15 jaar. Beantwoord ik meteen die vraag

Foohke is een dame? Het knul neem ik terug, excuus. Maar het feit dat ze dus "zo slim" is om geen piloot te worden" maakt haar oordeel in deze discussie voor mij niets waard! Had ik dat in ieder geval goed gezien.

JC,
Als er bij FR geen leeftijds requirements zijn voor die stoelen dan was mijn opmerking een zinloze. Ik weet niet beter dat alle carriers dat wel hebben. Dus ook hier mijn excuses als dit dus niet zo is.

Groet.
 
Sjakie, je komt een beetje brallerig over. Iedere piloot snapt wat JC bedoelt.


JC, ik schaar me achter A319jockey wat de ervaring betreft. 3000 uur is bar en bar weinig. Niet onmogelijk, maar het is op een houtje bijten, verkijk je er niet op. Het meeste leer immers je als je rijp bent, tussen de 3000 en 4000 uur dus. Je begint net rijp te worden.
 
Het is zoals het is mannen. Easyjet heeft ook genoeg piloten links gezet met net 3000 uur TT.

Tegenwoordig gaat het niet meer zo snel bij easy. Ik heb er ongeveer 5,5 jaar (met minimaal aantal uren aangemeld) over gedaan en had ongeveer 4500 uur TT. Er is zeker een verschil tussen 3000 uur en 4500 uur, geen grote dingen maar kleine nuances.

En vanuit de linkerstoel bekijk je toch dingen weer heel anders. Het daadwerkelijk hebben van de verantwoordelijkheid verandert perspectief.
Maar idd op een gegeven moment is het genoeg qua ervaring. Of dat punt bij 3000 uur ligt, bij 4000 of bij 10.000 uur weet ik niet. Ligt helemaal aan de aard van de operatie, je persoonlijkheid en ook waar je gebased bent en welke bestemmingen je vliegt. En voornamelijk wie je collega's zijn en wat zij de FO toestaan.

Je kan idd nooit genoeg ervaring hebben, maar je kan je afvragen hoeveel ervaring je nog werkelijk per sector opbouwt boven de 3000 uur en hoeveel boven 4000 uur, 5000 uur etc. Dit verschilt van persoon tot persoon. Maar m.i. vlakt het zeker af.
En hoeveel pech je hebt... Sommige mensen zijn gewoon shit-magnets, alles wat mis kan gaan gaat mis en dat in 3000 uur. Anderen hebben nooit iets gehad in 10000 uur. Wie heeft meer ervaring?

Onze maatschappijen vinden 3000 uur genoeg, de SOP's zijn daarop ingericht. Of ze gelijk hebben, ik weet het niet. In een ideale wereld komt iedereen met 10000 uur van de vliegschool vol met levenservaring. De statistieken geven ze iig geen ongelijk, ook in vergelijking met de US lijkt er mij geen verschil.

---
Ik vraag me af of er zoveel ervaren FO's bij zijn gekomen. Ik zie ze niet in Gatwick. Wat vreemd is aangezien alle nieuwe captains naar gatwick gaan.
Maar goed tegenwoordig loopt iedereen met 2 strepen tot 2000 uur factored en met 3000 uur factored met 4 ;)
 
Last edited:
Flash, ik ben het met je eens dat het op een gegeven moment afvlakt, maar als ik terug kijk naar mezelf dan heb ik de meest wezenlijke dingen geleerd vanaf het moment dat ik echt dacht dat ik er klaar voor was (rond de 3000 uur met alle command assessments en sims achter de rug, maar command on hold vanwege recessie, net als jij). Je kijkt dan toch met een andere paar ogen naar die linkerstoel. Je verandert dan langzaam van ervaren know-it-all FO naar iemand die zich pas echt realiseert dat er nog een HELEBOEL te leren valt. Die realisatie heb ik liever rechts dan links. ;)

Maar je zegt het al, iedereen is anders.
 
