Pilotentekort vs. werkloze piloten

Nee hoor.. :rolleyes:


Kennelijk heeft iemand 'fly-by-wire' en 'volledig computergestuurd' door elkaar gehaald. Zo komen mythes dus de wereld in...
 
Dit alles wordt nergens verteld, op geen enkele open dag.
De hele maatschappij draait op rooskleurige plaatjes. Politici winnen er verkiezingen mee, bedrijven verkopen er producten mee en instituten verkopen er opleidingen mee. Je zou kunnen zeggen dat deze kritiek meer van toepassing is op de (huidige) maatschappij in z'n algemeenheid dan sec op de vliegerij. It's all about the money, toch???

... het zou van meer sociale verantwoordelijkheid getuigen als vliegmaatschappijen en opleidings instituten ...
Ben ik volmondig met je eens. Het is wel erg idealistisch. Hoe zie je dit voor je? Als opleidingsbaas wil je geld verdienen, of in ieder geval niet te veel kosten maken, en ga je studenten niet afschrikken met doemscenario's. It's all about the money.

Wat je bij andere beroepstakken regelmatig ziet is een werken-leren traject. Bedrijfsgesponsord opleiden. Hierbij neemt het bedrijf een deel van het risico op zich. De student "verdient"al, in ieder geval zijn opleiding en het bedrijf zet de leerling al in als actief "werknemer".

In de luchtvaart komt dit niet voor? Is het probleem dat piloten extreme specialisten zijn, waardoor je veel voorbereiding nodig hebt, voordat je daadwerkelijk productief kunt zijn op een schapevachtje op de brug? M.a.w. het bedrijf heeft niets aan je, zolang je nog niet geheel klaargestoomd bent. Maar wellicht zijn er andere mogelijkheden voor een dergelijk werken-leren traject, alleen de hamvraag blijft: hoeveel money levert het op? Als de balans daar nl. negatief blijkt (Of lees: genoeg goedgelovige studenten laten zich een dure opleiding en dito lening aanpraten), dan is een dergelijke opzet op dit moment puur hypothetisch.
 
Wie heeft het over een onbemand vliegtuig????? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Er is echter een groot verschil tussen een dure piloot, waar veel in is geïnvesteerd, en goedkopere procesoperators die je in een half jaar kunt opleiden (heb ik ergens gelezen, weet niet meer waar) om in het vliegtuig achter de knoppen te gaan zitten. Het vak piloot wordt nu al steeds meer geautomatiseerd. Dit heeft veel consequenties voor het beroep, de opleidingen, de arbeidsvoorwaarden, de eisen etc lijkt me. En dat zou best wel eens hard kunnen gaan.

Ik denk niet dat bussen etc eerst worden geautomatiseerd, omdat je op de weg veel meer variabelen hebt om op te anticiperen dan in de lucht. De automatisering van vliegtuigen is nu toch ook al veel verder dan van auto's?

Ik vind het heel aannemelijk klinken dat piloten op termijn worden vervangen door goedkopere arbeidskrachten door voortschrijdende technologieën. Financieel is het een onzeker beroep. Die conclusie kunnen we wel trekken, lijkt me.

Radix,

In Duitsland en Engeland gebeurt of gebeurde dat ook. Of de opleiding was gekoppeld aan een vliegmaatschappij en als je minimaal zoveel jaar in dienst blijft krijg je je opleiding terug. En als je na twee jaar nog geen werk hebt, wordt de schuld kwijtgescholden. Of ze betalen onder bepaalde voorwaarden je typerating. Dat is allemaal vermagerd door het overschot. Waarom zouden ze dan nog? Het is een markt van vraag en aanbod.

Daarom irriteer ik me ook zo aan het gebral van jonge knullen hier met die zogenaamde ieder voor zich 'winners'-mentaliteit. Als er wat initiatief zou zijn en wat solidariteit en wat organisatie zouden jullie een eigen 'vakbond' kunnen oprichten om hier keihard over te onderhandelen, zodat scholen en maatschappijen hier niet mee weg komen. En/of ik zou de overheid erbij betrekken dat er een rijkserkende hbo verkeersvliegersopleiding komt.
 