Als ex ryr slaaf ben ik er honderd procent zeker van dat Cpt's met krap 3000 uur bij lange na niet genoeg is. Zeker wegens het feit dat er een fo naast je zit die nog geen 21 jaar is en nog geen 200 uur heeft. Ik heb mijn familie liever niet in het vliegtuig zitten bij deze onervaren en onvolwassen crew (niet allemaal natuurlijk, maar ik heb met Captain's gevlogen die een stuk jonger waren dan mij, en helaas totaal niet volwassen genoeg om met een toestel rond te vliegen met 189 pax achterin).

Terug te komen op de topic, ik was gebased in MAD. Er was hier totaal geen touw aan vast te knopen hoeveel brandstof je mee moest nemen. De meeste Cpt's waar ik mee vloog namen op een normale dag al gauw 500 kg extra mee, was er maar een klein beetje slecht weer dan was dit al veel meer. Ik ben er van overtuigd dat de crew's op de vluchten meer dan genoeg brandstof mee hadden genomen. Helaas is de ATC in spanje, en dan al helemaal de ATC in Mad echt de slechtste ter wereld! Het is nog een wonder dat het zo lang goed gaat op het vliegveld daar, en dan bedoel ik dat niet specifiek voor Ryanair.
In Ryanair zijn er zeker een aantal basissen waar de basecaptain opbelt als je 301 kg te veel meeneemt (HHN) maar over het algemeen valt het allemaal reuze mee, zeker als er gewoon een goede reden is om het mee te nemen. De bewuste ''brandstoflijst'' bestaat inderdaad.
Geloof me, ik probeer het allemaal totaal niet goed te praten want als er iemand is die deze maatschappij haat dan ben ik het wel. Alleen wordt er over het algemeen over de verkeerde dingen gezeurd over Ryanair. Met de brandstof policy in Ryanair is totaal niks mis mee, die voldoet gewoon aan alle eisen en is ongeveer hetzelfde als de maatschappij waar ik nu voor vlieg. (alleen zijn de getallen nu alleen iets groter)
 
Even een kleine nuancering vbt de brandstoflijsten.

Het bedrijf houdt niet bij hoeveel brandstof een capt. meeneemt op elke vlucht, maar er wordt berekend hoeveel er bespaart is tov de verwachte plog burn. En de gene die het meest bespaart heeft krijgt dan een "eervolle" vermelding voor die maand. Een beetje Amerikaans employee of the month principe.

Er zijn maar bar weinig mensen binnen het bedrijf die zich daar iets van aan trekken, aangezien het toch een grote loterij is. De ene maand sta je boven aan, omdat de winden veel beter waren dan verwacht op de plogs. En de volgende maand sta je onderaan op de lijst omdat je 3x 20 min in de hold hebt gehangen en ook nog een go-around hebt moeten maken.

Deze hele fuel league slaat dus nergens op in is op geen enkele manier van invloed op het besluit van brandstof inname voor elke vlucht.

Er gaat gewoon mee wat nodig is plus een beetje extra. Soms wat meer soms wat minder extra.
Ik ben in 5 jaar slechts 1x (!) met the bare minimum vertrokken. Dit was een vlucht met de Dept. Chief Pilot. in de linker stoel en het was nog steeds voldoende.
 
Heb nu in dit topic een paar keer het woord "plog" gezien, maar waar dit voor staat is me niet precies duidelijk? Een eigen Ryanair afkorting misschien?
 
@49015

Ben het helemaal met je eens. Heb dat zelf ook zo ervaren. Het pure feit van bezig zijn met command assesment en development verandert je als persoon. Gewoon omdat je perspectief begint te veranderen. "wat zeikt die kerel nou" :kerst: verandert in "waarom doet ie dat zo" en "zou ik het ook zo doen"!
Maar ik weet niet zeker of dit met minder uren ervaring, bijv 2000, niet het geval zou zijn. En sommigen met 10000 uur bereiken nooit het vereiste niveau.

M.i. Gaat het gewoon om goede selectie van kandidaten, en de operatie en SOP's aanpassen op het feit dat er gezagvoerders zijn met 3000TT.
 
Back
Top