@kritisch

We delen (gelukkig maar anders werd het zo saai) niet dezelfde mening. Financieel is het een onzeker beroep maar dan denk ik met name over de opleidingskosten en de startsalarissen indien je al een baan kan vinden (maar daar is genoeg over geschreven). Zoals ik al eerder schreef worden er in het buitenland verschillende "sponsorships" aangegaan met studenten. Zolang dergelijke contracten nog door de op winstjagende maatschappijen worden aangegaan zal het niet zo'n vaart lopen. Zij moeten immers ook hun "dure"investering terug verdienen en dat lukt niet door al hun piloten te vervangen door procesoperators.

Wat betreft de (volledige) automatisering van auto's weet ik niet zo zeer of er sprake is van meer variabelen zeker als deze op een soort magneetrails voortbewegen, maar dat terzijde. Ik denk dat er in de automobielindustrie eerder animo voor te vinden is dan in de luchtvaartindustrie louter om de risico's. Een auto die een kettingbotingsveroorzaakt omdat zijn AI computer (of iets dergelijks ) het begeeft zal voor minder (maatschappelijke) schade zorgen dan een A380 die naar beneden komt en op een woonwijk klapt omdat er een computer weigerde te werken en er geen piloot was die de juiste inschattingen kon maken. Ook zijn er volgens mij (hou me ten goede) al experimenten geweest met treinen die dergelijke technieken probeerden te verwezenlijken, maar men blijft hierover erg sceptisch.

Uiteraard zullen de maatschappijen afbreuk proberen te doen aan de arbeidsvoorwaarden van hun personeel, maar dat lijkt mij geen nieuw verschijnsel dat gebeurd namelijk in elke sector. Indien je het als groep hier niet mee eens dan zijn hier passende maatregelen voor te nemen, dit heeft de politie ons weer recentelijk laten zien. Je blijft vrij om te kiezen voor een werkgever (ok, je zal soms vast blij zijn dat je uberhaupt werken kan en je schuld terug kan betalen), dit geldt ook voor je studiekeuze. In bijvoorbeeld de VS zijn genoeg dure particuliere opleidingen te vinden die qua kosten een vliegopleiding evenaren. Ook daar heb je geen baangarantie en is het een ENORM financieel risico, en weet je niet of de opgedane kennis je zal helpen bij het aflossen van je schuld (recentelijk is hier nog aandacht besteed op de Nederlandse tv, een van de commerciele zenders)

Ik ben het met Art en vele anderen eens dat pilotwannabees (waar ik er een van ben) eens dat je kritisch naar de het beroep moet kijken, een toekomstbeeld moet hebben, kritisch richting de vliegschool moet zijn en je niet direct moeten laten "gek maken" door de vele successtory's van de studenten die ze aan alle TOP maatschappijen zouden hebben afgeleverd. Helaas gebeurd dit niet al te vaak, maar daar zijn de wannabees zelf voor verantwoordelijk. Een dergelijke thread is daarbij wel handig uiteraard.
 
Last edited:
Wat heeft dit in godsnaam nog te maken met pilotentekort/werkloze piloten. Maak dan een nieuw topic over vliegtuigen met procesbestuurders.
 
Het heeft te maken met de discussie wat het beroepspersfectief is om een goede afweging te maken om wel of niet voor deze carriere te kiezen: wat zijn de risico's, kansen en bedreigingen. En hoort dus naar mijn mening wel thuis in deze discussie, omdat je dat ook in je achterhoofd mee moet laten wegen.
 
Kritisch, hoezo dure piloot? Zij investeren ZELF in hun toekomst door hun eigen opleiding en vaak zelfs een TR te betalen.

en zoals ik al aangaf, piloten zullen opgeleid moeten blijven worden op de manier zoals dat nu gaat om dezelfde redenen die ik al gegeven heb. tenminste, dat is wat ik me heb laten vertellen door een ingenieur van de faculteit L&R in delft.
 
Uiteindelijk komt dit alles er op neer, dat het stom zou zijn om uberhaupt nog voor een carriere als verkeersvlieger te gaan. Te grote financiele risico's, niemand is te vertrouwen, over 10 jaar ben je een 'procesoperator', salarissen kelderen harder dan de afschrijving op een Lada etceteraaa etceteraa.

Is dit board nu bedoeld om "wannabe's" te steunen in hun weg binnen deze grote boze wereld, of om iedereen dit beroep af te raden? Want van een gulden middenweg hiertussen, is helemaal geen sprake in deze thread. Voor Kritisch erg jammer dat haar partner, ondanks alle inspanningen, zijn weg binnen de luchtvaart niet heeft kunnen vinden. Maar houdt het afraad-verhaal niet een keertje op? Met al dat ge-blabla over alle extreme risico's die er allemaal zijn. Ik weet dat ze er zijn, maar de keerzijde daarvan mis ik een beetje hier. En die keerzijde is (censored) prachtig!

Misschien leuk als deze thread weer eens wordt gebruikt waar het oorspronkelijk voor was gestart. Ook een idee om b.w.v.s. een thread te starten voor alle successtories, om de jeugd e.a. te laten zien waarom zij wel voor dit beroep moeten kiezen!

Ben dat gemekker en gekakel helemaal zat...

Sorry voor mijn 2 centjes!
 
Last edited:
Het oorspronkelijke doel van de thread vond ik interessant en wil ik graag lezen. Daarom zou een nuttige voortzetting ook mooi zijn. Die thread over succestories was even als contrast bedoeld. Het enige wat ik er mee wil zeggen is, dat het zo jammer is dat er tegenwoordig alleen maar wordt geklaagd en geen goed woordje meer vanaf kan over het werk. En dat geklaag gaat ten koste van de nuttige inhoud van dit topic.
 
Is dit board nu bedoeld om "wannabe's" te steunen in hun weg binnen deze grote boze wereld, of om iedereen dit beroep af te raden?

Sorry voor mijn 2 centjes!
Afraden is misschien een heel goede manier om wannabe's te 'steunen' Want de wannabe's die zich niet laten afschrikken door deze horrorverhalen (dus niet je hoofd in het zand te steken door deze verhalen te negeren) zijn echt gemotiveerd. En dat moet je wel zijn in de luchtvaart wereld zoals hij nu is..
 
Sluit me aan bij coco-flanel. Er wordt door een aantal mensen in 1 post extreem veel negativiteit gepost. En inderdaad, het klinkt nu zowat dat als je piloot wordt je je eigen financiele graf graaft, om over het gefabel over geautomatiseerde vliegtuigen maar niet te praten. Kritisch en Kazaven, jullie hebben je punt nu echt wel gemaakt, je hebt al belangerijk voor je topic staan. Mooi geweest zo.
 
Sluit me aan bij coco-flanel. Er wordt door een aantal mensen in 1 post extreem veel negativiteit gepost. En inderdaad, het klinkt nu zowat dat als je piloot wordt je je eigen financiele graf graaft, om over het gefabel over geautomatiseerde vliegtuigen maar niet te praten. Kritisch en Kazaven, jullie hebben je punt nu echt wel gemaakt, je hebt al belangerijk voor je topic staan. Mooi geweest zo.
Honeywell, ik kwam hier niet om negativiteit te spuien. Ik sta nog aan de kant van de enthousiaste groentjes. Nog wel.

Ik ben mee gaan lezen met dit topic om er zeker van te zijn dat we wisten waar we ons in zouden storten... en dan meng je je vanzelf in de discussie, waar ik niet vrolijker van werd. Ik had eerst zoiets van: we gaan ervoor. Sure, er gaan mensen de boot in, maar de meerderheid komt wel goed terecht toch??

Door dit topic ben ik wel gaan twijfelen. Ik heb zoiets van, vriendje, bedenk eerst maar eens goed waar je aan begint. Hoe graag wil je dit?? Als je dit echt wil sta ik 100% achter je.. Als je deze ellende wil trotseren om te vliegen zit het met je motivatie wel goed..

Maar ik heb niet zo iets meer van 'jeeuuh vliegen!' Dat gevoel is vervangen door 'jeeuuh, vliegen!!' en... financiele zelfmoord...:niet_bli:

Maar als hij dat er voor over heeft.. Mijn steun heeft hij. Nog steeds.:biertje:
 
Sluit me aan bij coco-flanel. Er wordt door een aantal mensen in 1 post extreem veel negativiteit gepost. En inderdaad, het klinkt nu zowat dat als je piloot wordt je je eigen financiele graf graaft, om over het gefabel over geautomatiseerde vliegtuigen maar niet te praten. Kritisch en Kazaven, jullie hebben je punt nu echt wel gemaakt, je hebt al belangerijk voor je topic staan. Mooi geweest zo.


Ik heb dit topic een tijd terug gestart en ben er veel wijzer door geworden. Ook ik ben een wannabe, maar doordat ik niet echt groen achter de oren meer ben denk ik mogelijk net even wat verder na dan de jonkies onder ons.

Ik weet dat ik een financieel risico neem, maar dat doe ik op een manier dat ik of eigenlijk wij het kunnen behappen. Ik ben gemotiveerd en dus zet ik door. Mocht het dan onverhoopt uiteindelijk niet lukken, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En met mijn HBO papiertje en 10 jaar werkervaring zal ik zeker terug kunnen naar mijn oude beroep. Ik heb er dan ook voor gezorgd dat mijn certificeringen op niveau waren alvorens te starten met het vervolg van de vliegopleding. Op deze manier bouw ik toch wat zekerheden in en kan ik de toekomst vol vertrouwen tegemoet gaan.

Ik hoop maar dat er niet weer een of andere idioot met een kist een gebouw in vliegt, maar ja, om daar nu van uit te gaan...

En dat waren mijn 2 Eurocenten! :yeehaa:
 
Ik heb het eerder al laten merken, ik ben het eens met Co-Co Flanel. Wat een negativiteit.

Wat betreft de automatisering van het vliegen: Ga eens wat rekenen (bijv. hoe lang gaan nu net gekochte 777's mee?) en denk er eens goed over na (bijv. wat vinden passagiers ervan als die vent/dame voorin het niet eens kan overnemen als de computer crasht?). De tijd dat vliegtuigen onbemand of zonder 'echte' vlieger de lucht in gaan komt ongetwijfeld, maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de vliegers (in spé) op dit forum daar nog mee te maken krijgen.
 
Wat een negativiteit.
Als ik zo de berichten her en der lees, is er gegronde reden voor een stuk negativiteit. Deze thread is niet voor niets gestart. Het ontaard nu echter meer in een glazen bol voor de toekomstige functie omschrijving van een piloot in plaats van meer helderheid te verschaffen over de vraag om concrete gegevens betreffende het "tekort".

Voor de 60% piloten die volgens de werkloosheidspoll binnen één jaar een baan vinden zal het een heel ander verhaal zijn dan voor de 40% die niet binnen een jaar een baan vindt. (http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7639)

Het blijft natuurlijk een prachtig beroep, waarbij ikzelf ook nog maar aan het begintraject sta. Maar naast alle succesverhalen, cockpitverhalen en avonturen verhalen vind ik persoonlijk dat deze thread de balans weer een beetje rechttrekt. De realitycheck. Doe er je voordeel mee.
 
Berichten van vliegers die nooit aan de bak zijn gekomen zijn treurig, dat is meer dan logisch. Daar gaat het mij ook absoluut niet om. Maar dat de berichten daar omheen worden gebracht alsof het vliegwereldje één grote ramp is, lijkt me niet correct.

Wat betreft de speculaties over het tekort en de toekomst: Een handjevol personen op dit topic lijkt hier nogal negatief over. Ik weet een handjevol vliegers en instructeurs in mijn kennis- en vriendenkring wiens oprechte meningen over deze onderwerpen de andere kant op wijzen.

Vreemd? Lijkt me niet, het blijft immers speculeren. Het grote deel van de posts hier lijkt echter enkel 'the dark side' van deze zaken te belichten.
 
Back
Top